Problem vid förlängning av trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Problem vid förlängning av trådlöst nätverk

Hej

Sitter för närvarande med en Router av märket Asus, modell RT-AC66U samt en repeater från samma företag med modellbeteckning RP-AC56. Dom 2 ska tydligen lira bäst ihop utan att någon av dom blir en flaskhals.

Som det ser ut nu har jag precis flyttat till en villa där fiberboxen sitter i källaren. Lämpligt nog sitter den i det rum som jag ska ha som kontor/mancave. Detta innebär att med befintlig utrustning så hamnar Routern i källaren och det ironiska är att i det rummet är där 3 enheter (2x dator + 1st Nas) och ingen av dom kör trådlöst. Så då satte jag min repeater på ovanvåningen. Lämpligt nog finns där även en nätverkskabel uppdragen där.

Nu till mitt problem (som jag även hade innan jag flyttade)
Jag trodde att om jag satte min RP-AC56 i "Repeater-mode", vilket är default, så skulle den förlänga mitt befintliga trådlösa nätverk (som når upp genom golvet men inte i full styrka). Men väljer jag det mode:et så får jag välja vilka nätverk jag ska förlänga, och sedan skapas det 2 nya (kör 2 band). Jag kan döpa om dom, men om jag tar samma namn som mitt ordinarie trådlösa, hur vet jag vilket av dom 2 man är ansluten till? Täckningen varierar lite.

Problem nummer 2 uppstod när jag kom på den smarta ideen att använda den nätverkskabel som finns uppdragen till markplan. Jag kopplade in den och ställde om enheten till AP-mode, men även här ville den jag skulle skapa eller hänvisa till något nätverk. Jag trodde att den automatiskt blev det nätverk som routern använde sig av. Den är ju trots allt kopplad med kablel till routern.

Är jag helt ute och cyklar? Jag kan köra modellen förläng genom att skapa 2 nya och döp dom till ett nytt namn. Fungerar fint. MEN JAG VILL INTE HA DET SÅ

Tacksam för alla svar som bringar klarhet!

Permalänk
Medlem

Uhm,

Att koppla in den via kabel och köra AP-mode verkar helt klart bäst.
Jag tror absolut inte att din AP kommer att automagiskt sätta upp dina SSIDn som du vill ha dem utan du får helt enkelt logga in i den och konfa upp ditt SSID precis som det är konfat i din AC66U (samma ESSID och PSK).

Jag förstod inte riktigt om du testat ovan? Eller om det var ett problem för dig?

Permalänk
Medlem

Om man väljer AP mode står där följande
"
In Access Point (AP) mode, RP-AC56 connects to a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender through an Ethernet cable to extend the wireless signal coverage to other network clients. In this mode, the firewall, IP sharing, and NAT functions are disabled by default. Select this mode if you are an advanced network user who understands the difference between a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender and an access point, which is that a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender provides the Network Address Translation (NAT) and IP sharing functions.

Jag tolkar det som att jag måste ha 2 extenders, varav den ena är kopplad via kabel till den andra och fungerar således som ap

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jcameron:

Om man väljer AP mode står där följande
"
In Access Point (AP) mode, RP-AC56 connects to a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender through an Ethernet cable to extend the wireless signal coverage to other network clients. In this mode, the firewall, IP sharing, and NAT functions are disabled by default. Select this mode if you are an advanced network user who understands the difference between a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender and an access point, which is that a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender provides the Network Address Translation (NAT) and IP sharing functions.

Jag tolkar det som att jag måste ha 2 extenders, varav den ena är kopplad via kabel till den andra och fungerar således som ap

Skickades från m.sweclockers.com

Kollar man på denna bild, så är ju AP mode det du vill ha?

https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/TrmhhczBC...