Microsoft kan erbjuda både Xbox och spel i framtida prenumeration

Permalänk
Melding Plague

Microsoft kan erbjuda både Xbox och spel i framtida prenumeration

I ett försök att locka än mer spelare uppges Microsoft satsa på en prenumerationsmodell där Xbox One X, Xbox Live och Xbox Game Pass ingår för 400 kronor i månaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det här känner jag väl till, typ alla större programvaror går emot detta håll.
Tillverkarna hittar på ena och andra förklaringen, men den viktigaste är att de tror att de då får mer betalt.
Som en topputvecklare på ett megatstort företag sa i en tråd en gång. Han tyckte det var stöld att folk kunde köpa deras cadprogram för 40 000kr, sedan använda programmet i år ut och in utan att betala mer pengar för den.
Nu kan vi istället hyra programvaran för endast 20 000kr/år och användare. Vi får några saker på köpet, som PR avdelningen hävdar är det stora.

Samma sak håller nu på att hända spel, ja det är inget som förvånar mig. De börjar lite lugnt som ett alternativ, precis som cadprogrammet också var ett alternativ att hyra i början. Hela Adobes programsvit är det likadant med och Microsoft går emot samma sak.

Så gratis säger jag till alla gamers, välkommen till denna betalmodell.

*edit*
Spelens räddning är att det finns ett så stor konkurrens så om en tillverkare blir girig så finns det andra, så det finns ett litet hopp.

Permalänk
Medlem

Människor är villiga att betala för Spotify för all form av musik i månaden. Folk är villiga att betala för Netflix för att kolla på serier och film.

Kommer folk vara villiga att betala för att spela alla spel i månaden? Hur mycket tid har man egentligen? För singleplayerspel, OK, du spelar igenom det -- du är klar. Du går vidare till nästa. Men om du någonsin vill spela det igen?

Spel är mer komplexa än så, det är inte en film eller serie som du ofta kan "släppa" efter du kollat på det.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köra på detta i början av nästa generation, om det mot förmodan skulle komma nåt sånt. Som nämns så hade MS liknande deals mot slutet av förra generationen med.

Permalänk
Medlem

Man låser alltså upp sig på 24 månader och att betala cirka 400 spänn varje månad. Microsoft kommer gå dunderplus på det här om folk är med på det! Det är en sak att skaffa game pass/origin access/netflix/spotify eller whatever under månadsbasis men en stor del lär pausa prenumerationerna om man vet att det kommer bli lite spelande/tittande/lyssnande under en period. Jag gillar själva tanken bakom men inte att skriva upp sig på 24 månader.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Playstation Plus är nog mer likt xbox gold än game pass om jag inte är ute och cyklar. Och spel med guld har väl funnits sen Xbox 360?

Det är synd att man ska behöva betala för att spela online. Så xbox guld ogillar jag. Dock gillar jag gamepass, som ett netflix fast för spel. Jag och min familj har fått möjlighet att spela och prova spel vi annars aldrig skulle köpt, som har visat sig vara riktigt underhållande.

Men från 99kr eller vad nu gamepass kostar till 400kr i månaden är ett rätt stort steg. Inget som jag direkt lockas av, jag föredrar att hålla fasta utgifter låga och helst inte vara bunden över tid. Så får min skull köper jag nog helst konsolen separat. Dock kul att möjligheten finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Spel är mer komplexa än så, det är inte en film eller serie som du ofta kan "släppa" efter du kollat på det.

Håller med. Körde EA access men hann inte med att köra igenom alla spel + att jag vill spela om några av spelen nu. Det är helt enkelt roligare att äga ett spel(och jag tycker samma om filmer, då det har hänt att en film jag velat se om, försvunnit från netflix eller liknande).

Permalänk
Medlem

Det är dock ett typexempel på tjänst som inte brukar komma till norden över huvud taget. Ändå en tänkbar tendens för all del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det inte bara bättre att ha xbox live cloud eller något där man streamar tjänsten? typ som netflix?
Nu när det börjar komma gpu:er med sriov så kan ett grafikkort husera för flera spelare samtidigt.
Trodde ms skulle vara tidiga på det nu när de har azure, xbox och egna studios.

Nackdelen är latensen men konsol-spelare bryr sig sällan om latens eller fps, vill bara ha det enkelt och snygga 30fps spel och enklare kan det inte bli än att ha ett konto att logga inpå
xbox certifierade tv:n hade varigt något haha

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen synd om folk som går på detta. Visst man kanske inte har 5k på kontot att lägga på ett Xbox 1X men spara upp eller delbetala några månader är ju billigare i längden än detta alternativet givetvis. Att ha en All Access grej för just spel är ju en sak dock, bra för den som spelar väldigt mycket olika spel hela tiden.

@anon159643 Nu har väl det funnits för just spel ett bra tag, fast det har mer varit MMO och då även aningen försvarbart i det att dom har många och stora servrar att underhålla mycket uppdateringar osv. Tror verkligen inte att det skulle bli en betalmodell som man övergår till helt. Just med cadprogram så är det ju betydligt mindre konkurrens, men tycker själv det är väldigt störande med exempelvis Adobe där du måste betala i månaden/år för alla deras program förutom dom mer amatörmässiga (Elements). Blir ju hur dyrt som helst med åren så det förstör ju för oss som kanske bara vill använda det på fritiden för skojs skull och inte som något betalt arbete.

@Cable Precis jag tänker att med spel om man nu skall ha tjänster som Netflix så är det ju riktigt surt om man kanske vill gå tillbaka till ett spel som är lite äldre men så har dom tagit bort det, lite som kan hända på Netflix och det är otroligt irriterande, ännu värre hade det varit med spel som man mer troligt skulle gå tillbaka till än en film.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett några aktuella försäljningssiffror för XBOX på senare tid men Sony visade upp lysande siffror för PS4. Är kanske detta något de provar för att få ut fler apparater?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lägger de till native support för mus och tangentbord samt crossplatform med PC så kommer det att hända grejer.

Permalänk
Avstängd

i 24månader?? strax under 10.000:- hahaha

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

i 24månader?? strax under 10.000:- hahaha

Fläskdyrt! Varför är allt så dyrt nuförtiden?

Känns som att IKEAs varmkorv kommer att chockhöjas till 15 SEK nästa år bara för att följa med trenden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fläskdyrt! Varför är allt så dyrt nuförtiden?

Känns som att IKEAs varmkorv kommer att chockhöjas till 15 SEK nästa år bara för att följa med trenden.

Högkonjuktur. Inflation

Man får gå och be chefen om högre lön. Vilket gör att kostnaderna ökar. Så får företaget höja priserna. Å så är hjulet igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fläskdyrt! Varför är allt så dyrt nuförtiden?

Känns som att IKEAs varmkorv kommer att chockhöjas till 15 SEK nästa år bara för att följa med trenden.

Du kommer få betala 49.95:-/månaden för att vara medlem i IKEA, men du får äta oändligt med korv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Högkonjuktur. Inflation

Man får gå och be chefen om högre lön. Vilket gör att kostnaderna ökar. Så får företaget höja priserna. Å så är hjulet igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut men brukar inte höjningarna ske i mindre steg?

Skrivet av wargreymon:

Du kommer få betala 49.95:-/månaden för att vara medlem i IKEA, men du får äta oändligt med korv!

Garanterat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

i 24månader?? strax under 10.000:- hahaha

Xbox one X runt 4700kr Xbox live direkt från microsoft 79kr/månad Gamepass direkt från microsoft 99kr/månad. Det blir altså ca 9000kr om du köper den i en vanlig butik och tjänsterna via microsoft. Om du väljer att betala 400/månad i 24 månader så blir det alltså bara 600kr mer vilket väl får anses okej.

Sen kan man ju hitta Xbox live för typ 40kr/månad om man har utkik på reor och sånt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Xbox one X runt 4700kr Xbox live direkt från microsoft 79kr/månad Gamepass direkt från microsoft 99kr/månad. Det blir altså ca 9000kr om du köper den i en vanlig butik och tjänsterna via microsoft. Om du väljer att betala 400/månad i 24 månader så blir det alltså bara 600kr mer vilket väl får anses okej.

Sen kan man ju hitta Xbox live för typ 40kr/månad om man har utkik på reor och sånt.

Varför ska man då skaffa det om det inte är billigare, samma sak med abonnemang för mobiltelefoner. Enda anledning att skriva upp sig på det är ju för det blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Varför ska man då skaffa det om det inte är billigare, samma sak med abonnemang för mobiltelefoner. Enda anledning att skriva upp sig på det är ju för det blir billigare.

Vissa föredrar helt enkelt att dela upp kostnader över tid än att spara och köpa det direkt även om det blir en aning dyrare. Är ju inte konstigare än folk som lånar till bil och andra nöjen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Xbox one X runt 4700kr Xbox live direkt från microsoft 79kr/månad Gamepass direkt från microsoft 99kr/månad. Det blir altså ca 9000kr om du köper den i en vanlig butik och tjänsterna via microsoft. Om du väljer att betala 400/månad i 24 månader så blir det alltså bara 600kr mer vilket väl får anses okej.

Sen kan man ju hitta Xbox live för typ 40kr/månad om man har utkik på reor och sånt.

Fast själva poängen med såna här avtal med bindingstid är ju att det ska löna sig i längden. Företaget säkrar en inkomst under en tidsbestämd period och du får en bättre deal än om du hade köpt det löst. Om det kostar 400kr/mån så kan du ju lika gärna ta det på avbetalning i den butik som erbjuder det lägsta priset. Och då har du ju också möjlighet att pausa prenumerationen av Game Pass och Live när du inte spelar så mycket och kan komma ner till en månadsavgift för endast konsolen på ca: 200-250kr/mån.

Tanken bakom detta är bra, men tar de 400kr/mån här i Sverige så lär det inte bli någon succé här i alla fall. 350kr/mån (som i $35/mån) låter i så fall mer fördelaktigt, men den svaga kronan ställer till det ibland.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fast själva poängen med såna här avtal med bindingstid är ju att det ska löna sig i längden. Företaget säkrar en inkomst under en tidsbestämd period och du får en bättre deal än om du hade köpt det löst. Om det kostar 400kr/mån så kan du ju lika gärna ta det på avbetalning i den butik som erbjuder det lägsta priset. Och då har du ju också möjlighet att pausa prenumerationen av Game Pass och Live när du inte spelar så mycket och kan komma ner till en månadsavgift för endast konsolen på ca: 200-250kr/mån.

Tanken bakom detta är bra, men tar de 400kr/mån här i Sverige så lär det inte bli någon succé här i alla fall. 350kr/mån (som i $35/mån) låter i så fall mer fördelaktigt, men den svaga kronan ställer till det ibland.

Jo visst det brukar vara fördelaktigt. Men tror ändå de kommer få folk som nappar pga de inte har tålamod att spara. Köpa på avbetalning med klarna osv brukar ju i alla fall medföra minst 29kr/månad extra i fakturaavgift eller vad det kallas.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Xbox one X runt 4700kr Xbox live direkt från microsoft 79kr/månad Gamepass direkt från microsoft 99kr/månad. Det blir altså ca 9000kr om du köper den i en vanlig butik och tjänsterna via microsoft. Om du väljer att betala 400/månad i 24 månader så blir det alltså bara 600kr mer vilket väl får anses okej.

Sen kan man ju hitta Xbox live för typ 40kr/månad om man har utkik på reor och sånt.

Det finns många tankar bakom det hela. Strategin rent generellt är att inte ha tokhöga priser i början och bygga upp en marknad. Prisnivån ligger alltså precis rätt till. Genom detta sätt kan de även få helt nya kunder, ofta av den typen som idag köper en mobil för över 10 000kr, när de samtidigt har väldigt dålig ekonomi. Och att en mobil för 2500kr hade löst alla deras behov. (kanske behovet för social status)

Nå jag har sett detta abonnemang på saker för många gånger nu och jag ser trenden. Det handlar inte bara om program till datorn utan det blir mobil, huslarm. Tv var populärt ett tag men försvann.. Det börjar som sagt först som ett litet alternativ, men snart blir det enda valet man har.

Nå nu är spel en så otroligt stor marknad med mycket konkurrens, men vissa tillverkare kommer allt börja ta betalt per månad/år. Som vissa redan gör men det lär bli fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Man låser alltså upp sig på 24 månader och att betala cirka 400 spänn varje månad. Microsoft kommer gå dunderplus på det här om folk är med på det! Det är en sak att skaffa game pass/origin access/netflix/spotify eller whatever under månadsbasis men en stor del lär pausa prenumerationerna om man vet att det kommer bli lite spelande/tittande/lyssnande under en period. Jag gillar själva tanken bakom men inte att skriva upp sig på 24 månader.

Anledningen till att du skriver upp dig i början på 24 månader är att konsolen ingår så den måste ju såklart betalas av. Efter det antar jag en standard ingen bindningstid betalning varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur det blir efter dessa 24 månader för dem som är dumma nog att signa upp istället för att spara ihop ca 5k(?). I dagens digitala värd så äger du inte dina spel utan du äger en licens att spela dem. Om MS erbjuder något i samma likhet så bör ju detta innebära att efter 24 månader så äger du konsolen men inte spelen. Spelar inte på konsol men skulle vara intressant om det fanns någon information gällande detta. Får man behålla licensen att spela spelen så kanske det ändå är ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Är nyfiken på hur det blir efter dessa 24 månader för dem som är dumma nog att signa upp istället för att spara ihop ca 5k(?). I dagens digitala värd så äger du inte dina spel utan du äger en licens att spela dem. Om MS erbjuder något i samma likhet så bör ju detta innebära att efter 24 månader så äger du konsolen men inte spelen. Spelar inte på konsol men skulle vara intressant om det fanns någon information gällande detta. Får man behålla licensen att spela spelen så kanske det ändå är ett kap.

Det är väl inte mer dumt än att köpa en mobil på abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är väl inte mer dumt än att köpa en mobil på abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är en bra jämförelse, och även i det fallet bör man handla för pengar man redan innehar och spara in slantar långsiktigt.
Men man blir ju lite ställd när dessa olika prenumerationskoncept letar sig fram till allt möjligt, och aningen oroad om det gamla sättet att köpa en konsol och de spel du är intresserad av, kommer försvinna i framtiden.

Att konstant sugas på stålar från alla håll möjliga är ju inte så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Varför ska man då skaffa det om det inte är billigare, samma sak med abonnemang för mobiltelefoner. Enda anledning att skriva upp sig på det är ju för det blir billigare.

Av samma anledning att det är dyrare att leasa en bil än att köpa en kontant. Det är en form av finansiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nstrom:

Nej, det är en bra jämförelse, och även i det fallet bör man handla för pengar man redan innehar och spara in slantar långsiktigt.
Men man blir ju lite ställd när dessa olika prenumerationskoncept letar sig fram till allt möjligt, och aningen oroad om det gamla sättet att köpa en konsol och de spel du är intresserad av, kommer försvinna i framtiden.

Att konstant sugas på stålar från alla håll möjliga är ju inte så kul.

Kollar jag på tex mobil med abonnemang brukar jag jämföra: vad kostar liknande mobil löst samt abonnemang (prismatcha mot konkurenter) kontra vad kostar mobil med abonnemang. Väga fördelar mot nackdelar. Så länge man gör ett genomtänkt köp ser jag inga problem med att köpa på abonnemang eller kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kollar jag på tex mobil med abonnemang brukar jag jämföra: vad kostar liknande mobil löst samt abonnemang (prismatcha mot konkurenter) kontra vad kostar mobil med abonnemang. Väga fördelar mot nackdelar. Så länge man gör ett genomtänkt köp ser jag inga problem med att köpa på abonnemang eller kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Självfallet är det upp till var och en att värdera ens inköp, hur mycket man kommer nyttja av en viss tjänst och hur mycket man kommer betala för den. Möjligen finns det individer som faktiskt använder sin tjänst till fullo, men det är svårt att se i detta fall med delbetalning för konsolen, internetåtkomst för spelen och Game Pass där man essentiellt hyr en viss mängd spel som byts ut regelbundet.

Det råder dock ingen tvekan att man då betalar en premie gentemot kontantköp, även om det kan tyckas låta bra med att ta tillfället i akt gällandes diverse kampanjerbjudanden mellan olika leverantörer.
Hur stor den premien är, beror givetvis på hur genomtänkt det faktiska köpet visar sig vara.