Permalänk
Medlem

55hl9000g Hitachi oled tv

På Netonnet har de fått in en ny oled-tv 55hl9000g. Där finns inga recensioner nån stans. Jag var inne i butiken och tänkte titta på den, men de hade ingen uppackad. Är det nån här som vet något om den?

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Masseman: Även Grundig har en OLED. Eller "Grundig" och "Hitachi" - det handlar om gamla kända varumärken som idag bara existerar som licenser, båda till två olika Turkiska tillverkare, Arcelik och Vestel.

Har inte sett någon av deras OLED-modeller, men träffat på andra TV-apparater.

Inget av det jag har sett i andra sammanhang från dessa OEM-tillverkare har klarat av grundläggande krav, likt att kunna genomför de allra mest grundläggande inställningarna för var bilden börjar och slutar. Det vill säga, de kan inte ankra sätta svart och vitt på rätt nivåer. De har alltså saknat reglage för att åtgärda grundläggande fel i bilden.

Permalänk

@Laxpudding: Inte nog med det, så är 55HL9000G endast 100hz enligt prisjakts speccar.
Jag utgår ifrån att det sitter en LG panel i denna, och sist jag såg en 55" oled på 100hz i en LG, var 2015.
Behöver ändå inte vara en 2015 panel, men det bådar inte helt gott ändå.

Men där lärde jag mig nått ändå, ang det du skrev... Att flera tidigare tillverkare licensierar ut sina märken, till vad som helst. Lite oroväckande faktiskt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det är nästan bara LG som tillverkar OLED paneler.
Samsung kommer börja igen och sen vet jag inte något mer.
Panasonic använder LG paneler med egen utvecklad hårdvara.

Permalänk
Bildexpert 📺

@lastninja: Ja, då var det det här med "100 Hz" igen. Det finns inga 100 Hz-TV. Såvida du inte pratar om några av Philips sista bildrörs-TV där runt millenieskiftet.

OLED-panelen från LG Displays är en 120 Hz-panel. Men det är inte många apparater som låter dig utnyttja den kapaciteten. LG låter dig köra 1080p/120 Hz på deras 2018-modellerna och även 2017-modellerna med viss firmware (om jag minns rätt). Skulle förvåna mig om det är möjligt på Grundig eller Hitachis modeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fantomen:

Det är nästan bara LG som tillverkar OLED paneler.
Samsung kommer börja igen och sen vet jag inte något mer.
Panasonic använder LG paneler med egen utvecklad hårdvara.

LG Displays tillverkar panelerna och vem som helst får köpa dem. Till kunderna hör:

  • LG Electronics (vilka gör B8, C8, E8-modellerna etc)

  • Philips/TP Vision

  • Sony

  • Panasonic

  • Loewe

  • Arcelik/"Grundig"

  • Vestel/"Hitachi"

Och internationellt är det säkert fler som köper in panelerna. Gemensamt att det är upp till varje tillverkare att driva OLED-panelen och därför kan det vara en enorm skillnad i bilden. Samma forutsättningar i frågan om vad panelen kan göra, hur ljusstark bilden kan bli och vilket färgomfång som är möjligt. Men innanför dessa parametrar kan det se hur olika ut som helst.

Permalänk
Medlem

I de här prisklasserna så känns det förbannat dumsnålt att chansa på en obeprövad turkmodell för att spara en tusenlapp. Hade den kostat 7000:- hade jag kanske köpt grisen i säcken på kul, men njaeee, står nog över.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Masseman: Även Grundig har en OLED. Eller "Grundig" och "Hitachi" - det handlar om gamla kända varumärken som idag bara existerar som licenser, båda till två olika Turkiska tillverkare, Arcelik och Vestel.

Har inte sett någon av deras OLED-modeller, men träffat på andra TV-apparater.

Inget av det jag har sett i andra sammanhang från dessa OEM-tillverkare har klarat av grundläggande krav, likt att kunna genomför de allra mest grundläggande inställningarna för var bilden börjar och slutar. Det vill säga, de kan inte ankra sätta svart och vitt på rätt nivåer. De har alltså saknat reglage för att åtgärda grundläggande fel i bilden.

Tack, var sugen men inte nu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är intressant med prispress. Men för lite prisskillnad för att våga testa. Men eftersom det absolut troligast är en LG panel skulle bilden kunna vara bra! Hoppas att det kommer ut en recension

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Bildexpert 📺

@SilenceLotto: Vestel och de andra är inte särskilt intresserade av att skicka ut sina modeller för tester. Deras affärsidé är att licensiera gamla kända varumärken och sälja ut samma enkla modeller till ett lågprissegment. Den typiska köparen är någon som inte har höga krav på TV:n, en begränsad budget där personen tar köpet på magkänsla – "Hrrm, farsgubben hade en grävmaskin från Hitachi, den var ju bra!"

De lägre priserna lockar också en hel del teknisk mycket mer målvmedvetna köpare. Men det är också där man upptäcker hur enkla och ofta begränsade – eller felkonstruerade – de här apparaterna är. Jag stöter på en del av dem i andra sammanhang och har ännu inte sett någon leva upp till grundläggande krav.