Datorn blackscreenar vid random tillfällen

Permalänk

Datorn blackscreenar vid random tillfällen

Tja.

Har sökt runt på hela internet men har inte fått problemet fixat. Köpte nyligen ett begagnat grafikkort av en snubbe (GTX 1080). Dum som jag var avinstallerade jag inte de gamla drivrutinerna på rätt sätt, och jag fick massor med bugs då jag installerade nya. Jag ominstallerade om hela datorn och började från början. Allt verkade bra, installerade alla drivrutiner och sånt. Sent satt jag igång med spelandet. Fungerade bra första kvällen. Men nästa kväll började datorn krångla. Mitt i allt blev det blackscreen, och jag hörde fortfarande in-game ljudet, men inte Discord där kompisarna talade. Fick fram No Signal och var tvungen att starta om. Sedan har det bara fortsatt. Har kunnat spela i flera timmar utan problem innan blackscreen, men ibland tar det bara 20 min. Har kollat temperaturen och där är det helt fine, inte högre än 65-70 på grafikkortet, processorn går inte över 60 grader. Har sökt runt, men har inte hittat något som hjälpt mig, och jag bara ber att det inte är något fel på grafikkortet, eftersom jag studerar och har inte mycket pengar.
Har testat:

-Ominstallera grafikkortets drivrutiner
-Fixat med strömförbrukningen, (ändrat olika inställningar, high performance och sånt.) Mycket jag har provat här så minns inte allt.
-Kollat tempen, vilket var okej
-Uppdaterat Windows.

Specs

Permalänk
Medlem

Det är väldigt oklart i vilken ände man ska börja felsöka utifrån din beskrivning. Det är bra med lite bakgrundsfakta men så mycket detaljer du bara kan angående felet vore bra.

Får du tillbaks bilden?
Vad exakt står det på skärmen när detta händer (om skärmen fungerar)?
Vilken kontakttyp använder du?
Har du provat andra kablar och andra kontakter, kanske en annan skärm?
Har du fått detta problem någon annanstans än i spel?
Om det är ett drivrutinsproblem bör detta framkomma i windows loggbok vid det tillfälle då detta händer, vad står det där isf?
Vad har du för skärm, eller snarare... är det en spelskärm med egen mjukvara och/eller g-sync, högre frekvens än 60hz etc (kan vara bra att veta).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Tack för svar!

Ursäkta för bristfällig information, hade stigit upp kl. 04.00 pga mitt deltidsjobb så hade inte mycket energi att skriva igår kväll. Men ska svara på dina frågor.
Nej, jag får inte tillbaka bilden, blir helt svart, kan oftast höra in-game ljudet (på repeat liksom), och sedan kommer det fram No Signal.
Använder Displayport i min Acer XF240H 144hz skärm, och DVI-D i min andra AOC E2460S 60hz skärm. Har inte testat att byta kablar eller provat andra uttag.
För mig har det i princip bara blivit blackscreen då jag spelat, men det var en gång då jag precis hade stängt ner ett spel och tog upp Youtube och hann kolla 5-10 sek på videon innan det blev blackscreen. Därför tänkte jag att det var ppa tempen, eftersom jag hade spelat en längre stund, men har haft noga koll på temperaturen sen dess och maxtemperaturen har inte varit hög. Jag tror väl inte heller då att det är drivrutinsproblem eftersom jag aldrig har fått fram något meddelande eller liknande, eftersom det direkt blivit svart. Fläktarna går fortfarande som normalt, men blir tvungen att starta om datorn eftersom ingenting annat händer. Hoppas du fick svar på dina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

@Gurk: Tack för svar!

Ursäkta för bristfällig information, hade stigit upp kl. 04.00 pga mitt deltidsjobb så hade inte mycket energi att skriva igår kväll. Men ska svara på dina frågor.

Sånt är livet, studier och extrajobb... det sliter på en till slut. Vi ska försöka få ordning på det här med att skärmen slocknar så du får ha lite kvalitetstid vid datorn imellan varven:

Skrivet av axelolzzz:

Nej, jag får inte tillbaka bilden, blir helt svart, kan oftast höra in-game ljudet (på repeat liksom), och sedan kommer det fram No Signal.

Det här låter som om datorn har stannat för mig. Att den har hängt sig. Menar du att det loopar så är det ljudkortets buffert som går på repeat (typ).

Citat:

Använder Displayport i min Acer XF240H 144hz skärm, och DVI-D i min andra AOC E2460S 60hz skärm. Har inte testat att byta kablar eller provat andra uttag.

Så, här är bra info. Har du två skärmar igång samtidigt och slocknar det isf på båda enligt beskrivningen förut?

Citat:

För mig har det i princip bara blivit blackscreen då jag spelat, men det var en gång då jag precis hade stängt ner ett spel och tog upp Youtube och hann kolla 5-10 sek på videon innan det blev blackscreen. Därför tänkte jag att det var ppa tempen, eftersom jag hade spelat en längre stund, men har haft noga koll på temperaturen sen dess och maxtemperaturen har inte varit hög.

Då är temperatur (väl) borta som förklaring till problemen.

Citat:

Jag tror väl inte heller då att det är drivrutinsproblem eftersom jag aldrig har fått fram något meddelande eller liknande, eftersom det direkt blivit svart.

Det står enbart i loggboken, det är bara att gå in och kolla. Det är vad windows tycker händer och inte vad som händer i verkligheten (tyvärr). Felmeddelanden dyker inte upp om dom inte kan visas... om skärmen blir svart exempelvis. Det här behöver heller inte vara drivrutiner till grafikkortet som strular utan exempelvis att windows inte kan skriva till hårddisken (notera, exempel!), eller att att moderkortets drivrutiner för pci, eller slut på växlingsfil etc etc. Det kan vara väldigt far-fetched ibland.

Citat:

Fläktarna går fortfarande som normalt, men blir tvungen att starta om datorn eftersom ingenting annat händer. Hoppas du fick svar på dina frågor.

Utifrån vad du beskriver så går misstankarna åt strömproblem. Lite sådär att det hänger sig men inte slocknar helt, eller att bilden fryser och ljudet loopar, eller fläktarna går men windows är inte där - är inte helt sällan strömrelaterat (moderkort / nätagg / gpu).

Hittar du inget drivrutinsfel hade jag nog felsökt metodiskt utifrån tesen att det är strömfel någonstans.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Jepp, båda skärmarna slocknar. Har kollat lite i loggboken, men säger mig inte så mycket. Har hittat något ställe där jag vet det har blivit blackscreen, och där står det att "This error could be caused if the system stopped responding, crashed or lost power unexpectedly", men hittar inte mer än det (däremot har jag inte mycket koll på vad jag ska söka efter här i loggboken).
Tog faktist och uppdaterade senaste BIOS uppdateringen imorse då jag såg att mitt moderkort hade en av de äldsta uppdateringarna för mitt moderkort, och jag vet att en BIOS uppdatering löste något liknande problem för mig för något år sen. Får se om det skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

@Gurk:

Jepp, båda skärmarna slocknar. Har kollat lite i loggboken, men säger mig inte så mycket. Har hittat något ställe där jag vet det har blivit blackscreen, och där står det att "This error could be caused if the system stopped responding, crashed or lost power unexpectedly", men hittar inte mer än det (däremot har jag inte mycket koll på vad jag ska söka efter här i loggboken).
Tog faktist och uppdaterade senaste BIOS uppdateringen imorse då jag såg att mitt moderkort hade en av de äldsta uppdateringarna för mitt moderkort, och jag vet att en BIOS uppdatering löste något liknande problem för mig för något år sen. Får se om det skulle hjälpa.

Det meddelandet i loggboken är beroende på att datorn inte stängdes av via windows. Om det är för att något hände eller att du tryckte på knappen framgår ju inte.

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelolzzz:

Tja.

Har sökt runt på hela internet men har inte fått problemet fixat. Köpte nyligen ett begagnat grafikkort av en snubbe (GTX 1080). Dum som jag var avinstallerade jag inte de gamla drivrutinerna på rätt sätt, och jag fick massor med bugs då jag installerade nya. Jag ominstallerade om hela datorn och började från början. Allt verkade bra, installerade alla drivrutiner och sånt. Sent satt jag igång med spelandet. Fungerade bra första kvällen. Men nästa kväll började datorn krångla. Mitt i allt blev det blackscreen, och jag hörde fortfarande in-game ljudet, men inte Discord där kompisarna talade. Fick fram No Signal och var tvungen att starta om. Sedan har det bara fortsatt. Har kunnat spela i flera timmar utan problem innan blackscreen, men ibland tar det bara 20 min. Har kollat temperaturen och där är det helt fine, inte högre än 65-70 på grafikkortet, processorn går inte över 60 grader. Har sökt runt, men har inte hittat något som hjälpt mig, och jag bara ber att det inte är något fel på grafikkortet, eftersom jag studerar och har inte mycket pengar.
Har testat:

-Ominstallera grafikkortets drivrutiner
-Fixat med strömförbrukningen, (ändrat olika inställningar, high performance och sånt.) Mycket jag har provat här så minns inte allt.
-Kollat tempen, vilket var okej
-Uppdaterat Windows.

Specs

Du verkar ha missat det mest uppenbara. Prova att installera ditt gamla grafikkort igen samtidigt som du naturligtvis installerar om respektive drivrutiner. Möjligtvis kanske det kan vara något problem med nätdelen också, fast jag tycker att datorn rimligtvis borde stängas av eller starta om isåfall. Men men...

Vad gäller begagnatköp av dyra grafikkort tycker jag för egen del att man endast bör göra det om man får riktigt bra pris på prylarna, fast jag vet att det finns många som tycker annorlunda. Jag skulle aldrig betala en krona mer än en tredjedel av nyinköpskostnaden (inräknat eventuell transport, som dessutom ofta brukar vara gratis vid nybeställningar).