CounterStrike - vad är det jag inte fattar?

Permalänk
Medlem

Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Som sista kvarvarande medlem i mitt lag skulle jag hysta en granat över en låg byggnad där jag visste att det fanns en kvarvarande T för att sen hoppa fram och avsluta hans lidande. Men sjävklart hängde "kasta granat" helvetet upp sig igen så det krävdes 3 klick innan jag fick iväg granaten. Dessvärre hade jag vid det laget dessutom kommit betydligt närmare väggen med följden att granathelvetet istället studsade i väggen och rakt tillbaka på mig, som så klart dog direkt. Men alla med mic verkade iaf tycka att det var hysteriskt roligt...jag var kanske inte lika road

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta. Som sista kvarvarande medlem i mitt lag skulle jag hysta en granat över en låg byggnad där jag visste att det fanns en kvarvarande T för att sen hoppa fram och avsluta hans lidande. Men sjävklart hängde "kasta granat" helvetet upp sig igen så det krävdes 3 klick innan jag fick iväg granaten. Dessvärre hade jag vid det laget dessutom kommit betydligt närmare väggen med följden att granathelvetet istället studsade i väggen och rakt tillbaka på mig, som så klart dog direkt. Men alla med mic verkade iaf tycka att det var hysteriskt roligt...jag var kanske inte lika road

Måste bara kolla, visst vet du att man kan hålla inne i en granat och inte bara klickar för att kasta alltid?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Måste bara kolla, visst vet du att man kan hålla inne i en granat och inte bara klickar för att kasta alltid?

Ja, så brukar det väl vara i det flesta FPS spel, men det känns som en lyxfunktion sett till att jag ju knappt kan få det att funka ens med "icke tidsfördröjt kast". Fattar inte vad som kan vara fel, sannolikheten att det skulle vara fel på 3 olika möss känns ju rätt liten. Funderar på om det kan finnas ett samband med att jag ibland oförklarligt finner mig hoppa ur spelet som hamnar i bakgrunden i Windows (även med Windows-tangenten avstängd då). Något är ju helt klart galet, provade radera och ominstallera CS GO men utan nån skillnad. Andra spelar funkar hur bra som helst...inkl granatkastning

Permalänk
Medlem

Funkar det i CS GO att få det som i de flesta andra spel, att man typ går så länge man inte håller inne en viss knapp (normalt left shift) och då springer? Jag har bara sett att man antingen kan toggla, eller så blir det så att man springer om ma inte håller inne knappen, vilket känns tvärt emot hur det brukar vara i de flesta andra spel. Lite som att försöka köra bil om man byter plats på broms och gas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Funkar det i CS GO att få det som i de flesta andra spel, att man typ går så länge man inte håller inne en viss knapp (normalt left shift) och då springer? Jag har bara sett att man antingen kan toggla, eller så blir det så att man springer om ma inte håller inne knappen, vilket känns tvärt emot hur det brukar vara i de flesta andra spel. Lite som att försöka köra bil om man byter plats på broms och gas...

Det är raka motsatsen jämfört med de flesta moderna FPS.
Man håller in shift för att gå, dvs man skapar inga ljudliga fotsteg men man rör sig långsammare. FYI så hörs det VÄLDIGT väl när någon kommer klampande utan att hålla in shift.
Det enda sättet att "springa" i CS är att hålla i ett lättare vapen. Exempelvis så väger kniven nästan ingenting, så om man vill springa så äre bara att byta till kniven.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det enda sättet att "springa" i CS är att hålla i ett lättare vapen. Exempelvis så väger kniven nästan ingenting, så om man vill springa så äre bara att byta till kniven.

Den logiken är rätt underbar.
De andra stora vapnen du släpar på är plötsligt viktlösa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Det är raka motsatsen jämfört med de flesta moderna FPS.
Man håller in shift för att gå, dvs man skapar inga ljudliga fotsteg men man rör sig långsammare. FYI så hörs det VÄLDIGT väl när någon kommer klampande utan att hålla in shift.
Det enda sättet att "springa" i CS är att hålla i ett lättare vapen. Exempelvis så väger kniven nästan ingenting, så om man vill springa så äre bara att byta till kniven.

Jo, jag brukar byta till pistolen normalt men vet att det förmodligen går ännu lite snabbare med kniven. Varför man sen skulle springa långsammare om man inte typ håller i en M60 är väl mer oklart. Men problemet är just att det är omvänt mot allt annat. Verkar gå att fixa en hel del via devconsolen, därav frågan. T.ex. att mappa så man inte måste först byta till granat och sen kasta den utan kan göra det i en knapptryckning verkar fungera, även om jag aldrig försökt än då jag har nog problem med att få grundfunktionen att funka som bekant

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

T.ex. att mappa så man inte måste först byta till granat och sen kasta den utan kan göra det i en knapptryckning verkar fungera, även om jag aldrig försökt än då jag har nog problem med att få grundfunktionen att funka som bekant

Jag är inte säker på att jag förstår problematiken alls.
Man måste alltid vänta på animationen/delay när man väljer en granat innan man kan kasta den.
Till skillnad från nyare spel (typ battlefield) så kan man ha flera granater i sitt inventory i CS så lämpligast är att binda en knapp till varje granat.
Dessutom så är granater inställda på hold 'n release i CS. Vet faktiskt inte om det går att ta bort, skulle personligen inte vilja ta bort det heller.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Jag är inte säker på att jag förstår problematiken alls.
Man måste alltid vänta på animationen/delay när man väljer en granat innan man kan kasta den.
Till skillnad från nyare spel (typ battlefield) så kan man ha flera granater i sitt inventory i CS så lämpligast är att binda en knapp till varje granat.
Dessutom så är granater inställda på hold 'n release i CS. Vet faktiskt inte om det går att ta bort, skulle personligen inte vilja ta bort det heller.

Skillnaden är att det default krävs 2 val, ett för val av granat och ett för att kasta den. Med en custom bind krävs bara ett tryck på den knapp man valt. Har som sagt inte testat detta själv dock då jag har nog problem med att få iväg granaterna ändå

Permalänk
Medlem

Detta är intressant, fick lite tid över nu på eftermiddagen och testade och kan då konstatera att även zoom/aim uppvisar lag av och till. Det är ju lite lättare att testa än granater som ju tar slut rätt snabbt.Upptäckte dessutom vid ett tillfälle något klart intresant, efter flera frentiska klick i rad på högra musknappen så bytte jag plötsligt vapen till ett annat precis som om jag scrollat med scrollhjulet. Börjar fundera på om det kan vara där problemen uppstår. Dock ENDAST i CS GO vad jag märkt.

Edit:
Nä, blir nog till att ominstallera hela datorn, det är för mkt konstigheter nu för att det ska vara nån vits att spela vidare. Jag är nog dålig även utan detta

Permalänk
Medlem

Har nu ominstallerat helt och problemen kvarstår dessvärre. Dock har jag kommit fram till att det förmodligen är så att motorn i spelet (Source Engine 1) helt enkelt är för dålig. Vilket även bekräftas på många ställen på nätet, inkl av en som verkar jobbat med den:

https://twitter.com/richgel999/status/1023013252291166209?s=1...

Min slutsats är att man helt enkelt får acceptear det som det är inkl de buggar det medför. Man hade nästa kunnat tro att Vavle skulle gjort en CS GO 2 med tanke på hur stor industri det är, men det verkar ju som många lärt sig använda buggarna till sin fördel i spelandet (då syftar jag inte främst på fusk) så det kanske skulle bli svårt. Men ett CounterStrike 3 kanske med ny uppdaterad motor?

Permalänk
Medlem

Hur är åsikterna om påverkan av VPN på onlinespel som CS GO? Det rimliga borde vara att ett VPN borde påverka negativt, trafiken ska rimligtvis gå några hopp längre och sen ska det dessutom krypteras/komprimeras (beroende på vilket VPN man har) vilket rimligtvis borde leda till lag. Men googla man på detta så verkar det ibland påstås det rakt motsatta, men vet inte om det kanske är från folk i andra delar av världen med klart sämre Internet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är åsikterna om påverkan av VPN på onlinespel som CS GO? Det rimliga borde vara att ett VPN borde påverka negativt, trafiken ska rimligtvis gå några hopp längre och sen ska det dessutom krypteras/komprimeras (beroende på vilket VPN man har) vilket rimligtvis borde leda till lag. Men googla man på detta så verkar det ibland påstås det rakt motsatta, men vet inte om det kanske är från folk i andra delar av världen med klart sämre Internet osv.

Om VPN-tjänsten har bättre routing till servern än din ISP kan det förbättra.
Men skulle tro att det är rätt sällsynt i praktiken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alltså, jag blir inte klok på detta. 600 Mbit/s uppmätt internet (VPN avstängt), 5 ms i PING, 7700K, 1080Ti, 240 hz skärm. Ändå är det som jag satt på månen och spelade. Var inne i ett rum som hade en "korridor" (2 dörrar mot varandra) rakt igenom i ena änden. Jag är i andra änden hukad och väntar på nån att skjuta. Det enda jag hinner se av motståndaren är någon som springer rakt fram mellan dörrarna med sidan mot mig, till synes utan att ens se mig. Sen är jag tydligen död innan jag ens hunnit få iväg ett enda skott. Resten av rummet är stenväggar utan fönster och det var inga granater eller annat. Och detta var på Swedish oldtimers 128 tick server, så jag tvivlar på att det är fusk eller liknande inblandat här. Nog för att jag suger på CS GO, men uppenbar synskada eller med allvarligt nedsatt motorik har jag inte, något är helgalet. Och lägg till det att det ofta kräver 1-2 tryck på E för att ens få upp köpmeny, eller 1-2 klick för att få iväg granaterna trots att jag har dom i handen redan.

Har verkligen försökt allt för att få ordning på detta men känner att det är dags att ge upp nu, detta funkar inte

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du spelar in lite gameplay så att folk kan se vad för problem du lider av om du vill ha ytterligare hjälp för felsökning.

EDIT: Såg nu att du har länkat videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Alltså, jag blir inte klok på detta. 600 Mbit/s uppmätt internet (VPN avstängt), 5 ms i PING, 7700K, 1080Ti, 240 hz skärm. Ändå är det som jag satt på månen och spelade. Var inne i ett rum som hade en "korridor" (2 dörrar mot varandra) rakt igenom i ena änden. Jag är i andra änden hukad och väntar på nån att skjuta. Det enda jag hinner se av motståndaren är någon som springer rakt fram mellan dörrarna med sidan mot mig, till synes utan att ens se mig. Sen är jag tydligen död innan jag ens hunnit få iväg ett enda skott. Resten av rummet är stenväggar utan fönster och det var inga granater eller annat. Och detta var på Swedish oldtimers 128 tick server, så jag tvivlar på att det är fusk eller liknande inblandat här. Nog för att jag suger på CS GO, men uppenbar synskada eller med allvarligt nedsatt motorik har jag inte, något är helgalet. Och lägg till det att det ofta kräver 1-2 tryck på E för att ens få upp köpmeny, eller 1-2 klick för att få iväg granaterna trots att jag har dom i handen redan.

Har verkligen försökt allt för att få ordning på detta men känner att det är dags att ge upp nu, detta funkar inte

Kan tillägga att jag får nästan samma problem även när jag kör "Practice with bots" vilket som jag förstått det körs helt lokalt. Att det är svårare att avgöra problemens omfattning online är väl rätt givet då du inte vet hur bra motståndarna är, men saker som att buy-menyn och granatkastning också laggar rejält ibland är knappast en fråga om skills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Kan tillägga att jag får nästan samma problem även när jag kör "Practice with bots" vilket som jag förstått det körs helt lokalt. Att det är svårare att avgöra problemens omfattning online är väl rätt givet då du inte vet hur bra motståndarna är, men saker som att buy-menyn och granatkastning också laggar rejält ibland är knappast en fråga om skills.

Skickades från m.sweclockers.com

Istället för att fortsätta spekulera och lägga ner all denna tid i tråden borde någon datorkunnig cs-veteran åka hem till dig och testa att spela på din dator samt kolla igenom alla inställningar, bor du i närheten av Stockholm kan jag komma förbi och ta en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Istället för att fortsätta spekulera och lägga ner all denna tid i tråden borde någon datorkunnig cs-veteran åka hem till dig och testa att spela på din dator samt kolla igenom alla inställningar, bor du i närheten av Stockholm kan jag komma förbi och ta en titt.

Well, tack för erbjudandet men har redan kört igenom ett antal olika guides som alla utlovar att dom ska lösa alla problem bortsett från att jag själv gärna vill tro att jag har rätt bra koll på läget. Problemen verkar BARA drabba just CS GO och inga andra spela och sett till vad folk skriver både här och i MÅNGA andra trådar verkar jag vara långt ifrån den enda som drabbas.

Den enda logiska slutsatsen är att CS GO helt enkelt har lite för många buggar och problem för sitt eget bästa och man helt enkelt tvingas välja mellan att ta det som det är eller byta till något annat. Synd bara att det inte direkt verkar krylla av andra välgjorda versioner av CS GO med samma gameplay och community (ja, iaf om man vet var man ska leta) men utan buggarna. Detta bekräftas väl i stort sett också av länken som tidigare postades i tråden där en tidigare programerare av CS GO motorn beskrev den som en mardröm att jobba med. Får väl hoppas att nu när Valve verkar satsa på egna spel igen så kommer det en ny version som funkar som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, tack för erbjudandet men har redan kört igenom ett antal olika guides som alla utlovar att dom ska lösa alla problem bortsett från att jag själv gärna vill tro att jag har rätt bra koll på läget. Problemen verkar BARA drabba just CS GO och inga andra spela och sett till vad folk skriver både här och i MÅNGA andra trådar verkar jag vara långt ifrån den enda som drabbas.

Den enda logiska slutsatsen är att CS GO helt enkelt har lite för många buggar och problem för sitt eget bästa och man helt enkelt tvingas välja mellan att ta det som det är eller byta till något annat. Synd bara att det inte direkt verkar krylla av andra välgjorda versioner av CS GO med samma gameplay och community (ja, iaf om man vet var man ska leta) men utan buggarna. Detta bekräftas väl i stort sett också av länken som tidigare postades i tråden där en tidigare programerare av CS GO motorn beskrev den som en mardröm att jobba med. Får väl hoppas att nu när Valve verkar satsa på egna spel igen så kommer det en ny version som funkar som den ska.

Vad jag tror att @almness försöker få fram är huruvida du faktiskt har problem eller tror att du har problem. Att du säger att du har problem som ingen annan upplever och som guider inte kan fixa låter mer som att det inte är problem. Jag har själv 1300 timmar i CS:Go och 500 i 1.6, har aldrig haft problem med CS:Go eller upplevt något lagg/bugg/dylikt. Spelet funkar "felfritt".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad jag tror att @almness försöker få fram är huruvida du faktiskt har problem eller tror att du har problem. Att du säger att du har problem som ingen annan upplever och som guider inte kan fixa låter mer som att det inte är problem. Jag har själv 1300 timmar i CS:Go och 500 i 1.6, har aldrig haft problem med CS:Go eller upplevt något lagg/bugg/dylikt. Spelet funkar "felfritt".

Du menar att jag typ inbillar mig att buy menyn inte dyker upp när jag trycker E lite då och då och att det krävs 2 klick ibland för att få iväg en granat? Nä, att det finns problem i spelet ser jag som uppenbart, om inte annat utifrån den stora mängd videor och trådar om det. Sen beror det säkert lite på hur känslig man är i vilken mån man upptäcker det och i vilken mån man bara kan ta det eller, som jag, blir förbannat över det vilket förstör det roliga. Sen verkar det finnas lite sekt-inslag kring detta spel också har jag märkt, där det är hädelse att ens antyda att det skulle finnas några problem i spelet

Med ovanstående sagt och allt jag skrivit innan har jag dock inte hittat något online-spel som jag hellre skulle spela. Battlefield är rätt ok men upplever det som rätt rörigt, CoD verkar rätt hyfsat men lite väl inriktigat på "pang pang". Fortnite och PUBG kändes mest som något gjort för....ja, jag vet inte vem ärligt talat...tröttnade efter 5 min i båda fallen och har inte känt behov av att försöka igen.

Permalänk
Medlem

Har över 1k timmar i CS och känner knappt igen ett enda av alla de fel du beskriver.

Permalänk
Medlem

För dom som aldrig sett eller hört talas om några problem med CS GO så kan t.ex. följande Google sökningar vara en bra start

https://www.google.com/search?q=cs+go+input+lag
https://www.google.com/search?q=cs+go+stuttering
https://www.google.com/search?q=cs+go+hitbox+broken
https://www.google.com/search?q=cs+goed

Edit:

Problemen med buy-meyn och att det krävs flera försök att få iväg granater verkar dock klart ovanligare, där har jag inte hittat mycket. Min teori är att det har något att göra med USB/anslutna enheter, vilket även stödjs av det faktum att motorn hackar uppenbart i vissa fall när man rör på musen. Om man däremot bara springer runt utan att röra på musen så uppstår inte dessa problem alls lika tydligt (ja, förr eller senare lär det ju ta stopp om man inte svänger). Har dock provat 2 helt olika setuper, dvs olika datorer och helt olika tangentbord, möss osv och får problemet i båda fallen. Sett till att CS GO motorn verkar rätt känslig är detta ändå min huvudteori om vart det går fel, men ett antal timmars felsökning och trial and error har inte gett några förbättringar tyvärr. Testade även en helt ny dedikerad Windows 10 installtion endast för CS GO, där jag bara installerade det som var absolut nödvändigt för att kunna köra spelet (dvs typ Steam + CS GO då) men tyvärr, problemen uppstår ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För dom som aldrig sett eller hört talas om några problem med CS GO så kan t.ex. följande Google sökningar vara en bra start

https://www.google.com/search?q=cs+go+input+lag
https://www.google.com/search?q=cs+go+stuttering
https://www.google.com/search?q=cs+go+hitbox+broken
https://www.google.com/search?q=cs+goed

Edit:

Problemen med buy-meyn och att det krävs flera försök att få iväg granater verkar dock klart ovanligare, där har jag inte hittat mycket. Min teori är att det har något att göra med USB/anslutna enheter, vilket även stödjs av det faktum att motorn hackar uppenbart i vissa fall när man rör på musen. Om man däremot bara springer runt utan att röra på musen så uppstår inte dessa problem alls lika tydligt (ja, förr eller senare lär det ju ta stopp om man inte svänger). Har dock provat 2 helt olika setuper, dvs olika datorer och helt olika tangentbord, möss osv och får problemet i båda fallen. Sett till att CS GO motorn verkar rätt känslig är detta ändå min huvudteori om vart det går fel, men ett antal timmars felsökning och trial and error har inte gett några förbättringar tyvärr...

Ok, för att sammanfatta dina egentliga problem så är det att tangentbord/mus inte allltid registrerar dina tryck, och mer precist att det är köpmenyn och att kasta granater som krånglar?

Har du testat att binda köpmenyn/granatkast till alternativa knappar för att se om det hjälper?

Har du testat att installera andra drivrutiner för USB? Har du testat att skifta mus/tangentbord till USB 2/USB 3 portar från det du har dom nu? Har du testat kopplat in dom bak på moderkortet istället om du nu har dom i fronten på chassit eller i skärmen?

Har du någon programvara installerad för mus/tangentbord?

Och vilken windowsversion kör du.

Hade jag varit dig hade jag uppdaterat din första post med dessa uppgifter så det blir lättare att ge dig hjälp. Du kan inte förvänta dig att folk ska läsa igenom alla inlägg för att hitta specifik information som du kan ha angett.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Jag tror inte folk hävdar att det inte finns problem med csgo. Men jag har inte sett någon klaga så mycket på att de dör från olika sätt pga så många olika buggar tidigare. För mig känns det som att jag dör kanske på ett konstigt sätt eller bugg max en gång i månaden eller mer sällan.

Du skrev något om att det laggar när du rör musen i ditt senaste inlägg. Förstår inte riktigt helt vad du menar! För mig känns allting hur smooth som helst i cs (det spel som är mest smooth av alla spel jag äger för övrigt). Ständigt 300 fps med 240hz-skärm och rullar på hur fint som helst oavsett gameplay. Så där kan jag dock inte relatera. Även om jag vevar musen fram och tillbaka i 10 minuter så uppstår det inte något lagg som du verkar säga är uppenbart i spelmotorn (ja okej, jag har inte vevat musen i 10 minuter, men 2 minuter utan problem på olika ställen och olika kartor).

Att hitboxen kan vara konstigt är absolut ett fenomen, mer sällan förut dock eftersom de har jobbat väldigt hårt på det och det kom en ganska stor update för typ ett år sedan eller något som löste ganska mycket problem. Jag själv känner väl att hitboxen kan kännas konstig en gång varannan månad så inget jag känner av vardagligen direkt. Om jag missar skott så brukar jag gå på den mer logiska anledning: jag missade skotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ok, för att sammanfatta dina egentliga problem så är det att tangentbord/mus inte allltid registrerar dina tryck, och mer precist att det är köpmenyn och att kasta granater som krånglar?

Har du testat att binda köpmenyn/granatkast till alternativa knappar för att se om det hjälper?

Har du testat att installera andra drivrutiner för USB? Har du testat att skifta mus/tangentbord till USB 2/USB 3 portar från det du har dom nu? Har du testat kopplat in dom bak på moderkortet istället om du nu har dom i fronten på chassit eller i skärmen?

Har du någon programvara installerad för mus/tangentbord?

Och vilken windowsversion kör du.

Hade jag varit dig hade jag uppdaterat din första post med dessa uppgifter så det blir lättare att ge dig hjälp. Du kan inte förvänta dig att folk ska läsa igenom alla inlägg för att hitta specifik information som du kan ha angett.

Det är nog så att det krånglar även utanför köpmenyn och granater, men att det inte är lika tydligt då och att jag förmodligen har fullt upp med att försöka överleva några sekunder till. Rätt säker på att jag märkt det även när man ska köra Aim men då undermedvetet klickat igen när responsen uteblivit.

Har som sagt testat 2 helt autonoma setuper som inte delade någon hårdvara samt installerat en dedikerad Windows 10 installation endast för CS GO. Windows 7 är som bekant inte så lättinstallerat nu för tiden på modern hårdvara men tänkte att jag skulle se om Windows 8.1 kunde göra nån skillnad på modern hårdvara. Har testat en strid ström av olika USB inkopplingar, även med och utan USB hub osv.

Dock, det faktum att det fungerar utmärkt i andra spel antyder ju att hårdvaran i sig knappast är felaktig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

@improwise:

Jag tror inte folk hävdar att det inte finns problem med csgo. Men jag har inte sett någon klaga så mycket på att de dör från olika sätt pga så många olika buggar tidigare. För mig känns det som att jag dör kanske på ett konstigt sätt eller bugg max en gång i månaden eller mer sällan.

Du skrev något om att det laggar när du rör musen i ditt senaste inlägg. Förstår inte riktigt helt vad du menar! För mig känns allting hur smooth som helst i cs (det spel som är mest smooth av alla spel jag äger för övrigt). Ständigt 300 fps med 240hz-skärm och rullar på hur fint som helst oavsett gameplay. Så där kan jag dock inte relatera. Även om jag vevar musen fram och tillbaka i 10 minuter så uppstår det inte något lagg som du verkar säga är uppenbart i spelmotorn (ja okej, jag har inte vevat musen i 10 minuter, men 2 minuter utan problem på olika ställen och olika kartor).

Att hitboxen kan vara konstigt är absolut ett fenomen, mer sällan förut dock eftersom de har jobbat väldigt hårt på det och det kom en ganska stor update för typ ett år sedan eller något som löste ganska mycket problem. Jag själv känner väl att hitboxen kan kännas konstig en gång varannan månad så inget jag känner av vardagligen direkt. Om jag missar skott så brukar jag gå på den mer logiska anledning: jag missade skotten.

Nja, jag klagar primärt inte på att jag dör utan att spelet inte fungerar så bra som jag hade hoppats och trott. 99,99% av gångerna jag dör så gör jag det helt enkelt för att jag är för dålig och dom jag spelar mot är för bra. Det har jag inga problem med egentligen. Däremot vill jag slippa känslan av att vara i något slags underläge för att tekniken inte riktigt är med mig och sett till vilken hårdvara osv jag har så ska det inte behöva vara så. Sen är det utan tvekan så att jag som systemutvecklare och ingenjör förmodligen är minst lika intresserad av att hitta vad detta beror på och att lösa det som jag är av att faktiskt spela själva spelet, men det är väl en annan sak

Ang. musproblematiken så verkar det vara relaterat till vilken mus man använder och märks då främst när man t.ex. springer runt ett hörn (gissningsvis för att man då kanske helt enkelt rör musen mer än om man springer mer rakt). Man kan då se det genom stuttering hos det hörn man springer runt. Detta kan jag reproducera med 100% sannolikhet, dvs samma hörn med samma setup och inställningar ger samma resultat. Har jag flera möss inkopplade samtidigt så är det dessutom alltid samma som ger samma resultat (även om jag inte har några "musprogramvaror" installerade) vilket talar för att det kan ha att göra med polling, DPI osv. Det verkar heller inte göra nån skillnad beroende på om övriga möss är fysiskt avstängda (typ om vibrationer i bordet skulle kunna leda till att även övriga möss som inte användes i praktiken skickade data).

Som ni märker har jag lagt ner en hel del energi på att försöka lösa detta

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Varför behöver du inte gå in på varför när du påstår att repriserna inte visar något? Jag gör alltid så att om någon inte utvecklar sitt tänkande ignorerar jag vad de sagt som inte sant.

Permalänk
Medlem

Alltså den här tråden är riktigt komisk ändå. Tyvärr verkar du otroligt dålig på CS bara och verkar ha svårt att förstå det enklaste fps spelet i världen. Mekaniken är otroligt basic, du har WASD+smyga, crouch och hoppa. Inte direkt invecklade kontroller.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Du menar att jag typ inbillar mig att buy menyn inte dyker upp när jag trycker E lite då och då och att det krävs 2 klick ibland för att få iväg en granat? Nä, att det finns problem i spelet ser jag som uppenbart, om inte annat utifrån den stora mängd videor och trådar om det. Sen beror det säkert lite på hur känslig man är i vilken mån man upptäcker det och i vilken mån man bara kan ta det eller, som jag, blir förbannat över det vilket förstör det roliga. Sen verkar det finnas lite sekt-inslag kring detta spel också har jag märkt, där det är hädelse att ens antyda att det skulle finnas några problem i spelet

Med ovanstående sagt och allt jag skrivit innan har jag dock inte hittat något online-spel som jag hellre skulle spela. Battlefield är rätt ok men upplever det som rätt rörigt, CoD verkar rätt hyfsat men lite väl inriktigat på "pang pang". Fortnite och PUBG kändes mest som något gjort för....ja, jag vet inte vem ärligt talat...tröttnade efter 5 min i båda fallen och har inte känt behov av att försöka igen.

Jag tror att det är problemet dels ligger i din dator/inställningar samt att du har alldeles för lite erfarenhet av cs vilket gör att du inte uppfattar/misstolkar mycket av det som händer.
Ett besök av en som är kunnig på både CS och datorer i allmänhet skulle ha större chans att komma tillrätta med problemen du upplever än vad några cs-guider på nätet har då den överväldigande majoriteten av dem helt saknar grund för dess slutsatser. Du har ju redan lagt ner väldigt mycket tid och möda på detta utan att det gett resultat.

Självklart finns det problem med csgo precis som det finns med alla spel, en del av dem måste man bara förhålla sig till då de är inbyggda i spelmotorn (t.ex. peekers advantage), andra problem finns hos den enskilde och kan ha en mängd olika orsaker (t.ex.hårdvaru-mjukvaruproblem). Men bara för att du hittar en massa videoklipp och forumtrådar om olika buggar och dylikt så betyder inte det att dem är korrekta eller relevanta idag, lägg därtill att spelet haft många tiotals miljoner spelare sedan det släpptes 2012 vilket gör att när problem uppstår blir det väldigt stor respons.

Genom åren har de flesta buggar och andra problem har lösts via uppdateringar från valve, och det finns enligt mig inget större samtida FPS-spel som har lika högt skilltak, välgjord nätkod eller bättre hitboxes än csgo.
Har inte läst allt i tråden men utifrån det jag läst har jag aldrig varit med om någon som haft så många problem med spelet samtidigt som du har, och det innan du ens spelat 100 timmar dessutom. Antingen har du haft extremt otur med något i din dator som bara sabbar för CSGO, kanske har du blint följt en massa guider som sabbat spelet mer än optimerat det eller kanske beror det på något annat, jag vet ärligt talat inte.

Skrivet av improwise:

För dom som aldrig sett eller hört talas om några problem med CS GO så kan t.ex. följande Google sökningar vara en bra start

https://www.google.com/search?q=cs+go+input+lag
https://www.google.com/search?q=cs+go+stuttering
https://www.google.com/search?q=cs+go+hitbox+broken
https://www.google.com/search?q=cs+goed

Av dessa länkar är det bara stuttering som fortfarande är ett problem för vissa, det är dock något som kan hända i de flesta spelen idag och ha massor av orsaker som inte är kopplade till spelen i sig. Input lag kan förvisso drabba någon, men då ligger inte felet i CSGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något annat jag märkt och som väl kan vara en klar indikation på problem är att CS GO fönstret rätt ofta tappar fokus, dvs hamnar i bakgrunden i Windows av oklar anledning, trots att det inte är något som uppenbart kräver uppmärksamheten, typ nån blinkande notis i taskbaren eller liknande. Är detta ett vanligt problem?

Får nästa ta och installera ett nytt OS bara för att se så det inte är något annat som spökar till det hela för mina försök att få iväg granater blir bara värre och värre. Stå med en motståndare mitt emot sig medan man frenetisk trycker för att få iväg den där granaten som skulle kastats för nån sekund sedan medan motståndaren i lugn och ro kan sikta in sig och så godnatt

Vad har du för dpi på musen? Har du typ 10000 och vänder dig snabbt och skjuter så kan du råka klicka utanför spelet.
När vi ändå pratar om dpi, SÄNK DEN. Garanterat. De allra flesta kör med 400dpi på musen och mellan 1,5-4 i sensitivity i spelets inställningar. Raw-input i inställningarna skall vara på också.
Vill du köra högre dpi på musen så sänk motsvarande i spelet. Exempel: 400 dpi * 3 sens = 1200. Kör du 1600 dpi på musen får du sänka sensen till 0,75 för att få samma resultat.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3