Finns det ens någon vettig 1440p 144hz 27'' skärm?

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon vettig 1440p 144hz 27'' skärm?

Hej SC!

Har nu länge gått i tankarna om en ny spelskärm. Sitter i dagsläget med en Benq XL2411 som jag inte är ett jätte fan över.
Har titta runt länge och på en massa olika modeller och paneler. Stått på köpknappen på vissa skärmar tills man läser alla recensioner om BLB, döda pixlar osv. Därför tänkte jag nu vända mig till er som har lite koll på skärmarna.

Mina krav är:
-27 tum, 1440p & 144hz.
-Freesync/G-sync, nu när Nvidia släppt stöd för adaptiv sync.
-Gärna en diskret och stilren design, men inget krav direkt.

Panelmässigt så har jag varit inne och snurrat på både VA, IPS & även TN(De panelerna som sägs ha bra färgåtergivning för att vara TN, tex PG278QR). Jag kommer endast använda skärmen till att spela på, men vill gärna då få en så bra bild som möjligt. Spelen jag spelar idag är LOL, CSGO, PUBG & Rise of the thomb raider. Skulle vilja betala runt 5000kr, men kan sträcka mig till max 7000kr. Även då försöka slippa dom skärmarna med en massa döda pixlar, BLB osv.
Finns det några sådana skärmar? eller skall jag vänta tills där släpps nya?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Acer Predator XB271HU.

G-Sync och IPS-panel. Inga döda pixlar etc men det är ju omöjligt att säga vad du får :). Byter man foten mot valfritt VESA-fästeställ så är den inte så skrikig heller.

Länk: https://www.inet.se/produkt/2205480

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk

Det kommer en del nya skärmar i detta segmentet, så har du tänkt köpa en nu så kan det vara idé att vänta lite. Acer Nitro Xv272UP kom ut för nån vecka sedan men det finns inga recensioner än, och Aorus AD27QD ser ganska lovande ut, enligt komplett ska den komma i början på februari. Razer har även en på gång. Alla dessa tre använder en ny panel från Innolux.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Bildexpert 📺

@Robinev: I princip alla 27-tums, 2560x1440, 144 Hz-skärmar på marknaden stämmer in på dina önskemål. Adaptiv sync i någon form är standard sedan ett par år tillbaka.

Har du otur och får döda pixlar så får du reklamera eller ångra köpet, finns tyvärr ingen "köp-den-här-så-slipper-du-döda-pixlar"-skärm i den här kategorin. BLB är en kombination av exemplarlotteri och hur man väljer att hantera frågan. Alla skärmar har någon form av skavank, gäller att välja vilken skavank man kan acceptera. Den nya generationen 4K/144–Hz-IPS-skärmarna som finns verkar än så länge vara mycket mindre problematiska på detta, exempelvis Acer Nitro XV273KP. Men det återstår att se vilka rapporter om problem som strömmar in.

Permalänk
Medlem

När det gäller BLB så kan det också vara bra att läsa denna artikel, de flesta moderna skärmar har på tok för hög ljusstyrka direkt ur kartongen vilket gör att problemen med BLB blir överdrivna.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv en XB271HU som jag är nöjd med. Enda jag inte gillar med skärmen sådär i efterhand är att den har G-sync men inte FreeSync. Det betyder att jag är inlåst till att köpa Nvidia nästa gång jag ska uppgradera grafikkort för att kunna använda adaptiv synk. Inte ett omedelbart problem förvisso, då mitt nuvarande kort är ett GTX 1070, och jag lär ta över fruns GTX 1080 Ti när hon uppgraderar, men ändå en tråkig sits att behöva vara i.

En (bra!) FreeSync-skärm hade därför varit det jag hade rekommenderat. AMD må inte vara särskilt konkurrenskraftiga på high end-grafikkort idag, men en bildskärm går det säkert minst två, kanske fler grafikkort på innan man byter.

Då kanske det inte är Nvidia som tillverkar det kort man vill köpa då...

Permalänk
Medlem

@Robinev: Jag kan VARMT rekommendera den skärmen som jag testade och recenserade nyligen! Den spöade den 165hz IPS 1440p 27" skärm jag haft innan med hästlängder i både design och snabbhet. Gillade även det välvda, här har du en länk till den på prisjakt

Här är min recension om du inte redan sett den.

PS: Freesync2 i den funkade även med mitt GTX 1070ti kort.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Jag är nöjd med min Acer Predator XB271HU.

G-Sync och IPS-panel. Inga döda pixlar etc men det är ju omöjligt att säga vad du får :). Byter man foten mot valfritt VESA-fästeställ så är den inte så skrikig heller.

Länk: https://www.inet.se/produkt/2205480

Är inget jätte fan av predator loggan, men det kanske man kan leva med.

Skrivet av hipstergamer:

Det kommer en del nya skärmar i detta segmentet, så har du tänkt köpa en nu så kan det vara idé att vänta lite. Acer Nitro Xv272UP kom ut för nån vecka sedan men det finns inga recensioner än, och Aorus AD27QD ser ganska lovande ut, enligt komplett ska den komma i början på februari. Razer har även en på gång. Alla dessa tre använder en ny panel från Innolux.

Har sett detta också och hoppades att de panelerna skulle vara bättre. Såg dock någon recension som inte såg bra ut.
Skall se om jag hittar den!

Skrivet av Laxpudding:

@Robinev: I princip alla 27-tums, 2560x1440, 144 Hz-skärmar på marknaden stämmer in på dina önskemål. Adaptiv sync i någon form är standard sedan ett par år tillbaka.

Har du otur och får döda pixlar så får du reklamera eller ångra köpet, finns tyvärr ingen "köp-den-här-så-slipper-du-döda-pixlar"-skärm i den här kategorin. BLB är en kombination av exemplarlotteri och hur man väljer att hantera frågan. Alla skärmar har någon form av skavank, gäller att välja vilken skavank man kan acceptera. Den nya generationen 4K/144–Hz-IPS-skärmarna som finns verkar än så länge vara mycket mindre problematiska på detta, exempelvis Acer Nitro XV273KP. Men det återstår att se vilka rapporter om problem som strömmar in.

Du som har koll, vilken skärm skulle du köpt om du var i min sits?

Permalänk
Medlem

@Robinev: Eltejp så slipper du loggan. Jag har föregångaren till den skärmen (ser ut som en vanlig skärm dock) och är supernöjd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Robinev: jag är galet nöjd med min ROG Swift PG27VQ . Använt den sedan i sommras uteslutande för BF1 samt BFV

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det gäller BLB så kan det också vara bra att läsa denna artikel, de flesta moderna skärmar har på tok för hög ljusstyrka direkt ur kartongen vilket gör att problemen med BLB blir överdrivna.

Har sett det artikeln och är egentligen inte jätte rädd för BLB, undrade bara om där fanns någon panel som var mindre drabbade än andra.

Skrivet av pv2b:

Har själv en XB271HU som jag är nöjd med. Enda jag inte gillar med skärmen sådär i efterhand är att den har G-sync men inte FreeSync. Det betyder att jag är inlåst till att köpa Nvidia nästa gång jag ska uppgradera grafikkort för att kunna använda adaptiv synk. Inte ett omedelbart problem förvisso, då mitt nuvarande kort är ett GTX 1070, och jag lär ta över fruns GTX 1080 Ti när hon uppgraderar, men ändå en tråkig sits att behöva vara i.

En (bra!) FreeSync-skärm hade därför varit det jag hade rekommenderat. AMD må inte vara särskilt konkurrenskraftiga på high end-grafikkort idag, men en bildskärm går det säkert minst två, kanske fler grafikkort på innan man byter.

Då kanske det inte är Nvidia som tillverkar det kort man vill köpa då...

Där har du faktiskt en poäng, men det är inget jag bryr mig om. Nvidia kommer alltid vara duktiga, men visst dom är kanske inte mest prisvärda just då!

Skrivet av Deriveh:

@Robinev: Jag kan VARMT rekommendera den skärmen som jag testade och recenserade nyligen! Den spöade den 165hz IPS 1440p 27" skärm jag haft innan med hästlängder i både design och snabbhet. Gillade även det välvda, här har du en länk till den på prisjakt

Här är min recension om du inte redan sett den.

PS: Freesync2 i den funkade även med mitt GTX 1070ti kort.

Har sett recensionen och måste säga att jag blev sugen, dock är den lite dyr!
Edit: Såg nu att det låg på 6990 kr, kanske får kika mer på den!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robinev:

Där har du faktiskt en poäng, men det är inget jag bryr mig om. Nvidia kommer alltid vara duktiga, men visst dom är kanske inte mest prisvärda just då!

Nvidia kommer säkert att tillverka okej grafikkort framöver. Det gör AMD också. Deras RX Vega-serie och Radeon VII är ändå riktigt vassa grafikkort om man bortser från konkurrensen.

Frågan är dock, vet du vad du ska ha bildskärmen kopplad till om 5 år? Kanske är en spelkonsoll. Eller en dator med integrerad grafik (detta blir bättre och bättre hela tiden).

Att undvika en inlåsning i det läget är nog bara smart om det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Robinev: Eltejp så slipper du loggan. Jag har föregångaren till den skärmen (ser ut som en vanlig skärm dock) och är supernöjd.

Haha hur snyggt är det med eltejp på skärmen? xD

Skrivet av Doorfen:

@Robinev: jag är galet nöjd med min ROG Swift PG27VQ . Använt den sedan i sommras uteslutande för BF1 samt BFV

Den är lite för dyr tyvärr!

Permalänk
Medlem

Samma skärm som i min signatur. Haft den något år, grymt nöjd med allt

Acer XB271HU @ 1440p 165Hz

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robinev:

Du som har koll, vilken skärm skulle du köpt om du var i min sits?

Det är dina pengar, din dator och ditt beslut.

Permalänk
Medlem

@Robinev: Går säkert att hitta för ett bra pris på ebay

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är dina pengar, din dator och ditt beslut.

Jo så klart! Tänkte mer om du hade några modeller du kunde rekommendera.
Känns alltid bättre att köpa något som experterna rekommenderar

Permalänk
Medlem

Acer XB271HU är väl det bästa köpet då.
Undvik TN, även en bra TN panel är tråk.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Robinev:

Jo så klart! Tänkte mer om du hade några modeller du kunde rekommendera.
Känns alltid bättre att köpa något som experterna rekommenderar

Jag strävar i första hand efter att förklara och informera. Så att var och en kan fatta sina beslut om vilken produkt som är lämpligast. Det finns alldeles för många modeller på marknaden för att någon ska kunna ställa sig och peka ut enskilda exemplar som "bästa köp" etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag strävar i första hand efter att förklara och informera. Så att var och en kan fatta sina beslut om vilken produkt som är lämpligast. Det finns alldeles för många modeller på marknaden för att någon ska kunna ställa sig och peka ut enskilda exemplar som "bästa köp" etc.

Okej jag förstår, måste säga att jag lärt mig en del från dina videos här på SC!
Tack för hjälpen!

Permalänk

Jag köpte en Dell s2719dgf på black friday för 3450:- är helnöjd med denna. Är dock TN panel men för mina spelbehov mest BF V och Fortnite är den riktigt bra och snabb. Kör 155Hz med DP kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saftsvalle:

Jag köpte en Dell s2719dgf på black friday för 3450:- är helnöjd med denna. Är dock TN panel men för mina spelbehov mest BF V och Fortnite är den riktigt bra och snabb. Kör 155Hz med DP kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Vart köpte du den?

Hittar bara utländska affärer som har den.

Är texten skarp i windows?

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

Kan säga att sen jag fick dp kabel 1.4 vesa 32.4Gb till min Acer nitro xv272up 144Hz ips freesync så satt jag å lira cs go med ett stort leende på läpparna. Blev mycket bättre upplevelse än med hdmi kabeln som följde med, kan filma lite ikväll kanske så får du ser gemfört jag med min sons 144hz TN Acer predator 24" så är hans bild bra men med en grådassig hinna över bilden mot ips panelen. Och gemfört jag ips panelen från min 23.5 eizo foris 2333 så är denna mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
CS-mästare

@natal:

Hört bra saker om Viewsonics skärmar. Själv använder jag en Asus pg258q 240hz och är nöjd.

Permalänk
Skrivet av natal:

Hej,

Vart köpte du den?

Hittar bara utländska affärer som har den.

Är texten skarp i windows?

Mvh

Jag köpte den från Dell på
https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rmen-dell-27-s271...

Ser att den är lite dyrare idag. Ja texten är skarp i Windows i native upplösning dvs 1440p.
Skärmen är väldigt ren och snygg, smal bezel runt om och endast en liten Dell logga längst ner i mitten. Mycket enkel att justera och vinkla i höjdled.

Var dock ett par veckors leveranstid från dell samt du/ en fysisk person måste mottaga produkten efter ök med speditören.

För pengen jag gav är jag helnöjd. Du kan själv läsa reviews på nätet om den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Kan säga att sen jag fick dp kabel 1.4 vesa 32.4Gb till min Acer nitro xv272up 144Hz ips freesync så satt jag å lira cs go med ett stort leende på läpparna. Blev mycket bättre upplevelse än med hdmi kabeln som följde med

Nu kanske jag är utdaterad... Men alla HDMI-kablar kan väl inte hantera 144 hz i 1440p?

Visa signatur

Razer Blade Stealth / Macbook Air M1 512GB 8/8

Sennheiser HD800S / Sennheiser HD650 / Sennheiser HD600
Sennheiser PXC550 / Sennheiser HD598

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomender den här [jag kopte den för 5000 för ett par månader sedan]. Den är IPS /144hz /1440p /Freesync /Nvidia freesync och jag tycker den ser ganska fint ut.
MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av HlMSELF:

Nu kanske jag är utdaterad... Men alla HDMI-kablar kan väl inte hantera 144 hz i 1440p?

Ne de skickade nog med nån budget variant, freesync funkade inte heller på hdmi kabeln de skickade med, just i cs så ställde jag mer till 1080p å 2Xmsaa så med freesync på är det smoth även mitt inne i smokes. Ska prova lite dragon age och bf4 ikväll äger inte bf v än. Eller kanske lite elder scroll i ultra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iknight:

Jag skulle rekomender den här [jag kopte den för 5000 för ett par månader sedan]. Den är IPS /144hz /1440p /Freesync /Nvidia freesync och jag tycker den ser ganska fint ut.
MVH

Du har glömt att berätta vilken skärm du köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du har glömt att berätta vilken skärm du köpte.

Oj hahahahah! https://www.webhallen.com/se/product/218694-ASUS-MG279Q-27-14...