Permalänk
Medlem

Krångel med beg delar...

Tja alla!
Jag köpte ett ASUS Gryphon Z87 moderkort och en Intel Core i5 4590 3.3GHz Quad-Core Processor.
När jag startar datorn tänds Standby Power LED på moderkortet, inga LEDs för POST syns, bara processorfläkten går igång ingen av de andra. Jag kan stoppa processorfläkten med fingret...
16 GB RAM, har provat att köra den ena och den andra, samma resultat, provat att tömma CMOS ingen skillnad.

Vad är paj här?
Säljaren av processorn garanterar att processorn funkar.
Säljaren av moderkortet säger att han haft det i en låda sedan han köpte det.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Skulle väl kunna vara så enkelt som att Z87 behöver bios update för att köra haswell refresh, som du ser på supportsidan har inte alla bios stöd för dessa https://www.asus.com/se/Motherboards/GRYPHON_Z87/HelpDesk_CPU...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara så att du har råkat ha sönder pinnarna när du monterat processorn, nackdelen med att köpa begagnat är ju att ma inte vet ifall delarna fungerade som de skulle innan de monterades isär, eller om de gått sönder efteråt eller vid ihopmontering.

Kolla med säljaren om han vet ifall bios varit uppdaterat och vilken processor han använt.

Hade själv det problemet med begagnat moderkort, löstes genom att jag lämnade in moderkortet hos Inet för bios-uppdatering, (tror det kostade typ 200:- ) om du bor i närheten av någon av deras butiker och inte har tokbråttom kanske det är ett alternativ

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag ska göra som ni säger båda två! TACK!

Säljaren tror han kört en i7 4970 i den, BIOS vet han inte om han uppdaterat... det är samma BIOS som krävs för min 4590 som hans kanske 4970...
Men hur fasen flashar jag bios utan att att jag får fram BIOS? Hittade en processor som kortet stöder med original BIOS?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Skrivet av ratnose:

Jag ska göra som ni säger båda två! TACK!

Säljaren tror han kört en i7 4970 i den, BIOS vet han inte om han uppdaterat... det är samma BIOS som krävs för min 4590 som hans kanske 4970...
Men hur fasen flashar jag bios utan att att jag får fram BIOS? Hittade en processor som kortet stöder med original BIOS?

Antingen att du hittar en CPU som funkar i nurvarande bios. Dock så ska det endligt asus hemsida gå att flasha bios utan CPU. (https://www.asus.com/se/Motherboards/GRYPHON_Z87/specificatio...) Om du kollar under "specialfunktioner" ser du att kortet ska stöda USB Bios flashback, se följande länk: http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/ samt denna video https://www.youtube.com/watch?v=nIKMuPJwM28

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Jag ska göra som ni säger båda två! TACK!

Säljaren tror han kört en i7 4970 i den, BIOS vet han inte om han uppdaterat... det är samma BIOS som krävs för min 4590 som hans kanske 4970...
Men hur fasen flashar jag bios utan att att jag får fram BIOS? Hittade en processor som kortet stöder med original BIOS?

Finns ingen 4970 processor. Antagligen menar han en 4770 eller en 4790. Med den senare behövs en uppdatering av moderkortets BIOS för att det ska fungera.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Om BIOS inte är uppdaterat kan moderkortet bete sig som om det vore dött?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Det är jag som kastat om siffrorna... men jag har även provat med min processor som har samma BIOS som säljarens processor och trots det fungerar det inte. Nu startar inga som helst fläktar.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Skrivet av ratnose:

@fantomsmurfen: Om BIOS inte är uppdaterat kan moderkortet bete sig som om det vore dött?

Beror på vilket kort det handlar om, vissa startar och visar ett medelande att cpu är inkompatibel.

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins: Det enda som händer är att, som jag skrev tidigare, är ett en LED tänds inget mer, inga POST LEDar som blinkar jag kan inte komma in i BIOS inget.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.