Någon som har fått sina RTX 2080 (TI) skickade?

Permalänk
Medlem

@cyprus:
Tack för videon, väldigt intressant information. RMA siffrorna för high-end produkterna ligger högre än för billigare budget varianter. Och att att deras fall så hade 1080 Ti en RMA andel på 7.8%

Permalänk
Medlem

På nvidias egna hemsida har de till och med "Ej i lager" och går inte ens boka.
Något händer, vilket är bra.
Förmodligen för att åtgärda problemet och förse de kunder med nya kort så berget inte växer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@cyprus: Jag har varken intresse av eller möjlighet att gå in djupare på detaljer, men det kortet du har köpt är inte högst binnat även om det är en överklockad krets, och det är inte ett av dom populärare korten, vilket kan förklara att du hade turen att få tag på det snabbt.

Jag anser personligen att Gigabyte har gjort det bra med RTX serien, med den begränsade tiden i åtanke innan lansering, men det är en annan diskussion.

Problemet är inte att dom inte "sprutar" ut kretsar, problemet är att QA brister och kretsarna som borde binnats lägre hamnar hos slutkund i en produkt där dom inte klarar stressen, och det får konsekvenser, bolaget har tappat 35% av sitt börsvärde senaste månaden, det bottnar i flera andra aspekter också men detta är en del i det.

Det handlar inte om att Nvidia har underskattat efterfrågan, det är stora problem med tillverkningen och därför försenas det konstant samt stryper flödet, jag tycker dock dom gör helt rätt som bromsar istället för att fortsätta släppa GPUer som dör efter ett par veckor.

Slutligen, jag som aktieägare hade jublat av glädje om dom löser detta omgående, men det är inget jag tror kommer ske i närtid.

Mvh

Det är ju tur att vi har en sådan expert på Nvidia. Alla tekniska frågor överlåter vi på hädanefter på @Aeig hen vet var felet ligger (trots den låga felprocenten). /s

Det är ju inte så att AMD:s börskurs har gått ner rejält eller? Ska vi ta Apple:s börskurs också?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

På nvidias egna hemsida har de till och med "Ej i lager" och går inte ens boka.
Något händer, vilket är bra.
Förmodligen för att åtgärda problemet och förse de kunder med nya kort så berget inte växer.

Nej 2080 Ti FE är bara slut i lager.

"2080 Ti Founders Edition is available on GeForce.com as usual.

There seems to be confusion regarding the store link on nvidia.com which defaults to listing products that are currently in stock only. If a product does not show up there, that merely means the item is out of stock at the time you conducted a search. It does not mean a product has been delisted. Geforce.com is always your best choice for all things gaming related."

Enligt Nvidia.

Sluta sprid massa osanningar tack!

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Det är ingen spekulation att många kort gått sönder.
Titta tillbaka på 1080 Ti. Hur många trådar fanns det om kort som gav upp?
Jämför sedan med 2080 Ti. På flertal forum skrivs detta.
Att Nvidia inte går ut med detta är väl inget konstigt. Som någon skrev, damage control.
De jobbar säkerligen på att försöka lösa detta... i tysthet.

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandlådan:

Det är ingen spekulation att många kort gått sönder.
Titta tillbaka på 1080 Ti. Hur många trådar fanns det om kort som gav upp?
Jämför sedan med 2080 Ti. På flertal forum skrivs detta.
Att Nvidia inte går ut med detta är väl inget konstigt. Som någon skrev, damage control.
De jobbar säkerligen på att försöka lösa detta... i tysthet.

Som sagt, jag länkade till en video tidigare i tråden gällande felprocent hos en stor Åf, men du får ju givetvis tro vad du vill.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

satte in kortet och fungerar en så länge, blev överaskad över en nästan 100% snabbare renderingstid med cuda render men jag tror det har mer att göra att detta grafikkort har högre mhz per core en vad mitt gamla 1070ti hade för nån på youtube testade renderingstider vs 1080ti och det var väldigt liten skillnad då.

vad rekommenderas för att loopa gpu stesstest? vill ju gärna få fram problem om de nu är några så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

satte in kortet och fungerar en så länge, blev överaskad över en nästan 100% snabbare renderingstid med cuda render men jag tror det har mer att göra att detta grafikkort har högre mhz per core en vad mitt gamla 1070ti hade för nån på youtube testade renderingstider vs 1080ti och det var väldigt liten skillnad då.

vad rekommenderas för att loopa gpu stesstest? vill ju gärna få fram problem om de nu är några så snart som möjligt.

Varför ska alla försöka stressa fram problemen när det finns fortfarande brist på dom kraftfulla korten ni fördröjer att folk ska få sina kort och dessutom får ni antagligen själv också vänta extra länge på ett nytt kort om det visar sig att ert kort är defekt...

Permalänk
Medlem

Funderar på 2080 från komplett led windforce kylaren från gigabyte. Fråga, är dessa med windforce originala pcbs? Rätt säker på att det är det men ville ändå fråga då jag planerar o köra vattenblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

@allanballan112:

Varför köpa kortet över huvud taget. Korten brinner ju upp efter ett tag hos många och dessutom är raytracing prestandan usel.
Räknar man in priset så är 2080 ti inte mycket att hurra över.

För att man vill ha det bästa på marknaden?
Alla lirar inte i 1080p och vissa kanske inte vill dra ner reglagen när det kommer till inställningarna.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Elgiganten kommer sälja detta RTX 2080 Ti för 12 990 kr på sin BF rea, något att hålla koll på om ni letar ett kort, dom finns i lager också.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

2080 TI korten med Samsung-minnen failar också..
https://www.hardocp.com/article/2018/11/21/rtx_2080_ti_fe_esc...

Detta är inte bra
2 av 3 kort har failat för denna nisse som skriver i inlägget.
Dock är detta FE kort, men i vilket fall verkar inte det har hjälpt att de bytte ut minnena på korten från Micron till Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

För att man vill ha det bästa på marknaden?
Alla lirar inte i 1080p och vissa kanske inte vill dra ner reglagen när det kommer till inställningarna.

Varför vill man ha det bästa på marknaden till vilket pris som helst? Det låter mer som uppgraderings dille.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför vill man ha det bästa på marknaden till vilket pris som helst? Det låter mer som uppgraderings dille.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis uppgraderingsdille, men somliga kanske har gaming som passion och inte endast som ett intresse. Då vill man unna sig det bästa och (troligtvis) jobbar hårt för att också kunna göra det.

Sen finns det ju de som inte njuter av sina prylar, utan tvångsmässigt "måste ha" för att kunna skryta om det de har istället för att använda det. Tror dock inte den gruppen har skrivit något i denna tråd.

Anyway...
Ser fram emot mitt Gigabyte 2080 TI om nu Komplett lyckas få in några i lager i början av nästa månad. Har personligen fått kompromissa gällande min passion då jag varit utan kraftfull dator i över 6 månader. Det som räddat mig från total misär är det faktum att geforce now har en gratis beta som fungerar som en halvkompromiss tills jag blir med speldator igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

vad rekommenderas för att loopa gpu stesstest? vill ju gärna få fram problem om de nu är några så snart som möjligt.

Jag brukar köra heaven benchmark och låta det snurra nån timme när jag testar stabilitet vid överklockning. Belastar gpun till 100 procent mer el mindre hela tiden så ger även en bra indikation på max temp. (Mycket bättre än 3dmark som kör väldigt korta scenarion där temp aldrig hinner gå upp) hoppas hinna testa mitt Strix i helgen Hade du fanheaders på ditt kort? Läste att Asus tagit väck dessa de första batcherna, men att de skulle återkomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, när jag får mitt nya kort när RMA:n är klar så ska jag tortera det i 3D Mark till att börja med ordentligt.
Ska inte röra något på kortet, inte ens en hz i OC.
Så kör jag på i 5-6 timmar.
Klarar det sig då, får jag nog ändå anta att det inte är defekt.

En annan sak jag upptäckte innan mitt kort dog, dagar innan.
Har en 1440p Rog Swift Asus PG278QR skärm.
På foten av skärmen finns en RGB-cirkel som lyser rött.
Med mitt 2080 Ti, slutade aldrig den ringen lysa, utan när jag stängde av skärmen och datorn, pulserade den rött.
Nu med mitt 980, så slocknar RGB-cirkeln helt när jag stänger av skärmen och datorn.

Kanske jag som inbillar mig men det är ju något som är annorlunda gent emot mitt 2080 ti.
Kör displayport på både på 980 och 2080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swindahl:

Ja, när jag får mitt nya kort när RMA:n är klar så ska jag tortera det i 3D Mark till att börja med ordentligt.
Ska inte röra något på kortet, inte ens en hz i OC.
Så kör jag på i 5-6 timmar.
Klarar det sig då, får jag nog ändå anta att det inte är defekt.

En annan sak jag upptäckte innan mitt kort dog, dagar innan.
Har en 1440p Rog Swift Asus PG278QR skärm.
På foten av skärmen finns en RGB-cirkel som lyser rött.
Med mitt 2080 Ti, slutade aldrig den ringen lysa, utan när jag stängde av skärmen och datorn, pulserade den rött.
Nu med mitt 980, så slocknar RGB-cirkeln helt när jag stänger av skärmen och datorn.

Kanske jag som inbillar mig men det är ju något som är annorlunda gent emot mitt 2080 ti.
Kör displayport på både på 980 och 2080ti.

Har samma skärm, och mitt Palit fungerar fortfarande, men har inte lagt märke till ringen när datorn är avstängd. Ska komma ihåg att kolla det sedan. Har du beställt ett nytt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Har samma skärm, och mitt Palit fungerar fortfarande, men har inte lagt märke till ringen när datorn är avstängd. Ska komma ihåg att kolla det sedan. Har du beställt ett nytt kort?

Min ring har alltid pulserat när datorn varit avstängd, både med mitt 1080 och nu med 2080ti

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja alltså, lämnar jag skärmen på och klickar inte "av" den så gör den så.
Men med mitt 2080 Ti, spelade det ingen roll om jag bara stängde av datorn eller både dator + skärm. Den pulserade oavsett.
Nu med mitt 980, släcks ringen helt när jag klickar av skärmen också.
Men, det behöver inte betyda att de va ett tecken på att kortet va deffekt, bara en skillnad jag la märke till.

Ja, jag har skickat in mitt kort till Inet, de fick det i fredags så, nytt kommer nog inom kort. (hoppas jag)....

Permalänk

Brukar lämna datorn på och när jag satte mig vid datorn i morse så var det sjukt mycket stutter under skrivbords använding (musen kom knappt fram) starta om och sen var det bra.

Nu helt plötsligt dog alla skärmar men datorn var fortfarande igång inga errors eller något i event viewer.

Evga 2080ti XC , någon med liknande på 416.94 ?

Permalänk
Medlem

Du såg inte om det vart något lustigt på skärmen innan de slocknade ?

Permalänk
Medlem

Kört mitt 2080ti i över 8 timmar i diverse benchmark grejer, inga problem ännu iaf men får nog ge det lite mer tid...

Det stör mig dock att i normal fan mode på asus kortet så när kortet idlar och är 36 grader så snurrar fortfarande fläktarna... ändast i silent mode så stänger den av fläktarna i idle... detta stör mig eftersom jag gärna vill spara på fläktarna men om man kör silent mode så blir kortet 80c istället för 65 i full load.. detta borde asus fixa så den stänger av fläktarna när kortet droppar under 50c även fast man kör standard mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Kört mitt 2080ti i över 8 timmar i diverse benchmark grejer, inga problem ännu iaf men får nog ge det lite mer tid...

Det stör mig dock att i normal fan mode på asus kortet så när kortet idlar och är 36 grader så snurrar fortfarande fläktarna... ändast i silent mode så stänger den av fläktarna i idle... detta stör mig eftersom jag gärna vill spara på fläktarna men om man kör silent mode så blir kortet 80c istället för 65 i full load.. detta borde asus fixa så den stänger av fläktarna när kortet droppar under 50c även fast man kör standard mode.

Sätt en egen fan-curve i silent-mode så är det löst. Välj "user define" för fläktarna i TweakII. Men mitt kort åker utan problem upp i 80C+ även i performance mode efter nån timme gaming/benchmark i full load.. så får inte mycket utrymme till någon överklockning utan att dra upp fläktarna rejält. Är förvånad över att det blir så varmt faktiskt. Zotac-kortet verkade hantera det mycket bättre.
Samtidigt så har asus-kortet en mycket bättre boost-speed än zotac. Redan vid 260W så ligger asus-kortet runt (eller en bit över) 1900mhz. Zotac hamnade snabbt runt ~1850mhz vid 300W. Så någon förbättring finns där helt klart.
Förövrigt så spelar 80C eller 65C knappast nån roll. Det är när du slår i din thermal throttle target (default 84C) som det spelar roll.

Permalänk
Skrivet av Swindahl:

Du såg inte om det vart något lustigt på skärmen innan de slocknade ?

Nej, men har läst och finns andra som hade det att den bara slockna, troligen senaste drivrutinen

Permalänk
Medlem

@Jaw_B: Förstår inte vad du menar, det går inte sätta en 0 fanspeed i tweak 2 om man kör kortet i icke silent mode bios.

Permalänk
Medlem

Efter att mitt första kort gick vidare på RMA ersatte jag det med ett Aorus 2080Ti. Jag har nu haft kortet i en vecka och, eftersom det kommer med högre klockfrekvens direkt ur kartong, finner jag det halvt omöjligt att klocka det. Jag kanske kan skruva upp GPU med 35mhz innan det får bildskärmsdrivrutinerna att krascha. Detta är med 33% högre power draw och +100 core limit i afterburner, så jag kör istället oklockat. Känns inte värt att riskera mitt nya kort för 0,05% gain i fps helt enkelt.

Jag kanske har haft otur i kisellotteriet, men till er som ännu inte fått era dyra 2080Ti-kort kan jag säga att tredjepartskorten med custom-PCB tycks plana ut på samma klock som de billigaste 2080Ti-korten på marknaden, trots att du betalar en premiumavgift på ytterligare 2k ovanpå det redan dyra priset av 14,5k.

EDIT: Mitt första kort var ett Gigabyte 2080Ti gaming OC. Det planade ut i runt 2040mhz på GPU. Mitt nya Aorus 2080Ti går upp i en frekvens på runt 2020mhz på GPU vid klock.
Och då betalade jag 2k mer...

Inte värt det i min bok.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Efter att mitt första kort gick vidare på RMA ersatte jag det med ett Aorus 2080Ti...

Är det Xtreme-versionen du har, eller Aorus "vanliga" 2080Ti? Om Xtreme, vart fick du tag på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick precis ett SMS om att min order på INET har plockats och är på väg att skickas. (MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO)

HAJPAD!

Permalänk

@Luciphear
Vilket datum beställde du?

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Fick precis ett SMS om att min order på INET har plockats och är på väg att skickas. (MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO)

HAJPAD!

Skrivet av Hicksmarine:

@Luciphear
Vilket datum beställde du?

Skönt att höra att det faktiskt skickas några - väntar själv på mitt och som ovan frågade när beställde du?