Windows 10 Version 1809 (OS Build 17763.1)

Permalänk
Medlem

Installerade (av misstag) 1809 igår, men har än så länge inte märkt något problem.
Mörkt tema är däremot välkommet

Permalänk

Är d någon av er som spelat. Och kollat på standby minnet. Har dom fixat att den släpper eller fyller den upp allt fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Avstängd

minmic har slutafungera och hur går vi tilbaka där v i stod ?

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Vad den gör är att ändra inställningar på kontrollpanelen i windows. Så man får pussla tills det funkar igen, varje jäkla gång. Finns dock värre saker i livet. Uppdaterade min iphone.....nu laddar den ej.....

Kommer en tid där nya generationen lär sig:
"Dont fix what ain´t broken..."

Har suttit och väntat på att folk ska inse detta redan 2015 när man förstod vad MS håller på med att använda vanliga användare som beta-testare. De som vill ha nyaste och hoppa på, testa på. Vi andra som lärt oss sitter lugnt i båten tills vi vet att första "patchen" för era fel är lagade

Skrivet av tcntad:

Finns en Preview av 2019 jap^^

Låter bra, 2016s börjar bli lite gammal, och jag tänkte köra nästa LTSB på en framtida Ryzen maskin förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ingen update för mig i windows updates. 1803 17134.320

Om du inte vill vänta till på tisdag kan du uppdatera själv genom att hämta ISO-n, starta den inifrån windows, välja uppdatera och behåll alla filer.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av sp1k3n:

Om du inte vill vänta till på tisdag kan du uppdatera själv genom att hämta ISO-n, starta den inifrån windows, välja uppdatera och behåll alla filer.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Perfekt, tackar!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

@Gorham: Kontrollpanelen? Jag gör så här men har dock bara två alternativ.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Paddanx:

Kommer en tid där nya generationen lär sig:
"Dont fix what ain´t broken..."

Har suttit och väntat på att folk ska inse detta redan 2015 när man förstod vad MS håller på med att använda vanliga användare som beta-testare. De som vill ha nyaste och hoppa på, testa på. Vi andra som lärt oss sitter lugnt i båten tills vi vet att första "patchen" för era fel är lagade

Låter bra, 2016s börjar bli lite gammal, och jag tänkte köra nästa LTSB på en framtida Ryzen maskin förhoppningsvis.

Bara två år "gammalt" imo. Håller ett bra tag till om man inte ser behov av uppdatering. Mitt enda problem är att en eller två uppdateringar inte vill installeras ordentligt, för Defender så det är inte superviktigt iom att jag inte driver speciellt mycket på den.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Hej

Fick precis senaste builden från Microsoft: Windows 10 Version 1809 (OS Build 17763.1)
Någon mer som fått den? Vad som är nytt är bl.a. att det mörka temat har utökats.
Har inte hunnit gå igenom så mycket annat, men här finns mer info om vad som är nytt:
Windows 10 October 2018 Update: The complete changelog
https://www.windowscentral.com/windows-10-redstone-5-changelo...

http://forumbilder.se/H8C2L/windows-10-version-1809-os-build-17763-1.jpg
http://forumbilder.se/H8C2M/hcl.jpg
http://forumbilder.se/H8C2M/explorer.jpg

Hur aktiverar jag det mörka temat i utforskaren??

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem

@badshroud:
Under All settings -> Personalisation -> Colours -> Choose your default app mode: Light / Dark

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bara två år "gammalt" imo. Håller ett bra tag till om man inte ser behov av uppdatering. Mitt enda problem är att en eller två uppdateringar inte vill installeras ordentligt, för Defender så det är inte superviktigt iom att jag inte driver speciellt mycket på den.

Problemet är att Ryzen och den LTSB inte verkar gilla varandra. Den grunden är trots allt byggd innan Win 10 optimerades för Ryzen. (Enligt en vän som haft en del problem med det)

Därför har jag också avvaktat.

BTW, till er som letar efter 1809... ni bör vänta:
https://www.theverge.com/2018/10/6/17944966/microsoft-windows...

Finns en hel del fall tydligen där 1809 tar bort användares filer, och du får inte tillbaka dem med återställning till föregående. Risken är störst om du har modifierat var dina dokument ligger (inte kör standardinställningar).

Och Intel drivare är inte... helt 100%.

MS börjar låta som Bitney Spears... "oops i did it again..."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Paddanx:

Problemet är att Ryzen och den LTSB inte verkar gilla varandra. Den grunden är trots allt byggd innan Win 10 optimerades för Ryzen. (Enligt en vän som haft en del problem med det)

Därför har jag också avvaktat.

BTW, till er som letar efter 1809... ni bör vänta:
https://www.theverge.com/2018/10/6/17944966/microsoft-windows...

Finns en hel del fall tydligen där 1809 tar bort användares filer, och du får inte tillbaka dem med återställning till föregående. Risken är störst om du har modifierat var dina dokument ligger (inte kör standardinställningar).

Och Intel drivare är inte... helt 100%.

MS börjar låta som Bitney Spears... "oops i did it again..."

Inkluderar det även Server 2019??
En update av EFI borde ju lösa kompatibilitetsproblemen?

Permalänk
Medlem

Har slagit om från W10 2016 LTSB till W10 2019 LTSC och fattar inte hur dom tänkte när dom gjorde en LTSC av den nuvarande 1809 versionen. Det är alldeles för tidigt!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inkluderar det även Server 2019??
En update av EFI borde ju lösa kompatibilitetsproblemen?

Vågar inte svara på Server 2019, då jag inte provat den.
Det var dock shedualern i Windows som var problemet, något jag inte tror EFI kod kan fixa.

Skrivet av HoboCop:

Har slagit om från W10 2016 LTSB till W10 2019 LTSC och fattar inte hur dom tänkte när dom gjorde en LTSC av den nuvarande 1809 versionen. Det är alldeles för tidigt!

Vad syftas? Instabil? Problem?
(är faktiskt genuint intresserad då jag siktade på just 2019s version)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vågar inte svara på Server 2019, då jag inte provat den.
Det var dock shedualern i Windows som var problemet, något jag inte tror EFI kod kan fixa.

Vad syftas? Instabil? Problem?
(är faktiskt genuint intresserad då jag siktade på just 2019s version)

Mindre instabilitetsproblem och lite småspökande. Discord under installationen genererade för mig ett java fel, och inställningar har frusit för mig två gånger. Det stängde av sig självt och vid andra försöket fungerade det som tänkt. Inte haft några problem sedan dess.

Men 1809 har ju kantats av lite diverse problem, och då göra en LTSC av det innan dom är lösta och stabiliteten garanterad är att vara lite för cutting edge. Jag hade hellre tagit förra versionen där buggarna är slätade även om man hamnar en version efter redan ifrån början.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Mindre instabilitetsproblem och lite småspökande. Discord under installationen genererade för mig ett java fel, och inställningar har frusit för mig två gånger. Det stängde av sig självt och vid andra försöket fungerade det som tänkt. Inte haft några problem sedan dess.

Men 1809 har ju kantats av lite diverse problem, och då göra en LTSC av det innan dom är lösta och stabiliteten garanterad är att vara lite för cutting edge. Jag hade hellre tagit förra versionen där buggarna är slätade även om man hamnar en version efter redan ifrån början.

*ryser i kroppen...*
Så enda de lyckats göra är mörkt tema... men att göra fungerande OS, ser hopplöst ut

Problemet är ju att både 1709 och 1803 har ju sina egna buggar, speciellt i minneshantering (som ger lagg i tex spel) och div andra problem (inkl ljud mm). Så jag skulle tro MS har försökt optimera om detta för multi-core, och skapat en massa konstiga fel, som nu aldrig bankats ur riktigt. Så de bygger redan på instabilt lager, därför släpptes aldrig 2017/2018 versioner. Men de inser väl att "de måste" nu för 2016s börjar bli för gammal.

Hade gärna sett MS sluta med uppdateringar 2 gånger om året, och satsat på en enda, bra uppdatering, när den är redo. Har hellre samma stabila version i 2 år, än 4 halvtrasiga i 2 år.

Tack för infon iaf. Antar jag får sitta kvar 6 mån-1 år till och se hur det bättrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tror du missade min /s. Det lär vara ganska exakt lika tråkigt och bökigt som tidigare.

flög över mitt huvud också
/s för silent install för diverse installers <- för sarkasm

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Hur får man egentligen igång mörkt läge i utforskaren?

"All settings -> Personalisation -> Colours -> Choose your default app mode: Light / Dark" ändrar ingenting nytt för mig. Utforskaren är den gamla vanliga oavsett. Kört dark så länge den funktionaliteten funnits och såg fram emot en utforskare som var mera vänlig mot mina ögon

Permalänk
Medlem

@phedd:

Det mörka temat i utforskaren kommer först med Windows 10 October 2018 Update Version 1809, om du inte har installerat den!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Högerklicka, så du kommer till kontrollpanelen. Alltså Öppna ljudinställningar.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kommer en tid där nya generationen lär sig:
"Dont fix what ain´t broken..."

Har suttit och väntat på att folk ska inse detta redan 2015 när man förstod vad MS håller på med att använda vanliga användare som beta-testare. De som vill ha nyaste och hoppa på, testa på. Vi andra som lärt oss sitter lugnt i båten tills vi vet att första "patchen" för era fel är lagade

Låter bra, 2016s börjar bli lite gammal, och jag tänkte köra nästa LTSB på en framtida Ryzen maskin förhoppningsvis.

Tack för nya generationen :), snart 46...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Nu är ju 1809 tillbakadragen sedan en tid och går inte att ladda ner längre. Har Microsoft skrivit någonstans när dom tror att den skall gå att ladda ner igen? Allt jag hittar är att den är borta för tillfället men inte "Den skall släppas xx/xx-2018."

Vet någon när 1809 blir tillgänglig igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

Nu är ju 1809 tillbakadragen sedan en tid och går inte att ladda ner längre. Har Microsoft skrivit någonstans när dom tror att den skall gå att ladda ner igen? Allt jag hittar är att den är borta för tillfället men inte "Den skall släppas xx/xx-2018."

Vet någon när 1809 blir tillgänglig igen?

installerade den senast för en timme sen på min fars dator. så den finns tillgänglig.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

installerade den senast för en timme sen på min fars dator. så den finns tillgänglig.

O.k, men den finns inte tillgänglig via Media Creation Tool vad jag kan hitta. Jag hade tunnelseende i helgen och märkte aldrig att det var MediaCreationTool1803.exe jag laddade ner. Så när jag gjorde en ren installation blev jag paff när det var 1803 jag installerat och inte 1809. Länk: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

När jag manuellt uppdaterade dator precis när 1809 kom fick jag problem med ljudet i vissa program och ville därför göra en helt ren installation av 1809. Försöker jag uppdatera datorn nu finns ingen 1809. (Win 10 Pro 64-bit)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roggo:

O.k, men den finns inte tillgänglig via Media Creation Tool vad jag kan hitta. Jag hade tunnelseende i helgen och märkte aldrig att det var MediaCreationTool1803.exe jag laddade ner. Så när jag gjorde en ren installation blev jag paff när det var 1803 jag installerat och inte 1809. Länk: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

När jag manuellt uppdaterade dator precis när 1809 kom fick jag problem med ljudet i vissa program och ville därför göra en helt ren installation av 1809. Försöker jag uppdatera datorn nu finns ingen 1809. (Win 10 Pro 64-bit)

Haha precis som jag idag då. Installerade om min egna burk efter att kört 1809 genom update , kliade mig i huvudet och förstod inte varför det stod 1803.
Men jag fick nya drivisar från min moderkorts tillverkare för ljudet till just 1809 . Hade med problem med ljudet innan. Kolla om dom har släppt nya för dig med kanske? Jag har msi som tillverkare.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan8923:

Kolla om dom har släppt nya för dig med kanske? Jag har msi som tillverkare.

Det är en HP Workstation Z440 så inget nytt släppt på väldigt länge. Nu när 1803 är installerad fungerar allt och när 1809 blir tillgänglig från MS igen gör jag en helt ren installation återigen vilket förmodligen är ett säkrare kort än att updatera innefrån Windows. Det är Realtekkretsar, inbyggt på moderkortet. Dom, Realtek, har nyare än HP så jag tar därifrån.

OT:
Jag vet inte hur många hundra datorer jag installerat utan problem genom åren, men den här gången gick allt helfel; Fel Windowsversion, Microsoft har numer plockat bort OneNote ur Officepaketet där alla mina lösenord finns, av någon anledning skapades det två användarkonton i Windows varav det jag installerade program under inte var administratör, nu blev dom senaste Adobeprogrammen inte installerade med fulla rättigheter vilket gjorde att dom fick tuppjuck.

Permalänk
Inaktiv

Bara så ni vet, ni som uppgraderat att ni nu tappat 20-30% processor hastighet iom den inkluderade Spectre patchen. >:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Bara så ni vet, ni som uppgraderat att ni nu tappat 20-30% processor hastighet iom den inkluderade Spectre patchen. >:D

Bara gå in i exploit menyn eller vad den heter, kan navigera dit via appsäkerhet eller vad det heter och stänga av allt om man vill..

Jag har fimpat allt det där mina spelbotar fungerar inte med alla nya skydd..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon285333:

Bara så ni vet, ni som uppgraderat att ni nu tappat 20-30% processor hastighet iom den inkluderade Spectre patchen. >:D

Vart kan man hitta detta ? Märkte knappt ingen skillnad utan fick i stället nästan bättre prestanda när jag testade den nya versionen.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285333:

Bara så ni vet, ni som uppgraderat att ni nu tappat 20-30% processor hastighet iom den inkluderade Spectre patchen. >:D

Inte märkbart för dom allra flesta users dock.
Jag märkte nada skillnad heller.