Söker datordelar till Syrrans 10-åriga dotter som present (Budget)

Permalänk
Medlem

Söker datordelar till Syrrans 10-åriga dotter som present (Budget)

Hej!

Syrrans dotter har i år önskat sig en "speldator" till födelsedagspresent. Tyvärr är hennes ekonomi extremt begränsad och dotterns födelsedag infaller naturligtvis samma månad som julafton också x) så hon frågade mig om det gick att ordna någon billigare lösning åt henne. Så här är jag nu, söker delar för att se om det går att få i ordning någonting som går att spela på!

Det är mest Fortnite som gäller som jag förstått det, men det kan ju komma att bli mer sen så vi vill nog ha nånting som är relativt funktionsdugligt även till andra spel. Hon spelar just nu på sin gamla iPhone men vill ha en dator precis som sina vänner.

Det som vi söker är först och främst:

Grafikkort
Processor till ett H97 (1150) moderkort
SSD/HDD
Nätaggregat

Jag har ett H97 + 8GB Minne som jag tänkte att hon kunde ta, men jag har haft en trött Pentium i den så en uppgradering till nåt fyrakärnigt hade nog varit att föredra där. Men hittar vi ingen så behöver vi ett nytt moderkort också

Budgeten är som sagt begränsad så föreslå inte några supernya grejer, för det har vi antagligen inte råd med tyvärr.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad budgeten uppskattas till? Cirka? Jag har ett 1060 6GB som ska säljas.. Vet inte om det är dyrare än tänkt.

Permalänk
Medlem

Du kan få ett HD7950 gratis mot frakt(eller hämtning). Kanske inte det första grafikkortet jag skulle stoppa in i en ny dator men det är bara hojta till om du inte hittar något bättre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Du kan få ett HD7950 gratis mot frakt(eller hämtning). Kanske inte det första grafikkortet jag skulle stoppa in i en ny dator men det är bara hojta till om du inte hittar något bättre.

Nu minns jag kanske inte helt rätt, men tror att det finns en hel del bios-mods till just 7950 som gör det till ett vettigt alternativ (flasha om till "7970" - https://www.overclock.net/forum/67-amd/1394564-radeon-hd-7950.... Är det gratis är det ännu bättre. Jag hade ett 7970 som jag överlät till syrran och hennes ungar nyligen. Det var för visso biosmoddat och överklockat en hel del. Men nog klarade det Fortnite utan minsta bekymmer. 7970 ligger idag (överklockat) runt 1050ti-ish i prestanda. Spelar en i 1080p 60Hz är det ofta tillräckligt. Så, enligt mig är det åtminstone värt ett försök! Drar ju en del (alltså, ganska mycket, ställer en del krav på t.ex. nätaggregat) ström dock (värme och elförbrukning), men det kanske inte är det absolut viktigaste om man slår ut det över tid.

NB!
Jag har idag ett Z97 med en 4790k som jag köpte begagnat nyligen (enligt mig, det mest prisvärda man kan köra just nu - om man har bra kylare och delidd). Tycker att "prestanda per krona" är ett sjukt relevant mått, speciellt idag när priserna... "inte riktigt är i linjär relation till prestanda". Mitt gamla Z77 MB med i7 2700k och 7970 (Asus DC2) var vad syster fick ta över. För 1080p 60HZ duger det ofta gott än idag om man kan tänka sig att eventuellt göra avkall på de hösta kvalitetsnivåerna (klarade Fortnite galant enligt en av sönerna, jag har aldrig spelar fortnite själv, så jag har inget att jämföra med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Får man fråga vad budgeten uppskattas till? Cirka? Jag har ett 1060 6GB som ska säljas.. Vet inte om det är dyrare än tänkt.

Vi hade väl kanske tänkt oss 2500ish totalt. Så jag tror att det blir lite för dyrt för oss med det tyvärr, och ärligt talat så vet jag inte om hon kommer att dra nytta av ett så pass bra kort ändå. Men tack ändå

Skrivet av Miljon3:

Du kan få ett HD7950 gratis mot frakt(eller hämtning). Kanske inte det första grafikkortet jag skulle stoppa in i en ny dator men det är bara hojta till om du inte hittar något bättre.

Det var oerhört generöst av dig! Det kan absolut bli aktuellt. Jag hör av mig via PM lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Vi hade väl kanske tänkt oss 2500ish totalt. Så jag tror att det blir lite för dyrt för oss med det tyvärr, och ärligt talat så vet jag inte om hon kommer att dra nytta av ett så pass bra kort ändå. Men tack ändå

Det var oerhört generöst av dig! Det kan absolut bli aktuellt. Jag hör av mig via PM lite senare.

Om ni vill ha hjälp med ev. överklockning/mod kan jag göra lite efterforskningar. Isf behövs mer info om kortet i fråga (PM).

Vi (communityt) ska nog se till att det ska kunna bli nåt bra av detta! Vad är deadline, så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Om ni vill ha hjälp med ev. överklockning/mod kan jag göra lite efterforskningar. Isf behövs mer info om kortet i fråga (PM).

Vi (communityt) ska nog se till att det ska kunna bli nåt bra av detta! Vad är deadline, så att säga?

Jag tror att hon fyller år den sjätte December. Så det finns lite tid till att tänka över det hela!

Jättesnällt att du vill hjälpa till Jag tror jag fixar överklockning själv ganska bra. Just att flasha grafikkort är väl inget jag har gjort tidigare dock, haha

Permalänk
Medlem

Har ett GTX 770 2GB.
Tror även att jag har en 500GB (eller 320GB) hårddisk som bör vara i okej skick (dock ej använd den senaste tiden men kan kolla om intresse finns).

Båda kan skickas mot ersättning och/eller lämnas till någon i Stockholm.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Jag har (4x8GB) 32GB 1600MHz DDR3 över som hon kan få till datorn. Jag har även diverse småkomponenter, nätverkskort, samt ett chassi. Jag har även ett X79 Extreme4-M moderkort över: https://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme4-M/index.asp

Det är för socket 2011. Jag kan möjligen ha en i7 3930k samt passande luftkylare över beroende på hur detta utvecklas.

Jag har ett GTX 780 liggandes, dock saknar den kylare.

Saknas något annat?

Permalänk
Inaktiv

Har ett r9 290, eventuellt en SSD (32gb, räcker det ens till OS) och en 2.5" hdd. Kan hämtas i Sthlm eller skickas mot fraktkostnad.

Permalänk
Medlem

Ojojoj!

@Thestar19
@Soir
@anon228747

Tack så hemskt mycket allihopa. Vi är så tacksamma! Jag ska sätta mig ner och se över vad som blir bäst och skicka ut lite PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungjaevel:

Ojojoj!

@Thestar19
@Soir
@fumped

Tack så hemskt mycket allihopa. Vi är så tacksamma! Jag ska sätta mig ner och se över vad som blir bäst och skicka ut lite PM

Även jag vill hjälpa till, jag har 2 stycken syncmaster 226bw som är dina ifall du vill ha de. Kablar och allting ingår.

Finns i stockholm.

EDIT: Även ett 400w corsair psu finns med om du vill ha det. Kanske lite klent för att driva ett bra grafikkort men om du vill ha det så är den din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pro:

Även jag vill hjälpa till, jag har 2 stycken syncmaster 226bw som är dina ifall du vill ha de. Kablar och allting ingår.

Finns i stockholm.

EDIT: Även ett 400w corsair psu finns med om du vill ha det. Kanske lite klent för att driva ett bra grafikkort men om du vill ha det så är den din

Vi har redan en skärm, och känner jag min syster rätt så kommer hon inte acceptera flera än så x) Men tack så hemskt mycket ändå!

Permalänk
Medlem

Efter lite diskussion med TS via PM så skickar jag moderkort, CPU, minne, och kylare!

Permalänk
Medlem

Jag har inte mycket att bidra med men kan nog skaka fram en 120GB SSD som jag sitter och tjuvhåller på som reservdelsdisk om någon av ungarnas datorer pajar. Men skit i dom!

PM:a adress så postar jag disken.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi har allt vi behöver som det ser ut just nu. Vi tackar så hemskt mycket för all hjälp från alla som har hört av sig!

/Marcus & Marie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Efter lite diskussion med TS via PM så skickar jag moderkort, CPU, minne, och kylare!

Magiskt

Permalänk
Inaktiv

Lägg gärna upp bilder och benchmarks på färdiga bygget

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Inte fått alla delar ännu så har inte kunnat bygga ihop den än. Men födelsedagen har passerat så vi siktar in oss på julklapp istället.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa! Felicia fick sin julklapp igår och hon blev otroligt glad. Enligt min syster så var hon nära på att börja gråta och var otroligt tacksam. Jag kunde tyvärr inte delta själv eftersom jag fick feber bara nån dag innan julafton. Men jag bad syrran ta några bilder!

https://imgur.com/a/HEwMLLc

Det blev många paket att öppna i och med att hon inte hade någonting sen innan som man kunde återanvända. Så förutom datorn så fick hon också musmatta, mus, tangentbord och headset!

Stort tack till alla som hjälpte att göra detta till verklighet. Utan er hjälp så hade det här definitivt inte gått att genomföra. God jul till er alla!

/Marcus

Permalänk
Medlem

Ja, SweC's Jultomtar kan man helt uppenbart alltid lita på
Det här var min bästa julklappen jag fick i år och nu är man ganska nöjd. En store eloge till alla de andra som bidrog med klart mycket mer/fler och bättre bitar.
God fortsättning på er alla

Permalänk
Inaktiv

@Kungjaevel
Härligt! Detta är värt mycket mer än pengarna jag kunde fått från att sälja kortet!
God Jul och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Gu' vad härligt!

Hoppas hon får många underbara spelstunder med datorn!

God Jul och gott nytt år!