Samsung avtäcker CRG9 – ultrabred spelskärm med 120 Hz och HDR

Permalänk
Melding Plague

Samsung avtäcker CRG9 – ultrabred spelskärm med 120 Hz och HDR

Inför CES 2019 avtäcker Samsung en av sina kommande spelskärmar för året, vilken mäter in på 49 tum och kommer med fullskalig HDR samt en upplösning på 5 120 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att spela eller se film på denna där måste ju vara något utav en upplevelse Även om den kanske skulle kunna rikta sig mot kontorsanvändare som behöver mycket yta på många tum.

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem

Ni som sitter på super-ultrabreda skärmar - Är det något att ha? Kört med Ultrawide (x34a) skitlänge nu och har vant mig vid ultrawide nu och har nog svårt att gå tillbaka till en vanlig 16:9 nu. Sneglat lite på en super-ultrabred ett tag. Kan tänka mig att det är riktigt nice att spela spel som typ PoE, Parkitect, XCOM och såna spel på super-ultrabred.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Att spela eller se film på denna där måste ju vara något utav en upplevelse

Mjaa. Film blir inte bättre än på en 21:9 skärm. Filmformatet är inte så brett så det blir svarta kanter på sidorna av filmen i så fall. På en 16:9 blir det istället svarta fält högst upp och längst ner.
För spel är den säkert trevlig däremot.
Kan kanske bli lite mycket fisheye-effekt på sidorna och kartor och annan HUD kan hamna väldans långt ut också. Men säkert trevlig ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en skärm i de här storlekarna så är lite nyfiken, hur många spel nu för tiden är det som stödjer den här typen av upplösningar och hur fungerar det i de fall det inte stöds? Blir det som en slags letterbox fast på sidorna då?

Permalänk
Avstängd

Vilken jävla beast

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ni som sitter på super-ultrabreda skärmar - Är det något att ha? Kört med Ultrawide (x34a) skitlänge nu och har vant mig vid ultrawide nu och har nog svårt att gå tillbaka till en vanlig 16:9 nu. Sneglat lite på en super-ultrabred ett tag. Kan tänka mig att det är riktigt nice att spela spel som typ PoE, Parkitect, XCOM och såna spel på super-ultrabred.

Just XCOM enemy unknown kan jag inte rekommendera med bredare skärm än 16:9. Spelet ser väldans fint ut, men muspekarens position förvrängs så det går inte riktigt att peka där man önskar. Blir värre ju längre från centrum av skärmen man är.
But what the heck, finns ju XCOM 2 som vad jag förstått ska fungera bra så stick to that one

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Film blir inte bättre än på en 21:9 skärm. Filmformatet är inte så brett så det blir svarta kanter på sidorna av filmen i så fall. På en 16:9 blir det istället svarta fält högst upp och längst ner.
För spel är den säkert trevlig däremot.
Kan kanske bli lite mycket fisheye-effekt på sidorna och kartor och annan HUD kan hamna väldans långt ut också. Men säkert trevlig ändå

Mycket sant. Kör i dagsläget en 34" 21:9 skärm och många i filmer får black borders på sidorna, men vissa "dras ut" fast jag tycker inte det märks av jättemycket på så vis att det skulle förstöra filmtittandet. Netflix har en del titlar som fungerar ypperligt även på 21:9 skärmar.

Fast nu är det förvisso ganska markant skillnad mellan 34" 21:9 och denna best från Samsung på 49", fast heyyy! Forza Horizon 4 kanske skulle vara något på den skärmen iaf. Mjauu

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem

Freesync? Givet köp annars ju... Eller kan man få det att funka med GSync nu. har inte hängt med...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är lite sexigt med dessa ultra breda skärmar, bra sugen på inköp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Just XCOM enemy unknown kan jag inte rekommendera med bredare skärm än 16:9. Spelet ser väldans fint ut, men muspekarens position förvrängs så det går inte riktigt att peka där man önskar. Blir värre ju längre från centrum av skärmen man är.
But what the heck, finns ju XCOM 2 som vad jag förstått ska fungera bra så stick to that one

Ah menar ju XCOM 2 då så klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Freesync? Givet köp annars ju... Eller kan man få det att funka med GSync nu. har inte hängt med...

Håller med, har vant mig vid G-sync nu i så många år - kan inte gå ifrån det :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är också hur många dimmingzoner den har, samsung har haft väldigt få på sina tidigare modeller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Mycket sant. Kör i dagsläget en 34" 21:9 skärm och många i filmer får black borders på sidorna, men vissa "dras ut" fast jag tycker inte det märks av jättemycket på så vis att det skulle förstöra filmtittandet. Netflix har en del titlar som fungerar ypperligt även på 21:9 skärmar.

Fast nu är det förvisso ganska markant skillnad mellan 34" 21:9 och denna best från Samsung på 49", fast heyyy! Forza Horizon 4 kanske skulle vara något på den skärmen iaf. Mjauu

Sedan många år gör man vanligen film i ungefär 21:9-format. Så på en 21:9-skärm bör filmen täcka hela skärmen. På en 16:9skärm bör det resultera i black bars i över och underkant medan man slipper dem på 21:9. Serier och sånt som är tänkt att gå på TV görs däremot vanligen i 16:9 så dessa grejer ger black bars på sidorna på en 21:9skärm.

Men skaffar man en 32:9-skärm så kommer man alltid få black bars på sidorna för varken filmer eller serier produceras i detta format så filmerna de kommer aldrig ta upp hela skärmen. Därför är väl dessa skärmar inte direkt optimala för just filmtittande utan där är 21:9 bättre.

Sedan finns det en del inkompetens inom filmskaparvärlden där de exempelvis i trailers vanligen hårdkodar in black bars i över och underkant. Klantskallar som inte vet vad de håller på med skulle jag säga och det resulterar i svarta områden både på sidorna och i över/underkant så man bara får en liten letterbox av filmen när man kollar på 21:9. Buuu för dåliga trailerproducenter! Blev en liten avstickare här nu

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anarkizt:

Freesync? Givet köp annars ju... Eller kan man få det att funka med GSync nu. har inte hängt med...

Nope. Nvidia förhindrar fortfarande sina konsumenter att använda adaptive sync så det funkar fortfarande inte att köra freesync-skärmar med nvidia.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande skärm, den är ju verkligen bredare än en 4k så den verkar förtjäna att få kallas bred i stället för låg men lite tråkigt låg upplösning på höjden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sån här vore ju fin, men på tok för dyrt fortfarande och med tanke på att blackbars lär bli förekommande titt som tätt känns det ju som att man vill ha OLED då det sköter mörker bättre?

Aja, får se vad man landar på i slutändan när jag väl är på jakt efter ny skärm lutar ju åt något annat än 16:9 förhållande iaf. Så mycket vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Film blir inte bättre än på en 21:9 skärm. Filmformatet är inte så brett så det blir svarta kanter på sidorna av filmen i så fall. På en 16:9 blir det istället svarta fält högst upp och längst ner.
För spel är den säkert trevlig däremot.
Kan kanske bli lite mycket fisheye-effekt på sidorna och kartor och annan HUD kan hamna väldans långt ut också. Men säkert trevlig ändå

Jag sitter på en 21:9 skärm och det händer att jag tittar på film på denna. Vad jag märkt är det mycket filmmaterial som är i formatet 21:9, framförallt på. Netflix som någon annan nämnde. Det är snarare live-TV och isåfall filmer som går på live-TV som alltid är 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Jag sitter på en 21:9 skärm och det händer att jag tittar på film på denna. Vad jag märkt är det mycket filmmaterial som är i formatet 21:9, framförallt på. Netflix som någon annan nämnde. Det är snarare live-TV och isåfall filmer som går på live-TV som alltid är 16:9

Yes. Har skrivit om det lite utförligare i ett annat inlägg här ovan ;).
Skärmen i artikeln är emellertid inte en 21:9-skärm utan en 32:9-skärm och det formatet görs inga filmer så på dessa skärmar kommer man alltid få black bars när man kollar på film.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade en ultrawide tidigare trevlig att spela på helt klart men när spelen inte stödjer upplösningen är det otroligt jobbigt att behöva ha stora svarta streck på sidorna.
Värre var det men film då typ allt är 16:9, gjorde mig av men skärmen och har inte ångrat det.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant. Men skulle behöva split screen för att spela från två datorer ibland med tjejen haha😜 kanske dyker upp nån gång att stödja två olika inputs samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Film blir inte bättre än på en 21:9 skärm. Filmformatet är inte så brett så det blir svarta kanter på sidorna av filmen i så fall. På en 16:9 blir det istället svarta fält högst upp och längst ner.
För spel är den säkert trevlig däremot.
Kan kanske bli lite mycket fisheye-effekt på sidorna och kartor och annan HUD kan hamna väldans långt ut också. Men säkert trevlig ändå

21:9 täcker de flesta filmer utmärkt på min UltraWide. Inga svarta kanter någonstans.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aholman:

Sjukt intressant. Men skulle behöva split screen för att spela från två datorer ibland med tjejen haha😜 kanske dyker upp nån gång att stödja två olika inputs samtidigt

Skickades från m.sweclockers.com

Tror min 21:9-skärm har stöd för att koppla in 2 datorer till samma skärm och dela upp så att varje dator får var sin halva.
Men är det så användbart?
2 datorer behöver väl vanligen 2 skärmar och att bara ställa skärmarna närmre varandra låter enklare

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

21:9 täcker de flesta filmer utmärkt på min UltraWide. Inga svarta kanter någonstans.

I know. Det är det jag försöker säga också ;). Tror det blivit ett litet missförstånd bara.

Skärmen i artikeln är ju en 32:9-skärm och de skärmarna är bredare än alla filmer som görs. Så det blir inte roligare med film på en 32:9-skärm än på en 21:9.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ggalaxyy:

Ni som sitter på super-ultrabreda skärmar - Är det något att ha? Kört med Ultrawide (x34a) skitlänge nu och har vant mig vid ultrawide nu och har nog svårt att gå tillbaka till en vanlig 16:9 nu. Sneglat lite på en super-ultrabred ett tag. Kan tänka mig att det är riktigt nice att spela spel som typ PoE, Parkitect, XCOM och såna spel på super-ultrabred.

Enda problemet jag ser är att det nog är väldigt få spel som är optimerade / kan utnyttja hela upplösningen... risken är att man måste köra i lägre upplösning / aspect ratio och då försvinner ju en stor del utav grejen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Känns som att alla intressanta skärmar har Freesync. Börjar bli ohållbart; Intel uppges dessutom stödja Freesync snart också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror min 21:9-skärm har stöd för att koppla in 2 datorer till samma skärm och dela upp så att varje dator får var sin halva.
Men är det så användbart?
2 datorer behöver väl vanligen 2 skärmar och att bara ställa skärmarna närmre varandra låter enklare

Intressant. Ja när jag spelar själv 95% av tiden. Då är det nice med endast en skärm. Fast att dela en curved är nog inte så nice kom jag på hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Enda problemet jag ser är att det nog är väldigt få spel som är optimerade / kan utnyttja hela upplösningen... risken är att man måste köra i lägre upplösning / aspect ratio och då försvinner ju en stor del utav grejen.

Som jag upplevt det när jag skaffade en 21:9-skärm för... 3 år sedan när de var ovanliga så funkade faktiskt det mesta trots att utvecklarna inte själva lagt in stöd för den aspect ration. Fick inte FPS under förväntan heller.
Finns några undantag där det inte fungerar så bra men det är få spel alltså. Även äldre spel så som unreal tournament och worms armageddon från 90talet funkar men även spel som Metro 2033, farcry 3, partal och liknande som släpptes långt innan dessa skärmar funkar också bra med 21:9.
Det som kan behövas i en del av spelen är att man ställer in upplösningen i nån configfil.

Sedan vet jag inte hur vanligt det har varit senaste 3 åren med specialanpassningar för att få 21:9 att fungera specifikt. Har det behövts mer specialanpassningar i motorerna senaste åren för aspect ratios så kan det kanske bli mer problem med 32:9 men jag tror inte det är så riktigt.

De spel som inte riktigt funkar med 21:9 som jag kommer att tänka på nu är XCOM enemy unknown, splinter cell black ops, dark souls och heroes of the storm. P
lus mutant year zero och overwatch som visserligen fungerar men det blir inzoomat så man ser mindre i spelet med bredare aspect ratio.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Enda problemet jag ser är att det nog är väldigt få spel som är optimerade / kan utnyttja hela upplösningen... risken är att man måste köra i lägre upplösning / aspect ratio och då försvinner ju en stor del utav grejen.

Yes har det i baktanken också, sen å andra sidan börjar dessa super-ultrabreda skärmarna bli relativt poppis så förhoppningsvis kanske fler framtida titlar har native-stöd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Känns som att alla intressanta skärmar har Freesync. Börjar bli ohållbart; Intel uppges dessutom stödja Freesync snart också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bara att bojkotta Nvidia tills de skärper sig. Det är inte så att det är svårt för Nvidia att implementera det, de har tidigare haft stöd för Adaptive Sync (som är precis samma teknik som Freesync i grunden) på sina grafikkort till Laptops t.ex..

Jag kommer inte att köpa Nvidia igen förrän de stödjer Adaptive Sync som är den öppna standarden för dynamisk uppdateringsfrekvens. De får gärna göra Gsync-moduler och ha sitt "bättre" stöd för det, även om det i grunden är precis samma sak som Adaptive Sync, men de måste stödja den öppna standarden också om de ska få mina pengar.

edit: On topic så skulle jag extremt gärna köpa en motsvarande 21:9-skärm med övriga specifikationer som denna Samsung! Someone please take my money!