Felaktig vara levererad, vem står för returen?

Permalänk
Medlem

Felaktig vara levererad, vem står för returen?

Tja!

Tänkte kolla med er andra innan jag gör något.

Jag beställde en trådlös Sonos högtalare från cdon som levererades i mitten av förra veckan, när den kom var det en UK-version så strömsladden passar ej svenska uttag.
Jag behövde högtalaren inför helgen så kontaktade kundsupport men det fanns ingen telefonsupport så fick maila, de dröjde såklart flera dagar med svar så jag kunde inte chansa & hade inte tid att vänta på deras svar eftersom deras skrivna leveranstid var 1-3 dagar, jag beställde därför en ny i annan färg i hopp om att den skulle vara korrekt, den kom på fredagen och var helt korrekt så var nöjd!
När svaret väl kom från CDON på fredag eftermiddag sa de att de har skickat en ny adapter till mig som kommer nästa vecka, vilket inte var en lösning jag alls var intresserad utav.
Jag svarade såklart och beskrev att jag beställde en ny eftersom jag var tvunget att ha den innan helgen, nu vill de att jag ska utnyttja ångerrätten för den felaktiga varan, stå för kostnaden av returen & helst skicka som företagspaket.

Har jag någon annan lösning eller är det bara att hosta upp cashen?

Permalänk
Medlem

Hmm, du borde kunna hävda att de står för returfrakt då de skickat fel vara och inte svarade inom skälig tid så du fick köpa ersättningsvara. Och sen lär du dig läxan och handlar inte därifrån igen eftersom de inte har någon telefonsupport. Vilket är helt idiotiskt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Visst kan man väl tycka att det har skickat en produkt som inte överensstämmer med beskrivningen på produkten & borde därför stå för det?

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Beställde du en Sonos högtalare med EU kontakt eller UK?

Beställde du en med EU kontakt och dem har skickat fel så får ju dem stå för returen.
Beställde du däremot en med UK kontakt så får du ju ta nyttja ångerrätten och stå för returen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Då de redan har avhjälpt problemet är det ångerrätten som krävs för att du ska kunna skicka tillbaka. Då hamnar returfrakten på dig, om inte CDON vill vara snälla och stå för det. Finns inget i lagen som säger att de måste ta en retur istället för att t.ex. skicka en ny nätadapter som de nu gjort i detta fallet.

Permalänk
Medlem

Du får stå ditt kast om inte CDON vill ge någon goodwill. Du skulle väntat på supporten men samtidigt ska de ha en känga för att de är så sega på att svara. Om det är en vanlig standard-strömsladd är det nog billigare för dem att göra som de gjorde nu och skicka ut en.

Permalänk
Medlem

Varför köpte du inte bara en reseadapter för en 50-lapp?

Permalänk
Medlem

Det var en present, så det kändes lite sådär om man var tvungen att ge en reseadapter också, haha

De har tagit ner produkten från sidan(det gjorde de redan någon dag efter jag kontaktade dom) så kan inte finstudera produktbeskrivningen i efterhand heller, men kollar man på den svarta varianten som fortfarande ligger kvar(och var den jag beställde som var korrekt) så står det inte i beskrivningen något om vad för typ av sladd det är som medföljer..
https://cdon.se/hem-tradgard/sonos-play-1-wifi-hogtalare-svar...

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Läste lite där men vet inte om mitt fall platsar in där.
De kunde ju inte leverera den korrekta varan inom tiden på 1-3 dagar som de sa, men ah

Men där står det också
"Företaget har rätt att i första hand erbjuda dig att reparera varan eller ge dig en annan likvärdig vara - om det sker inom rimlig tid och inte leder till extra besvär för dig."
De erbjöd mig ju aldrig en lösning som jag var ok med, utan skickade ut en ny adapter alldeles för sent utan att få min bekräftelse och mailade mig och sa lösningen de vidtagit, jag svarade och sa att det var för sent & att jag redan inhandlat en ny som är korrekt. Måndag gick utan svar.. tisdag gick utan svar, och sen idag(onsdag) svarade de och sa att jag får ta ut ångerrätt & betala frakten isånafall. Frakt med företagspaket kostar väl typ 400 spänn? xD

Tog för givet att ett så välkänt företag har telefonsupport :[

Permalänk
Medlem

@ddyao: Eftersom att du köpte av CDON så gäller svensk lag. Om företaget inte har skrivit att returfrakt ska betalas av dig innan köpet görs (oh det dessutom handlar om felaktig leverans) så ska du inte stå för fraktkostnaden. Kontakta CDON via telefon och prata med dem, det är CDON som ska ta ärendet mot sin partner.

Man ska som konsument kunna lita på att produkter man köper av svenska företag ska sälja produkter för den svenska marknaden. Jag hade aldrig godtagit något annat. Du köpte produkt A och du får produkt AE, du har inte fått den produkt du tycker dig ha köpt och har all rätt att använda dig av distansköpslagen etc för att returnera varan. Det är inte heller något du ska betala för då kontraktet ni har skrivit inte har uppfyllts från deras sida.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hmm, du borde kunna hävda att de står för returfrakt då de skickat fel vara och inte svarade inom skälig tid så du fick köpa ersättningsvara. Och sen lär du dig läxan och handlar inte därifrån igen eftersom de inte har någon telefonsupport. Vilket är helt idiotiskt.

vad är skälig tid för dig? för jag kan garantera dig att det är inte samma som mig.
kan nog säga med säkerhet att CDON inte kan läsa TS tankar och veta på förhand att detta ärendet är brådskande.

Skrivet av didde31:

Visst kan man väl tycka att det har skickat en produkt som inte överensstämmer med beskrivningen på produkten & borde därför stå för det?

Först och främst behöver vi skilja på reklamation och ångerreätt, för det är två helt olika saker.
TS har reklamerat varan, d.v.s. ett ursprungsfel. ÅF har i detta fallet avhjälpt felet genom att skicka en korrekt del.

Man får inte per automatik en ny vara för att man reklamerar produkten.

Skrivet av Pan.Pan:

@ddyao: Eftersom att du köpte av CDON så gäller svensk lag. Om företaget inte har skrivit att returfrakt ska betalas av dig innan köpet görs (oh det dessutom handlar om felaktig leverans) så ska du inte stå för fraktkostnaden. Kontakta CDON via telefon och prata med dem, det är CDON som ska ta ärendet mot sin partner.

Man ska som konsument kunna lita på att produkter man köper av svenska företag ska sälja produkter för den svenska marknaden. Jag hade aldrig godtagit något annat. Du köpte produkt A och du får produkt AE, du har inte fått den produkt du tycker dig ha köpt och har all rätt att använda dig av distansköpslagen etc för att returnera varan. Det är inte heller något du ska betala för då kontraktet ni har skrivit inte har uppfyllts från deras sida.

Först och främst behöver vi skilja på reklamation och ångerreätt, för det är två helt olika saker.
TS har reklamerat varan, d.v.s. ett ursprungsfel. ÅF har i detta fallet avhjälpt felet genom att skicka en korrekt del.
I detta fall då det är ett ursrprungsfel skall TS inte stå får några merkostnader, vilket inte heller har hänt.

Är TS ändå inte nöjd med avhjälpen som CDON har gjort så kan ångerrätten utnyttjas, men fraktvillkoren kan CDON sätta hur dem vill. Om företaget eller kunden står för frakten är helt upp till företaget att bestämma.

Summering: TS beställde en vara på nätet sent inpå födelsedagen (enligt mig), hade ej tid att invänta svar från CDON så beställde en likadan i annan färg och blev inte nöjd med svaret att CDON skulle lösa felet genom att skicka en ny strömsladd.

Sen är det väll tyvärr fel företag att reklamera hos, Sen CDON blev ett marketplace har det gått utför..
men jag skulle ej rikta 100% skuld till CDON.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty:

Jag beställde ju varan 1 vecka i förväg & valde ett fraktsätt som annonserades med en leveranstid på max 3 vardagar, jag kontaktade företaget direkt på onsdagen när varan anlände, de svarade inte tillräckligt snabbt för att de skulle hinna skicka en ny produkt inom tid men skickade en ny ändå utan att läsa mitt mail om att det är försent, jag svarade ändå snabbt på att det är försent för deras lösning varpå det tog flera dagar för dem att läsa det & dröjde för länge för att avbryta deras nya utskick.

Om de inte kan leverera korrekt vara inom den tid de anger (Max 3 vardagar) så är det väl inte mitt fel?
Då får de väl skriva att det kan ta 1-7 vardagar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

@Tommty:

Jag beställde ju varan 1 vecka i förväg & valde ett fraktsätt som annonserades med en leveranstid på max 3 vardagar, jag kontaktade företaget direkt på onsdagen när varan anlände, de svarade inte tillräckligt snabbt för att de skulle hinna skicka en ny produkt inom tid men skickade en ny ändå utan att läsa mitt mail om att det är försent, jag svarade ändå snabbt på att det är försent för deras lösning varpå det tog flera dagar för dem att läsa det & dröjde för länge för att avbryta deras nya utskick.

Om de inte kan leverera korrekt vara inom den tid de anger (Max 3 vardagar) så är det väl inte mitt fel?
Då får de väl skriva att det kan ta 1-7 vardagar..

Hur många dagar tog det för CDON att svara på ditt första mail?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

@Tommty:

Jag beställde ju varan 1 vecka i förväg & valde ett fraktsätt som annonserades med en leveranstid på max 3 vardagar, jag kontaktade företaget direkt på onsdagen när varan anlände, de svarade inte tillräckligt snabbt för att de skulle hinna skicka en ny produkt inom tid men skickade en ny ändå utan att läsa mitt mail om att det är försent, jag svarade ändå snabbt på att det är försent för deras lösning varpå det tog flera dagar för dem att läsa det & dröjde för länge för att avbryta deras nya utskick.

Om de inte kan leverera korrekt vara inom den tid de anger (Max 3 vardagar) så är det väl inte mitt fel?
Då får de väl skriva att det kan ta 1-7 vardagar..

Förstår inte riktigt ditt resonemang?

det stora hela i bilden här är att du har gjort en ytterligare beställning utan att ha fått ett svar från CDON, De har ej haft chansen att besvara vad för åtgärd dem skall göra innan du har en annan produkt i handen.

Du hade 2 dagars marginal på en produkt (gissar på att födelsedagen var på helgen). Den marginalen på en internetbeställning som skall skickas är en extremt liten marginal där inga fel får förekomma som att CDON skulle skickat fel produkt/okomplett produkt/postnord levererat till fel utlämningsställe/postnord slarvat bort paketet.

att säga att "dem lovade max 3 dagars leverans" går att jämföra mot i stort sett vad som helst. att en person fick sparken för att bussen kom 10 minuter sent så personen inte var på jobbet i tid. att det var mycket trafik på vägen som gjorde att personen kom sent etc etc.

Detta hade inte varit en situation äns om det inte hade varit en födelsedag 2 dagar efter paketet hade kommit vilket är varför min förklaring ovan var att du beställde väldigt närpå fördelsedagen och väntade dig inte att saker kan bli fel ibland.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty: Inom skälig tid är då inte flera dagar efter man kontaktat dem. Inom ett dygn, fine, mer än det - inte okej.

Att de inte har telefonsupport är ta mig tusan en skandal i sig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@Tommty: Inom skälig tid är då inte flera dagar efter man kontaktat dem. Inom ett dygn, fine, mer än det - inte okej.

Att de inte har telefonsupport är ta mig tusan en skandal i sig.

intressant, hur har du kommit fram till att 24 timmar är skälig tid?

vad händer om butiken skulle vara stängd på grund av en röd dag? är det oskäligt att det tar 48 timmar då?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty: Vad har röda dagar med detta att göra? Om en butik är stängd pga röd dag fattar väl varenda människa att den inte räknas in.

För att då har butiken haft en hel arbetsdag på sig att ta och svara på ett mejl, vilket inte är så svårt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

@anon131444 har du någon uppfattning om vad som är rimligt?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ursäkta men var läser du att CDON garanterar 1-3 dagars leveranstid? Vad jag kan läsa på hemsidan så lovas ingen leveranstid utan det ges en uppskattad generell leveranstid. Detta är vanligt just för att de inte ska kunna beskyllas för att ha brustit i något avtal vad gäller leveranstid utan endast hänger på att den ska vara hos kunden inom rimlig tid... vilket är en tolkningsfråga men som ger betydligt bättre utrymme för dem.

Ledsen att du valde att göra ett täckningsköp istället för att ge CDON chansen att lösa problemet för dig, jag förstår att det var tidskritiskt för dig men det ligger på dig inte dem.

Hade själv ett ärende var jag köpte en present en månad innan jag behövde den men pga produkten kom fram trasig och inte gick att laga trotts 2 reparationsförsök hade jag den inte i tid iaf... och det var först härefter som jag hade laglig rätt att göra ett täckningsköp.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

@Tommty: Vad har röda dagar med detta att göra? Om en butik är stängd pga röd dag fattar väl varenda människa att den inte räknas in.

För att då har butiken haft en hel arbetsdag på sig att ta och svara på ett mejl, vilket inte är så svårt.

är bara fundersam och försöker fundera ut hur du tänker. hade personligen ingen koll att alla visste det
hade heller ingen koll på att skälig tid är 24 timmar.

undrar fortfarande hur du vet det?

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddyao:

Tja!

Tänkte kolla med er andra innan jag gör något.

Jag beställde en trådlös Sonos högtalare från cdon som levererades i mitten av förra veckan, när den kom var det en UK-version så strömsladden passar ej svenska uttag.
Jag behövde högtalaren inför helgen så kontaktade kundsupport men det fanns ingen telefonsupport så fick maila, de dröjde såklart flera dagar med svar så jag kunde inte chansa & hade inte tid att vänta på deras svar eftersom deras skrivna leveranstid var 1-3 dagar, jag beställde därför en ny i annan färg i hopp om att den skulle vara korrekt, den kom på fredagen och var helt korrekt så var nöjd!
När svaret väl kom från CDON på fredag eftermiddag sa de att de har skickat en ny adapter till mig som kommer nästa vecka, vilket inte var en lösning jag alls var intresserad utav.
Jag svarade såklart och beskrev att jag beställde en ny eftersom jag var tvunget att ha den innan helgen, nu vill de att jag ska utnyttja ångerrätten för den felaktiga varan, stå för kostnaden av returen & helst skicka som företagspaket.

Har jag någon annan lösning eller är det bara att hosta upp cashen?

Skrivet av Tickles:

@Pixlchaser har du någon uppfattning om vad som är rimligt?

Är det fel vara levererad så står leverantören för returrätten. Är ångerrätten passerad så finns ingen ångerrätt utan då är företaget skyldig att åtgärda felet. Nu hade ingen ånger åberopats av köparen och företaget hade åtgärdat felet med att skicka över kompletterade produkter inom väldigt skälig tid, så regelrätt bör köparen stå för returen.

Det finns ett glapp i kommunikationen och tyvärr är det köparen i detta fall som tillämpar telepatisk kommunikation. Detta är bevisat att inte existera.

Har du fått åtgärdat felet genom att en kompletterande produkt är skickad så är deras åtagande fullgjort och du betalar retur som en sedvanlig ånger.

Permalänk
Inaktiv

Skälig tid är en fråga som besvaras bäst i ett vakuum brukar jag normalt säga. Det är lika långt som en tråd osv osv.

Det bedöms från fall till fall. I detta fallet så är det väldigt skälig tid.

Det hade varit skillnad om du t ex hade dessa högtalare för ett bröllop, därmed är den skäliga tiden helt eliminerad ur processen. Men å andra sidan bör du ha lyft detta i samband med din reklamation att felaktigheter finns på din beställning och att du ämnar att köpa sagd ersättare på annat håll.

Då ger du företaget en heads up och framförallt har du din rygg fri från eventuella situationer (som denna).

Permalänk
Medlem

Undrar också vad som kan anses som rimlig tid, jämför man man med andra supportärenden från andra kedjor, varken det är mail eller telefonsupport, så har det aldrig tagit sådär lång tid.. men finns säkert exempel åt andra hållet också & man har väl bara haft tur och blivit bortskämd.

Jag planerade faktiskt i tid, hade en plan A som visade sig inte kunde gå i verket med 100% säkerhet och jag valde då plan B vilket var detta som tydligen också visade sig ge bekymmer
Det mest dumma var väl att jag tog för givet att de hade telefonsupport och inte ens tänkte tanken att kolla upp detta, sitter hellre i telefonkö i 40 minuter och kunna komma fram till en lösning på några minuters taltid än att vänta 72 timmar på ett svar för att sedan få vänta ytterligare 72h på nästa svar..

Skrivet av BadArg:

Ursäkta men var läser du att CDON garanterar 1-3 dagars leveranstid? Vad jag kan läsa på hemsidan så lovas ingen leveranstid utan det ges en uppskattad generell leveranstid. Detta är vanligt just för att de inte ska kunna beskyllas för att ha brustit i något avtal vad gäller leveranstid utan endast hänger på att den ska vara hos kunden inom rimlig tid... vilket är en tolkningsfråga men som ger betydligt bättre utrymme för dem.

Ledsen att du valde att göra ett täckningsköp istället för att ge CDON chansen att lösa problemet för dig, jag förstår att det var tidskritiskt för dig men det ligger på dig inte dem.

Hade själv ett ärende var jag köpte en present en månad innan jag behövde den men pga produkten kom fram trasig och inte gick att laga trotts 2 reparationsförsök hade jag den inte i tid iaf... och det var först härefter som jag hade laglig rätt att göra ett täckningsköp.

De lovar väl inte att leverera varan överhuvudtaget heller, de lovar väl inte att priset som står är priset som gäller etc, man tar väl för givet att en seriös sida inte skriver ut saker som inte stämmer...
& nu var det ju inte så att de var sega med leveransen, de klantade sig och skickade en felaktig vara..

Men ja, jag får väl skylla mig själv att jag löste problemet på bästa sätt själv i deras frånvaro och hosta upp cashen, jag svär att produkten kommer mosas i transporten tillbaka & jag får stå för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

Visst kan man väl tycka att det har skickat en produkt som inte överensstämmer med beskrivningen på produkten & borde därför stå för det?

Skrivet av Zippeer:

Beställde du en Sonos högtalare med EU kontakt eller UK?

Beställde du en med EU kontakt och dem har skickat fel så får ju dem stå för returen.
Beställde du däremot en med UK kontakt så får du ju ta nyttja ångerrätten och stå för returen.

Det är väl just det som är hela grejen i den här historien, säljaren har redan avhjälpt felet utan extra kostnad.

Det som gör situationen komplicerad är väl just att TS parallellt med reklamationsprocessen löste sitt problem snabbare genom att på egen hand köpa ett till exemplar och har därför den rättade varan över och vill lämna tillbaka den.

Och då har man väl kvar att antingen acceptera den enklaste tolkningen av ärendet och istället utnyttja ångerrätten (vilket innebär att man får acceptera att betala returfrakten) eller att ge sig på att argumentera kring varför det avhjälpande av felet som de redan gjort inte dög och att de därför ska häva köpet istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304