Fråga angående operativsystem för ny dator

Permalänk
Medlem

Fråga angående operativsystem för ny dator

Hej!

Jag går i tankarna om att köpa ny dator, valt alla delar genom Inets datorbyggare.
Däremot undrar jag över hur jag enklast gör med Windows 10.

Jag har en HP Omen laptop med 64bit Windows 10, och min nuvarande stationära har det med.
Min nuvarande stationära kommer min kompis köpa av mig, och jag har ingen lust att spendera 1200 på nytt OS.
Kan jag kopiera ett nuvarande OS eller nåt via USB sticka (via windows lagringsmedia)?
Finns det nåt gratisalternativ för Universitetsstudenter?

Tack för svar!

Mvh JDybeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JDybeck:

Hej!

Jag går i tankarna om att köpa ny dator, valt alla delar genom Inets datorbyggare.
Däremot undrar jag över hur jag enklast gör med Windows 10.

Jag har en HP Omen laptop med 64bit Windows 10, och min nuvarande stationära har det med.
Min nuvarande stationära kommer min kompis köpa av mig, och jag har ingen lust att spendera 1200 på nytt OS.
Kan jag kopiera ett nuvarande OS eller nåt via USB sticka (via windows lagringsmedia)?
Finns det nåt gratisalternativ för Universitetsstudenter?

Tack för svar!

Mvh JDybeck

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=windows%2010%20home%206...

Permalänk
Medlem

haha tänkte inte ens på att kolla sådär, bara antog att inet hade i princip samma.
Tack för tipset

Permalänk
Medlem

@JDybeck: Behöver inte kopiera det. Windows kan du ladda ner gratis från Microsofts hemsida. Det är licensen du betalar för. Bör finnas gratis eller billiga licenser för studenter.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kolla upp om din skola stödjer MSDNAA, då har du gratis windows, office etc,

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W