Teknikstund: Köp inte en ny TV idag – vänta till nästa rea

Permalänk
Medlem

@lejonhead: kostar ju 14?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Låter som att du inte alls följde rådet i nyheten

Nyhet o nyhet, inte vet jag, artikeln verkar från april?
Köpte TV då jag vill gärna prova på OLED, för det priset tror jag inte den sjunker så mycket mer.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av m1ken:

Täby öppningserbjudanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oled blir det!!!! Antingen en Philips 65oled873 eller lg oled65c8

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Söderbäck:

Låter som att du inte alls följde rådet i nyheten

C7-modellerna är från 2017 och alltså sisådär 18 månader gamla. Den serien har redan gått igenom en omgång reor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lejonhead:

Nyhet o nyhet, inte vet jag, artikeln verkar från april?
Köpte TV då jag vill gärna prova på OLED, för det priset tror jag inte den sjunker så mycket mer.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe. Yea. Men ja, artikeln tar upp att det är sämst att köpa på hösten vilket det ju är nu.
Tyckte mest det var kul att första inlägget efter återpubliceringen idag är att någon köpt en TV just idag då

Men jag vet. Det var ett bra klipp på riktigt. Helt rätt läge att slå till!

Skrivet av Laxpudding:

C7-modellerna är från 2017 och alltså sisådär 18 månader gamla. Den serien har redan gått igenom en omgång reor.

I know i know. Sammanhangshumor - jag var otydlig märker jag

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Hoppas att denna tv:en går ner till 20k istället för 44k då blir det ett köp https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s....

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Det är väl allmänt känt att det inte är någon riktig REA på black friday längre.

Sedan kanske någon sparar ett par hundralappar om man sitter klistrad framför datorn i 8 timmar men enligt mig kan man göra bättre saker med sin tid.

Permalänk
Avstängd

just nu har sony en deal på 50% rabatt på deras oled tv om man köper en sony xperia xz3 nästan omöjligt att motstå detta erbjudande.

Permalänk
Inaktiv

Betalar vissa för 4k sändningar(finns det?)?

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte byta tv`n tills den vi har kastar in handduken för våra pojkar älskar 3D funktionen. Finns ju inga nya 3D tvapparater längre.
Köpte nyss nya passiva 3D glasögon till oss alla, så nu sitter vi samlade i soffan och njuter av 3D funktionen. Vi gillar det jätte mycket.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Sony A1 har utgått så när dom är slut på lager där dom fortfarande finns kvar så är det slut för gott, så räkna inte med någon direkt prissänkning där.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

UHD displays with non-glare panel Samsung 49" Public Display QM49H

Matt 4K skärm och DisplayPort lockar ju fast saknar HDR.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Film ska ses på duk

Och duken skall ligga på bordet.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C7-modellerna är från 2017 och alltså sisådär 18 månader gamla. Den serien har redan gått igenom en omgång reor.

Ska väll fortfarande vara fruktansvärd bra bild för film i mörka lokaler för de pengarna?

bytte . mot ?
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@superegg: Kanske till Elgigantens sommar rea veckan innan Midsommar 2019 när alla eller de flesta får sina skattepengar.
Innan dess ser jag som osannolikt...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Ja, tämligen små skillnader mot 2018-modellerna. Lite mindre bandningsproblem i lågdagrar, lite mindre turkos skiftning i vinklar och ytterligare något år av uppdaterad mjukvara hör till detaljskillnaderna. Men bildkvaliteten överlag är väldigt snarlik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homer_S1:

@superegg: Kanske till Elgigantens sommar rea veckan innan Midsommar 2019 när alla eller de flesta får sina skattepengar.
Innan dess ser jag som osannolikt...

/Homer_S

Ah just det den var nog för ny, blir att vänta och se. Kanske är bättre att vänta in 8k tv som börja komma.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske är bättre att vänta in 8k tv som börja komma.

Varför skulle det vara det? Det är ju inte direkt som så att 4K utgör något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna artikeln hade nog varit korrekt alla andra år förutom just detta året.

Har jobbat inom branschen i 11 år och alla andra år har det varit precis som artikeln beskriver förutom just detta året.

Tidigare har det varit som sådan att fjolårets TV-apparater säljs ut så billigt som möjligt under sommaren då de nya TV-apparaterna börjar dyka upp i butikerna. De nya lanseras för ungefär det dubbla priset mot vad samma serie från fjol säljs ut för under sommaren. Därefter sker det ofta ett ganska stort ras under hösten. Precis som i artikeln.

Detta året är första under mina 11 år som de nya TV-apparaterna bara lanseras för 20-35% över fjol-årets modeller. Redan nu i slutet av september ligger de flesta runt 15-25 % över billigaste priset på fjol-årets modeller.

Anledningen till denna förändring är att det ska svänga mindre och vara mindre vilda västern. Vilket är både bättre för butikerna och också konsumenten som köper en TV vid lansering för att den sedan är 50% billigare 2 månader senare = bad will.

Jag har väääääldigt svårt att se att man kommer kunna köpa de nya TV-apparaterna till mindre än halva priset nästa sommar.

Min rekommendation är att titta på prisjakts prisutveckling och jämför den modellserie ni är intresserad av, fjolvariantens billigaste pris under hela året och vad den nya motsvarande modell kostar nu. Tror ni kommer bli förvånade hur mycket närmare de nya modellerna ligger I pris än trenden som varit de tidigare 10 åren.

Ska bli ett intressant år. Jag personligen hoppas att dessa lägre lanseringspriser blir den nya trenden så man kanske faktiskt kan få köpa sig en ny TV under året den faktiskt är aktuell utan att känna att man blir rånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

@YamahaDGX630: Sony A1 har utgått så när dom är slut på lager där dom fortfarande finns kvar så är det slut för gott, så räkna inte med någon direkt prissänkning där.

Jag vet, men nu blickar vi framåt mot Sony AF9, och hoppas på att det blir TV'n jag köper om lite mer än ett år!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är lite jobbigt. Jag vill köpa en M2 och ett nätaggregat men BF är här snart så...

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Thank you captain obvious!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

just nu har sony en deal på 50% rabatt på deras oled tv om man köper en sony xperia xz3 nästan omöjligt att motstå detta erbjudande.

Intressant.
Synd bara att jag för 1 månad sedan köpte en XZ2 och synd att erbjudandet endast gäller 55"-modellen. Hade gärna sett rabatten på 65an istället. Då hade även jag funderat på att nappa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Fast finns det någon anledning att lägga ut ett premium-pris för en TV när man kan köpa en Public Display istället? Samma paneler fast utan allt junk, bara att ansluta till datorn och poff, inget bloat, inget skräp. Bara en ren stor skärm som passar det moderna livet där TV-nätet har fasats ut helt och hållet till fördel för internet/streaming från datorn.

Brukar dom inte vara dyrare? Säljs färre osv.. Ofta är det väl inte ens samma paneler? Public Display skärmar brukar ju vara gjorda för starka ljusförhållande mm

Permalänk

Mediamarket öpnnar i täby centrum du har LG OLED55C7V för 9999 kr nu i helgen vilket måste anses vara ett bra pris, och nog inget black friday kommer i närheten av. https://www.mediamarkt.se/sv/shop/taby-centrum.html

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av MaLaD:

Denna artikeln hade nog varit korrekt alla andra år förutom just detta året.

Har jobbat inom branschen i 11 år och alla andra år har det varit precis som artikeln beskriver förutom just detta året.

Tidigare har det varit som sådan att fjolårets TV-apparater säljs ut så billigt som möjligt under sommaren då de nya TV-apparaterna börjar dyka upp i butikerna. De nya lanseras för ungefär det dubbla priset mot vad samma serie från fjol säljs ut för under sommaren. Därefter sker det ofta ett ganska stort ras under hösten. Precis som i artikeln.

Detta året är första under mina 11 år som de nya TV-apparaterna bara lanseras för 20-35% över fjol-årets modeller. Redan nu i slutet av september ligger de flesta runt 15-25 % över billigaste priset på fjol-årets modeller.

Anledningen till denna förändring är att det ska svänga mindre och vara mindre vilda västern. Vilket är både bättre för butikerna och också konsumenten som köper en TV vid lansering för att den sedan är 50% billigare 2 månader senare = bad will.

Jag har väääääldigt svårt att se att man kommer kunna köpa de nya TV-apparaterna till mindre än halva priset nästa sommar.

Min rekommendation är att titta på prisjakts prisutveckling och jämför den modellserie ni är intresserad av, fjolvariantens billigaste pris under hela året och vad den nya motsvarande modell kostar nu. Tror ni kommer bli förvånade hur mycket närmare de nya modellerna ligger I pris än trenden som varit de tidigare 10 åren.

Ska bli ett intressant år. Jag personligen hoppas att dessa lägre lanseringspriser blir den nya trenden så man kanske faktiskt kan få köpa sig en ny TV under året den faktiskt är aktuell utan att känna att man blir rånad.

Stämmer rätt bra det, Sony's 9-serie är det ju nästan ingen som har kvar utav fjolårets ens nu, typ någon enstaka ÅF och då lite dyrare än då i April till dyrare än vid lansering. Köpte själv en Sony KD-55XE9305 på Netonnet i Augusti för 10990 kr, då hade de höjt priset på den i mitten på Juli med en tusenlapp, inför de modeller som släpptes då, köpte den ändå för den verkade ta slut överallt.

Årets variant på den (XF9005 ,kan inte hitta någon 9305 och 9005 är bättre än fjolårets 9305) kostade en 17990 i mars när den kom och är nu nere i 11999 från en ÅF hos övriga kostar den 13000+. Fjolårets 9005 har två ÅF kvar, ena är Elgiganten, de ska ha 12990 för den och Allectra som ska ha 29200 för den (vilket är mer än vad den kostade vid lansering).

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha en dum-TV så jag kan plugga in en Chromecast eller någon typ av Android-sticka.

Vill inte ha smart-TV för tillverkaren kommer ändå inte underhålla den, så appar kommer bara sluta fungera efter ett tag, sårbarheter dyker upp, och TVn blir hackad och en del av ett botnätverk.
Är inte operativ systemet Android så kommer ändå mjukvaruekosystem vara skit och det knappt finnas några appar, dom som finns kommer att vara skräp.

Permalänk
Medlem

men halva priset på en 55 tum Oled A8?? om man köper en telefon med verkar.. nästan intressant.

Permalänk
Avstängd

Så här gör du med en smart-TV:

1. Installerar senaste firmware med inkopplad nätkabel.
2. Startar om TV:n och drar ur inkopplad nätkabel.
3. Kopplar in HTPC med 4K HDMI-kabel och njuter!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |