Hemlarm Verisure mycket skum och hotfull företag!

Permalänk

Hemlarm Verisure mycket skum och hotfull företag!

Ni som har eller haft larm från denna företag, vad har ni upplevt?
Jag skulle säga upp mitt avtal jag ringde upp och ställde lite frågor och dom betedde sig mycket aggressive och dom körde
skrämsel taktik!, lät som att dom ville tvångs behålla mig! Sånt gillar jag inte! Då mejlade jag dom, fick inget svar sedan mailade jag dom igen!
Och idag så fick jag ett brev då dom skall komma hem plocka bort dekalerna, och koppla ner mitt larm! tydligen så tar dom bort GSM modulen? men jag har redan betalat för hela paketet hur kan dom pilla på mitt larm? får dom göra det? jag kan förstå dekalerna men inte den andra delen?

Har någon upplevt detta eller har någon tips på att modifiera larmet och anpassa den till mina egna önskemål, utan att det kopplas till ett Larm Tjänst?

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

@The Cleaner Swe: Du äger inte larmet, du hyr det av dom. Dom har rätt till all utrustning. Du kommer inte få behålla något, därav kan du inte anpassa det något alls.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Ja, de är försäljare, så klart försöker de behålla dig som kund. Sen hur de har "skrämt" dig låter jag vara osagt.

Sedan står det nog i ditt avtal att du HYR utrustningen av dem, och således, när du inte längre vill betala för det, så kommer de och plockar ner sin utrustning.

Punkt 5 i deras villkor;
"Vi behåller äganderätten till alla av Verisure installerade produkter
samt produkter som i övrigt omfattas i larmtjänsten, oavsett om
dessa införskaffats via Verisure webbshop eller på annat sätt."

https://www.verisure.se/download/18.7efa918d165a99e5a72e8ad/1...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Ekonomiskt så är det urkorkat att säga upp avtalet efter förlupen ångerrätt.

Vill du ha larmet så kan du få lite tips utav mig! Deras marginal ligger säkerligen på ca 80-90%. Produkterna är skitkomponenter med ett kommersiellt plastskal som ser cleant ut.

Jag knöt mig an till Sector Alarm för ca en månad sedan och accepterade deras "gratis installation" tjänst som dörrsäljaren erbjöd (var sugen på larm och ville starta bra så accepterade att en dörrknackare kom in).

Efter det så kom en installatör och skulle installera. Min fru ringer och förklarar då att "vi e uppe i 10.000:-" just nu. Märkligt tyckte jag och åkte hem. Installatören var en säljare i grund och botten, I see, och sålde ju in kalasmycket mer till min fru. Jag såg behov.

Tjatade ner priset till 6500:- för samma innehåll. Fick det installerat och han åkte iväg.
Dagen efter ringde jag centralt och ville säga upp det och dom fick komma o rycka ut det. För den lättkränkte kan man ju tolka det som hot, men dom sa "vi sliter ju ut allt och det blir fula hål i väggen insert sadface here <>". Då sa jag att dom var välkomna och det kostar mig 900:- att be en målare bättra på alla hål med spackel och färg. Vips så var vi nere i en totalkostnad om 900:- för installation och ca 400:-/mnd abonnemang.

Nästa år ska jag bearbeta månadskostnaden!

Permalänk
Medlem

HomeAlarm är ett alternativ faktiskt, hört bara bra om dessa! Och vettiga priser, men den kräver att du installerar allt själv (om du inte lejer bort det) men för ett betydligt mycket mer attraktivare pris!

Deras prylar ser inte lika snygg ut som Sector Alarm eller Verisure, men som jag förstått så är det ett dotterbolag för Sector Alarm med exakt samma innehåll under skalet, fast man har bara bytt ut det estetiska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

HomeAlarm är ett alternativ faktiskt, hört bara bra om dessa! Och vettiga priser, men den kräver att du installerar allt själv (om du inte lejer bort det) men för ett betydligt mycket mer attraktivare pris!

Deras prylar ser inte lika snygg ut som Sector Alarm eller Verisure, men som jag förstått så är det ett dotterbolag för Sector Alarm med exakt samma innehåll under skalet, fast man har bara bytt ut det estetiska!

HomeAlarm är inte ett dotterbolag till Sector Alarm (eller Verisure för den delen), om de nu inte hittat på en bolagsstruktur jag aldrig tidigare sett. Sector Alarms moderbolag är Sector Alarm Sverige AS. HomeAlarm (Smart Technologies APS) å andra sidan ser ut att vara ett relativt nyligen registrerat bolag (2017) där de enda uppgifterna jag kan hitta om ägarna är att de är "utländska juridiska personer"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

HomeAlarm är inte ett dotterbolag till Sector Alarm (eller Verisure för den delen), om de nu inte hittat på en bolagsstruktur jag aldrig tidigare sett. Sector Alarms moderbolag är Sector Alarm Sverige AS. HomeAlarm (Smart Technologies APS) å andra sidan ser ut att vara ett relativt nyligen registrerat bolag (2017) där de enda uppgifterna jag kan hitta om ägarna är att de är "utländska juridiska personer"...

APS är väl Danmarks version av Enskild firma.
Så det är säkert därför det står som utländska juridiska personer bakom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anpartsselskab

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

APS är väl Danmarks version av Enskild firma.
Så det är säkert därför det står som utländska juridiska personer bakom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anpartsselskab

Låter mycket troligt (med korrigeringen att APS torde vara aktiebolag, inte enskild firma).
Så HomeAlarm är då ett dansk aktiebolag, med verksamhet i Sverige. Sector Alarm är ett svensk aktiebolag som ingår i en koncern med moderbolag i Norge. Jag kan inte se att det finns några kopplingar mellan det danska aktiebolaget och den norska koncernen.

Permalänk
Medlem

Jag har också Verisure, men då vi haft larmet länge 5+ plus, så äger vi nu delarna. Och det underlättade en hel del när jag skulle bearbeta dem lite ang månandskostnaden.

Från 460:- i månaden till 299:- på ett 10 minuters samtal. Nästa år blir det ett till , de har sjuk marginal tror jag.

Hört mycket bra om

https://www.bauhaus.se/varumarken/sikkerthjem.html

Man kan koppla de till en övervakningsfirma också om jag förstår det rätt.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Låter mycket troligt (med korrigeringen att APS torde vara aktiebolag, inte enskild firma).
Så HomeAlarm är då ett dansk aktiebolag, med verksamhet i Sverige. Sector Alarm är ett svensk aktiebolag som ingår i en koncern med moderbolag i Norge. Jag kan inte se att det finns några kopplingar mellan det danska aktiebolaget och den norska koncernen.

Såklart, läste artikeln fel..
Trodde också det var AB sen läste jag snabbt enskild firma på WiKi och hummande lite för mig själv..
Skyller på tidigt morgon

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Verisure är tattande lallare, vi skulle få betala 8000.- för allt och om vi sa upp larmet inom 5år så skulle dom ta tillbaka alla grejer eller så skulle vi få betala 7000.- för att köpa ut skiten. Vem fan vill hyra skiten för 8000? Jag förklarade för dom att dom behöver aldrig mer komma förbi min adress för deras grejer skulle jag inte ha. Den första som var förbi oss var oxå rätt så otrevlig och körde med "skrämsel" osv.

Tillägg: Iaf dom vi fick tala med på Verisure var det, som företag i helhet kanske dom är bättre men har tyvärr inte hört från direkt många att dom skulle vara bättre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ekonomiskt så är det urkorkat att säga upp avtalet efter förlupen ångerrätt.

Vill du ha larmet så kan du få lite tips utav mig! Deras marginal ligger säkerligen på ca 80-90%. Produkterna är skitkomponenter med ett kommersiellt plastskal som ser cleant ut.

Jag knöt mig an till Sector Alarm för ca en månad sedan och accepterade deras "gratis installation" tjänst som dörrsäljaren erbjöd (var sugen på larm och ville starta bra så accepterade att en dörrknackare kom in).

Efter det så kom en installatör och skulle installera. Min fru ringer och förklarar då att "vi e uppe i 10.000:-" just nu. Märkligt tyckte jag och åkte hem. Installatören var en säljare i grund och botten, I see, och sålde ju in kalasmycket mer till min fru. Jag såg behov.

Tjatade ner priset till 6500:- för samma innehåll. Fick det installerat och han åkte iväg.
Dagen efter ringde jag centralt och ville säga upp det och dom fick komma o rycka ut det. För den lättkränkte kan man ju tolka det som hot, men dom sa "vi sliter ju ut allt och det blir fula hål i väggen insert sadface here <>". Då sa jag att dom var välkomna och det kostar mig 900:- att be en målare bättra på alla hål med spackel och färg. Vips så var vi nere i en totalkostnad om 900:- för installation och ca 400:-/mnd abonnemang.

Nästa år ska jag bearbeta månadskostnaden!

Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg, det låter ju som att du har fått larmet och produkterna installerade - sagt upp avtalet och blivit av med larm och grejer? Eller vad är det du menar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ackee22:

Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg, det låter ju som att du har fått larmet och produkterna installerade - sagt upp avtalet och blivit av med larm och grejer? Eller vad är det du menar?

Ja det står ju lite hastigt skrivet. Hade en kort stund att formulera mig!

Nej jag förklarar bara att hemlarms bolag har enorma marginaler att röra sig med och att man kan pruta ner priset rejält.
Jag prutade ner mitt i tre steg kan man säga.

Istället för att ringa och beställa larm så väntade jag på säljaren som knackar på.

Då fick jag:

Startpaket, x kr / månad abonnemang , 0:- installationsavgift
Valde detta paket.

Två veckor senare knackade dem på och min fru öppnade när jag var på jobbet.
Några timmar senare så förklarar min fru att totalkostnad är nu 10.000:- sek, från 0:- så är det en generös ökning.

Jag åker hem och möter "installatören", en säljare med skruvdragare kortfattat. Hotar med att han får ta ut allt, skriftlig överenskommelse var som sagt si och så. Han sänker till 6500:-, jag accepterar.

Han åker därifrån och dagen efter ringer jag och är oduglig kund igen. Får då ner det från 6500:- till 900:- i installationsavgift.

Observera "installationsavgift" är ju hyran på produkterna man tillförde, t ex kamera, rökdetektor osv osv.

Sorry för eventuell förvirring - hoppas det är klarare nu!

Edit:

Vad jag har:

3st Glaskross sensorer
4st dörr/fönster magnetlister
2st Kameradetektorer
4st rökdetektorer
2st kontrolldosor för av/pålarm

Varav vissa delar ingick i det s.k startpaketet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ja det står ju lite hastigt skrivet. Hade en kort stund att formulera mig!

Nej jag förklarar bara att hemlarms bolag har enorma marginaler att röra sig med och att man kan pruta ner priset rejält.
Jag prutade ner mitt i tre steg kan man säga.

Istället för att ringa och beställa larm så väntade jag på säljaren som knackar på.

Då fick jag:

Startpaket, x kr / månad abonnemang , 0:- installationsavgift
Valde detta paket.

Två veckor senare knackade dem på och min fru öppnade när jag var på jobbet.
Några timmar senare så förklarar min fru att totalkostnad är nu 10.000:- sek, från 0:- så är det en generös ökning.

Jag åker hem och möter "installatören", en säljare med skruvdragare kortfattat. Hotar med att han får ta ut allt, skriftlig överenskommelse var som sagt si och så. Han sänker till 6500:-, jag accepterar.

Han åker därifrån och dagen efter ringer jag och är oduglig kund igen. Får då ner det från 6500:- till 900:- i installationsavgift.

Observera "installationsavgift" är ju hyran på produkterna man tillförde, t ex kamera, rökdetektor osv osv.

Sorry för eventuell förvirring - hoppas det är klarare nu!

Edit:

Vad jag har:

3st Glaskross sensorer
4st dörr/fönster magnetlister
2st Kameradetektorer
4st rökdetektorer
2st kontrolldosor för av/pålarm

Varav vissa delar ingick i det s.k startpaketet!

Mycket bättre

Så din uppsättning kostar dig:
900kr engångsavgift och sen 400kr/ månad löpande?

Tycker jag låter som ett skäligt pris!

Permalänk
Inaktiv

Ja det stämmer!

Jag kommer dock låta det sjunka in ett tag och även reducera månadskostnaden kraftigt!

Ett tips är ju att låta larmoperatören installera allt och börja därefter klaga på priset. Annars är dom i regel obstinata som fan med prutmånen! Sedan vet jag inte hur dom arbetar generellt men troligtvis har dom olika provisionsnivåer.

Säljare 1 (dörrknackarN) - får provision för att han skapat möjligheten
Säljare 2 - Säljaren med skruvdragaren ökar försäljningen genom att visa ett behov man annars inte trodde hade eller fortfarande inte har (jag har inte det iallafall men min fru har det uppenbarligen).
Säljare 3 - Savedesk kallar jag det mer, de ser över hur rörlig man kan vara för att inte förlora en kund.

Voila!

Permalänk
Medlem

Sitter i liknande sits nu när jag flyttar in i hus där tidigare ägare haft Verisure och ett större paket för 325kr/mån. Antar att de är standard med de låter mig då fortsätta med enheterna och behålla månadskostnaden.
Varför de låter mig behålla grejerna måste nästan vara för att de är rätt gamla, säkert över 5 år som jag antar är gränsen för hur länge man hyr??

Skulle komma ut någon anställd från dem och visa hur larmet funkar och byta kod osv så får väl se hur mycket den försöker kränga på nya enheter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

Verisure hotar dig när du säger upp avtalet. Skickar faktura på 7000 kr

@The Cleaner Swe: Hur gick det med din uppsägning av Verisure. Jag kontaktade dem i våras för att säga upp pga att jag sålt huset. De vägrade bekräfta uppsägning men till slut fick jag en bekräftelse (den 11/6) på uppsägning till den 11/9. Men då skulle de komma och montera ner larmet omedelbart trots att jag betalat till detta datum. De skickar hotbrev om att de ska ta sig in i huset . Jag har skrivit att de kan komma den 30/8 , min sista dag i huset. Ända skickar de en faktura på 7000 kr för att de inte fått komma in i huset. Jag betalar naturligtvis inte denna. Måste man koppla in jurist? jag har ju uppfyllt alla mina förpliktelser. Ett sämre serviceföretag har jag aldrig upplevt

Permalänk

Man blir ju lite förvånad när man läser tråden jag menar har man köpt ett larmpaket är man ju en kund och blir man behandlad bra så stannar man kvar och kanske tom utökar med mer innehåll vid behov.

Istället försöker dom blåsa en direkt när man blivit kund - men bra att sånt här kommer fram så man vet vilka bolag man ska undvika.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Vi har också Verisure och har inte haft några invändningar mot varken installatörer eller larmoperatörer. Det är iofs ett lokalt företag som hanterar Verisures installationer och de är supertrevliga.

Visst är det lite för klisterlapparna man betalar, men också vetskapen när du kommer hem från semestern att ingen har varit inne i ditt hus. Tidigare var man lite nervös när man kom hem och gick ur bilen, hade det varit inbrott?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Låter sjukt. Tänker en grej är väl hur pass bra är ens en sådan kameraövervakning som är 5 år gammal, tar den ens bilder/video i 720p? För produkterna man har hemma byts väl aldrig ut pga ålder eller så?

Går det att komma över deras klistermärken/skyltar på något smidigt sätt fastän man inte är intresserad av deras produkter?

Permalänk
Medlem

Jag har Verisure hemma, och är väldigt nöjda med både pris och bemötande.
Kundtjänsten har varit jättetrevlig, och även installatören som kom hem och fixade och bytte batterier åt oss var jättebra. Så känner inte alls igen det ja läser här.
Vi köpte en villa, som hade larm vi tog över. Så kanske lite annorlunda förutsättingar.
Men ja tror även att det spelar in hur man själv bemöter säljarna, många är rätt hårda emot dem. Då får man ofta hårt tillbaka.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Tja
har suttit i samma sits och gav mig inte utrustningen är din, man hur inte av dom om man betalar X antal tusen för att få utrustningen så sakerna är dina !!
jag sa till dom att sakerna får ni köpa till backa då vart dom tysta
men roliga är att dom va här när jag va på jobbet och plockade alla klistermärken hehe
kom bara ihåg att låsa upp enheterna kostade runt 300:-

så ge dig inte !!!!

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Måste passa på och fråga, är det nån i tråden som har haft "nytta" av larmet förutom att ni känner er säkrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Måste passa på och fråga, är det nån i tråden som har haft "nytta" av larmet förutom att ni känner er säkrare?

Kanske inte riktig nytta men bekräftelse på att det funkar. Var på semester och då ringer verisure. ”Det går runt en gubbe i cowboyhatt i ert hus som inte hör larmet eller oss genom högtalaren”
Var min morfar som skulle vattna blommorna och varken hörde larmet eller verisure som försökte prata med honom genom högtalaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Kanske inte riktig nytta men bekräftelse på att det funkar. Var på semester och då ringer verisure. ”Det går runt en gubbe i cowboyhatt i ert hus som inte hör larmet eller oss genom högtalaren”
Var min morfar som skulle vattna blommorna och varken hörde larmet eller verisure som försökte prata med honom genom högtalaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Så de skickade varken väktare eller polis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Så de skickade varken väktare eller polis?

Inte om de får tag på ägaren av bostaden som kan bekräfta att det är dennes släkting som är där och vattnar...

Permalänk
Medlem

Men komponenter som ligger till salu på t ex Tradera, de går inte att få liv i igen om det nu är som så att Verisure säger sig äga alla komponenter?

Permalänk
Medlem

Jag har oxå haft problem med Verisure, man kunde få hem en säljare som skulle beräkna vad installationen av larmet skulle kosta. Jag backade givetvis ut helt och hållet bär månadskostnaden var 500 kr i månaden. Omöjlig att få ut ur huset dock...! Bor man på landet några mil från stan så är väktarutryckningar och annat trams bara pengar i sjön. Tjuven är redan borta från platsen när väktaren kommer ut, bättre i så fall att ha grannar som regelbundet tittar till huset. Eller att man står ut med att ha en hund inneboende.. Ett larm ska varna för inbrott, brand och vattenläcka även om jag själv inte är hemma. Utan månadskostnad. Det blir väldigt mycket rolig datorhårdvara för de pengarna per år annars.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Jag förstår det som att man kan köra dem standalone.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kopplar-jag-mitt-ve...

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Måste passa på och fråga, är det nån i tråden som har haft "nytta" av larmet förutom att ni känner er säkrare?

Hade larm förut, men insåg att tjuven nog ändå vet hur man gör. Och att en kollega haft inbrott mitt på blanka dagen så visar det ju bara att tjuvarna inte bryr sig om det heller.

Såg på en video ifrån smartereveryday på youtube där de hade en blå laser som var riktad genom ett fönster på google home och alexas basenheters mikrofon. På grund av mikrofonens uppbyggnad kan man via blå laser "modulera" mikrofonen att tro att det är ljud den hör men egentligen är det helt knäpptyst och man står dessutom utanför fönstret på huset.
De kunde då ge Google home kommando om att öppna garageporten m.m. utan att google home ens protesterade.

Nu sade de ju att det inte är lika lätt som det ser ut, men att det finns risker med systemen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz