Högfrekvent ljud från monitor när den är kall?

Permalänk
Medlem

Högfrekvent ljud från monitor när den är kall?

Har en HP ZR2740w som ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när den är kall, efter 15-20 min avtar det och försvinner helt, åtminstone vad jag kan höra. Vad kan det vara för något? Har vi någon elektronikkunnig här?

Hittade en intressant tråd när jag googlade, men det gällde en laptop med liknande problem och där var det en komponent där limmet börjat släppa som orsakade ljudet. Limmet vart efter en stund varmt och då försvann ljudet, för att sen komma tillbaks när datorn kallnat och limmet stelnat.

Långsökt eller inte vet jag inte men någon kanske har något tips?

Permalänk
Medlem

Har skärmen inbyggt nätaggregat (alltså ingen extern "klump")? I så fall är det antagligen en kondensator som spökar och det är inget man bör ge sig på om man inte vet vad man gör.

Alternativen är att leva med det eller sälja för en hundring och köpa nytt.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Rekordmedlem

Nån form av spoltjut som slutar när arbetstemp uppnåtts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den har inbyggt nätaggregat.

Nej, löda kondingar har jag ingen lust med. Var ett tag sen man gjorde sånt i skolan.
Verkar vara svårt att hitta reservdelar också, tänkte om man kunde bytt nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Den har inbyggt nätaggregat.

Nej, löda kondingar har jag ingen lust med. Var ett tag sen man gjorde sånt i skolan.
Verkar vara svårt att hitta reservdelar också, tänkte om man kunde bytt nätaggregatet.

Det brukar tyvärr sällan vara värt det. Reservdelarna är ju lika gamla så ofta piper de på en gång eller börjar efter en stund ändå, plus att de kostar mer än skärmen egentligen är värd. Det är min erfarenhet i alla fall

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: Nej det brukar väl sällan vara det. Jag får köra musik 20min på morgonen tills det gett med sig så får vi se hur länge den håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

@johanruda: Nej det brukar väl sällan vara det. Jag får köra musik 20min på morgonen tills det gett med sig så får vi se hur länge den håller.

Den kommer nog fortsätta i en halv evighet. Skärmar brukar inte ge upp i första taget. Att den tjuter lite är inget fel egentligen, bara lite förslitning.
Bra idé med musik! Passa på att dansa lite så blir starten av dagen lite roligare!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@johanruda: Haha eller hur, vakna till lite.