Möjligt att koppla ihop två separata högtalare

Permalänk
Medlem

Möjligt att koppla ihop två separata högtalare

Hej!

Min kompis och jag har köpt varsinna högtalare. Är det möjligt för oss att koppla ihop dom till samma ljudkanal om man köper något för att slå ihop kablarna till samma?

Högtalaren heter Edifier R2730DB.

Är det så simpelt att bara koppla in aux kablarna till en hona till hane adapter? Klarar tillexempel mobilens ljudkort av det?

Permalänk

Vad vill ni uppnå?
Dubbel uppsättning högtalare ger inte alltid så stor ökning av ljudnivån, men ger däremot en stor risk för "kamfiltereffekt". Ljudet blir ojämt och hur det låter beror mycket på var man är i förhållande till högtalaren.

Om det istället är för att spela samma musik i flera rum eller liknande är det ju en bra lösning.
Rimligtvis bör det gå att splitta signalen, men det kan i vissa fall vara smartare att t.ex. koppla in en chromecast audio i varje högtalare, så.finns ett visst stöd för tidskorrigering bl.a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson
Vi tänkte främst ha 2 högtalare för att få en "fylligare" känsla och det var även en kul idé vi funderade på. Vi tänkte ha i samma rum. Är det värt att köpa en sån där splitter bara för att testa hur de presterar tillsammans? De är ju inte direkt stora summor en splitter kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swires:

@bjorn_m_eriksson
Vi tänkte främst ha 2 högtalare för att få en "fylligare" känsla och det var även en kul idé vi funderade på. Vi tänkte ha i samma rum. Är det värt att köpa en sån där splitter bara för att testa hur de presterar tillsammans? De är ju inte direkt stora summor en splitter kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

En del ljudkort har omkonfigurerbara utgångar så du kan ju kolla om du kan köra ut ljudet parallellt via 2 olika utgångar innan du köper nått alls om det bara är för att testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Swires:

@bjorn_m_eriksson
Vi tänkte främst ha 2 högtalare för att få en "fylligare" känsla och det var även en kul idé vi funderade på. Vi tänkte ha i samma rum. Är det värt att köpa en sån där splitter bara för att testa hur de presterar tillsammans? De är ju inte direkt stora summor en splitter kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag skulle avråda från det för;

Den fylligare känsla som jag utgår från att ni vill ha kommer från att högtalarna är så placerade att dom kan måla upp en ljudbild som återger inspelningen på rätt sätt.
T.ex. om en inspelning är gjord med två mikrofoner så ska högtalarna kunna måla upp en närmast tredimensionell "bild". Dvs, man ska mer ellee mindre kunna peka ut var olika instrument befinner sig i relation till varandra. Detsamma gäller studioinspelad musik, film, spel osv.

Men det kräver att högtalarna har korrekt placering. Om den ena står högre eller längre bort än den andra fungerar det sämre. Reflektioner, distorsion och annat som stör gör det svårare att lyckas med uppgiften.
Ett par högtalare extra förstör effektivt den möjligheten.

Om ni istället vill få lite pubkänsla, där musiken kommer från alla håll men utan krav på att få till en slags ljudbild kan det vara värt att testa såklart!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Nej, jag skulle avråda från det för;

Den fylligare känsla som jag utgår från att ni vill ha kommer från att högtalarna är så placerade att dom kan måla upp en ljudbild som återger inspelningen på rätt sätt.
T.ex. om en inspelning är gjord med två mikrofoner så ska högtalarna kunna måla upp en närmast tredimensionell "bild". Dvs, man ska mer ellee mindre kunna peka ut var olika instrument befinner sig i relation till varandra. Detsamma gäller studioinspelad musik, film, spel osv.

Men det kräver att högtalarna har korrekt placering. Om den ena står högre eller längre bort än den andra fungerar det sämre. Reflektioner, distorsion och annat som stör gör det svårare att lyckas med uppgiften.
Ett par högtalare extra förstör effektivt den möjligheten.

Om ni istället vill få lite pubkänsla, där musiken kommer från alla håll men utan krav på att få till en slags ljudbild kan det vara värt att testa såklart!

Vi tänkte ställa dem bredvid varandra för att kunna maxa basen och volymen (det är till hemmafest så det är enbart volym+bassökning vi vill uppnå). Men enligt dig så kommer upplevelsen bli bäst om vi enbart kör med ett par högtalare? Jag förstår exakt vad du menar med dina förklaringar, vill bara veta hur stora "felen" blir och hur mycket det förstör jämtemot bass+volymutfyllnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Swires:

Vi tänkte ställa dem bredvid varandra för att kunna maxa basen och volymen (det är till hemmafest så det är enbart volym+bassökning vi vill uppnå). Men enligt dig så kommer upplevelsen bli bäst om vi enbart kör med ett par högtalare? Jag förstår exakt vad du menar med dina förklaringar, vill bara veta hur stora "felen" blir och hur mycket det förstör jämtemot bass+volymutfyllnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

I det fallet skulle jag satsa på att separera dom lite så ni får jämnare spridning av ljudet.

Men ja, rent kapacitetsmässigt ökar det ju lite, men om det är just nivån av bas ni vill öka kanske någon form av eq måste till. Annars ökar ju även övriga register menar jag.

Och så sist, måste dom stå bredvid varandra kan det löna sig att låta den ena vara upp-och-ner så att diskanterna inte kommer på exakt samma höjd. Vinkla dom gärna från varandra också.

Visa signatur

.:bjorn