Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Google Duplex - himmelriket för telemarketing

Permalänk
Medlem

Google Duplex - himmelriket för telemarketing

I början kommer nog Google Duplex vara ett mycket bra verktyg för telemarketing tills kunden kontrar med att låta Google Duplex svara på alla samtal. Vem kommer vinna denna batalj?

Nu utgår jag diskussionen från att Google Duplex är självlärande och kommer bli väldigt bra på att sälja (försäkringar du inte behöver, byta abonnemang till mobilen, tro på bantningsmedel mm). Själv tror jag det krävs lagstiftning där man måste veta om man pratar med en robot-assistent eller människa därför att finns det pengar att tjäna så kommer verktyget användas.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Support är ett annat stort område. Tänkt vad bra om Google tar hand om alla som inte har provat att "stänga av och på" sin enhet och att de har oändligt tålamod, öppet dygnet runt osv. ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Spixel: Tror jag också.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Google Duplex må vara trådtiteln men det stora är Artificiell intelligens som kan bli det största genombrottet i mänsklighetens historia sedan... bostongurka?

AI kan bli hur stort som helst och det enda som ser ut att hindra detta nu är om någon katastrof kan drabba världen. Sedan tycker jag folk underskattar hur lång något tar från att vara nästan bra till riktigt bra.

1934 kom den helautomatiserade fröken ur, runt 2000 kom SJ automatiska telefonsvarare och nu 2018 presenterades de samtal från Google Duplex.
Jag tyckte samtalet i Google Duplex var ganska simpla, det var en väldigt simpla sak som skulle framföras med få utgångar. Men det är en helt annan sak att få en AI att börja sälja saker, svara på alla frågor som kund kan ställa och ge rätt svar ur ett juridisk perspektiv.

Så jag tycker det är långt kvar för AI, men det som har hänt på sistone är att kommersiella verksamhet ser pengar i AI och då kan utvecklingen gå snabbare. AI kommer precis som allt missbrukas och det gör det redan idag, även om jag skulle kalla det mer för robotar (bots). Liksom ett av världens vanligaste lösenord idag är 18atcskd2w och det beror på att en drös botar kör med detta.

Lagstiftning behövs redan emot missbruk, minst 1 gång i månaden blir jag själv uppringd av en sådan där satellittelefon med skyhög taxa om jag ringer tillbaka. De måste göra så att det kostar att ringa även om någon ej svarar, kostar det 10 öre försöket, så blir det dyrt för den som ringer upp hundratusentals personer varje gång. Detsamma är det med mail, man kan diskutera kostnaden men när det är gratis att spamma ut miljontals mail så blir det ej bra.
Att särbehandla AI från robotar till folk med för mycket fritid tycker jag ej behövs. Det är rimligt med samma regler för alla och i praktiken kommer man ej veta vad man talar med.

Sedan effektivisering, så är grundproblemet att vissa ej har hängt med av orsaker som att det är dyrt. En frisörsalong och restaurang kan mycket väl i framtiden skaffa en AI som pratar med kunderna, men det bästa är en webbsida där kunden enkelt kan göra sitt val direkt. Detta med att kund ska be en AI ringa upp en annan AI för att sedan förmedla en enkel information känns som att gå över ån för vatten.