Kan grafikkortet ta permanent skada av överklockning på sikt, som inte syns i grafikfel etc?

Permalänk

Kan grafikkortet ta permanent skada av överklockning på sikt, som inte syns i grafikfel etc?

Hej! har ett msi gtx 1070 som jag har överklockat +170Mhz core och +340Mhz vram. Ingen övervoltning. Temp ligger på max 69 grader. Har aldrig märkt ett enda grafikfel, har kört så ca en månad. Har börjat få stora fps drops då och då i bf5 men även i dota2:S
Bf5 har iofs blivit lägre fps efter senaste patchen så det kan vara det men det rasade från 130 fps till 40 några sekunder o började lagga i dota2 nyss. Har för första gången sett ett lite märkligt grafikfel i bf5 när jag hade field of view på 105, när jag hukade mig o gick så blev benet konstigt i vissa vinklar. Men det kan ha varit att jag provade på hög field of view eftersom det försvann när jag fick tillbaka till 70.

Tempraturen o så har inte vart något hög då detta har inträffat. Vad kan det bero på? Kan jag ha sabbat grafikkortet genom att ha överklockat minnet ett tag? Kan man göra det fast grafiken är stabil utan artefakter eller krasher? samt att tempen inte är högre än 69 grader verkligen?

tacksam för råd!

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Testa å sänk överklockningen lite, ett tecken på ostabil överklockning kan va just fps dippar. Sen kan en överklockning va mer eller mindre stabil med nya drivrutiner. Så du kan va lugn tror jag

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Angående de problem du nämner så är det nog rätt troligt att överklockningen är ostabil. Har du ökat power target/ power limit något? Kan vara värt ett försök för att se om dina problem försvinner, annars är det bara att köra default istället.

Och istället för att klocka ditt 1070 (som normalt sett bör klara båda spel du nämner utan större problem) så kanske du skulle klocka din 4770K som troligtvis går på knäna varje gång du drar igång BFV. Gjorde iaf min förra 4790K när jag spelade Battlefield 1, så kan inte tänka mig att 4770K skulle må så mycket bättre i BFV med uppdaterad grafik.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Har inte frekvenserna precis i huvudet, men har för mig att 1070 korten tar sig till någonstans runt 2075-2095 men därefter så tar det lite stopp. Jag har ett MSI 1070 Gaming X och 175 mhz skulle sätta det runt 2100-2110 någonstans vilket låter som att du pressar kislet ganska friskt. Ta det jag säger med en nypa salt, har inte super bra koll på alla siffror rörande 1000 serien, men kan vara värt att kolla upp.