Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Hur ser bankerna på om man utöver bolån även vill låna till hela eller en del av kontantinsatsen? Är det bäst att lägga båda lånen på samma bank eller ska man dela upp det? Är det bäst att säga att det är till kontantinsatsen eller ska man hävda att det är för att köpa nya möbler osv?

Saken är att jag har tänkt att köpa en nybyggd bostadsrätt. Från början var det mina föräldrar som skulle köpa den men nu vill de köpa hus i spanien tack vare en plats i solen istället och jag har då tagit över köpet. Ett vilkor på att jag gjorde det är att de hjälper till med kontantinsatsen ifall det behövs och jag har fått lånelöfte på bolånet men jag vill undersöka vilka möjligheter det finns för att köpa den helt själv.

Idag har jag c:a 20% av kontantinsatsen sparat samt så har jag investeringar på c:a 25% som jag kan sälja av. Om jag måste låna till 60% av kontantinsatsen så tänker jag att det vore lika bra att låna lite mer än så för att undvika att behöva sälja av mina investeringar.

Bostaden kostar 1.6miljoner och jag tjänar c:a 400k. Enligt mina kalkyler så kan jag lägga upp till 10k/månaden på ränta & amorteringar utan problem.

Hur kan jag gå till väga?

Kör med öppna kort, finns ingen anledning att ljuga och jag skulle tycka det lät betydligt sämre om någon vill låna till möbler (egentligen inte alls ngt nödvändigt/som man inte kan vänta med) än till del av insatsen som kan vara helt motiverat. Tänk på att det blir ganska tufft nåt år om du är ensam låntagare och lånar blanco+85%!

Skrivet av crazysanta:

Hej @Kakann

Ännu en gång tack för alla goda svar, mycket uppskattat!

Förra projektet stack iväg och nu har vi ett nytt prospekt vi har budat på. Köpet är på 2.8 om vi får som vi vill, men för att vi skall kunna bo där behöver vi lägga ca 250-300 i renovering.

Vi har kontantinsats för dom 2.8 och lite till, men kan inte lägga ut dom 250-300 000 i renovering. Är det blanco, byggkreditiv eller annat du rekommenderar? Fastigheten kommer efter renovering förmodat att marknaden hålla vara värt pengarna vi lägger in + lite till (enligt 2 olika mäklare).

Tips på bank från dig tidigare var LF eller mindre sparbank, är det fortsatt så eller har du annat tips?

Tack åter för alla dina bra svar!

Ta upp det med banken bara, det är säkert inga problem. Nämn att du har pratat med ett par mäklare så märker man att ni har koll på läget Det blir blanco skulle jag säga, för litet belopp för att någon bank ska bemöda sig med en byggnadskredit!

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Kör med öppna kort, finns ingen anledning att ljuga och jag skulle tycka det lät betydligt sämre om någon vill låna till möbler (egentligen inte alls ngt nödvändigt/som man inte kan vänta med) än till del av insatsen som kan vara helt motiverat. Tänk på att det blir ganska tufft nåt år om du är ensam låntagare och lånar blanco+85%!

Ta upp det med banken bara, det är säkert inga problem. Nämn att du har pratat med ett par mäklare så märker man att ni har koll på läget Det blir blanco skulle jag säga, för litet belopp för att någon bank ska bemöda sig med en byggnadskredit!

Tack Kakann, vad bör man kunna förhandla för % på blanco till detta?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Tack Kakann, vad bör man kunna förhandla för % på blanco till detta?

Det diffar som tusan, vi har det inte alls som någon prioriterad produkt och har kring 5%. Men det är antagligen så pass kort tid det behövs så det är säkert inte så mycket i faktiska kronor.

Permalänk
Medlem

@Kakann:

Hej.
Första inlägget i tråden (även om jag såg när den först skapades för typ 1000 inlägg sedan).

Min fråga har nog ställts mer än ett par gånger innan men hoppas du (eller någon annan) kan ha hänseende med detta.

Jag och min sambo bor idag i en hyresrätt. En förhållandevis fin sådan och betalar ca. 8200kr/mån. Mitt i stan i Halmstad och har nära till både natur, jobb, stan, affärer etc. Kan inte alls klaga egentligen.
Dock vill ju ju båda ha hus/villa och vi har börjat gå på visningar - detta innan vi varit och pratat med någon bank eller fått något lånelöfte/liknande.

Vi vill liksom "reka" marknaden. Kolla på en massa hus för att bilda en uppfattning om vad det är för någonting vi letar efter och vill ha.
Det vi kommer fram till sakta men säkert (och det är ju ingen överraskning precis) är att vi inte kommer att få allt, för då ligger huspriserna här runt omkring på över 3 miljoner - och för oss som förstagångsköpare är det för mycket. Vill gärna ha lite pengar över varje månad att lägga på annan än huset (+ att vi inte har kontantinsatsen...).

Men så igår vad vi och tittade på ett hus. Utgångspriset är 1,500,000 kr i ett fantastiskt fint villaområde och tätbebyggt område 7 km utanför stan. Huset i sig är något under de övriga husen i området vad gäller både storlek och skick, men för oss just nu hade det varit jättebra - och kanske fungerar tills vi får ett eller två barn som börjar bli till åren och behöver mer plats - vi räknar med att det är 7 år tills dess kanske?

Men så kommer vi till ekonomin.
Vi båda har stabila jobb och tjänar ca. 65,000/mån tillsammans innan skatt. Vi har inga lån (förutom ett studielån på 800kr/mån).
Däremot har vi inte ekonomi till någon kontantinsats. Vi sparar idag minst 10,000kr/mån till denna - men att spara ihop till en kontantinsats tar 2-3 år minst till.

Mina frågor:
1. Med vår ekonomi så vill vi köpa ett hus för 1,600,000 (säger vi att slutpriset blir på vårt framtida hus). Kontantinsats + lagfart + pantbrev är 300,000, varav vi har 100,000 för dessa - så vi behöver 200,000kr. Hur ser bankerna på detta?
1.1 Min sambos familj kommer med stor sannolikhet kunna gå in och hjälpa till med lånet. Tycker banken bäst om detta?
1.2. Vi vill låna 200,000 på blanco för kontantinsats. Tycker banken om detta? Kommer de säga nej eller att vi bör vänta 2 år till tills vi sparat mer?

2. Köper vi ett hus för 1,6 miljoner i Halmstads närområde - då betyder det att där är lite att göra. I vårt tilltänka fall behöver badrum + kök renoveras (jag uppskattar 250,000kr för detta). Detta är "paniken". Därefter finns det lite annat att ta tag i så småningom, men det är ingen panik.
Så alltså skulle vi behöva ytterligare 300,000 (avrundar uppåt) för renoveringar. Saker som kommer bygga upp värdet på huset tror vi och används inte till konsumtion eller möbler/liknande.
2.1. Med tanke på fråga 1 och att vi behöver pengar till kontantinsatsen, hur ser banken på ytterligare pengar? Efter att hus är köpt, pantbrev, lagfart och vissa renoveringar så behövs kring 2 miljoner. Ekonomin är god, men det sparade kapitalet lågt - säger banken ja eller nej?

3. Och på tal om detta med att låna till renoveringar vid köp av villa. Hur är det med det? Vilka är "reglerna" där? Får man detta på bolåneränta eller räknar man fortfarande med 85% belåning? Skall man flytta in och göra någonting med huset för att sedan omvärdera huset för att komma tillbaka senare? Är det bättre att vi lånar 200,000 av mina svärföräldrar och säger att vi har de 300,000 som behövs?

Ah. Många frågor.
Jag kommer att ringa banken för att boka in ett möte nu i veckan tror jag.
Däremot hade det känts bra att ha lite kött på benen redan innan.

Tack för bra tråd annars.
God fortsättning på er alla.

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

@Kakann:

Hej.
Första inlägget i tråden (även om jag såg när den först skapades för typ 1000 inlägg sedan).

Min fråga har nog ställts mer än ett par gånger innan men hoppas du (eller någon annan) kan ha hänseende med detta.

Jag och min sambo bor idag i en hyresrätt. En förhållandevis fin sådan och betalar ca. 8200kr/mån. Mitt i stan i Halmstad och har nära till både natur, jobb, stan, affärer etc. Kan inte alls klaga egentligen.
Dock vill ju ju båda ha hus/villa och vi har börjat gå på visningar - detta innan vi varit och pratat med någon bank eller fått något lånelöfte/liknande.

Vi vill liksom "reka" marknaden. Kolla på en massa hus för att bilda en uppfattning om vad det är för någonting vi letar efter och vill ha.
Det vi kommer fram till sakta men säkert (och det är ju ingen överraskning precis) är att vi inte kommer att få allt, för då ligger huspriserna här runt omkring på över 3 miljoner - och för oss som förstagångsköpare är det för mycket. Vill gärna ha lite pengar över varje månad att lägga på annan än huset (+ att vi inte har kontantinsatsen...).

Men så igår vad vi och tittade på ett hus. Utgångspriset är 1,500,000 kr i ett fantastiskt fint villaområde och tätbebyggt område 7 km utanför stan. Huset i sig är något under de övriga husen i området vad gäller både storlek och skick, men för oss just nu hade det varit jättebra - och kanske fungerar tills vi får ett eller två barn som börjar bli till åren och behöver mer plats - vi räknar med att det är 7 år tills dess kanske?

Men så kommer vi till ekonomin.
Vi båda har stabila jobb och tjänar ca. 65,000/mån tillsammans innan skatt. Vi har inga lån (förutom ett studielån på 800kr/mån).
Däremot har vi inte ekonomi till någon kontantinsats. Vi sparar idag minst 10,000kr/mån till denna - men att spara ihop till en kontantinsats tar 2-3 år minst till.

Mina frågor:
1. Med vår ekonomi så vill vi köpa ett hus för 1,600,000 (säger vi att slutpriset blir på vårt framtida hus). Kontantinsats + lagfart + pantbrev är 300,000, varav vi har 100,000 för dessa - så vi behöver 200,000kr. Hur ser bankerna på detta?
1.1 Min sambos familj kommer med stor sannolikhet kunna gå in och hjälpa till med lånet. Tycker banken bäst om detta?
1.2. Vi vill låna 200,000 på blanco för kontantinsats. Tycker banken om detta? Kommer de säga nej eller att vi bör vänta 2 år till tills vi sparat mer?

2. Köper vi ett hus för 1,6 miljoner i Halmstads närområde - då betyder det att där är lite att göra. I vårt tilltänka fall behöver badrum + kök renoveras (jag uppskattar 250,000kr för detta). Detta är "paniken". Därefter finns det lite annat att ta tag i så småningom, men det är ingen panik.
Så alltså skulle vi behöva ytterligare 300,000 (avrundar uppåt) för renoveringar. Saker som kommer bygga upp värdet på huset tror vi och används inte till konsumtion eller möbler/liknande.
2.1. Med tanke på fråga 1 och att vi behöver pengar till kontantinsatsen, hur ser banken på ytterligare pengar? Efter att hus är köpt, pantbrev, lagfart och vissa renoveringar så behövs kring 2 miljoner. Ekonomin är god, men det sparade kapitalet lågt - säger banken ja eller nej?

3. Och på tal om detta med att låna till renoveringar vid köp av villa. Hur är det med det? Vilka är "reglerna" där? Får man detta på bolåneränta eller räknar man fortfarande med 85% belåning? Skall man flytta in och göra någonting med huset för att sedan omvärdera huset för att komma tillbaka senare? Är det bättre att vi lånar 200,000 av mina svärföräldrar och säger att vi har de 300,000 som behövs?

Ah. Många frågor.
Jag kommer att ringa banken för att boka in ett möte nu i veckan tror jag.
Däremot hade det känts bra att ha lite kött på benen redan innan.

Tack för bra tråd annars.
God fortsättning på er alla.

Då jag har lite koll svarar jag fastän jag inte är TS. Med 65.000 innan skatt bör ni kunna låna max ca 3.510.000, upp till 85% av huset. Skulle med all säkerhet tro att banken föredrar att ni lånar 200.000 av dina svärföräldrar för att få ihop till kontantinsatsen än att låna utöver köpesumman, det bör även bli mest fördelaktigt för er räntemässigt då ni kan slippa blancolån osv.

Avseende lån till renoveringar har jag för lite erfarenhet för att uttala mig säkert, men skulle tro att det handlar mycket om lånekvot i förhållande till lön och om ekonomin klarar av det ytterligare lånet. Det går förmodligen det inte går att baka in i bolånet utan får vara ett blancolån om ni är uppe i 85% belåning. Du kommer inte kunna omvärdera huset förrän tidigast 5 år efter senaste värdering.

"Du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad 5 år efter du köpt den, och därefter löpande vart 5:e år.
Undantag kan göras från 5-årsregeln om du gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen."
http://www.boupplysningen.se/bo/omvardering-av-bostad

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@Kakann:

Hej.
Första inlägget i tråden (även om jag såg när den först skapades för typ 1000 inlägg sedan).

Min fråga har nog ställts mer än ett par gånger innan men hoppas du (eller någon annan) kan ha hänseende med detta.

Jag och min sambo bor idag i en hyresrätt. En förhållandevis fin sådan och betalar ca. 8200kr/mån. Mitt i stan i Halmstad och har nära till både natur, jobb, stan, affärer etc. Kan inte alls klaga egentligen.
Dock vill ju ju båda ha hus/villa och vi har börjat gå på visningar - detta innan vi varit och pratat med någon bank eller fått något lånelöfte/liknande.

Vi vill liksom "reka" marknaden. Kolla på en massa hus för att bilda en uppfattning om vad det är för någonting vi letar efter och vill ha.
Det vi kommer fram till sakta men säkert (och det är ju ingen överraskning precis) är att vi inte kommer att få allt, för då ligger huspriserna här runt omkring på över 3 miljoner - och för oss som förstagångsköpare är det för mycket. Vill gärna ha lite pengar över varje månad att lägga på annan än huset (+ att vi inte har kontantinsatsen...).

Men så igår vad vi och tittade på ett hus. Utgångspriset är 1,500,000 kr i ett fantastiskt fint villaområde och tätbebyggt område 7 km utanför stan. Huset i sig är något under de övriga husen i området vad gäller både storlek och skick, men för oss just nu hade det varit jättebra - och kanske fungerar tills vi får ett eller två barn som börjar bli till åren och behöver mer plats - vi räknar med att det är 7 år tills dess kanske?

Men så kommer vi till ekonomin.
Vi båda har stabila jobb och tjänar ca. 65,000/mån tillsammans innan skatt. Vi har inga lån (förutom ett studielån på 800kr/mån).
Däremot har vi inte ekonomi till någon kontantinsats. Vi sparar idag minst 10,000kr/mån till denna - men att spara ihop till en kontantinsats tar 2-3 år minst till.

Mina frågor:
1. Med vår ekonomi så vill vi köpa ett hus för 1,600,000 (säger vi att slutpriset blir på vårt framtida hus). Kontantinsats + lagfart + pantbrev är 300,000, varav vi har 100,000 för dessa - så vi behöver 200,000kr. Hur ser bankerna på detta?
1.1 Min sambos familj kommer med stor sannolikhet kunna gå in och hjälpa till med lånet. Tycker banken bäst om detta?
1.2. Vi vill låna 200,000 på blanco för kontantinsats. Tycker banken om detta? Kommer de säga nej eller att vi bör vänta 2 år till tills vi sparat mer?

2. Köper vi ett hus för 1,6 miljoner i Halmstads närområde - då betyder det att där är lite att göra. I vårt tilltänka fall behöver badrum + kök renoveras (jag uppskattar 250,000kr för detta). Detta är "paniken". Därefter finns det lite annat att ta tag i så småningom, men det är ingen panik.
Så alltså skulle vi behöva ytterligare 300,000 (avrundar uppåt) för renoveringar. Saker som kommer bygga upp värdet på huset tror vi och används inte till konsumtion eller möbler/liknande.
2.1. Med tanke på fråga 1 och att vi behöver pengar till kontantinsatsen, hur ser banken på ytterligare pengar? Efter att hus är köpt, pantbrev, lagfart och vissa renoveringar så behövs kring 2 miljoner. Ekonomin är god, men det sparade kapitalet lågt - säger banken ja eller nej?

3. Och på tal om detta med att låna till renoveringar vid köp av villa. Hur är det med det? Vilka är "reglerna" där? Får man detta på bolåneränta eller räknar man fortfarande med 85% belåning? Skall man flytta in och göra någonting med huset för att sedan omvärdera huset för att komma tillbaka senare? Är det bättre att vi lånar 200,000 av mina svärföräldrar och säger att vi har de 300,000 som behövs?

Ah. Många frågor.
Jag kommer att ringa banken för att boka in ett möte nu i veckan tror jag.
Däremot hade det känts bra att ha lite kött på benen redan innan.

Tack för bra tråd annars.
God fortsättning på er alla.

Med den inkomst ni har bör ni kunna spara minst 20 000 kr per månad tillsammans. Om ni verkligen vill flytta till hus kan det vara värt att leva snålt ett tag! Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kakann

Har ett bundet lån som håller på att gå ut, haft ett tvåårigt lån hos SBAB till 1.18%. Nu har vi fått följande erbjudande:

3 mån: 1,55%
1 år: 1,55%
2 år: 1,65%
3 år: 1,70%

Levnadssituation:

Villa
Lån 2.160.000
Värde 3.700.000
Driftkostnad ~ 3.500:-/mån
Belåningsgrad: 58,4%
Tot inkomst 84.000 brutto + barnbidrag

2 vuxna, 2 barn

Inga andra lån
~ 500.000 spar

Värt att kolla efter andra erbjudanden?
Vad kan vi tänkas få hos storbankerna?
Någon storbank/annan aktör som har erbjudanden för tillfället?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

@Kakann

Har ett bundet lån som håller på att gå ut, haft ett tvåårigt lån hos SBAB till 1.18%. Nu har vi fått följande erbjudande:

3 mån: 1,55%
1 år: 1,55%
2 år: 1,65%
3 år: 1,70%

Levnadssituation:

Villa
Lån 2.160.000
Värde 3.700.000
Driftkostnad ~ 3.500:-/mån
Belåningsgrad: 58,4%
Tot inkomst 84.000 brutto + barnbidrag

2 vuxna, 2 barn

Inga andra lån
~ 500.000 spar

Värt att kolla efter andra erbjudanden?
Vad kan vi tänkas få hos storbankerna?
Någon storbank/annan aktör som har erbjudanden för tillfället?

Eftersom du har under 60% belåning kan du få 1,09% hos Avanza. Kan vara värt att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

@Kakann:

Hej.
Första inlägget i tråden (även om jag såg när den först skapades för typ 1000 inlägg sedan).

Min fråga har nog ställts mer än ett par gånger innan men hoppas du (eller någon annan) kan ha hänseende med detta.

Jag och min sambo bor idag i en hyresrätt. En förhållandevis fin sådan och betalar ca. 8200kr/mån. Mitt i stan i Halmstad och har nära till både natur, jobb, stan, affärer etc. Kan inte alls klaga egentligen.
Dock vill ju ju båda ha hus/villa och vi har börjat gå på visningar - detta innan vi varit och pratat med någon bank eller fått något lånelöfte/liknande.

Vi vill liksom "reka" marknaden. Kolla på en massa hus för att bilda en uppfattning om vad det är för någonting vi letar efter och vill ha.
Det vi kommer fram till sakta men säkert (och det är ju ingen överraskning precis) är att vi inte kommer att få allt, för då ligger huspriserna här runt omkring på över 3 miljoner - och för oss som förstagångsköpare är det för mycket. Vill gärna ha lite pengar över varje månad att lägga på annan än huset (+ att vi inte har kontantinsatsen...).

Men så igår vad vi och tittade på ett hus. Utgångspriset är 1,500,000 kr i ett fantastiskt fint villaområde och tätbebyggt område 7 km utanför stan. Huset i sig är något under de övriga husen i området vad gäller både storlek och skick, men för oss just nu hade det varit jättebra - och kanske fungerar tills vi får ett eller två barn som börjar bli till åren och behöver mer plats - vi räknar med att det är 7 år tills dess kanske?

Men så kommer vi till ekonomin.
Vi båda har stabila jobb och tjänar ca. 65,000/mån tillsammans innan skatt. Vi har inga lån (förutom ett studielån på 800kr/mån).
Däremot har vi inte ekonomi till någon kontantinsats. Vi sparar idag minst 10,000kr/mån till denna - men att spara ihop till en kontantinsats tar 2-3 år minst till.

Mina frågor:
1. Med vår ekonomi så vill vi köpa ett hus för 1,600,000 (säger vi att slutpriset blir på vårt framtida hus). Kontantinsats + lagfart + pantbrev är 300,000, varav vi har 100,000 för dessa - så vi behöver 200,000kr. Hur ser bankerna på detta?
1.1 Min sambos familj kommer med stor sannolikhet kunna gå in och hjälpa till med lånet. Tycker banken bäst om detta?
1.2. Vi vill låna 200,000 på blanco för kontantinsats. Tycker banken om detta? Kommer de säga nej eller att vi bör vänta 2 år till tills vi sparat mer?

2. Köper vi ett hus för 1,6 miljoner i Halmstads närområde - då betyder det att där är lite att göra. I vårt tilltänka fall behöver badrum + kök renoveras (jag uppskattar 250,000kr för detta). Detta är "paniken". Därefter finns det lite annat att ta tag i så småningom, men det är ingen panik.
Så alltså skulle vi behöva ytterligare 300,000 (avrundar uppåt) för renoveringar. Saker som kommer bygga upp värdet på huset tror vi och används inte till konsumtion eller möbler/liknande.
2.1. Med tanke på fråga 1 och att vi behöver pengar till kontantinsatsen, hur ser banken på ytterligare pengar? Efter att hus är köpt, pantbrev, lagfart och vissa renoveringar så behövs kring 2 miljoner. Ekonomin är god, men det sparade kapitalet lågt - säger banken ja eller nej?

3. Och på tal om detta med att låna till renoveringar vid köp av villa. Hur är det med det? Vilka är "reglerna" där? Får man detta på bolåneränta eller räknar man fortfarande med 85% belåning? Skall man flytta in och göra någonting med huset för att sedan omvärdera huset för att komma tillbaka senare? Är det bättre att vi lånar 200,000 av mina svärföräldrar och säger att vi har de 300,000 som behövs?

Ah. Många frågor.
Jag kommer att ringa banken för att boka in ett möte nu i veckan tror jag.
Däremot hade det känts bra att ha lite kött på benen redan innan.

Tack för bra tråd annars.
God fortsättning på er alla.

Det går säkert att köpa via t.ex. SBAB som är ganska ”blancoglada”, men jag skulle nog råda er att spara mer innan ni köper hus. Speciellt om ni behöver göra en del större renoveringar, jag lånar iaf i princip endast ut till större delen av insatsen om det är ett bra objekt utan rimliga överraskningar inom närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Då jag har lite koll svarar jag fastän jag inte är TS. Med 65.000 innan skatt bör ni kunna låna max ca 3.510.000, upp till 85% av huset. Skulle med all säkerhet tro att banken föredrar att ni lånar 200.000 av dina svärföräldrar för att få ihop till kontantinsatsen än att låna utöver köpesumman, det bör även bli mest fördelaktigt för er räntemässigt då ni kan slippa blancolån osv.

Avseende lån till renoveringar har jag för lite erfarenhet för att uttala mig säkert, men skulle tro att det handlar mycket om lånekvot i förhållande till lön och om ekonomin klarar av det ytterligare lånet. Det går förmodligen det inte går att baka in i bolånet utan får vara ett blancolån om ni är uppe i 85% belåning. Du kommer inte kunna omvärdera huset förrän tidigast 5 år efter senaste värdering.

"Du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad 5 år efter du köpt den, och därefter löpande vart 5:e år.
Undantag kan göras från 5-årsregeln om du gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen."
http://www.boupplysningen.se/bo/omvardering-av-bostad

Man kan värdera när som helst och hur ofta som helst i syfte att låna mer pengar eller att t.ex. lägga om blanco. Det man inte kan ändra är sitt amorteringsgrundande värde (det bestämmer om man ska amortera 0/1/2/3%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

@Kakann

Har ett bundet lån som håller på att gå ut, haft ett tvåårigt lån hos SBAB till 1.18%. Nu har vi fått följande erbjudande:

3 mån: 1,55%
1 år: 1,55%
2 år: 1,65%
3 år: 1,70%

Levnadssituation:

Villa
Lån 2.160.000
Värde 3.700.000
Driftkostnad ~ 3.500:-/mån
Belåningsgrad: 58,4%
Tot inkomst 84.000 brutto + barnbidrag

2 vuxna, 2 barn

Inga andra lån
~ 500.000 spar

Värt att kolla efter andra erbjudanden?
Vad kan vi tänkas få hos storbankerna?
Någon storbank/annan aktör som har erbjudanden för tillfället?

Titta utan tvekan runt, ni bör kunna få klart bättre även om räntorna säkert är 20 punkter upp nu jämfört med för en månad sen. Kolla Avanza, det är nog bäst för er.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Man kan värdera när som helst och hur ofta som helst i syfte att låna mer pengar eller att t.ex. lägga om blanco. Det man inte kan ändra är sitt amorteringsgrundande värde (det bestämmer om man ska amortera 0/1/2/3%).

Nog för att jag litar på dig men ser gärna en källa på det, mest för att läsa in mig lite mer på det?
Tänkte nog lite snabbt/tokigt där.

Edit: hittade själv lite tydligare info: https://www.fastighetsbyran.se/salja-bostad/vara-tjanster/var...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

@Kakann: Vår familj ska köpa en ny producerad bostadsrätt och vi behöver låna ca 400 000 kr. Lön före skatt är 45000 kr för hela familjen.

Bostaden kostar 4 850 000 kr
Kontantinsatsen är ca 4 450 000 kr

Ungefär vilken ränta kan man förvänta sig?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

@Kakann: Vår familj ska köpa en ny producerad bostadsrätt och vi behöver låna ca 400 000 kr. Lön före skatt är 45000 kr för hela familjen.

Bostaden kostar 4 850 000 kr
Kontantinsatsen är ca 4 450 000 kr

Ungefär vilken ränta kan man förvänta sig?

Med 400 000kr i lån spelar inte räntan så står roll
Skillnaden mellan 1,05 och 1,35 är ju endast 100kr/mån

Vad jag märkt när jag kollat lite lånelöfte osv på olika banker här i Stockholm, är att om man har mindre lån så verkar det bli svårare att förhandla, eller vissa banker verkar inte ens intresserade av ett bostadslån om det är för lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Med 400 000kr i lån spelar inte räntan så står roll
Skillnaden mellan 1,05 och 1,35 är ju endast 100kr/mån

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mer på ifall man ens får 1,4-1,5 % ränta då det är ett ganska lite belopp då list räntorna är ca 1,75-1,9% just nu och vill inte betala extra mycket i onödan ifall man fixar 1,4 istället för list ränta på 1,9 så kan man använda pengarna till något annat.

Edit Därför jag frågade ifall det var ett större lån på 1-2 miljoner så skulle man lätt kunna få 1,3-1,4% ränta

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja peka finger till samtliga banker i Sverige. Just för att: Jag har alltid haft bra lön och då långt över medelönen i Sverige och jag har alltid varit snål och har alltid betalat av alla mina nya sportbilar utan problem. Jag ”partar” aldrig(man lever billigt då 😂👍) Jag har aldrig någonsin hamnat hos kronofogden. Aldrig övertraserat något. Jag har sparkapital men med det sjuka synsätt som de svenska bankerna har med sjuka insater så får jag helt enkelt inga vettiga lån. Åker jag då över havet till normala länder i resterande europa så räcker det att man har en fet lön(min lön i Sverige idag räknas som fet lön både i Tyskland, Holland, Belgien osv mfl andra länder för att klara av att få ett vetigt lån, dock inte av de korrumperade bankerna i Sverige, trots att jag tjänar långt löver medel) och utomlands krävs dessutom ingen insats alls utan en vettig bra lön så du kan amortera, för att kunna köpa en modernare lägenhet eller hus. Risken utomlands är din lägenhet eller hus, betalar du inte i form av amortering så tar banken din lägenhet, din lägenhet blir bankens säkerhet. Dessutom räcker det att ha borgensman för att få lån utomlands. En sak till, bostadsrätter finns inte någonstans i resterande europa endast i Sverige, vilket också är rena skiten, samt bluff och båg AB. Att inte EU domstolen gjort något åt detta bostadshelvetes mygel som pågår i Sverige förstår jag inte alls. Bostadsrätter borde rivas upp helt och bli äganderätter precis som i resterande europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Jag skulle vilja peka finger till samtliga banker i Sverige. Just för att: Jag har alltid haft bra lön och då långt över medelönen i Sverige och jag har alltid varit snål och har alltid betalat av alla mina nya sportbilar utan problem. Jag ”partar” aldrig(man lever billigt då 😂👍) Jag har aldrig någonsin hamnat hos kronofogden. Aldrig övertraserat något. Jag har sparkapital men med det sjuka synsätt som de svenska bankerna har med sjuka insater så får jag helt enkelt inga vettiga lån. Åker jag då över havet till normala länder i resterande europa så räcker det att man har en fet lön(min lön i Sverige idag räknas som fet lön både i Tyskland, Holland, Belgien osv mfl andra länder för att klara av att få ett vetigt lån, dock inte av de korrumperade bankerna i Sverige, trots att jag tjänar långt löver medel) och utomlands krävs dessutom ingen insats alls utan en vettig bra lön så du kan amortera, för att kunna köpa en modernare lägenhet eller hus. Risken utomlands är din lägenhet eller hus, betalar du inte i form av amortering så tar banken din lägenhet, din lägenhet blir bankens säkerhet. Dessutom räcker det att ha borgensman för att få lån utomlands. En sak till, bostadsrätter finns inte någonstans i resterande europa endast i Sverige, vilket också är rena skiten, samt bluff och båg AB. Att inte EU domstolen gjort något åt detta bostadshelvetes mygel som pågår i Sverige förstår jag inte alls. Bostadsrätter borde rivas upp helt och bli äganderätter precis som i resterande europa.

Hur går det ihop att du haft ”fet lön” och alltid varit snål men verkar ha problem med de högst modesta kontantinsatserna på 15% som krävs?

Du tar också upp Tyskland som vad jag vet har regler om att man max får låna 80% av bostadens värde vilket skulle göra att du behöver mer pengar kontantinsats än i Sverige.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: stora skillnaden är bostadsrätter. Vem f vill betala hyra när du köpt en lägenhet? Ingen i europa utom skandinaver! Bankmygel på högsta nivå, vilket innebär att du betalat av dit lån 2 ggr det vill säga dubbelt upp emot vad det är värt, utan att du förstår det själv. Fungerar endast så i Sverige och ingen annanstans. Bostadrätter och vad det innebär är just en enda stor mygel. I Tyskland betalar du ingen hyra när du köpt lägenhet för det finns bara äganderätter, vilket också är den största ekonomiska skillnaden! Lånen är fortfarande bättre i och med ingen hyra. Hyra på något du äger är ren och skär vansinne och mygel på högsta nivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Jag skulle vilja peka finger till samtliga banker i Sverige. Just för att: Jag har alltid haft bra lön och då långt över medelönen i Sverige och jag har alltid varit snål och har alltid betalat av alla mina nya sportbilar utan problem. Jag ”partar” aldrig(man lever billigt då 😂👍) Jag har aldrig någonsin hamnat hos kronofogden. Aldrig övertraserat något. Jag har sparkapital men med det sjuka synsätt som de svenska bankerna har med sjuka insater så får jag helt enkelt inga vettiga lån. Åker jag då över havet till normala länder i resterande europa så räcker det att man har en fet lön(min lön i Sverige idag räknas som fet lön både i Tyskland, Holland, Belgien osv mfl andra länder för att klara av att få ett vetigt lån, dock inte av de korrumperade bankerna i Sverige, trots att jag tjänar långt löver medel) och utomlands krävs dessutom ingen insats alls utan en vettig bra lön så du kan amortera, för att kunna köpa en modernare lägenhet eller hus. Risken utomlands är din lägenhet eller hus, betalar du inte i form av amortering så tar banken din lägenhet, din lägenhet blir bankens säkerhet. Dessutom räcker det att ha borgensman för att få lån utomlands. En sak till, bostadsrätter finns inte någonstans i resterande europa endast i Sverige, vilket också är rena skiten, samt bluff och båg AB. Att inte EU domstolen gjort något åt detta bostadshelvetes mygel som pågår i Sverige förstår jag inte alls. Bostadsrätter borde rivas upp helt och bli äganderätter precis som i resterande europa.

Vad anger bankerna för skäl till att inte ge dig lån?

Vad är det för fel på bostadsrätter? Tycker det är väldigt bra.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Vad anger bankerna för skäl till att inte ge dig lån?

Vad är det för fel på bostadsrätter? Tycker det är väldigt bra.

Finns fördelar med bostadsrätter vs ägarlägenheter främst är reparationer enklare samt att man kan vräka störiga grannar priset är också generellt lägre.

Exempel en 4 miljoner bostadsrätt skulle förmodligen gå för runt 7 miljoner i Stockholm då förenings lån inte syns och en stor del av hyran går till att betala av räntan och lånen som förenings tagit.

Ägarlägenhet är dyrare men en säkrare form av boende jämfört med bostadsrätt dock så är reparationer svårare då allt finansiera av de som äger lägenheterna så ifall det finns 100 lägenheter i ett samfällighet så måste alla skjuta till pengar för reparationer efter 20-30 år.

Man kan inte heller bli vräkt.

Det är väl de största skillnaderna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv

@dl380g7 kontantinsatsen brukar vara prestationen som krävs för att visa att du kan spara ihop pengar för att få låna. 15…% är ju inget märkvärdigt. Att skylla på att det är bostadsformens Bostadsrätt:s fel att det är höga priser beror på helt enkelt tillgång och efterfrågan. Bruksvärdesprincipen har gjort att bolagen producerar hellre borätter än hyresrätter. Då det är brist på bostäder så blir de dyrare. Trots fet lön så har du prioriterat sportbilar framför en bostad. Det visar för banken hur du prioriterar. Ägarlägenheter har oftasts en avgift för underhåll av de gemensamma ytorna. Vem tror du skulle laga hissen annars om den går sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Aktsu: stora skillnaden är bostadsrätter. Vem f vill betala hyra när du köpt en lägenhet? Ingen i europa utom skandinaver! Bankmygel på högsta nivå, vilket innebär att du betalat av dit lån 2 ggr det vill säga dubbelt upp emot vad det är värt, utan att du förstår det själv. Fungerar endast så i Sverige och ingen annanstans. Bostadrätter och vad det innebär är just en enda stor mygel. I Tyskland betalar du ingen hyra när du köpt lägenhet för det finns bara äganderätter, vilket också är den största ekonomiska skillnaden! Lånen är fortfarande bättre i och med ingen hyra. Hyra på något du äger är ren och skär vansinne och mygel på högsta nivå!

Nej du betalar inte hyra i en bostadsrätt, du betalar en avgift som skall täcka driften och underhåll för huset som din lägenhet ligger i. Det är väldigt vanligt med liknande avgifter i andra europeiska länder i lägenheter med äganderätt, annars hade ju husen kollapsat efter ett tag. Skillnaden är helt enkelt vad man har med i avgiften.

Vill du gärna ha som det är i andra länder finns det föreningar som inte inkluderar värme, vatten eller liknande i sin avgift. Oavsett har det inget med banker eller bostadslån att göra.

Nu är jag inte så stor förespråkare för bostadsrätter men det är på grund av att jag inte vill kunna påverkas ekonomiskt av hur idioter i föreningen och styrelsen bestämmer saker. Den löpande ekonomin är det ingen större skillnad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Aktsu: stora skillnaden är bostadsrätter. Vem f vill betala hyra när du köpt en lägenhet? Ingen i europa utom skandinaver! Bankmygel på högsta nivå, vilket innebär att du betalat av dit lån 2 ggr det vill säga dubbelt upp emot vad det är värt, utan att du förstår det själv. Fungerar endast så i Sverige och ingen annanstans. Bostadrätter och vad det innebär är just en enda stor mygel. I Tyskland betalar du ingen hyra när du köpt lägenhet för det finns bara äganderätter, vilket också är den största ekonomiska skillnaden! Lånen är fortfarande bättre i och med ingen hyra. Hyra på något du äger är ren och skär vansinne och mygel på högsta nivå!

Som tidigare påpekat, du betalar en avgift, denna avgift går till BRF:en och skall då inkludera underhåll (reparationer), drift (el, vatten, värme) och skötsel (snöröjning, gräsklippning) av fastigheter.
Ibland ingår även tex TV och Bredband i detta.

Men även att finansiera de lån som en BRF nästan alltid har, det finns få skuldfria BRF:er

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ifall det inte redan är länkat, man kan söka efter ränta på prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/bolan.php

Vi fick förresten vårt bolån när jag var arbetslös och min fru hade en timanställning, bankmannen kommenterade att "du får ju jobb snart" och att "du (min fru) som undersköterska har ju alltid jobb". Men det verkar vara olika med sånt här...
Men man tycker också att enbart bostaden borde räcka som säkerhet för banken.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eftersom du har under 60% belåning kan du få 1,09% hos Avanza. Kan vara värt att titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kakann:

Titta utan tvekan runt, ni bör kunna få klart bättre även om räntorna säkert är 20 punkter upp nu jämfört med för en månad sen. Kolla Avanza, det är nog bäst för er.

Kommit fram till samma slutsats, ansökt hos Avanza, följer upp det i tråden.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Kommit fram till samma slutsats, ansökt hos Avanza, följer upp det i tråden.

Jag har kollat lite på Avanza också men tyvärr var mitt lån för litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har kollat lite på Avanza också men tyvärr var mitt lån för litet.

Hur stort lån?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Hur stort lån?

Precis under 500k. Behövde vara över 500k. Med ett så pass litet lån blir det inga större pengar på ett år likväl men samtidigt kan man ha roligare för pengarna än att betala ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Kommit fram till samma slutsats, ansökt hos Avanza, följer upp det i tråden.

Nu har 3 mån hos Avanza åkt upp till 1,34%.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Föredetting

Finns det något smidigt sätt att låna till en sommarstuga i Finland med en bank i Sverige, eller är det bara att gå till Finland som gäller?

Har ett arv som skulle behöva köpas loss från ena arvingen som inte vill ha fastigheten, utan hellre tar halva värdet i kontanter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.