Ytterst begränsat mjukvarustöd och knappt inga techdemos för Nvidia RTX

Permalänk
Medlem

Ytterst begränsat mjukvarustöd och knappt inga techdemos för Nvidia RTX

Jag tror det är många som köpt något RTX kort som inte haft möjligheten att testa raytracing, DLSS eller överhuvudtaget kunnat varmköra något med de splitternya RT-kärnorna.

Tror jag fått ungefär 40-50% bättre iray prestanda på 2080 jämfört med 1080Ti.

Har köpt BF V för att uppleva den magiska(?) raytracing-prestandan

Jag har enbart hittat följande intressanta länkar men ni kan säkert fylla på..

Final Fantasy XV (DLSS)

Half Dead 2 Raytracing

Permalänk
Medlem

Är intresset för raytracing svalt eller är det bara så att det inte finns någon som helst mjukvara för att driva era RTX-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är intresset för raytracing svalt eller är det bara så att det inte finns någon som helst mjukvara för att driva era RTX-kort?

Ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är intresset för raytracing svalt eller är det bara så att det inte finns någon som helst mjukvara för att driva era RTX-kort?

Mitt intryck är att intresset är störst bland teknikentusiaster, litet bland spelare. Och det matchar väl rätt bra var vi står teknikmässigt också.

Från spelarhåll är det väl inte något som egentligen efterfrågats, och de flesta bryr sig väl inte ett skvatt om att det är ganska häftigt att det går att göra raytracing i realtid i spel nuförtiden. Standardreaktionen verkar snarast vara "varför har någon hypeat det här? lol epic fail nvidia" när första iterationen inte kan matcha traditionell rendering avseende bildrutor per sekund (vilket knappast borde komma som en överraskning).

Jag tycker att det fortfarande upplevs som ovisst om det kommer slå nu i närtid, känns som att det behöver komma ut något spel som riktigt imponerar för att få bollen i rullning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@dblade: AdoredTv har en bra video till vad som antagligen är nästa steg inom grafikproducering inom spel.
Varför han tror/tycker att nVidias "version" av RTRT är lite av en gimmick är för att den i princip tar en hög med "quick fixes" i rasterisering och istället trycker in en RTRT "quick fix", vilket inte tar hand om grundproblemet med att man måste göra "quick fixes" inom raserisering för att få till "snygg" naturtrogen grafik.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mitt intryck är att intresset är störst bland teknikentusiaster, litet bland spelare. Och det matchar väl rätt bra var vi står teknikmässigt också.

Från spelarhåll är det väl inte något som egentligen efterfrågats, och de flesta bryr sig väl inte ett skvatt om att det är ganska häftigt att det går att göra raytracing i realtid i spel nuförtiden. Standardreaktionen verkar snarast vara "varför har någon hypeat det här? lol epic fail nvidia" när första iterationen inte kan matcha traditionell rendering avseende bildrutor per sekund (vilket knappast borde komma som en överraskning).

1996 lyckades ju 3dfx med sitt Voodoo graphics få till en hårdvara för rasteriseringsberäkningar med hjälp av deras glide-API. Det är lite tråkigt att nVidia inte riktigt kunnat visa samma visuella effekter i spel med Turing. När det gäller spel så nöjer man sig nog med orealistisk fusk-grafik så länge som det ser tillräckligt bra ut. Jag tänker lite på reflektioner i vattenpölar i BF V. Hade man inte marknadsfört detta så hade jag nog ens tittat på refektionerna i dessa vattenpölar när jag spelar

Skrivet av sweisdapro:

@wirefire: AdoredTv har en bra video till vad som antagligen är nästa steg inom grafikproducering inom spel.
Varför han tror/tycker att nVidias "version" av RTRT är lite av en gimmick är för att den i princip tar en hög med "quick fixes" i rasterisering och istället trycker in en RTRT "quick fix", vilket inte tar hand om grundproblemet med att man måste göra "quick fixes" inom raserisering för att få till "snygg" naturtrogen grafik.

Otroligt intressant video då han också tar med bakomliggande historia som man själv gått igenom. Själv började jag leka med raytracing i Real3D på Amigan för snart 30 år sedan. Märkligt bara att han inte lyfter fram Nvidia Iray och Mental Ray då Nvidia jobbat med det under många år. Själv har jag experimenterat med Daz3D 4.11 (beta) då det har stöd för Turing - Ett 2080 är dessvärre bara 50% snabbare än 1080TI när det gäller Iray så några större framsteg kan man inte göra med Pascal-kompatibel Cuda 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Är intresset för raytracing svalt eller är det bara så att det inte finns någon som helst mjukvara för att driva era RTX-kort?

Jag skulle inte säga att det är svalt direkt. Just nu verkar utvecklarna vara inne i inlärningsfasen / avvakta för att släppa spel på en ny konsol.

Sedan så kan det vara lite knepigt för en utvecklare att motivera varför resurser ska läggas på detta just nu när så få kan använda det. När andelen i målgruppen som kan använda tekniken blir högre så blir det mer attraktivt att satsa på det, och det händer först när ny hårdvara kommer. Utöver det så är det mer i en utvecklingsfas, där "bästa lösning" ändras från månad till månad (som nämndes tidigare behövs en hel del knep för att få det i realtid). Utöver det så kan man behöva konvertera DX11 versionen till DX12 och det tar också tid.

Alla funktioner i RTX har dock mjukvarustöd vad jag har sett. Exempel på samtliga DLSS, DXR, VRS, Mesh shaders finns, men de är få till antalet.

Senaste gången jag såg något om raytracing eller pathtracing i spel var Sony som presenterade det i Gran Turismo under Siggraph Asia. Osäker på om det var med just Turing hårdvara...

Permalänk
Medlem

Från ovan "När andelen i målgruppen som kan använda tekniken blir högre så blir det mer attraktivt att satsa på det, och det händer först när ny hårdvara kommer."

Så är det. Det är en liten liten del av spelkonsumenterna som kan utnyttja RT och så kommer det vara ett bra tag fram över.
Korten är för dyra och 2070 har inte sli/NVLink så dom går helt bort även som begagnade.

Det är lätt att kasta skit på RT idag då det var en kass lansering på många vis.
Vi kan ses här igen om fem år. Då ser läget annorlunda ut om spelbranschen visat sig vara intresserade.

DLSS har större chans att få fäste på marknaden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag köpte inte en 2080 Ti för ray tracing, det är och kommer fortsätta vara en gimmick ett bra tag framöver när det gäller realtidsprestanda. Anledningen att Nvidia pushar det på oss nu har nog mest att göra med den professionella marknaden, där GPUer för konsumenter mest är en bieffekt. 5 år tycker jag också låter rimligt, då kommer även AMD och (förmodligen) Intel ha dedikerad hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.