Xbox One-spel får stöd för mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nintendo lanserade mus till Super Nintendo 1992.
Nu kommer Microsoft med stöd för mus bara 26 år senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Så originell input, ”haah de företaget gjorde det innan jag var producerad sädesvätska”

Permalänk
Medlem

Tycker att det är ett bra initiativ ifrån microsoft. Bidrar till en större konkurrens på spelmarknaden bland återförsäljare. Kanske någon av dessa tillslut kan börja satsa på kvalitet före kvantitet också för att utmärka sig mer. Less på steams "släpp igenom all skit" mentalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt plötsligt säger jag nej tack till gemensamma servrar mellan Sonys och Microsofts spelkonsoler. Fast det kanske dags att man växer upp och slutar med spel

Skickades från m.sweclockers.com

PS4 har ju också stöd för mus och tangentbord så möjligt att utvecklaren lägger in stöd där med när dom ändå håller på. Om det är input baserad matchmaking så spelar det ju ingen roll hursomhelst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Fortnite

RIP för folk som ej kör tangentbord XD

Fortnite är redan crossplatform så att eeeh.

Nickmercs kör på PC med ps4 kontroll och är med i streamer turneringarna.

Sedan finns det en unge på ~15-16 som lirar på PS4 och smackar PC pojkarna på fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vilket underläge man får om man lirar mutliplayer och möter någon med tangentbord och mus

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om nån redan har svarat, men folk som spelar med mus och tangentbord kommer aldrig få möte spelare med handkontroll det sker i matchmaking:en

Permalänk
Medlem

Inte för jag lirar på konsol, och har inga planer att göra det heller. Men detta är ju på tiden, sålänge alla spel stödjer det. Perfekt för de med en låg budget att kunna ha en Xbox kopplad till monitorn och sen lira med mus och tangentbord som vilken PC som helst tycker jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Bra. Då kanske vi får fler spel med rik berättelse för singel player.
Stora öppna spel för en spelare är <3

Finns tusen onlinespel att välja mellan redan.

Vad har detta med mus och tangentbord att göra? Är väl typ bara strategispel som funkar dåligt på konsol numer, och Stellaris ska ju komma till Xbox så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt ju, kanske det kommer lite mer strategispel också. Problemet är ju bara hur man ska sitta bekvämt i soffan med mus och tangentbord när man har ett lite lägre vardagsrumsbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fördelen är väl att konsol-konversioner säkert blir bättre.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såsom android och ios närmar sig varandra så kommer nu även pc och konsoller närma sig varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Huh? Hur ska PC fördummas ner för att närma sig konsoller menar du? Att konsoller närmare sig PC förstår jag, men inte att båda närmar sig varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag vet inte om nån redan har svarat, men folk som spelar med mus och tangentbord kommer aldrig få möte spelare med handkontroll det sker i matchmaking:en

Tja, jag och grabben lirade fortnite för nån vecka sedan eller två. I vår squad var min svåger och min sons bästa kompis. De körde från PS4 med handkontroller. Grabben och jag kör med PC.

Svågern fick hårt med stryk... Dock grabbens polare är helt vansinnigt grym med handkontrollen och höll uppe resten av laget.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Får hoppas att alla spel som implementerar stöd låter användarna med handkontroll välja om dom endast vill spela emot spelare med bara handkontroll eller även handkontroll och mus. Kan bli knasigt annars om man spelar i en grupp där vissa vill ha mus och tangentbord medan några andra i gruppen vill ha handkontroll.

Skrivet av Deriveh:

Tja, jag och grabben lirade fortnite för nån vecka sedan eller två. I vår squad var min svåger och min sons bästa kompis. De körde från PS4 med handkontroller. Grabben och jag kör med PC.

Svågern fick hårt med stryk... Dock grabbens polare är helt vansinnigt grym med handkontrollen och höll uppe resten av laget.

Blev länkad ett klipp för ett bra tag sedan där en spelare med handkontroll gjorde sjukt bra ifrån sig i Battlefield 3 så visst finns det användare med handkontroll som är väldigt bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

PS4 har ju också stöd för mus och tangentbord så möjligt att utvecklaren lägger in stöd där med när dom ändå håller på. Om det är input baserad matchmaking så spelar det ju ingen roll hursomhelst.

Ja och nej. Musen härmar bara en kontroller på PS4 vilket är svårt (tror jag) att låsa. Musen härmar bara en analog spak, vilket ger ett litet övertag då man kan köra på högre sens..
Dock tycker jag att det ska bannlysas helt då det tar bort hela grejen med konsol. Samma förutsättningar dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag vill ha det till RDR2, för jävlar va kasst det är att lira det spelet med kontroll. Jag är 99% PC-spelare men jag var helt enkelt tvungen att låna ett Xbox one av en polare för jag så gärna ville spela det. Men just kontrollerna är det värsta med spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt plötsligt säger jag nej tack till gemensamma servrar mellan Sonys och Microsofts spelkonsoler. Fast det kanske dags att man växer upp och slutar med spel

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att PS4 redan har stöd för m+k?

Sen i Fortnite är det separata servrar beroende på vilken input du har. Dock skillnad på PC. På PC matchas du inte med gamepadservrarna fast du har gamepad inkopplad.

Man ser vilken typ av server man är på i högra hörnet brevid geografisk area.

Tycker detta är skit bra. Xbox blir en billig konkurent till PC

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

@JBerger: pc kan ju använda sig av spel controller och alla spel som kommer från konsoler är oftast dummare än renodlade pc spel och dom frodas bra på pc plattformen.
snart är pc och konsoler ett

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Tja, jag och grabben lirade fortnite för nån vecka sedan eller två. I vår squad var min svåger och min sons bästa kompis. De körde från PS4 med handkontroller. Grabben och jag kör med PC.

Svågern fick hårt med stryk... Dock grabbens polare är helt vansinnigt grym med handkontrollen och höll uppe resten av laget.

Jo men där är ju aldrig nåt xbox inblandad då då. Microsoft har själva gått ut med att det ska skötas i matchmaking:en.

Permalänk
Medlem

@wranzzon: Jaha, trodde det gällde PS4 med.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Inte för att jag personligen spelar mycket multiplayer FPS spel, men fan va folk med kontroll kommer bli ägda

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja och nej. Musen härmar bara en kontroller på PS4 vilket är svårt (tror jag) att låsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu pratar du om en annan sak. Ps4 har även riktigt stöd för mus och tangentbord och vissa spel använder det t.o.m, t ex FFXIV.

Permalänk

Det är ett steg i rätt riktning men det ska givetvis vara på lika villkor. Dock har man kunnat köra med mus och tangentbord länge med hjälp av tredjeparts utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

En viktig grej iom detta är att många fler PC spel blir mycket enklare för utvecklare att göra tillgängligt på xbox, då att omdesigna spelet för handkontroll, med nytt interface etc, samt se till att det blir roligt, är svårare än man tror.

Jag antar att det grafik API som gäller i windows är någorlunda kompatibelt med Xbox

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Nu pratar du om en annan sak. Ps4 har även riktigt stöd för mus och tangentbord och vissa spel använder det t.o.m, t ex FFXIV.

Tyckte jag förklarade det rätt tydligt att det är fuskenheterna jag syftar på. Det finns vad jag vet inga FPS spel på PS4 som har stöd för mus och tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Inte för att jag personligen spelar mycket multiplayer FPS spel, men fan va folk med kontroll kommer bli ägda

Vet inte om man kan kalla det att bli ägd om man blir dödad av någon sitter på utrustning som ger en såpass stor fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

jag vill ha det till RDR2, för jävlar va kasst det är att lira det spelet med kontroll. Jag är 99% PC-spelare men jag var helt enkelt tvungen att låna ett Xbox one av en polare för jag så gärna ville spela det. Men just kontrollerna är det värsta med spelet.

Tro mig, spela med mus och tangentbord i 30fps är hemskt. Man kan nog vänja sig. Men spelar man även på PC så kommer det knappt gå. Och andra sidan kan man vänja sig. Likväl med handkontroll.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Perfekt ju, kanske det kommer lite mer strategispel också. Problemet är ju bara hur man ska sitta bekvämt i soffan med mus och tangentbord när man har ett lite lägre vardagsrumsbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Varsågod 😊
https://www.corsair.com/ww/en/lapdog

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så originell input, ”haah de företaget gjorde det innan jag var producerad sädesvätska”

Är sädesvätska det enda du tänker på?

Jag tycker att 20-30 år är ganska mycket inom IT/elektronik.
Det är som om det inte hade funnits några nya bilar sen T-Ford förens nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Inte för jag lirar på konsol, och har inga planer att göra det heller. Men detta är ju på tiden, sålänge alla spel stödjer det. Perfekt för de med en låg budget att kunna ha en Xbox kopplad till monitorn och sen lira med mus och tangentbord som vilken PC som helst tycker jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker du att man ska kunna använda Xbox:en med Windows eller Linuxmiljö, eller?
Annars ser jag inte hur ekonomi har med detta att göra. Rimligtvis har man en handkontroll till systemet oavsett om man spelar på en TV eller vanlig datorskärm. Så det finns ingen ekonomisk fördel att ha mus- och tangentbordsstyrning. Förutsatt att man inte säljer den medföljande handkontrollen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Tänker du att man ska kunna använda Xbox:en med Windows eller Linuxmiljö, eller?
Annars ser jag inte hur ekonomi har med detta att göra. Rimligtvis har man en handkontroll till systemet oavsett om man spelar på en TV eller vanlig datorskärm. Så det finns ingen ekonomisk fördel att ha mus- och tangentbordsstyrning. Förutsatt att man inte säljer den medföljande handkontrollen...

Jag vet inte vad zemlan menade.

Men en sak är väl om gaming PC sticker iväg i pris.
Tänk om bara ett nytt grafikkort kostar 14000kr och en komplett konsol kostar under 5000kr.

Vissa kanske klarar sig med bara smartphone och/eller surfplatta för att surfa på nätet, betala räkningar och dylikt och sen om de tycker det är kul med spel och vill ha något mer än angry birds och candy crush så kan en konsol funka.
Då kanske de inte behöver en traditionell dator öht.

Sen Pascal har det tyvärr inte hänt så mycket med Pris/Prestanda.
Det som har hänt är väl snarare att med lansering av produkter som GTX 1080Ti och RTX 2080/2080Ti och Core i9 att man kan få högre prestanda till högre pris.
Minnes priser är också högre än för 2-3 år sen.

Historiskt sett har det normala varit att pris/prestanda blir bättre med tiden och att det gynnar konsumenter av alla prisklasser.

De senaste åren verkar utvecklingen mest gynnat de som vill (och har råd) att ha det bästa (nästan) oavsett pris.

Om konsoler kan fortsätta hålla priser som ”alla har råd med” samtidigt som datorer blir dyrare så är det inte så konstigt om fler skaffar konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rockstar, om ni vägrar låta mig spela RDR2 på min dator ge mig möjlighet att lira med tangentbord och mus på konsollen!

Gråter en tår åt 8700k med 1070 som går på tomgång medans jag spelar RDR2 på xbox one i 15FPS i städer.

FML

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10