Permalänk

Vissa färger finns inte (BenQ XR3501)

Eftermiddagen.

Har under en längre period grunnat över hur man kan ändra inställningarna som man ser alla "normala" färger enligt dagens standard.

Jag vet att jag har köpt en skärm lämpad för hög HZ, men använder inte det, utan kör normala 60 Hz.

När jag ändrat inställningar förut så vet jag att effekten kan ofta resultera i ett "rosa" överdrag, vilket är extremt tråkigt.

Nuvarande kör jag på en mera naturlig blåaktig bildinställning, vilket enligt mig liknar färgerna på det bästa och behagligaste sättet.

Eftersom jag är väldigt nybörjare på bildskärmar, så undrar jag om detta går att ändra till något bättre i någon inställning.
Eller om jag är fullständigt körd p.g.a. jag har helt fel bildskärm?

Saker som jag vet att det inte är fel på är t.ex. kabeln, då jag tidigare haft den till min tidigare BenQ skärm vilket visat alla färger riktigt.
Har försökt ändrat lite inställningar innan, men har inte sett någon förbättring.

Tog ett kort med telefonen på en sida, och ser ut följande:

Besökte denna sidan, (vilket ser helt annorlunda ut i en "korrekt" inställd bildskärm): https://insight.joulecoin.info/address/JWK8Z7XfXPrytb2rWRTQP7...

Detta är skärmen jag använder (Inet - BenQ XR3501)

Det syns väldigt dåligt på bilden, men fenomenet som jag märkt är att vissa färger inte existerar (t.ex. den gråa bakgrunden existerar inte). Samt att färgerna är något ljusare än de skall vara.

Tack till dem som orkade läsa igenom.

Uppdatering:
Hur jag kan säkerställa att det inte är fel på något annat, är att jag helt enkelt kan dra över webbläsaren till min sekundära skärm där det som saknas finns. Denna skärmen finns specificerad nedan, och är många år äldre.

Uppdatering - Varför inte?
Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dalslandan: När jag tittar på sidan är de grå fälten helt borta i din bild. Detta är ett tecken på att du ställt in skärmen fel och därför klipper nivåer så att vad som är nyanser av ljusgrått blir samma nivå av maximalt vitt. Vanligaste förklaringen är att man har dragit i kontrastreglaget för högt eller av någon anledning fipplat med reglagen i drivrutinen till grafikkortet.

Går igenom hur det fungerar i den här guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

TL;DR-versionen är detta testmönster: http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

med dessa instruktioner: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk

@Laxpudding: Tack. Problemet låg i att skärmens inställningar var RGB 16-235 medan Nvidia inställningarna var inställda på RBG 0-255.

Dock så har allt i Windows nu som en vit transparent nyans.
Bilder ser dock väldigt bra ut, med en ännu djupare färgnivå än innan.

Har försökt ändra inställningarna i bildskärmen, men inget verkar avlösa problemet.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk

@Laxpudding: Bilden känns överexponerad med vitt ljus.

Kontrast, gamma eller ljusstyrka verkar inte spela någon roll. Misstänker om det är någon inbyggd Windows inställning.
Vet att i färginställningarna i kontrollpanelen finns en profil installerad för min specifika skärm.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dalslandan: Är det inte bara att du behöver sänka ljusstyrkan på belysningen, dvs Brightness?

Annars kan det vara en enkel vanesak. Så länge du har tillräcklig täckning hela vägen från svart till vitt är det rätt. Men har du stirrat och vant dig efter många timmar på en bild som är helt fel kommer även den rätta inställningen inledningsvis upplevas som underlig.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Dalslandan: Är det inte bara att du behöver sänka ljusstyrkan på belysningen, dvs Brightness?

Annars kan det vara en enkel vanesak. Så länge du har tillräcklig täckning hela vägen från svart till vitt är det rätt. Men har du stirrat och vant dig efter många timmar på en bild som är helt fel kommer även den rätta inställningen inledningsvis upplevas som underlig.

Absolut. Har suttit och stirrat på dessa inställningar i drygt 1 år.

Jag löste den ljusa delen i Windows via Nvidias inställningar "Justera skrivbordets färginställningar" där det blev för min del sänkt Ljusstyrka 8% och höjd Kontrast 10%. Nu tycker jag allt ser bra ut.

Personligen så är allt mycket gråare (såklart vad annars :3), måste faktiskt säga att mycket såg bättre och stilrenare ut med bara vitt.

Tack för all hjälp!

#BackToGray

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Absolut. Har suttit och stirrat på dessa inställningar i drygt 1 år.

Jag löste den ljusa delen i Windows via Nvidias inställningar "Justera skrivbordets färginställningar" där det blev för min del sänkt Ljusstyrka 8% och höjd Kontrast 10%. Nu tycker jag allt ser bra ut.

Personligen så är allt mycket gråare (såklart vad annars :3), måste faktiskt säga att mycket såg bättre och stilrenare ut med bara vitt.

Tack för all hjälp!

#BackToGray

Du bör nog egentligen ändra ljusstyrka och kontrast direkt i skärmens OSD istället för via Nvidias kontrollpanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Du bör nog egentligen ändra ljusstyrka och kontrast direkt i skärmens OSD istället för via Nvidias kontrollpanel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, gillar inte själv att ändra rakt i Nvidia inställningarna på detta sättet.
Tyvärr om jag ändrar i skärmen så ändras inget. Men skall tänka på detta om något blir fel i framtiden.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalslandan:

Personligen så är allt mycket gråare (såklart vad annars :3), måste faktiskt säga att mycket såg bättre och stilrenare ut med bara vitt.

Tyvärr är ju tiden förbi när man kunde köra 16 färger i Windows och det var väldig rent intryck på allt