Vad hände med Centerpartiets intervju?

Permalänk
Relik 📜

Vad hände med Centerpartiets intervju?

Jag har valt att avpublicera intervjun med Centerpartiet tills vidare, då diskussionen runt videon inte går att hantera. Tanken är att via en artikelserie ge utrymme för frågor som ligger SweClockers nära och som normalt försvinner i debatten. Teknik, IT, datorspel och närliggande ämnen.

Jag missade dock att hänga med hela vägen och tog inte tag i vad publicering helgtid innebär. Jag skulle säkerställt att både moderatorer och redaktion var beredda att ta del av samt hantera diskussionen. Jag skulle även sett till att artikeln på ett bättre sätt förklarade syftet med intervjuerna.

Huruvida vi återpublicerar materialet och hur vi gör med ytterligare delar tar vi tag i efter helgen.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Lägg upp det på 99.se istället, tror det skulle passa bättre på en livsstilshemsida som sådan.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@emilakered: Lägg upp det på 99.se istället, tror det skulle passa bättre på en livsstilshemsida som sådan.

Instämmer helt.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt! Jag tycker detta var det bästa initiativet sedan fredagspanelen startade!

Permalänk
Medlem

Lägg upp den men ta bort möjligheten att kommentera.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Söder om söder-hipster
Skrivet av backspace:

@emilakered: Lägg upp det på 99.se istället, tror det skulle passa bättre på en livsstilshemsida som sådan.

Den publicerades på 99 samtidigt som på SweC, och finns kvar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

Permalänk
Medlem

Jag fattar idén, ni vill era läsare ska få reda på vad de olika partierna står för inför valet. Jag gillar tanken, även om reaktionerna var ganska väntade här på forumet. Lite olyckligt att det just var centerpartiet som var först ut också eftersom de varit under mycket diskussion den senaste tiden.

Men jag vet ändå inte om tidpunkten är den rätta. Det svenska politiska klimatet är ganska så hätskt för närvarande. Jag tror att många känner att det finns betydligt större och viktigare frågor för vårt land just nu än ett så smalt område som teknik. Jag tror inte om teknik-frågor kommer att styra särskilt många i deras val av parti nästa månad.

Därmed inte sagt att detta är ointressant. Jag hade gärna sett Sweclockers ge partier chansen att redogöra för var de står i diverse teknik-frågor. Det är särskilt svårt att veta nu när fokus ligger på så många andra frågor.

Men frågan är om det inte vore bättre att avvakta och sedan göra motsvarande artikelserie när Europaparlamentsvalet äger rum maj 2019. Det känns som att de riktigt stora och avgörande teknik-frågorna regleras här ändå.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att SweClockers just nu har vissa identitetsproblem mellan om det ska vara ett forum för "teknikdiskussioner" eller om det ska vara ett allmänt diskussionsforum. Initialt var det så klart det förstnämnda men samtidigt finns det som bekant numera många forumsektioner som inte har något alls med "teknik" att göra.

Läser man SweClockers egen beskrivning av sig själva står det:

"Med mer än 200 000 registrerade medlemmar besöks SweClockers av en bred grupp teknikentusiaster som inte bara tar del av dagliga nyheter, artiklar och recensioner utan också utbyter åsikter och idéer i ett av landets största diskussionsforum."

Ironiskt nog tycker jag just denna händelse talar både för och emot detta. Att man har en partiintervju (som jag aldrig hann läsa innan den försvann) talar för att man vill vara ett generellt forum, men att det nu tagits bort talar emot.

För att underlätta för så väl moderatorer som vanliga användare tror jag det är bra att bestämma sig för om man är det ena eller det andra för jag tror det är svårt att vara både och samtidigt. Ett mer allmänt forum lär alla gånger vara svårare att hålla ordning på, men samtidigt lär det vara mer populärt och ha fler aktiva medlemmar om det inte bara är ett forum för enbart teknikdiskussioner.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@improwise Intressanta tankar! Vill först klargöra att vi inte vill vara något "allmänt" forum (undantaget Övriga ämnen), utan att SweClockers i första hand handlar om att vara en mötesplats för vårt gemensamma intresse kring hårdvara och teknik. Det du kanske märkt är att vi på senare tid börjat arbeta mer aktivt med communityt istället för att vara observatörer som producerar redaktionellt innehåll.

Gällande den här publiceringen som vi håller på att utvärdera var det precis som @emilakered skriver tanken att med en artikelserie ge utrymme för politiska frågor som ligger nära SweClockers. Teknik, IT, datorspel och dylikt. Dessa frågor får väldigt dåligt utrymme i den allmänna debatten och få vet var partierna står i såna frågor. Jag tycker i alla fall att det vore sjukt intressant om det fick plats på SweClockers och jag tror de flesta håller med.

Som @o3ryy0 är det ett väldigt hätskt politiskt klimat och jag vill därför betona att vi inte tänker öppna för eller börja täcka politik i allmänt. Dels då vi helt enkelt inte har några såna ambitioner – det finns rent krasst bättre redaktioner och forum att vända sig till, dels för att vi av erfarenhet vet att dessa diskussioner spårar ur för att en högljudd minoritet väljer att förstöra för alla andra.

Men jag ser inget hinder till att vi ska kunna skapa innehåll och tillåta politiska diskussioner kring frågor som berör våra kärnämnen. Vi skriver relativt ofta om om IT-frågor där EU är involverat, nyligen om att Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner och tidigare om att Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett (vilket sedan genomfördes). Det här är bara några av många exempel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vart tog artikeln om Val 2018 och Centerpartiet vägen?

Hej!
Har en RSS-post om "Val 2018 – Centerpartiet om teknik, spel och IT-politik"
https://www.sweclockers.com/artikel/26109
Men får 404 på det nu. Vad hände med artikeln?
Tack

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Hej @nME

Vi valde att avpublicera artikeln, du kan läsa mer om varför i Vad hände med Centerpartiets intervju?-tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Just eftersom teknik inte är "stora frågan" som täcks i annan media är det extra viktigt att det belyses. Såg detta som ett mycket bra initiativ. Hittade den nu hos 99.se, och ska lyssna igenom den vid tillfälle.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Tack! Använde sökfunktionen men hittade inget, inte nu heller. (sök med Google funkade)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Här kommer lite bra input i trådämnet, en artikel publicerades precis.

SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers