Skrivet av tBiorrith:
Jag fick en trasig vara från eBay och summan återbetald.
Jag tog därför kontakt med Postnord via Messenger angående momsen och fick detta till svar.
Maken till företag. Enbart inkomster, inget ansvar. Easy money antar jag....¨
https://i.imgur.com/R0QAwdz.png
Från Postnord har du köpt en tjänst som går ut på att förtulla varan och förvara varan medan den förtullas. Om varan gick sönder på tullagret i Örebro, kan man eventuellt hävda (går att ifrågasätta) att förvaringsdelen av tjänsten du köpt av Postnord är "felaktig" enligt konsumenttjänstlagen. I så fall måste Postnord avhjälpa felet, alternativt betala skadestånd till dig. Om Postnord tolkar lagen på ett annat sätt, får du ta det till tingsrätten med oklar utgång, och du lär åka på att betala Postnords rättegångskostnader om domstolen ger Postnord rätt.
Har varan gått sönder utanför tullagret, kan jag inte se att Postnord skulle ha gjort något fel gentemot dig. Jag vet inte hur det är med beviskrav om du och Postnord har olika åsikt om när, var och hur varan skadades.
Du ska betala moms på varans värde vid den tidpunkt då importdeklarationen lämnades in. Om varan gick sönder innan importdeklarationen lämnades in, kan man eventuellt hävda att varan deklarerades till ett för högt värde (vilket kan tänkas styrkas av att du fick tillbaka pengar av säljaren) och att varan istället ska deklareras till sitt skrotvärde.
Tänk på att konsumentskyddslagarna i avsändarlandet kanske säger att avsändaren ska stå för dina förtullningskostnader i sådana här situationer.
Skrivet av tBiorrith:
@Petterk: Som jag tolkar svaret från Postnord skiter dom fullständigt i vad som händer efter att man har tagit hutlöst betalt för att "ha hand om betalning av momsen".
Detta är ett drömscenario för Postnord. Dom tjänar feta pengar på en tjänst som ingen kan neka eller påverka.
I och med att du köper en tjänst, är du skyddad enligt konsumenttjänstlagen. Det betyder att du kan kräva att Postnord kostnadsfritt åtgärdar fel på tjänsten, annars blir det prisavdrag och skadestånd, eller hävning och skadestånd. Du kan också häva och/eller få skadestånd vid dröjsmål från Postnords sida.
Man kan diskutera hur lång tid Postnord har på sig innan det är att betrakta som ett "dröjsmål". En försändelse till mig kom till Sverige i maj eller början av juni men jag kunde först betala avgiften i juli. Är detta att betrakta som ett dröjsmål? Mitt skadeståndskrav skulle i så fall uppgå till en krona på grund av en ändring av Tullverkets växelkurs mellan ankomst till Sverige och det datum då importdeklarationen lämnades in.
Man kan diskutera vad som är fel på tjänsten. Postnord har krävt mig på 25% moms trots att det var uppenbart för Postnord att försändelsen bara innehöll böcker (med 6% moms). Betyder det att tjänsten är felaktig och att det räcker att reklamera tjänsten hos Postnord utan att jag själv behöver dra det genom Tullverkets överklagandeprocess?
Skrivet av ChippN:
Någon som har koll på hur det fungerar om du handlar på eBay usa via global shipping program? Enligt eBay ska moms osv ingå i det fraktpriset om jag förstår rätt. Borde därför inte behöv betala något mer när det kommer till Sverige? Mailade både eBay och postnord och fick givetvis olika svar från dem.
Någon som handlat via gsp efter förändringarna?
Om du skickar via vissa speditörer, t.ex. DHL, Fedex och UPS, kan avsändaren välja att avsänderen, istället för mottagaren, ska faktureras för moms och andra kostnader. Amazon använder t.ex. detta om fraktmetoden innehåller varumärket "AmazonGlobal". Ebays "Global Shipping Program" använder sig också av detta. Om du använder dig av Global Shipping Program, går det väl inte via Postnord överhuvudtaget?
Skrivet av Veidit:
Detta råkade jag utför igår:
Igår (30/7) kom en påminnelse om ett paket. Det stod att jag skulle hämta ut paketet senast den 24/7, annars skulle det åka tillbaka till avsändare. Notera att jag inte har fått en första avi heller.
Detta är ett paketet som jag har betalt moms och avgift för, i Postnord appen har det bara stått "Inväntar elektronisk förhandsinformation" så det har inte gått att veta vart paketet har varit.
Suck. Lycka till med att få en avsändare i Asien eller Nordamerika eller var nu avsändaren finns att förstå att man kan skicka en räkning till Postnord i Sverige på de extra fraktkostnaderna. Hoppas att Postnord åtminstone ersätter dig för extra kostnader för dubbel förtullning.
Om du kan bevisa att försändelsen gått tillbaka till avsändaren, kan du ansöka hos Tullverket om att få tillbaka momsen.