Gammal man förvirrad kring USB3.1 Gen1/2

Permalänk
Medlem

Gammal man förvirrad kring USB3.1 Gen1/2

Så, jag funderar på ett nytt bygge.

Jag Lutar åt ett Asus Rog Strix Z390-F eftersom Webhallen har ett rätt okej medklemspris på det.
jag TRODDE jag hade bestämt mig för ett Fractal Design R6 USB-C
Men då ser jag att chassit har USB3.1 Gen 2 kontakt till fronten medan moderkortet verkar ha Gen 1.

Betyder det alltså "no go" eller betyder det bara tt jag inte får full fart?

Permalänk
99:e percentilen

Det borde fungera utmärkt, bara inte i 10 Gbit/s, och i ärlighetens namn tror jag det är sällan man har någon större nytta av de extra 5 Gbit/s.

Däremot skulle jag i allmänhet rekommendera ett mindre chassi än gigantiska Define R6. Kanske någon av de olika varianter av Define C som finns? Om du inte absolut vill ha USB‑C i fronten då förstås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Dels vill jag nog gärna ha en USB-C i fronten. Dels har jag gott om 3.5" för video/fotomaterial.

men du menar att det i praktiken är samma kontakt på moderkort etc? Det är mest det som oroar mig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JanJoh:

@Alling: Dels vill jag nog gärna ha en USB-C i fronten. Dels har jag gott om 3.5" för video/fotomaterial.

men du menar att det i praktiken är samma kontakt på moderkort etc? Det är mest det som oroar mig.

Det tror jag att det är, men jag kan inte gå i god för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det tror jag att det är, men jag kan inte gå i god för det.

äh, vi får se. Det blev ett Rog Strix Z390-F och ett Define R6C ...

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av JanJoh:

@Alling: Dels vill jag nog gärna ha en USB-C i fronten. Dels har jag gott om 3.5" för video/fotomaterial.

men du menar att det i praktiken är samma kontakt på moderkort etc? Det är mest det som oroar mig.

Det är samma kontakt på moderkortet oavsett gen 1 eller 2 så det kommer funka fint

Permalänk
Medlem

Om någon npånsin skulle springa på den här tråden vid nån sökning så vill jag bara sammanfatta den med:

Det fungerade.