Permalänk
Medlem

Klocka visar ständigt fel! Windows 10

Hej!

Hållt på och läst i olika trådar om hur man ska lösa problem med att klockan visar fel i Windows 10! Har inte fått det att fungera...

Det som händer är följande:
Kan surfa runt på internet, plötsligt inser jag att klockan inte stämmer överens med mobilen, den har antingen fastnat eller bytit tidzon, går jag in i inställningar är allt som det ska vara. Jag tycker på "Set time automatically" och klickar åter igen på knappen, likaså med "Set time zone automatically" och klockan funkar som det ska i någon 1-3 timmar.... Detta är alltså under den tiden datorn är igång, den går alltså INTE i viloläge!

Jag har testat det mesta såsom att ändra automatisk tid sättning, automatisk tidzon, ändrar internet server osv. Är det någon som sitter på en lösning?

Tack!!!

Permalänk
Medlem

Batteriet på moderkortet som kan vara dåligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk

@Marcuswe: Hade exakt samma problem med en bärbar dator och försökte med allt som du skriver och lite till. Det enda jag inte testade var det tobn skriver, byta batteriet på moderkortet. Datorn la tyvärr av innan jag fick tummen ur att testa.

Permalänk
Medlem

Provat att ändra från time.windows.com till time.nist.gov i inställningarna?

Eller så synkar du en gång och sen stänger du av synken och synkar igen när du känner att klockan börjar gå fel?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Testade nu, återstår att se om det löser sig!

Permalänk
Medlem

Eftersom datorn är igång och har ström tycker jag inte att det borde vara batteriet som är boven, men konstigare saker har väl hänt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Testade detta, och efter crika 20min så visar klockan fel. Tror klockan hoppar tillbaka 1h...

Permalänk
Medlem

@Marcuswe: det är inte så att ditt användarkonto har personuppgifter där du är bosatt i ett annat land eller nåt sånt trams?

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Bra idé där, men inställningarna stämmer där.

Permalänk
Medlem

Den relevanta frågan är ju, hoppar den tillbaka "60minuter och 0 sekunder", eller går den helt enkelt fel som i att den hoppat x antal minuter åt slumpmässigt håll?

If 60 minutes - felet är rimligtvis en inställning i stil med tBiorriths förslag.
If "random" minutes - troligtvis fel på RTC-kretsen på moderkortet.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Skrivet av Marcuswe:

Hej!

Hållt på och läst i olika trådar om hur man ska lösa problem med att klockan visar fel i Windows 10! Har inte fått det att fungera...

Det som händer är följande:
Kan surfa runt på internet, plötsligt inser jag att klockan inte stämmer överens med mobilen, den har antingen fastnat eller bytit tidzon, går jag in i inställningar är allt som det ska vara. Jag tycker på "Set time automatically" och klickar åter igen på knappen, likaså med "Set time zone automatically" och klockan funkar som det ska i någon 1-3 timmar.... Detta är alltså under den tiden datorn är igång, den går alltså INTE i viloläge!

Jag har testat det mesta såsom att ändra automatisk tid sättning, automatisk tidzon, ändrar internet server osv. Är det någon som sitter på en lösning?

Tack!!!

det verkar konstigt, prova och plugga ut router/modem ett tag typ en timme och sen prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Insåg nu, klockan hoppar tillbaka 1h och går fram några minuter... Om jag stänger av datorn klockan 22.00 sedan när jag startar den igen är klockan 22ish.

Kanske är batteriet trots allt? Men varför hoppar den tillbaka isf, borde den inte bara stanna?

Permalänk
Medlem

Vid multiboot av Linux och ett gammalt win/XP sätts klockan 1h fel när jag startar Windows efter Linux. Har inte orkat utreda varför. Mina nyare system har inte detta problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Raspberry visar exakt tid helt utan klocka. Efter boot hämtas internettid, därefter är det mjukvara som håller tiden perfekt. Kanske finns det möjlighet att köra på samma sätt med något Windows-program!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre: Men, jag kör bara windows

Permalänk
Medlem

@Irre: Sant, jag ska kolla upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vid multiboot av Linux och ett gammalt win/XP sätts klockan 1h fel när jag startar Windows efter Linux. Har inte orkat utreda varför. Mina nyare system har inte detta problem.

Jag skulle tro att ena OS:et sätter datorns klocka efter UTC och det andra OS:et sätter efter lokal tid.

Man bör alltid låta klockan gå efter UTC och sätta tidszon manuellt.
Jag skulle tro att om tidszon sätts automatiskt så sätts den efter databaser över IP-address-spann och dessa är notoriskt inexakta och ibland felaktiga.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nu insåg jag, klockan går "långsamare". Klockan var 09.30 på mobilen och på datorn var den 09.08, sjukt jävla irriterande, vad fan ska jag göra?! Verkar som den hoppar tillbaka 3-10min då och då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vid multiboot av Linux och ett gammalt win/XP sätts klockan 1h fel när jag startar Windows efter Linux. Har inte orkat utreda varför. Mina nyare system har inte detta problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är för att Linux per default sparar system-tiden i UTC (GMT), medan windows sparar systemtiden i lokal tid.

Du kan dock ställa in windows att hantera system-klockan som UTC: https://superuser.com/questions/975717/does-windows-10-suppor...

Permalänk
Medlem

Har du bytt batteriet på moderkortet? Annars är det väl bara att göra det för att se om det fixar problemet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem på flera jobb datorer... lösningen för oss var:
kolla i task manager om den nollställer uptime när du startar om datorn ( och om uptime tid stämmer, här gick den långsammare! ) annars får du köra en shutdown /f /S och se om den nollställer sig.

sen fick vi bocka ur " Turn on fast startup " i control panel -> Power options -> system settings.

Annars så sätter den datorn i ngt " hybrid läge " mellan hibernate och avstängning... tydligen en bugg som funnits sen win 8... hoppas det funkar.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W