köp råd/uppgradering GTX1070 OC (?)

Permalänk
Medlem

köp råd/uppgradering GTX1070 OC (?)

Tjena sitter på dessa specs:
MK: Asus SABERTOOTH P67 Socket 1155, P67, Rev 3.0
CPU: Core i7 2600K w/H80 Liquid Cooler
RAM: Corsair Vengeance Pro Black 8GB 2133MH
PSU: XFX XPS-750W BE ATX 12V EPS 12V
GPU: GTX 660Ti

Säkert 7 år gamla grejjer. Frågan är nu har jag kommit i tankar på att uppgradera mig lite, då jag vill spela lite nyare spel som kommer.
Jag hoppas genuint på att jag kommer undan med att bara peta i ett nytt grafikkort som jag kollat på idag.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Är detta prisvärt eller ska jag gå på några lappar till för typ ett G1 eller liknande? Vill ju egentligen inte lägga en förmögenhet men måste man, så måste man.

Man vänder sig till dem som kan!

Ha en super söndag!

Visa signatur

MK: Asus ROG Strix Z390-H Gaming
CPU: Core i5 9600K w/H60 Liquid cooler
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3000MHz
PSU: Seasonic -750W
GPU: RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort kommet givetvis att höja din upplevelse och flyt i spel.
1000-serien har en prissänkning på ingång i och med 1100-serien (eller vad nu namnet blir). Så att köpa ett nytt 1070 idag för 5,000kr hade jag aktat mig för! Det känner oerhört överpris (tycker jag).
(Jag betalade 6500kr för ett nytt Asus 1080 2016.)

Har du inte bråttom? Vänta tills efter sommaren! Då skall du se att 1170 visas upp och får ett pris samt att 1070-korten åter kommer ner i pris.

Behöver du ett nytt kort idag, kolla på begagnade (men de kommer snart också sjunka i pris när "alla" säljer sina 1070 och 1080 p.g.a. 1100-serien.

Skillnad i7 2600k/8700k - här kan du även se skillnad mellan din lite äldre processor och en ny.
Så en ny processor, minne och moderkort hade också gjort susen. Om din budget däremot är begränsad hade jag i första hand satsat på grafikkort och i andra hand ny processor och internminne.

Kan du komma över 16Gb RAM för någon hundralapp begagnat så kan det också vara en enkel uppgradering (men som kommer behöva slängas när dy byter processor till DDR4).

Lycka till!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag tror det är din CPU som är flaskhalsen i det systemet. Jag hade lätt uppdaterat den först.

EDIT:

Permalänk
Medlem

@Zipparn:
Jag själv sitter på en FX-8350 processor och hade tidigare ett R9 290X grafikkort.

Våra processorer är ungefär lika gamla och enligt CPU.userbenchmark.com presterar 2600k 26% bättre än min processor.

Samtidigt säger GPU.userbenchmark.com att mitt 290X-kort är 88% bättre hans 660Ti.

För 2 år sedan bytte jag till ett GTX 1080 och skillnaden var väldigt stor!
Nu med mitt 1080 så är det solklart att det är processorn flaskhalsar.

Men med den devisen vill jag påstå att det gör mer att byta grafikkort än processor. Min processor fungerar fortfarande att spela spel som Far Cry 5, BF1 och Rainbow Six Seige. Det gick inte med mitt tidigare grafikkort (särskilt bra) - och då har han en bättre processor än min 8350.

Däremot har mitt system 16Gb RAM till skillnad från de 8 som trådskaparen har. Det spelar också en viss roll som jag ignorerat just nu.

Permalänk
Medlem

Härligt med människor som har lite koll! Tack för alla svar!
Blir nog att vänta då. Sen kanske till och med satsa på en helt ny rigg med. Om man går från det ena till det andra.
Vad får jag om jag skulle vilja skicka iväg min rigg som den är idag (bonus så man kan komma lite billigare undan)?

Visa signatur

MK: Asus ROG Strix Z390-H Gaming
CPU: Core i5 9600K w/H60 Liquid cooler
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3000MHz
PSU: Seasonic -750W
GPU: RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Zarlor: Säger du det så tror jag på dig. Jag kanske överskattar trådstartarens 660Ti. Men det är nog dags att byta ut allt snart för TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spitty88:

Tjena sitter på dessa specs:
MK: Asus SABERTOOTH P67 Socket 1155, P67, Rev 3.0
CPU: Core i7 2600K w/H80 Liquid Cooler
RAM: Corsair Vengeance Pro Black 8GB 2133MH
PSU: XFX XPS-750W BE ATX 12V EPS 12V
GPU: GTX 660Ti

Säkert 7 år gamla grejjer. Frågan är nu har jag kommit i tankar på att uppgradera mig lite, då jag vill spela lite nyare spel som kommer.
Jag hoppas genuint på att jag kommer undan med att bara peta i ett nytt grafikkort som jag kollat på idag.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Är detta prisvärt eller ska jag gå på några lappar till för typ ett G1 eller liknande? Vill ju egentligen inte lägga en förmögenhet men måste man, så måste man.

Man vänder sig till dem som kan!

Ha en super söndag!

GPU:n är det du bör fokusera på ifall du har en budget att hålla - men rekommenderar också att du väntar några veckor och ser vad som händer med priserna. Jag håller inte med vad @Zipparn säger.

Gjordes nyligen ett test här på Sweclockers där man jämförde en överklockad i7-2600K mot en 8700K. https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

GPU:n är det du bör fokusera på ifall du har en budget att hålla - men rekommenderar också att du väntar några veckor och ser vad som händer med priserna. Jag håller inte med vad @Zipparn säger.

Gjordes nyligen ett test här på Sweclockers där man jämförde en överklockad i7-2600K mot en 8700K. https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Ja, jag får hålla i mig ett tag till! Det funkar fortfarande och sen är det väl dags för ett helt nytt system tyvärr. Ny fyllda 30år och känner att jag kanske borde lägga pengar på annat men sitter ju och spelar med jämna mellanrum.
Jag har tyvärr inte den kollen jag hade "Back in the days". Det blir mycket att hålla reda på, där av att jag frågar här där ni som kan och är insatta har bättre koll!

Visa signatur

MK: Asus ROG Strix Z390-H Gaming
CPU: Core i5 9600K w/H60 Liquid cooler
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3000MHz
PSU: Seasonic -750W
GPU: RTX 2070