Permalänk
Medlem

Gaming dator 16K

Tänkte bygga en gaming dator. Spel som kommer spelas: Call of Duty, Battlefield och WoW. Jag undrar om dessa komponenter kommer passa ihop och klara nämnda spelen skapligt bra i upplösningar 1080P eller 1440P? Är detta en "framtidssäker" bygge och bra bas för uppgradering som med GPU?

Funderingar:

1. Jag valde i7-8086K framför i7-8700K för att det var högre basfrekvens och turbo frekvens på den och det kostar lika mycket på Inet där det är tänkt att handla från. Har jag gjort fel val eller funkar det? Funkar processorn med moderkortet? (eftersom det är Z370 kort)

2. Ska man hellre köra på i7-9700K och få 2 extra kärnor som känns lite mer framtidssäker? Måste man då köra moderkort med Z390 styrkrets? Kan man köra i7-9700K på styrkretsen Z370 ifall man uppgraderar BIOS? När tror ni i7-9700K kommer vara tillgängligt igen på Inet?

3. Kommer SSD disken kunna maxa hastigheten på den moderkortet jag valt? Hittar ingen info om hastigheten på M.2 porten? Är kylningen till SSD disken tillräckligt för att inte throttla vid hög belastning eller finns det något bättre till ett bra pris?

3. Tillräckligt med den PSU som valts för bygget?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11907064/gaming-dator-2

Permalänk
Medlem

Enligt mig så bör du lägga minst vikt på m.2, och lägga till ett bättre grafikkort (1060 > 1050).
Du kan simpelt uppgradera till m.2 i framtiden, speciellt under kommande black friday. 8086k är dyrt i jämförelse med 9900k vilket har bättre prestanda och är ett bättre köp tycker jag på alla nivåer. Du får nyare chipset, socket säkert optimeringar som z370 saknar.

Det är också bra för streaming och videoredigering ifall det blir aktuellt i framtiden. Seasonic har bra nätaggregat. Kylningen går att uppgradera om det behövs. Om det är över din budget så kan du välja kundvagn nr 2 och senare i framtiden uppgradera till ett bättre grafikkort, så slipper du köpa flera delar på nytt. Du får antingen offra någon tusen från plånboken eller grafik tills du köra på något vettigt grafikkort för en "framtidssäker upplevelse" Detta är mitt förslag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11907134/

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11907135/

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Avstängd

Hade köpt ett 1070 som minimum om du ska köra på 1440p. Finns att få tag på för under 3000kr via Marknaden här.. Annars skulle jag övervägt att köra på AMD Ryzen och ett bättre grafikkort från start istället för att lägga mycket pengar på att få en kraftfull Intel prolle med ett relativt dåligt kort. Hade väntat till black friday oavsett och sett vad du kan få billigare då.

Permalänk
Avstängd

@DPG I mina ögon: väldigt felprioriterat av dig. Du har liksom lagt pengar på allt förutom den viktigaste komponenten för spel; grafikkortet.

@Medien Man bygger inte en speldator med 9900k och ett 1050Ti.

Nedan har du en högst kompetent speldator med 9600k och GeForce 2070. Mycket bättre grafikkort men CPUn saknar HT. Antar att du endast ska spela på datorn så vet inte om du har behov av en 9700k? Den fär du iaf vänta på då den är slut överallt. 8086k och 8700k är fruktansvärt dyra nu jämfört med vad de kostade för 2 månader sedan. Behöver du fler kärnor och ska spela i 1440p kan du välja en ryzen istället annars kommer en 9600k fungera mer än väl.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

@DPG I mina ögon: väldigt felprioriterat av dig. Du har liksom lagt pengar på allt förutom den viktigaste komponenten för spel; grafikkortet.

@Greenwater Man bygger inte en speldator med 9900k och ett 1050Ti.

Nedan har du en högst kompetent speldator med 9600k och GeForce 2070. Mycket bättre grafikkort men CPUn saknar HT. Antar att du endast ska spela på datorn så vet inte om du har behov av en 9700k? Den fär du iaf vänta på då den är slut överallt. 8086k och 8700k är fruktansvärt dyra nu jämfört med vad de kostade för 2 månader sedan. Behöver du fler kärnor och ska spela i 1440p kan du välja en ryzen istället annars kommer en 9600k fungera mer än väl.

https://komponentkoll.se/bild/mLtDl.png

Om jag inte minns fel så ska ett 9600k (3200 kr) prestera som 8600k (2990kr) med 200 mhz extra i boost. Även fredagspanelen ansåg att prisnivåerna var konstigt uppsatta och omotiverade prestandamässigt, utan hyperthreading.
.
Det är en dålig uppgradering och priset är inget att hänga i granen. Processorn är bra utan tvekan. Cpun kommer alltid före grafikkortet i min värld. Hade jag haft 15000 så skulle jag inte valt något grafikkort överhuvudtaget. I det här fallet så är 1050 ti bättre än inget för 15000 kr.

Långsiktigt så slipper han göra 2 uppgraderingar i framtiden , alltså cpun och gpun. Grafikkort tenderar att bli utdaterade snabbare än cpun, den viktigaste komponenten är processorn tycker jag då allt fler spel behöver fler kärnor och trådar, speciiellt med snabbare ipc.

Det enda positiva med din kundvagn är kylaren, nätagget, ssdn och moderkortet och gpun, men i dagsläget är det inte värt med 15000 kronor i fickan och han går dessutom mindre i back om 1050 ti eller 1060 ti skulle säljas i jämförelse med ett 2070.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Plockade bort ett sidospår som inte tillförde något till diskussionen.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!