Vad anser ni är det bästa antiviruset?

Permalänk

Vad anser ni är det bästa antiviruset?

Tjenare.

Jag kollar runt lite på nya antivirus att köpa, har tidigare använt F-Secure men böt till Malwarebytes och nu kör jag Bitdefender.
De som jag hört är att Bitdefender ska vara det bästa, men problemet där är att det använder 100% CPU, vilket är helt galet.

Tycker ni att det finns något bättre där ute?

Permalänk
Medlem

Finns många sånna här trådar. Alla hejjar på sitt favorit anti-virus.
Själv tillhör jag gruppen som tycker att windows defender är allt man behöver.

Permalänk
Avstängd

BitDefender givetvis, även om jag inte skulle tacka nej till en Kaspersky licens.

Människor som kör Windows Defender & Malwarebytes bör arkebuseras omedelbart.

Permalänk
Medlem

Har haft ESET nod32 dom senaste 5 åren och har absolut ingenting att klaga på

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Så länge du använder "common sense" när du är ute och surfar så kommer du aldrig behöva mer än Windows defender.

Jag har aldrig kört något extra utöver det och har aldrig haft problem med virus eller liknande

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xXQuantinXx:

Tjenare.

Jag kollar runt lite på nya antivirus att köpa, har tidigare använt F-Secure men böt till Malwarebytes och nu kör jag Bitdefender.
De som jag hört är att Bitdefender ska vara det bästa, men problemet där är att det använder 100% CPU, vilket är helt galet.

Tycker ni att det finns något bättre där ute?

I kombination Avast och Malwarebytes. Jag påstår inte att det är bäst, vackrast och smartas. Men tillsammans med lite vett om vilka sorts sidor man undviker så räcker det hela vägen fram till mål.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft är helt klart det bästa virusskyddet, därefter kommer valfritt icke bloatat antivirus program.

Permalänk

som andra säger, gott omdöme och sunt förnuft, och en dos av win defender, är det enda du behöver.
det har fungerat för mig i flera år,

Sedan beror det nog mest på vart du rör dig på nätet, och från vart du väljer att ladda ner material till din data.
Och vilka hemligheter du själv väljer att lagra på dina hårddiskar.

Det finns ställen man läst om i sagorna, dit inget ljus når, i skuggornas dal, och där inget antivirus i hela världen kan hjälpa dig,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jag körde Norton i många år och var nöjd med det, inga problem med att det gjorde datorn märkbart seg mm. Avast däremot skyr jag som pesten, det har kommit förinstallerat på 4 datorer de senaste 3-4 åren (2 var mina, 2 var bekantas). Det har hittills aldrig slagit fel att om någon av de datorerna hade problem, slö, går inte att installera program, funktioner i installerade program krånglar, you name it så slutade det ALLTID med att avast var orsaken. Numera använder jag inget annat än det inbyggda I win 10, som flera andra redan sagt så kommer man långt med lite sunt förnuft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte använt något antivirus (förutom windows defender) i snart 10 år. Känner absolut inte att det behövs något "säkrare" då jag redan känner mig bekväm med de handfull sidor jag besöker och det jag sparar på datorn hemma.

Har egentligen bara dålig erfarenhet av antivirusprogram som blockerar helt vanliga filer och slöar ner datorn.

Permalänk
Medlem

sunt förnuft och defender, känner du att du inte kan använda sunt förnuft kör kaspersky och malwarebytes

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

NoScript.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat i branschen i snart 25år och har sett mer problem på klienter med Antivirus än jag kan räkna. Prestanda, blåskärmar, crashande program etc etc
Själv kör jag med Windows Defender och anser inte att något mer behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Nod32, märks inte på prestanda.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Jag har jobbat i branschen i snart 25år och har sett mer problem på klienter med Antivirus än jag kan räkna. Prestanda, blåskärmar, crashande program etc etc
Själv kör jag med Windows Defender och anser inte att något mer behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Berätta mer om de problem du sett. Jag har hållit på med datorer sedan DOS-tiden och jag har inte någon sådan erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Kaspersky internetsecurity + noscript.

Problemet med att tänka att inget behövs är att du vet inte om du har problem eller inte.
Det är inte virus man skyddar sig mot idag det är malware och där räcker inte defender långt.
Men håller med att sunt förnuft kommer man långt med.

Permalänk
Medlem

Alltså bäst och bäst, de flesta funkar ju och gör den största delen av jobbet likadant.

Själv kör jag Pandas gratisvariant, stänger man av reklamen inne på inställningar så märker man aldrig av det förutom när det blockerar något.

Permalänk
Medlem

Jag kör gratisversionen av AVG Antivirus och rekommenderar alltid den till mina bekanta.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Jag kör gratisversionen av AVG Antivirus och rekommenderar alltid den till mina bekanta.

Vad har dina bekant gjort dig för illa ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spawnstah:

Jag har jobbat i branschen i snart 25år och har sett mer problem på klienter med Antivirus än jag kan räkna. Prestanda, blåskärmar, crashande program etc etc
Själv kör jag med Windows Defender och anser inte att något mer behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Och jag har använt antivirus sedan DOS versionen, utan vare sig prestandaproblematik, krasher eller annat.
Vi har olika erfarenheter. Tänka sig. Det är överlag bra att inte generalisera för mycket.

Permalänk
Medlem

Körde alltid med AVG tidigare. Men sedan Windows 8 har jag kört med Windows Defender och skannar med Malwarebytes till och från. Fungerat utmärkt för mitt användande.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kör med Bitdefender och malwarebytes. Tycker det fungerar bra, hade avast ett tag men även om man körde premium så höll den hela tiden på att poppa upp med reklam för diverse avast tillägg etc så blev väldigt irriterad på det.

Permalänk
Medlem

Panda Antivirus, nöjd.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Kör nod32, smidig, man får upp lite varningar ibland även på vanliga sidor där det kan komma skit via reklam.
Älskar folk som säger "jag har inte fått några problem", det var länge sedan som virus skapade popuper och ställde till saker.
Nu handlar det om informations-hämtning och keyloggers, dvs inget man märker.

Sedan hjälper sunt förnuft bara lite nu för tiden, det kan komma via aftonbladet, Facebook osv.
Sedan ska man inte falla i falsk trygghet och tro man är osårbar med ett antivirus-program, vilket har sett med lite användare på jobbet. Jag har antivirus, jag är osårbar!
Som att tro att man inte kan få könssjukdomar när man har kondom, men ger sedan oralsex utan slicklapp.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Eset Nod32. Aldrig några problem.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

@Thörre: Inte mycket, vad har AVG gjort dig?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

För mycket antivirus är som att laga den sista skavanken på en bil - då går garanterat motorn sönder.
Det är bäst att laga (och skydda sig) måttlig och alltid ha 3-4 små virus körandes i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Kör med Bitdefender och malwarebytes. Tycker det fungerar bra, hade avast ett tag men även om man körde premium så höll den hela tiden på att poppa upp med reklam för diverse avast tillägg etc så blev väldigt irriterad på det.

Har du premium så kan du stänga av "reklamen"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Berätta mer om de problem du sett. Jag har hållit på med datorer sedan DOS-tiden och jag har inte någon sådan erfarenhet.

Skrivet av anon255588:

Och jag har använt antivirus sedan DOS versionen, utan vare sig prestandaproblematik, krasher eller annat.
Vi har olika erfarenheter. Tänka sig. Det är överlag bra att inte generalisera för mycket.

Har endast jobbat i IT branschen i ca 5 år men har redan stött på alla möjliga problem pga antivirus program.
Det som ställde till absolut mest problem var Panda, Kaspersky, eset och till sist Webroot.

Problemen kunde variera från att det var problem att ladda ner / installera program. Redan installerade program fick filer borttagna i installationsmappen och startade därav inte. Samt problem med att Windows inte startar som det ska för att vissa filer som OS behövde blev upptäckta som Malware och lades i karantän.

Så att ni inte haft NÅGOT problem någonsin med ett antivirusprogram är ytterst osannolikt vågar jag påstå, alternativt så har ni inte jobbat med så mycket olika program, datorer eller antivirusprogram.

EDIT: Bortsåg då ifrån antivirus jag själv använt mig utav. Avira, avast, AVG, bitdefender. Alla har orsakat problem i någon form.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du premium så kan du stänga av "reklamen"

Ingenting jag hittade när jag gick igenom menyn, och det jag hittade jag stängde jag av. men det poppade ändå upp rutor som "skaffa vår VPN" etc