Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av sphinx:

Jag har funderat på samma så jag slipper han en extra kabel till min gamla modmic. Magneten är inga problem.

Ja den verkar vara riktigt trevlig den micen trots att den är trådlös. Var inne på att köpa ett gamingheadset men tänkte att äsch, jag köper bra ljud. Jag lyssnar mycket på musik och har alltid kört billigare sennheiser lurar rakt in i moderkotet på datorn. Dags att skämma bort öronen lite tänkte jag.

Jag har noll koll på ljud, så har en del att läsa på. Spelar det någon roll vilken USB-sladd man har från dac+amp till datorn? Bara något sådant har jag ingen aning om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överkill:

Ja den verkar vara riktigt trevlig den micen trots att den är trådlös. Var inne på att köpa ett gamingheadset men tänkte att äsch, jag köper bra ljud. Jag lyssnar mycket på musik och har alltid kört billigare sennheiser lurar rakt in i moderkotet på datorn. Dags att skämma bort öronen lite tänkte jag.

Jag har noll koll på ljud, så har en del att läsa på. Spelar det någon roll vilken USB-sladd man har från dac+amp till datorn? Bara något sådant har jag ingen aning om.

Se bara till att USB-kabeln är USB 2 godkänd så ska det inte spela någon större roll. Brukar följa med en USB kabel med de flesta daccarna, fast säkert inte med alla.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Se bara till att USB-kabeln är USB 2 godkänd så ska det inte spela någon större roll. Brukar följa med en USB kabel med de flesta daccarna, fast säkert inte med alla.

Tack för tipset! Är det något annat jag måste tänka på när jag börjar? Kan det komma störningar via USB kabeln? Finns det dac+amp som är känsligare än andra för sånt? Är det bara Impedansen jag bör kolla efter, så att dac/amp kan hantera högra Impendans än vad Hörlurarna har? Om en dac/amp klarar av 300 Ohm, kan jag köra ett par 300 Ohm lurar på det? Eller ska man ta i överkant?

Som sagt, jag är supergrön och behöver lite guidning

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Doorfen:

ah tack :). Ska gå in och testlyssna lite på en hifi affär på Kungsholmen. Är dock extremt nöjd med mina HD 700. Men skulle va roligt med nått nytt.

Intresserad av vart på kungsholmen denna hifi butik finns! Är det den vid Rådhuset? Är på jakt efter nya hörlurar men vill kunna testlyssna först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilextendo:

Intresserad av vart på kungsholmen denna hifi butik finns! Är det den vid Rådhuset? Är på jakt efter nya hörlurar men vill kunna testlyssna först!

Ja det är den. Södra Agnegatan ligger Audio concept på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Överkill:

Tack för tipset! Är det något annat jag måste tänka på när jag börjar? Kan det komma störningar via USB kabeln? Finns det dac+amp som är känsligare än andra för sånt? Är det bara Impedansen jag bör kolla efter, så att dac/amp kan hantera högra Impendans än vad Hörlurarna har? Om en dac/amp klarar av 300 Ohm, kan jag köra ett par 300 Ohm lurar på det? Eller ska man ta i överkant?

Som sagt, jag är supergrön och behöver lite guidning

Tack på förhand!

Köp en dac/amp som har så låg utimpedans som möjligt. De flesta lite roligare modellerna har en utimpedans som ligger nånstans under 1ohm men det finns undantag. Sedan ska man inte stirra sig blind på vad tillverkaren skriver att enheten orkar driva...Då skulle till exempel moderkortets inbyggda ljudkort vara det bästa sedan skivat bröd. "drives up to 600 ohm headphones" säger egentligen ingenting om hur pass mycket ström enheten kan leverera och vid vilken impedans.

Ett annat tips är att välja en dac/amp som dessutom har en line-out. Anledningen till detta är att du kan använda enheten som en ren dac om du vill testa till exempel en rörförstärkare eller om du behöver något specifikt i framtiden.

Själv kör jag med en Korg DS-dac 100M just för att den har de funktioner jag vill ha. Digital volymkontroll, line-out samt att den är riktigt välljudande. Dessutom matchar den otroligt bra med lurar som är väldigt lättdrivna då den har väldigt lite brus.

Jag kör denna dac ihop med en ifi micro ican SE som är en ren hörlursförstärkare med hur mycket pulver som helst. Den matchar dock lite dåligt med väldigt lättdrivna lurar då den har väldigt hög gain, även på lägsta. Så med dessa två enheter så har jag allt jag behöver samtidigt som det finns möjlighet dels för riktigt tungdrivna lurar men det går även att köra iems, eller köra dacen direkt in i en förstärkare för högtalare.

Så försök tänka igenom ditt scenario och gör ett så smart val som möjligt redan från början. Så slipper du kasta massor med pengar i sjön som jag har gjort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överkill:

Tack för tipset! Är det något annat jag måste tänka på när jag börjar? Kan det komma störningar via USB kabeln? Finns det dac+amp som är känsligare än andra för sånt? Är det bara Impedansen jag bör kolla efter, så att dac/amp kan hantera högra Impendans än vad Hörlurarna har? Om en dac/amp klarar av 300 Ohm, kan jag köra ett par 300 Ohm lurar på det? Eller ska man ta i överkant?

Som sagt, jag är supergrön och behöver lite guidning

Tack på förhand!

Såg du redan fått ett svar här ovanför.
Vilka lurar ska du driva och vilka lurar har du tänkt skaffa? Det är lite det som kan va problemet, du köper en kanske en amp/dac kombo och skaffar andra hörlurar senare, vilket startar den kända "upgrade" härvan

Permalänk
Fyndjägare

Ligger en Arcam rHead på Blocket för 1800kr. Trelleborg. En bra förstärkare. Inte min annons.

https://www.blocket.se/vi/83592865.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv

@Överkill: kika på blocket annonsen här nu! Bra sak till bra pris!

https://www.blocket.se/vi/83592865.html

Du kommer ha bra läge skaffa "bättre" lurar med den där. Köpte min för 2.9k. Den mår väl med separat DAC om det önskas, annars direkt med 2xRCA till 3.5mm från datorn.

Från @Mumu55 post helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

@Överkill: kika på blocket annonsen här nu! Bra sak till bra pris!

https://www.blocket.se/vi/83592865.html

Du kommer ha bra läge skaffa "bättre" lurar med den där. Köpte min för 2.9k. Den mår väl med separat DAC om det önskas, annars direkt med 2xRCA till 3.5mm från datorn.

Från @Mumu55 post helt enkelt.

Tack för tipset!

Han inte snipa ett pat Massdrop x Sennheiser HD6XX innan de tog slut, vilket är ett par HD650 (som jag förstått) för 199$. Skall hålla koll på om det kommer in en till batch så skall jag köpa ett par hade jag tänkt.

Tipset ovan är en amp för 1800kr. Hade gärna håll mig till max 1500-2000kr för en amp+dac som ej behöver mjukvara på min PC för att köras. Jag har inget problem om den kräver extra ström från vägguttaget, dvs den behöver ej vara "portabel".
Vad har jag för alternativ som skall driva ett par HD6XX/HD650?

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Tack för tipset!

Han inte snipa ett pat Massdrop x Sennheiser HD6XX innan de tog slut, vilket är ett par HD650 (som jag förstått) för 199$. Skall hålla koll på om det kommer in en till batch så skall jag köpa ett par hade jag tänkt.

Tipset ovan är en amp för 1800kr. Hade gärna håll mig till max 1500-2000kr för en amp+dac som ej behöver mjukvara på min PC för att köras. Jag har inget problem om den kräver extra ström från vägguttaget, dvs den behöver ej vara "portabel".
Vad har jag för alternativ som skall driva ett par HD6XX/HD650?

Du är säker på att du vill ha ett par HD650? För mig är det ett utav mina sämsta hörlursköp av många anledningar. Svårt läge runt 2000 kr, jag skulle nog kika på vad kineserna har att erbjuda. Tex SMSL M6, M3 eller SD793.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Du är säker på att du vill ha ett par HD650? För mig är det ett utav mina sämsta hörlursköp av många anledningar. Svårt läge runt 2000 kr, jag skulle nog kika på vad kineserna har att erbjuda. Tex SMSL M6, M3 eller SD793.

Jag vet att tidigare Sennheiser lurar jag haft alltid passat mig väldigt bra HD558 + en tidigare HDXXX (stort huvud).
Jag är nybörjare inom detta och måste börja någon stans. Har inte direkt något referenspunkt eller något att gå på.
Har lyckats läsa mig till att HD650 är vida omtyckt.

Tänkte att HD6XX blir en bra startpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Du är säker på att du vill ha ett par HD650? För mig är det ett utav mina sämsta hörlursköp av många anledningar. Svårt läge runt 2000 kr, jag skulle nog kika på vad kineserna har att erbjuda. Tex SMSL M6, M3 eller SD793.

Varför var HD650 ett dåligt köp? Genuint nyfiken alltså då jag verkligen gillar mina två par och har testat massor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Varför var HD650 ett dåligt köp? Genuint nyfiken alltså då jag verkligen gillar mina två par och har testat massor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju som att svära i kyrkan. Men jag tycker att det märks att det är en väldigt gammal design.
Jag har inte ett stort huvud men ändå så klämmer dom väldigt mycket och huvudbandet skapar två "hotspots". Dessutom tycker jag hela konstruktionen är väldigt plastig.

Sennheisers tolkning av utbytbar kabel är nog den sämsta jag någonsin har stött på. Du kan ta bort kabeln två gånger och sedan är fjädrarna slut eller så har talspolen släppt från kontaktdonet. Nu vet jag att inte alla har problem men det är förekommande. Det är samma lösning på HD25 en lur som är ämnad för professionella applikationer vilket är totalt vansinne.

Luren låter bra, är neutral och mjuk inga problem där. Det som störde mig var att 650 helt saknar vidd. Och då jag absolut föredrar ljudet från AKG 7 serie eller deras äldre syskon 240M samt 260 där det finns gott om rymd och luft samtidigt som man inte tummar på varesig komfort eller sound stage.

Helt enkelt så används dom inte och jag tycker det finns många bra alternativ. Speciellt slutna lurar då den öppna konstruktionen inte tillför varken bredd eller luft ( enligt mig då )

Sammanfattning.

Det är en bra hörlur men priset är för högt med tanke på dess ålder.

Komforten är något som bör upplevas innan köp.

Köp inte dessa om du vill ha en bred ljudbild. Luras inte av deras öppna design.

Bör användas med största försiktighet då det är vanligt att både kabel samt bygel går sönder. Även vid normalt användande.

Jag vill passa på att höja ett varningens finger när HD6 serien rekommenderas. Ja det är en bra hörlur, inget snack. Men är det den bästa luren för alla i alla scenarion? Absolut inte! Kanske för 20 år sedan men inte på dagens marknad så det finns miljoner alternativ.

Ursäkta min rant men du frågade efter den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Ursäkta min rant men du frågade efter den

Ingen fara, jag bad ju om det som sagt.

Jag tycker komforten är bra, speciellt efter man böjt lite på metallskenorna(finns instruktioner på tuben). Har bara tagit loss kabeln någon gång per par på mina lurar så kan inte uttala mig om den biten.
Jag tycker att de passar så pass bra till musiken jag lyssnar på att jag har ett par hemma och ett par på jobbet. Kanske ska sälja de jag har på jobbet dock då jag delar rum och inte har tid att lyssna med dem hela tiden.

Det är ju tur att smaken är som baken annars hade det inte funnits så många olika lurar att välja mellan.

En stor anledning till att jag gillar dem är att jag är lite känslig för vassa lurar och lätt blir trött i öronen och får lite tjut även på lägre volymer då om jag lyssnar länge..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Hej,

Vad är egentligen grejen med hörlursstativ? Är det dåligt att bara lägga lurarna på skrivbordet på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Hej,

Vad är egentligen grejen med hörlursstativ? Är det dåligt att bara lägga lurarna på skrivbordet på något sätt?

Bara estetiskt. Så fortsätt lägga lurarna på bordet om det duger för dig

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Bara estetiskt. Så fortsätt lägga lurarna på bordet om det duger för dig

Hehe, japp bara för utseendet, jag har mitt stativ på skrivaren nu och de lurar som används på datorbordet, dock på en sådan där xxxl "musmatta". *Smeker lurarna*

Permalänk

Sugen på ett par nya lurar med lite soundstage i!

Sitter just nu och funderar på ett par 58X, men även kikat lite på hifiman men har inte asbra koll på modellerna...

Tips? Sitter just nu med ett par HD600 och en X1s!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Frågar er kunniga galningar. Varifrån beställer ni alternativa öronkuddar/muffar/pads ifrån? Tänker främst på brainwavz, geekria, ZMF eller dekoni. Har jag missar någon tillverkare som borde nämnas?
Är det amazon.de som gäller eller någon annan sida man borde kika på? En obskyr Hongkong-sajt kanske, eller varför inte en kinesisk motsvarighet?

Av det jag läst verkar brainwavz ge bra kvalitet för pengen, vad är era erfarenheter?

Tacksam för guidning

Permalänk
Medlem

Massdrop THX 489

Nu kan man lägga en förorder på denna spännande AMP:

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-thx-aaa-789-linear-am...

Det ser ut som tanken är att samla intresse, för att sedan köra en drop runt den 19/2 med leverans i slutet av Maj.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet om man kan få tag på earpad adapter till AKG K7** inom EU?
Hittar nada, fast såklart i USA..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Nu kan man lägga en förorder på denna spännande AMP:

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-thx-aaa-789-linear-am...

Det ser ut som tanken är att samla intresse, för att sedan köra en drop runt den 19/2 med leverans i slutet av Maj.

Edit:

Drop ended

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Edit:

Drop ended

Helt sjukt att den bara försvann. Fick mail tidigare idag och tänkte joina droppet lite senare... Det verkar som att det är en endgame amp enligt många.

Hade varit kul att få lite input från er i tråden som har testat den!

Permalänk
Medlem

Det var inte många som såldes. Fick ett mail precis där de sa att min och 461 andra enheter nu var klara för tillverkning.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Det var inte många som såldes. Fick ett mail precis där de sa att min och 461 andra enheter nu var klara för tillverkning.

Skumt... Det står ju även att droppet ska enda den 19 feb... Kanske har blivit något fel? Gött att du fick en iaf

Permalänk
Medlem

Ja, det gick snabbt där med både beställning och betalning. De har preliminär dragit 3360kr redan, trots att droppet skulle avslutas den 19 och först då skulle summan dras.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

Har läst mycket gott om Fidelio x2, men ingen säljer dem. Vet du vart det kan vara säkert att handla utan en massa avgifter från utlandet?