Permalänk
Medlem

Radeon 9700Pro Klockning

Klockade mitt grafikkort (HIS Radeon 9700Pro) för första gången nyligen.
Original (inte rört kortet alls) fick jag ca 4630p i 3D Mark 03. För några dagar sedan kom ju nya drivrutinen (3.4) som gjorde att jag fick poängen 4920 istället.
Med Rage3D Tweak drog jag upp kortet till

Core Clock: 387 MHz
Memory Clock: 335 MHz

som gav 5570 poäng i 3d mark. Alltså inga ytterligare modifieringar på själva kortet. Jag märkte dock att en del grafikfel så jag sänkte ner till 371 MHz / 324 MHz .. vilket jag numera kör på, och får ca 5375 poäng i 3dMark03.
Alltså en ganska klar förstärkning utan några större ändringar.

Några liknande klockningar?

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Är väl en ganska normal klockning, testa att kanske höja minnet lite till.

Permalänk
Medlem

Du bör inte sänka både core och minne när du ser grafikfel, sänk bara en av dom åt gången så att du vet vilken som orsakar felen. Sänk gärna den ena rejält så att du hamnar i en frekvens som du vet fungerar, är felen kvar är det ju den andra frekvensen som är för hög.
Det är samma misstag som folk gör när de klockar på moderkortet med cpu vs. minne.

Permalänk
Medlem

OK!
Ska prova med det... har inte överklockat allt-för mycket tidigare, så jag provar gärna alla tips.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Eftersom du är en god lyssnare kan jag lika gärna säga vad meningen bakom det jag nyss skrev är:
Att bara ändra en sak i taget och undvika att pilla på massor av paramtrar på en gång om du inte vet vad du gör. Det är väldigt svårt att felsöka när du har en massa parametrar som påverkar.. alla är inte födda felsökare.
Lycka till med klockningen!