Är dessa temperaturer rimliga för en 8700k?

Permalänk
Medlem

Är dessa temperaturer rimliga för en 8700k?

Byggde ihop en dator med en 8700k och NH-D15 som processorkylare och allt sitter i ett Meshify C men är lite orolig över tempen jag får under vanlig load samt under tung load. Processorn är överklockad via moderkortet som är en Asus Prime z370-A som ställde in den på 1.29V som gav 4.9Ghz.

Om jag har den under "normal load" eller vad man ska säga (runt ~30-50% CPU-användning under olika former av programmering eller lite olika spel så som CS:GO eller PUBG) så har jag en temperatur som är mellan 55-75 grader där den ligger som mest runt 65 men kan ibland visa 75 i någon tiondels-sekund.

När jag har provat att stress-testa CPU:n så ligger tempen på runt 80-88 grader när den kör 100% CPU-användning. När jag använder CPU:n som vanligt kan det ibland hända att den visar något mellan 80-85 grader men endast under en väldigt kort period (jag kan se siffran ändras till det för att sedan gå tillbaka till vanliga temperaturer).

Vilotemperaturen ligger på ganska stadiga 37 grader annars. Är dessa temperaturer något jag bör oroa mig för? Jag hade lite problem med att montera CPU-kylaren, kan det vara att jag klantat det med kylpastan eller något dylikt?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog provat om monterat kylaren. Låter som lite höga temps.
Dina idle temps är också indikation på att kylaren inte är korrekt placerad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Låter kanske lite varmt, men det är en Meshify C och det är inte riktigt känt för sin luftcirkulation direkt ur lådan. Med två dugliga fläktar i fronten fick GamersNexus ned CPU temperaturen med 6 grader i deras test av chassit, bara så där lite enkelt.

37c idle är rätt bra dock, min ligger på 30-35c och den är deliddad med en h115i. 88c är inget att direkt oroa sig över heller. helt klart innan för specifikationerna för processorn så det är inga problem.
Skadar inte att montera om kylaren som @Defender nämnde, inte direkt något att förlora på det mer än lite kylpasta även om det kanske inte blir speciellt mycket bättre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag installerat en extra fläkt på chassits framsida som blåser in luft mot processorkylaren också, blev ingen märkbar skillnad för mig.

Ska prova att montera om kylaren som ni säger och se vad som händer, tack för era kommentarer :).

Permalänk
Medlem

@daniol: Min 8700K ligger i 5.0GHz med 1.36 (D:)

Temperaturer vid spel i PUBG 144FPS ligger medel 66-70. Dock så ser man enstaka spikar som flyger upp i ca. 80C ibland.

Jag har loggat temps i realtid över perioder på 60 minuter och average är 67 och average delta är 63-72. Jag har loggat med flera mjukvaror och framför allt HWmonitor hoppar upp och ner extremt mycket och snabbt.

Jag har även spelat in och loggat temperaturen som visar på displayen på mitt MB (MSI Gaming M5) och den är inte alls lika vild som HWMonitor visar.

Dock kör du bra mycket mindre spänning än vad jag gör. Så kanske lite mer kylpasta och tajtare skruvar?

Permalänk
Medlem

@daniol ASUS moderkort... Multi-Core Enchancement.
Dvs auto överklock, med hög temps, hög spänning och allt, slås på utan ditt acceptans, utan ditt medgivande av moderkortet om du sätter in XMP minnen. Går att stänga av i BIOS dock.

Om du vill OCa... är ditt val, men den auto funktionen är bara mög som för "säkerhetsskull" matar på massor med spänning bara för att du inte ska få instabilt system, när du ofta kan få svalare och snabbare med manuell inställning. Så stäng av oavsett är mitt råd.

Permalänk

min 8700k ligger i runt 39-40c idle och 76 load i ett litet ITX node 202, dock deliddad. men med endast en 40mm som utblås och en 57mm hög kylare är det bra.

Du borde kunna få mycket bättre temps i det chassit om du inte fått ett riktigt måndagsexemplar till CPU. Funkar det inte med att montera om kylaren med ny pasta så delidda den om du inte bryr dig om garanti.

Innan delid hade jag upp mot 91-92c i load. Bytte även fläkten på min scythe big shuriken 2 till en nocuta 15mm bred.

Antar att du har fyllt chassit med fläktar med, fläktar i fronten och botten ska blåsa innåt och fläktar bak och i taket ska blåsa utåt.
samt att du har monterat kylaren så att den blåser luften i riktning mot fläkten baktill.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Avstängd

@daniol:
Gör som Paddanx säger,lär dig överklocka själv,då får du bättre temps.
Är tidskrävande,men värt det i slutändan.
Att köra stresstest program med diverse autoklock program,är nog inte att rekommendera.
Då datorn öser på mer ström än nödvändigt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.