Permalänk

Dator delar från netonnet

Datorn dog efter att jag städa den och har testa allt, jumpstart kolla alla kablar testa olika delar för sig. Det borde vara nätaggregat eller moderkortet. Hur som måste ha en dator dir! Så får bli netonnet då dom är enda att välja på här.

Var ett tag sen jag byggde en dator själv. Vad tror ni om det här?

> i7-8700 Coffee lake 6kärnor 12trådar 3.2GHz / 4.6GHz
3.129kr
> Asus prime z370-p socket 1151
1.299kr
> Ballistix tracer 16gb ddr4 3000MHz
2.690kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananzkal:

Datorn dog efter att jag städa den och har testa allt, jumpstart kolla alla kablar testa olika delar för sig. Det borde vara nätaggregat eller moderkortet. Hur som måste ha en dator dir! Så får bli netonnet då dom är enda att välja på här.

Var ett tag sen jag byggde en dator själv. Vad tror ni om det här?

> i7-8700 Coffee lake 6kärnor 12trådar 3.2GHz / 4.6GHz
3.129kr
> Asus prime z370-p socket 1151
1.299kr
> Ballistix tracer 16gb ddr4 3000MHz
2.690kr

Kika på Elgiganten med, dom har prisgaranti och fungerar även på nätbutiker. Gissar att du får räkna med frakt, men har inte varit några problem för mig

Ser inget fel med delarna annars.
Men du skriver att du vill ha en helt ny dator, men har bara listat 3 saker?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Kika på Elgiganten med, dom har prisgaranti och fungerar även på nätbutiker. Gissar att du får räkna med frakt, men har inte varit några problem för mig

Ser inget fel med delarna annars.
Men du skriver att du vill ha en helt ny dator, men har bara listat 3 saker?

Tack ska kolla dom med. Låter bra att delarna passar. Kör väll på det om ingen annan har bättre förslag.

Nätaggregat och burk ska köpas med men tänkte att dom inte var så viktiga att ha med här. Grafikkort får jag köra mitt gamla tills jag har pengar att byta ut den med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananzkal:

Tack ska kolla dom med. Låter bra att delarna passar. Kör väll på det om ingen annan har bättre förslag.

Nätaggregat och burk ska köpas med men tänkte att dom inte var så viktiga att ha med här. Grafikkort får jag köra mitt gamla tills jag har pengar att byta ut den med.

Skickades från m.sweclockers.com

Starta på 8gb ram.
Du blir inte besviken med att börja på 8 och sedan utöka

Permalänk
Medlem

Klart du ska börja på 16 GB, det är 2018 nu.
Orka mecka runt o hitta kompatibla stickor i efterhand, vilket du dessutom knappast sparar särskilt många kronor på.

Permalänk
Skrivet av milkab:

Starta på 8gb ram.
Du blir inte besviken med att börja på 8 och sedan utöka

Har 16gb i min gamla men ddr 3 då, bara Firefox äter upp ca 8gb. Väljer en på 16gb bara för att kunna lägga till mer i framtiden. Även om jag inte kommer skaffa 64gb så är det bra att tänka på det nu om jag skulle vilja skaffa det senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bananzkal: Välj inte en 8700 Icke-K utan köp en 8700K så att du är mer framtidssäker och kommer ha ett mycket högre begagnatvärde ifall du i framtiden vill sälja den.

Permalänk
Medlem

Vad är det datorn delar från Netonnet? Jag begriper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Vad är det datorn delar från Netonnet? Jag begriper inte.

Läs om!

Ontopic köp 16gb som sagt.
Du tjänar inte på att ha så mycket hz på minnena enstaka fps i spel.
så du kan ev hitta nätagg för mellan skillnaden om du går ned i pris. alt lägga på en 8700k
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4?p...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/pc-ko...

fint paket från komplett, kanske fyller dina behov/krav.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/pc-ko...

fint paket från komplett, kanske fyller dina behov/krav.

Kul att det nästan är samma som jag skrev först. Då borde det funka bra tillsammans. Datorn dog lite oväntat så sitter inte på en hög med pengar annars hade det varit ett bra packet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@Bananzkal: Välj inte en 8700 Icke-K utan köp en 8700K så att du är mer framtidssäker och kommer ha ett mycket högre begagnatvärde ifall du i framtiden vill sälja den.

Ska kolla det, just därför ja fråga här hade ingen aning om vad skillnaden var.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du testa din gamla dator med ett annat nätagg?, kanske går att rädda den.

Kan du se om något på moderkortet som är skadat?, känna att det luktar bränt (brända komponenter luktar fan).

hade en dator som blixten tog, huga vad det luktade illa.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananzkal:

Har 16gb i min gamla men ddr 3 då, bara Firefox äter upp ca 8gb. Väljer en på 16gb bara för att kunna lägga till mer i framtiden. Även om jag inte kommer skaffa 64gb så är det bra att tänka på det nu om jag skulle vilja skaffa det senare.

Skickades från m.sweclockers.com

kör 2 stickor för att kunna utnyttja Dual-channel
Tycker du ska köra på ett "Seasonic Focus Plus Gold" som nätagg

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av XripperX:

Kan du testa din gamla dator med ett annat nätagg?, kanske går att rädda den.

Kan du se om något på moderkortet som är skadat?, känna att det luktar bränt (brända komponenter luktar fan).

hade en dator som blixten tog, huga vad det luktade illa.

Behöver nog uppgradera endå den har varit med i några år. Men vore bra om man kunde få den gamla att fungera. Ska testa med nytt nätaggregat.
Inget synligt fel, ingen rök eller lukt heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

kör 2 stickor för att kunna utnyttja Dual-channel
Tycker du ska köra på ett "Seasonic Focus Plus Gold" som nätagg

Så det funkar bättre om man delar upp det? Tack för tipset ska kolla den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

Vadå läs om? Rubriken säger "Dator delar från Netonnet" och då undrar jag vad det är den delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Vadå läs om? Rubriken säger "Dator delar från Netonnet" och då undrar jag vad det är den delar.

SEr AtT dU hAr tRåkiGt oCh MÅStE rÄTta foLk Åxå bRa AtT dEt FINns sPrÅkpOlisEr sÅ aTt f0lK FöRstÅR fÖr AnNarS fÖrsTår INgen
HäR hAr dU vaLFriA .............,,,,,,,,,,,,!!!!!!!!!!! oCh säTta In i tEXteN

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infocus:

SEr AtT dU hAr tRåkiGt oCh MÅStE rÄTta foLk Åxå bRa AtT dEt FINns sPrÅkpOlisEr sÅ aTt f0lK FöRstÅR fÖr AnNarS fÖrsTår INgen HäR hAr dU vaLFriA .............,,,,,,,,,,,,!!!!!!!!!!! oCh säTta In i tEXteN

Tråkigt att du reagerar som ett argt barn istället för att lära dig något av det. Lycka till med ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananzkal:

Så det funkar bättre om man delar upp det? Tack för tipset ska kolla den.

Skickades från m.sweclockers.com

ja, tror det är 10%-30% skillnad om man kör dual-channel (två stickor)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P