NetOnNet hade sönder min mobil vid garantiärende - vägrar ta ansvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Nu var det min tur att stöta på patrull gällande ett garantiärende. Jag har sett liknande trådar där många har fått hjälp av duktiga sweclockare som har varit insatta, men inga problem av just det här slaget. Jag ska försöka sammanfatta allting så gott det går och det jag är ute efter är råd på hur jag ska gå vidare med det här.

Jag lämnade in min mobil hos NetOnNet på ett garantiärende. Killen som tog emot mobilen inspekterade den och skrev ner felen. Jag fick sedan ut ett Inlämningsbevis som jag skrev på där det står vilka fel som uppenbarade sig, och att NetOnNet numera har ansvar för min mobil.

Jag får senare ett sms från verkstaden NetOnNet använder sig av att mobilen "är böjd och bakstycket krossat” och är därmed inte ett garantiärende. Följande kostnadsförslag:

-
Kostnadsförslaget godkännes, reparera apparat. Pris: 2 959 kr

Kostnadsförslaget avböjes, åter till kund/ägare. Pris: 590 kr

Kostnadsförslaget avböjes, skrotas av verkstad. Pris: 0 kr ”
-

Jag kontaktar NoN kundtjänst och påpekar att bakstycket inte har varit krossat och om det hade varit det borde rimligen killen hos NoN som tog emot mobilen påpekat samt noterat detta. Svaret jag får är att det är rätt så vanligt att verkstaden hittar fel som servicepersonalen inte gör.

Jag svarar att det är märkligt att deras servicepersonal skulle ha missat något så tydligt som ”telefonen är böjd och bakstycket krossat”, och sedan tvinga mig betala 590 kr för att få tillbaka min numera krossade mobil. Jag frågar även om servicepersonalen har skyldighet att påpeka om mobilen hade haft några synliga skador. Ber också om att få en bild på min mobil. Svaret jag får är att deras servicepersonal tar ner de synliga skador de kan konstatera.

Jag svarar att om personalen tar ner de synliga skadorna borde det rimligen stå i inlämningsbeviset vilket det inte gör, och att verkstaden har skrivit att bakstycket är krossat, dvs inte en liten spricka bara. Hur missas det? Svaret jag får är att man skulle kunna tycka att servicepersonalen borde ha tagit med det, men att i vissa fall kan det missas. Får också en bifogad bild på mobilen där det tydligt syns att den är skadad.

Jag svarar att skadan har missats för att den inte var där till att börja med. Jag påpekar också att det i inlämningsbeviset står att NoN har ansvar för min mobil efter att jag har lämnat in den, och att mobilen inte är i samma skick längre som när jag lämnade in den. Svaret jag får är att kundtjänstmedarbetaren nu har varit i kontakt med personen som tog emot min mobil och att skadan har varit noterad från första början.

Jag ber om att få en kopia där det framgår att min mobil var skadad vid inlämningstillfället. Jag får ett urklipp från en skärmdump där det i ett fält står att min mobil är skadad.

Jag ber om att få hela dokumentet för det framgår ingenstans när noteringen är skriven. Svaret jag får är att det inte går för att det är en del från deras system och inte i en fil eller liknande.

Jag tycker NoN agerande är riktigt smutsigt. Det hela går från att kundtjänsten påstår att skadan har missats till att det ska ha varit noterat från första början. Om skadan har varit noterad från första början skulle det ha stått i Inlämningsbeviset som jag fick ut, och som jag skrev under samt påpekats vid inlämningstillfället. Kundtjänsten borde rimligen också ha börjat med att skicka deras (urusla) urklipp direkt, och inte efter 10 dagars mejlväxling.

NetOnNet hävdar själva alltså att de medvetet tar emot varor som de ser är trasiga och där garantivillkoren inte gäller för att kunna debitera en hög avgift och tjäna pengar.

För de som orkat läsa, hur går jag vidare? Jag får nu bara kalla handen och ovilja att ta ansvar från NetOnNets sida. Jag har ett inlämningsbevis där mobilen i fråga inte längre stämmer överens med beskrivning som de själva har skrivit, och som jag har skrivit på. De har ett urklipp på en textruta där någon har skrivit att mobilen är skadad.

Men du har väl en kopia på alla fel som skrevs ner när du lämnade in den?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sure. Om jag blir utsatt för något.
Det går utmärkt bra att anmäla. Det kommer dock inte leda till något konstruktivt utan väldigt starka bevis.

Men du läste nog inte ordentligt. Tanken var inte att vara konstruktiv. Snarare jävligt jobbig. Tanken var att kräva skadestånd som täcker ens förluster. Sen är det ju upp till den andra parten om de vill ta det till nästa steg.

Gissar att det du egentligen menar är att TS borde begära ekonomisk kompensation för det inträffade i någon form. Skadestånd är inget man bara på egen hand dömer ut och kräver in (så vida man inte kör amerikansk motorcykel och lider av mjäll).

Permalänk
Avstängd

Kanske enklast om en bild av inlämningskvittot med personlig information överstruken skulle läggas upp här. Då kan man ju se om det står att de eventuella kommentarer om fel/defekter som skrivs ner måste vara uttömmande eller ej och vad som noterats. Måste erkänna att jag inte vet hur ett sådant här kvitto ser ut eller vad som står på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det du egentligen menar är att TS borde begära ekonomisk kompensation för det inträffade i någon form. Skadestånd är inget man bara på egen hand dömer ut och kräver in (så vida man inte kör amerikansk motorcykel och lider av mjäll).

Gissar att du menar böter som man döms till.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SneakyCandy:

Hur vet du det? Det låter ju riktigt vidrigt och varför skulle det vara relevant på något sätt kan man undra.

Om du tittar på någon annans konto som föreslår Facebook detta som en ”möjlig” vän. Var så jag såg det. Var även samma namn på personen som ringde och i hennes profil stod det att hon var anställd av Netonnet.

Dvs jag hade inte något som kunde länka till henne inte ens telefonnummer stämde (ringde från annat nr)

Dvs ingen metadata fanns att hämta data ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Gissar att du menar böter som man döms till.

Böter är inte heller något man själv kan döma ut så nej. Däremot står det var och en fritt att begära ekonomisk kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Böter är inte heller något man själv kan döma ut så nej. Däremot står det var och en fritt att begära ekonomisk kompensation.

Du kan inte på egen hand "döma" något straff alls. Det är heller inte "döma" jag sagt något om.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Om jag inte minns helt fel är huvudregeln i liknande situationer att parten som innehar varan åläggs med bevisbördan.

Men jag saxxar lite ur Konsumenttjänstlag;

32 §

Om föremålet för tjänsten eller annan egendom som tillhör konsumenten eller någon medlem av hans hushåll skadas medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll, är näringsidkaren även i annat fall än som sägs i 31 § skyldig att ersätta skadan, om inte näringsidkaren visar att skadan ej beror på försummelse av honom eller någon som på hans sida har anlitats för att utföra tjänsten.

Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida. Detsamma gäller i fråga om skada på egendom som tillhör någon medlem av konsumentens hushåll"

Jag skulle nog höra med deras konsumentombud som länkades tidigare - om de fortfarande stångar emot hade jag tagit upp det i ARN. Nu var det en stund sen jag höll på med dessa frågor (så lita inte alldeles för mycket på mig ) men om du har ett kvitto på den initiala undersökningen med vilka fel som fanns och det här felet är uppenbart synligt och ej med på kvittot så sitter NoN rätt ordentligt i skiten.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Du kan inte på egen hand "döma" något straff alls. Det är heller inte "döma" jag sagt något om.

Mitt påpekande gällde att du uppmanade TS att skicka skadeståndskrav.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Skicka skadeståndskrav med hot om att anmäla till polis.

Skrivet av improwise:

Testa gärna att göra det och berätta sen hur det gick

@Pixlchaser kan nog ha bra koll på denna typ av ärenden.

Det går faktiskt att polisanmäla men problemet är att visa uppsåt för bedrägeri. Det finns flertalet anmälningar jag själv fått erbjuda information om till polisen angående våra kunder, alla lades ner då brottsmisstankar inte kunde styrkas. Ärendet hanterades då antingen av ARN eller att kunden helt enkelt gav upp.

Vissa saker är lite löjliga och dras ut till sin spets, så som en polisanmälan, det är onödigt merjobb för bägge parter. Fokusera på rätt instans (@TS) så avslutar du ditt ärende snabbt.

Ontopic:

En okulär bedömning är redan gjord i och med anmälan. Du anmälde problem X och om problem X är i direkt relation till problemet Netonnet hävdar fanns i grunden, så bör detta ha anmärkts.
Om dem å andra sidan är dåliga på anmärka synliga skador så bör det vara av intresse att detta förbättras.

Du har i vilket fall mycket goda chanser att ta dig ur detta som en vinnare vore det att du drog ärendet vidare mot ARN, vilket jag skulle rekommendera att du gör. Håll det då sakligt och punkta upp det i en tidslinje så det inte blir huller om buller.

Edit:

Har nu läst igenom samtliga inlägg här och det är en bit som fattas - inlämningskvittot. Kan du bifoga kopia på detta? Det är nämligen detta som avgör dina chanser samt så känns det som att det bör ha bifogats redan vid start för att styrka ditt påstående. Det kan lätt bli en anti-netonnet-hype i lägen som dessa.

Så återkom gärna med det!

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom samtliga kommentarer och tackar för all feedback. Jag kommer ta ett foto på inlämningsbeviset när jag är hemma igen och ladda upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixxo:

Jag har läst igenom samtliga kommentarer och tackar för all feedback. Jag kommer ta ett foto på inlämningsbeviset när jag är hemma igen och ladda upp det.

Härligt
Det är nog inte helt omöjligt att snubben ljuger för att inte förlora jobbet. Synd att det är på din bekostnad.

Som många tidigare sagt, så länge det inte står på ditt inlämningsbevis så finns inte skadan.

Något liknande hände mig men jag brydde mig inte riktigt mycket.
Det handlade om en skrivare för ca 10 år sedan.
Var köpt hos "Power" som sedan köptes utav "Expert". Då jag hade försäkring o allt så skulle expert täcka alla garanti och försäkringsärenden.

Skrivaren kom tillbaka med massa repor på locket. Jag frågade vad som hänt och dem spelade helt chockade, "var den inte så innan"?
Snubben som jobbade där var vän till farsan och han sa då, att han inte kunde göra något. Nästa gång kan du be personalen skriva att han inte hittar några synliga skador.

Härefter så ber jag varje personal göra det. Lämnade in en Xbox kontroll till NoN för inte så länge sen och bad personalen skriva på kvittot, att inga synliga skador så som repor eller liknande hittades. Att kontrollen skickas till service i stort sätt nyskick.

Så ett tips, det ni är rädda för att hända, få ett bevis emot det.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de kollar forumet gällande serviceärenden

@Netonnet

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/MVZ7HH2

Jag har laddat upp inlämningsbeviset för de som vill se. Denna består egentligen av två sidor men den andra sidan består enbart av kunduppgifter/ägare/apparatuppgifter/streckkoder osv och tillför inget nytt om varken skick eller annat relevant.

Jag har även fått svar från NoN kundtjänst igen. De påstår att servicepersonalen har ingen som helst skyldighet att påpeka synliga skador, utan för endast in det de ser i sitt egna system och inte på pappret som sedan skrivs under och som fås ut. Sedan vet jag inte riktigt hur jag ska tolka följande del av svaret för det säger emot sig själv lite:

”På inlämningsbeviset står inte skador med om det skulle vara som så att verkstaden upptäcker fel utöver det som står för då stämmer inte det faktiska felet med det som står på inlämningsbeviset. Därför tas bara eran egna felanmälan av produkten med på inlämningsbeviset.”

Menar NoN alltså att där det står ”-Detta innebär att Vi nu har ansvaret för Er produkt till dess att Ni har hämtat ut den.” egentligen aldrig gäller, eftersom de alltid kan lägga till skadorna i efterhand om de skulle vilja?

Tänk er att en kund skulle lämna in en märkesdator för 35 000 kr för att han inte får någon bild från bildutgångarna, men som annars är i perfekt skick. Sedan kontaktar deras verkstad kunden och säger att all garanti är ogiltig för de har upptäckt att den genomskinliga sidopanelen är helt sönder. NoN för sedan in detta i sitt protokoll och säger att så har det varit hela tiden. Kunden får sedan betala 600-1300 kr för undersökningsavgiften för att få tillbaka sin trasiga dator och har ingen som helst chans att bevisa att det inte var i det skicket när den lämnades in, för NoN för inte in sådant på pappret som kunden får ut.

Hur låter det?

Ska man behöva ta med en videokamera när man lämnar in sin produkt och filma den framför servicepersonalen som måste lova på heder och samvete att denne har sett att produkten vid inlämningstillfället inte har några yttre skador?

Permalänk
Hedersmedlem

@mixxo: Står ju ingenstans att telefonen inte skulle vara skadad, bara vilka fel du anmäler. Fick uppfattningen av dig tidigare att det stod med.

Har du skrivit på det är du nog rökt.

Edit: Nästa gång du reklamerar, se till att det står: "Telefonen har inga synliga skador".

Om jag frågar så här, hade baksidan några skador öht (även mindre) när du lämnade in den eller har du alltid använt skal? Honor 8 med sin glasbaksida kan spricka lite när som helst om telefonen hade en skada sedan tidigare, speciellt om en reparatör ska öppna luren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Jag håller inte riktigt med. Det skulle betyda att NoN skulle kunna kasta min mobil i väggen efter inlämning för jag kan aldrig bevisa att det inte var så. Det enda jag har fått skriva på är det jag bifogade och där står det ingenting om någon skada.

Permalänk
Hedersmedlem

@mixxo: Du behöver inte hålla med men du startade väl tråden för att få andras åsikter?

Felanmälan verkar bara ha syftet att beskriva vilka fel du anger, inte att kundmottagaren redovisar skicket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Och en felanmälan är väl precis det? Man anmäler vilka fel som finns inte rabblar upp allt som är som det ska? Har den som tar emot telefonen något att anmärka på så har den som tar emot och sedan har ansvar för telefonen i sitt intresse att påpeka alla synliga fel. Du lämnar t.ex in ett tangentbord för att 3 knappar fungerar dåligt. T.ex "A", "S" och "W". Börjar du ta upp alla knappar som fungerar? Tar du upp att batteriet sitter bra i sin hållare på baksidan. Batteriet fungerar bra. Strömknappen på baksidan fungerar som den ska. Inga repor på framsidan. Inga repor på baksidan. Sladden har inga skador. Osv osv. Självklart tar man enbart upp den som det är fel på. Mottagaren får påpeka om det är något annat fel som den vill ha klargjort om den anser att det behövs.

Permalänk
Medlem

@mixxo:
Frågan är varför skulle NetOnNet göra det? Vet inte var alla har fått detta ifrån? Verkar ju som de flesta tror detta om alla elkedjor.
Dom tjänar ingenting på att krossa din mobil?
Kostnaden för att få tillbaka din mobil tar VERKSTADEN ut för att inte gå i konkurs då de inte får några pengar ifrån tillverkaren om inget garantifel hittas? Frakten dit och tillbaka är inte gratis den heller.
Varken verkstaden eller Elkedjorna tjänar pengar på att ta sönder produkterna, verkstaden får betalat av tillverkaren bara när dom hittar garantifel och elkedjorna är bara mellanhandel, dom får inga pengar för att din mobil är sönder.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Lätt att var efterklok men du borde tagit bilder innan inlämning och som Multiman säger fått med "Telefonen har inga synliga skador" eller dyl.

En gång lämnade jag in en rakapparat på garanti som hade problem efter bara några månader. Lämnade in med kartong och allt. När jag fick tillbaka var kartongen så skrapad och demolerad att det knappt kände igen den. Rakapparaten funkade perfekt dock men inte så kul med en present som de varit oförsiktiga med.

Med det så menar jag att de kan absolut ha sönder saker också och att jag kan köpa TS historia.

Alternativt så kan ju TS gjort en felanmälan kanske via nätet eller där de inte har haft möjlighet att kontrollera utvändigt skick. Och TS vet med sig skadan och hoppas på en ny telefon.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag menar självklart inte att det ligger i NoN intresse att ha sönder saker, men om olyckan är framme kommer NoN aldrig ta ansvar och alltid säga att det har varit på detta sättet från första början. Om de tar ner synliga skador, varför skulle man någonsin INTE lägga in detta i inlämningsbeviset om man ändå för in det i sitt egna system som inte har någon tidsstämpel? Hur skevt är inte det och vad sänder det för signaler? Tycker ni det verkar som ett seriöst system? Alltid kunna skuldlägga kunden om inga andra alternativ återstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mixxo:

Jag menar självklart inte att det ligger i NoN intresse att ha sönder saker, men om olyckan är framme kommer NoN aldrig ta ansvar och alltid säga att det har varit på detta sättet från första början. Om de tar ner synliga skador, varför skulle man någonsin INTE lägga in detta i inlämningsbeviset om man ändå för in det i sitt egna system som inte har någon tidsstämpel? Hur skevt är inte det och vad sänder det för signaler? Tycker ni det verkar som ett seriöst system? Alltid kunna skuldlägga kunden om inga andra alternativ återstår.

Jag har svårt att tro att detta är något som NetOnNet satt i system. Jag tror det är mycket mer sannolikt att de helt enkelt inte tror på dig, utan väljer att gå på inställningen att De Alltid Har Rätt (och då mest för att det finns så många jobbiga kunder som försöker blåsa dem att de inte kan se möjligheten att de gjort fel). Det här är så klart inte okej.

Men tyvärr finns det inte så mycket mer annat att göra än att kontakta NetOnNets konsumentombudsman, ARN, eller Tingsrätt (går under Förenklat Tvistemål, så det behöver inte vara superkrångligt.) Att bara blir arg på det och skriva av sig här kommer tyvärr inte att lösa problemet.

Jag har själv behövt gå till tingsrätt efter en tvist om en mobilreparation, och min erfaranhet är att det viktigaste är att du helt enkelt sakligt beskriver hur det gått till. NetOnNet lär inte kunna bevisa motsatsen när de själva saknar dokumentation om detta, och bara att du kan visa upp att den dokumentation du fått upp vid inlämning inte stämmer överens med det de anger senare kommer inte göra deras jobb enklare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@mixxo:
Frågan är varför skulle NetOnNet göra det? Vet inte var alla har fått detta ifrån? Verkar ju som de flesta tror detta om alla elkedjor.
Dom tjänar ingenting på att krossa din mobil?
Kostnaden för att få tillbaka din mobil tar VERKSTADEN ut för att inte gå i konkurs då de inte får några pengar ifrån tillverkaren om inget garantifel hittas? Frakten dit och tillbaka är inte gratis den heller.
Varken verkstaden eller Elkedjorna tjänar pengar på att ta sönder produkterna, verkstaden får betalat av tillverkaren bara när dom hittar garantifel och elkedjorna är bara mellanhandel, dom får inga pengar för att din mobil är sönder.

Jag tror att (I alla fall borde) det stått att "glaset är krossat" om det vart så. Jag har precis själv levt med en Honor-8 i 18 månader och vet hur den ser ut. Skulle glas vara krossat, skulle det vara alldeles uppenbart, då hela telefonen är glas!

Det ligger inte i NoNs intresse att krossa mobiler. Men det är människor, ofta väldigt unga människor som jobbar i dessa butiker. De är "lågpris" precis som kedjan de jobbar för. NoN har kanske dåliga rutiner för att handskas med saker som går sönder? Den anställde kanske tror att hen blir av med jobbet om felet landar på hen. Därför trycker man ifrån sig allt ansvar och lämnar kunden hängande.
Krossar man kunders egendom, kanske man skall hålla på med annat. En konkurs kanske inte är en dålig sak då?

Jag förstår att man hotar med en felsöknings avgift för att folk inte skall dränka verkstan med BS ärenden. Men att ens begära en avgift för att felsöka en krossad telefon, är ganska horribelt. Ett ögonkast, mera behövs inte för att observera att telefonen är krossad. Och det skulle vara värt 595kr? Löjligt! Var den krossad, skulle den aldrig blivit iväg skickad. Får man som kund besked att det kostar 2500 att få den lagad, köper man antingen en likadan på Blocket för mindre pengar, eller en nyare modell.
Jag tror att om telefonen var krossad, skulle det stått i felbeskrivningen. Vilket det inte gör, alltså var telefonen INTE krossad när den lämnades in.

Man måste tydligen gå runt med en GoPro i pannan och spela in allt man är med om idag. ALLA ljuger, bedrar och svär sig fria, från vad det än gäller.
Vad kan vi lära om detta? Tag med dagens tidning, lägg bredvid det du lämnar in hos NoN och fotografera, så datumet i tidningen kommer med i samma bild som grejen. Passa på att filma en snutt också, gärna själva överlämnandet. För du kan inte lita på att personalen gör rätt för sig.
Tråkigt men sant!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skulle den bli krossad och böjd efter inlämning? Böjd känns som det kräver lite mer än ovarsam hantering från servicepersonalen så är den böjd så var den nog det innan inlämning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

På vilket sätt skulle den bli krossad och böjd efter inlämning? Böjd känns som det kräver lite mer än ovarsam hantering från servicepersonalen så är den böjd så var den nog det innan inlämning.

Har du koll på hur en Honor-8 ser ut, eller är byggd? Troligtvis inte, för då hade du inte påstått vad du just gjorde.
Om personalen på NoN inte ser att en glas telefon är sprucken, har de inte på den positionen att göra. Man kan inte ha en blind människa som tar emot reklamationer.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem

@mixxo: Kan du inte svara på min tidigare fråga om baksidan hade några skador öht, små som stora? Det är rätt väsentligt och jag förklarar varför i tidigare inlägg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Av felen i felanmälan att döma låter det nästan som att telefonen är böjd...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt, det verkar vara lite vilda västern när det kommer till garanti och serviceärenden.
Själv så fick jag lämna in min Tre mobil 3 gånger med hot om att jag skulle få betala serviceavgift(som var ganska dyr) ifall dom inte hittade något fel, innan dom lagade(bytte ut) felet.
Vet inte om det berodde på för dålig diagnostisk utrustning eller tekniker.
Det var också störande att behöva åka till en större stad för att lämna in telefonen eller att behöva vänta en vecka extra(enligt dom).

Permalänk
Medlem

Kontakta NoN kundombudsman med lite tur så löser det sig direkt då.
Kontakter med NoN kundtjänst lär inte leda någon vart då de troligtvis har instruktioner på att endast följa verkstadens utlåtande.
Om inte deras kundombudsman kan lösa det så är det ARN som gäller.
Jag har läst många ARN beslut genom åren vilket gör att jag gissar på att ARN skulle besluta i din linje.

Slösa inte tid och energi på NoN kundtjänst utan kontakta deras kundombudsman, annars kan du skicka hur många brev som helst utan att nå en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Det går faktiskt att polisanmäla men problemet är att visa uppsåt för bedrägeri. Det finns flertalet anmälningar jag själv fått erbjuda information om till polisen angående våra kunder, alla lades ner då brottsmisstankar inte kunde styrkas. Ärendet hanterades då antingen av ARN eller att kunden helt enkelt gav upp.

Vissa saker är lite löjliga och dras ut till sin spets, så som en polisanmälan, det är onödigt merjobb för bägge parter. Fokusera på rätt instans (@TS) så avslutar du ditt ärende snabbt.

Precis, bättre för alla inblandade att lägga energin på saker som faktiskt kan ge resultat och låta polisen lägga sin tid på annat.