Gillar Corsair one elite formfaktorn, vill bygga något liknande.

Permalänk

Gillar Corsair one elite formfaktorn, vill bygga något liknande.

Har köpt en Corsair one Elite (dyr som satan ja jag vet, men älskar formfaktorn).
då den är så pass dyr och uppgraderingsmöjligheterna sådär funderar jag på att lämna tillbaka den och sätta ihop ett eget liknande system istället.
har läst en del om chassit och det verkar som det är problem med kylningen, men känns som jmf. med Corsair one kan det inte var för stor skillnad.

Undrar vad ni tycker, så långt saknas Grafikkort & OS, men är det spontant något ni skulle byta ut?, siktar på att ha en propp som klarar sig länge och uppgradera grafikkortet längsmed vägen, Corsair one kostar 30k så det finns utrymme i budgeten.

Tar tacksamt emot synpunkter och idéer, men ITX tower builds är "awesome" så vill försöka hålla mig till något åt det hållet

Spelar mestadels Destiny 2 i nuläget och den kommer i princip bara användas till spelande och flyttas mellan över & undervåning i huset (Mellan TV och Skrivbord).

Permalänk
Medlem

@ZenZombie117: Vilken upplösning ska du spela viktigt att veta i valet av gpu och cpu

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Kommer att hålla mig till 1440p men vill såklart pressa lite fps (165hz gsync)

Permalänk
Medlem

För 1440p och 144+hz så gäller antingen 9600k eller 9700k. Om det får plats välj ett sfx-l nätaggregat, brukar vara tystare. Koll i lite recensioner mellan 2080 med och utan ti, eller till och med 2070 och avgöra om pris ökningen är värd det. Kanske även kommer gå att hitta 1080 ti billig på bf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

OK, uppdaterade med ny processor och grafikkort (kollade runt lite och "blower" style verkade som de fungerade bäst i chassit. 2080 var det enda jag hittade som verkade ha rätt storlek, osäker på kortet dock.

SFX L kan bli knepigt, recensenterna säger att det bli omöjligt att få till kablarna isf

Permalänk
Medlem

Det går inte köra vattenkylt grafikkort såsom msi Seahawk. Blower style brukar låta som en jet motor. I så fall får du köra luft på cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Nu har ju "Corsair one Elite" en volym på ca 14 liter och "EVOLV Shift" ca 22 liter så är du ute efter konceptet "torn"-chassi eller jagar du storlek/volym?
Om volymen är prio kan ju "Ncase M1" vara mer passande med sina ca 12 liter eller för den delen "Dan Case A4"/"GHOST S1" som är ännu mindre.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk

@hoffa78 det är mer "torn" konceptet jag föll för om jag ska vara ärlig, den var smidig att placera.
tittade även på storebrodern "Evolv Shift X" men den verkade istället lite för hög för min smak.
Fördelen med de chassin du länkade (för det viktigaste är ändå litet footprint på skrivbordet) är att de verkar ha stöd för traditionella grafikkortskylare.

"@Noob I am" helt med dig, var 5000 till bara för att få dit en vattenkylare. ska kolla lite recensioner (om jag hittar) på asuskortet och se vad ljudnivån ligger på.

Permalänk
Medlem

@ZenZombie117 inte kostar ett sånt här 5k mer, dock så vet jag inte hur tyst det är bara för att de är hybrid kylt https://www.inet.se/produkt/5406767/msi-geforce-rtx-2080-8gb-...

Finns även i 2080ti version

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenZombie117:

OK, uppdaterade med ny processor och grafikkort (kollade runt lite och "blower" style verkade som de fungerade bäst i chassit. 2080 var det enda jag hittade som verkade ha rätt storlek, osäker på kortet dock.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/290952,273798,287865,285712,286175,290398,201231,236943,201238x2,290955?name=V3

SFX L kan bli knepigt, recensenterna säger att det bli omöjligt att få till kablarna isf

Blev lite billigare om man använder komponentkoll (dvs köper från flera olika butiker). Om det nu bara är spel vi pratar om så duger 9600K gott & väl. Man kan också välja 8600K som i princip har samma prestanda och tjäna 500kr. Ett annat prisvärt alternativ i dagsläget är Ryzen 2700X. Den är inte riktigt lika snabb som Intel i spel dock (även om det oftast är ganska marginell skillnad i 1440p) men "bättre allround" med lika många kärnor och trådar som 9900K.

Så .. valde en 140MM CPU-kylare, billigare SSD (såvida du inte ofta flyttar stora filer kommer du inte märka någon skillnad), billigare moderkort. Billigare i detta fall betyder absolut inte dåligt i detta fall.

"Blower-style"-kylare brukar oftast vara att föredra i små mITX-chassin. I ett vanligt ATX-chassi låter de oftast betydligt mer än en "vanlig kylare", men i mITX-chassin brukar det faktiskt vara tvärtom. Samtidigt kan också kortet hjälpa till att flytta runt luft i lådan.

Ett alternativ till vattenkylning till grafikkortet är NZXT G12 som tydligen ska passa även RTX 2080/2080Ti.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

@ZenZombie117 inte kostar ett sånt här 5k mer, dock så vet jag inte hur tyst det är bara för att de är hybrid kylt https://www.inet.se/produkt/5406767/msi-geforce-rtx-2080-8gb-...

Finns även i 2080ti version

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, kollade på TI varianten, därför jag hamnade 5k, men absolut ett alternativ!

Skrivet av Samlooh:

Blev lite billigare om man använder komponentkoll (dvs köper från flera olika butiker). Om det nu bara är spel vi pratar om så duger 9600K gott & väl. Man kan också välja 8600K som i princip har samma prestanda och tjäna 500kr. Ett annat prisvärt alternativ i dagsläget är Ryzen 2700X. Den är inte riktigt lika snabb som Intel i spel dock (även om det oftast är ganska marginell skillnad i 1440p) men "bättre allround" med lika många kärnor och trådar som 9900K.

Så .. valde en 140MM CPU-kylare, billigare SSD (såvida du inte ofta flyttar stora filer kommer du inte märka någon skillnad), billigare moderkort. Billigare i detta fall betyder absolut inte dåligt i detta fall.

https://komponentkoll.se/bild/QpvEY.png

"Blower-style"-kylare brukar oftast vara att föredra i små mITX-chassin. I ett vanligt ATX-chassi låter de oftast betydligt mer än en "vanlig kylare", men i mITX-chassin brukar det faktiskt vara tvärtom. Samtidigt kan också kortet hjälpa till att flytta runt luft i lådan.

Ett alternativ till vattenkylning till grafikkortet är NZXT G12 som tydligen ska passa även RTX 2080/2080Ti.

Tack för en riktigt bra korg (ska ändra lite i min korg nu efter dina kommentarer) blir lite frågande till om det är värt med vattenkylning isf. har funderat på hur jag skulle få in en fläkt i chassit som flyttar luften upp och ut genom toppen.
funderar på att köra ut luft i botten genom CPU radiatorn och låta grafikkortet skyffla ut luft uppåt, ha båda fläktarna i fronten på att dra in luft i chassit och om möjligt montera ännu en fläkt bak för att trycka in mer luft.

Svårt när man inte har chassit på plats och kan mäta lite.

en fråga på grafikkortet dock, aldrig köpt Zotac, är det bra? har av ren vana hållt mig till Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenZombie117:

Ahh, kollade på TI varianten, därför jag hamnade 5k, men absolut ett alternativ!

Tack för en riktigt bra korg (ska ändra lite i min korg nu efter dina kommentarer) blir lite frågande till om det är värt med vattenkylning isf. har funderat på hur jag skulle få in en fläkt i chassit som flyttar luften upp och ut genom toppen.
funderar på att köra ut luft i botten genom CPU radiatorn och låta grafikkortet skyffla ut luft uppåt, ha båda fläktarna i fronten på att dra in luft i chassit och om möjligt montera ännu en fläkt bak för att trycka in mer luft.

Svårt när man inte har chassit på plats och kan mäta lite.

en fråga på grafikkortet dock, aldrig köpt Zotac, är det bra? har av ren vana hållt mig till Asus.

Mm, det låter som att det skulle kunna fungera bra i detta fall med ett så "högt" tornchassi. Annars brukar man ofta vilja att luften går in i ena änden och ut genom andra - om du förstår vad jag menar - att det rör sig endast åt ett håll d.v.s. Men just i detta fall låter det som att det skulle kunna vara en bra idé. Alltid bra att googla vad andra har gjort!

Zotac brukar vara bra! Just i detta fall spelar det nog inte så stor roll - utan det är mer fråga om att vissa kanske kan ha bättre support/garanti etc. Nu var ju prisskillnaden rätt stor så tyckte Zotac var betydligt mer prisvärt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.