Permalänk

Bildskärm eller tv?

Jag tänkte först klargöra att jag förmodligen är den största gröngölingen när det kommer till skärmar, jag har aldrig ägt en gamingskärm och aldrig ens sett då någon spelar på en i verkligheten. Jag vet således inte egentligen vad jag missat. Jag har min dator kopplad till tv:n, en gammal samsung 40" som jag haft i snart åtta år nu och som jag gillar. Jag kör alltså allt datoranvändande, all datorgaming och även PS4 på den tv:n.

Nu har jag börjat tänka lite framåt, av tre anledningar: 1. Tv:n kommer ju inte hålla för evigt 2. Jag har börjat fundera på om det är någon lösning som är bättre för ögonen då det ju blir mycket blickar på den här skärmen (inte för att jag märkt några problem på den fronten, men jag kanske inte vet vad jag saknar) 3. Inom ett år så har jag planerat att uppgradera så pass på datorfronten att jag hade kunnat gå upp något pinnhål vad gäller upplösning eller andra bildparametrar.

Jag har inga tv-kanaler och har inget som helst intresse av att titta på tv. Däremot så gillar jag då det finns möjligheter att koppla in olika apparater – äldre spelkonsoller, VHS-apparater etc. Däremot så kan jag inte köra mitt N64 på tv:n eftersom det blir på tok för pixligt, och jag har inte heller lyckats få bild från Amiga 500:an.

Finns det någon apparat där ute som är i 40-tumsklassen, som det går att koppla gamla grejer till, och som dessutom går att köra mer än 1080 p/60 hz – och vad är det i så fall för sorts apparat? Jag förmodar att jag med mina kriterier och bevekelsegrunder gör bäst i att kolla bland tv-apparater? Bildskärmar lär väl ha betydligt färre möjligheter att koppla in olika apparater? Men jag är rädd att ju bättre tv, desto mindre möjligheter till nostalgi.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men jag misstänker att du skulle kunna strunta i dina kriterier att ha "gamla anslutningar" på tv:n/monitorn och köpa till en å annan adapter istället, exempelvis RCA-HDMI. Då blir det nog enklare att hitta det du söker

Visa signatur

🎮 ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 9 7900X @ 5,6 GHz | MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 12GB | 32 GB DDR5 @ 5600 MHz | 1 TB PCIe 3 SSD
💻 Asus TUF Gaming A15 | AMD Ryzen 7 5800H @ 4,4 GHz | NVIDIA GeForce RTX 3060 | 16 GB DDR4 @ 3200 MHz | 512 GB PCIe 3 SSD
📽 Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 250 GB SATA SSD
📺 LG OLED65B16 | 📺 ASUS VA247HE | 🖱 Logitech G502 X | ⌨️ Logitech G413 TKL | 🔈 Argon Audio Forte A5 | 🎧 Sennheiser HD 650 & FiiO K5 Pro ESS

Permalänk

@Beemo: Absolut, kan köpa adaptrar så länge det finns. Frågan är om det kan finnas ofrånkomlig inkompatibilitet vad gäller vissa signaler?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Vilken apparat är bäst på att tolka alla möjliga signaler rätt, så att säga?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen över 60fps i dina spel? Du verkar jävligt nöjd med det du har.

Jag har testat 120hz hos en kompis, och ja, jag tror subjektivt att jag märker ett annat flyt. Samtidigt kan det bero på att hans dator är något bättre och att minimum fps (alltså dipparna) är bättre än på min burk.

Jag kör bara 60hz och är lyckligt ovetande och nöjd. Obs: jag kör inga esport/tävlingsspel. Tycker det är lika bra att spela på min skärm som på min tv.

Sen brukar kanske datorskärmar ha lägre input lag, eller är det en gammal sanning?

Nästa köp för mig blir nog en tv som jag ska spela på och då kommer jag prioritera bildkvalitet främst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

@serverfel: Jag skulle nog kunna nöja mig med det ja. Dock, när det är dags för en ny skärm/tv så blir det ju antagligen något som är mycket nyare än den jag har nu (även om det blir begagnat). Då kanske det skulle kunna "slinka med" en möjlighet till högre upplösning/frekvens. Alltså att man kommer vara lite småsugen på att testa lägga den extra pengen om det inte skulle bli alltför dyrt.

Jag märker inget input lag på min tv när jag kör i spelläge.

Antar att jag har en tanke om att när jag ändå inte kollar på tv utan till 90 % använder tv:n med datorn, ja, då kanske det skulle finnas nån fördel med att ha nåt som faktiskt är till för dator Även om jag ju inser att den här tv:n absolut är en bra manick för mig. Men jag är lite besviken på att N64 visas så pass dåligt på den samt att min Amiga 500 bara är i vägen i garderoben.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

En sak som bekymrar mig lite med 4k-tv är tanken att man antingen måste upp en hel del i pris för tv:n för att 1080p-innehåll ska se bra ut, eller upp en hel del i pris för grafikkortet och ta tillvara på faktiskt 4k-spelande.

Det finns inte riktigt den här mellannivån av 1440 p att landa på – om det nu inte finns 4k-tv-apparater som visar den upplösningen riktigt bra? Då hade jag kunnat fortsätta hålla mig till mellansegmentet av grafikkort och pensionera mitt 970 för ett 2060 eller liknande, i stället för att behöva gå till ett 2080 (en grafikkortsuppgradering ska ske oavsett under 2019 hade jag tänkt).

Och att köpa en tv som inte är 4k, då vet jag inte om det blir något märkbart bättre än det jag redan har.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Ska du spela gamla konsoler så köp en OSSC. Den skalar upp 240p signalen från gamla konsoler så du slipper att TV:n tolkar 240p som 480i och sen försöker uppskala till 480p eller annat nonsens. OSSC är även mer kompatibel med datormonitorer om du skulle uppgradera till en sån eftersom dom tenderar att hantera dom funkiga upplösningarna/timings OSSC kan outputa då den endast linedoublar.

Permalänk

@pålis: Tack för tipset, det ska jag bevara i ljust minne när uppgraderingens tid är kommen, eller kanske redan innan!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv

Vänta 6-10 månader och köp en OLED TV med 120 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@Överklockad_gasklocka: Det du har idag som tar emot 1440p/120 Hz är Samsungs 2018-modeller NU8 och uppåt, alltså Q-serien. Nu kommer 2560x1440 skalat med faktor 1,5x på en 3840x2160-panel inte bli helt optimalt. Men det fungerar för orka driva spelen. Sedan kör du Windows i 3840x2160 och ändrar skalningsfaktorn till 150% – 200% eller vad som passar ditt avstånd.

Permalänk

@Laxpudding: De tv-apparater som klarar det, skulle du säga att de är i en prisklass där jag hellre kan köra på en bildskärm (i 40-tumsklassen) – som klarar det ännu bättre? (som är i 4k men som kan skala 1440 p bra).

Och jag är fortfarande inte riktigt på det klara med vad nackdelarna kan vara med bildskärm i stället för tv Hur funkar det med VHS? Nån dyr adapter?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Bildexpert 📺

@Överklockad_gasklocka: De flesta TV kan idag ta emot traditionella signaler som kompositvideo och scart via medföljande adaptrar. Ifall du ska koppla in retroprodukter kommer en bildskärm/datormonitor inte ge sådana möjligheter. Det kan bli väldigt godtyckliga resultat med den där enkla typen av extra, separata omvandlare.

Du har dessutom sällan någon form av de-interlace som är värd namnet i en bildskärm. Heller inte säkert 50 Hz fungerar eller fungerar rätt, till exempel att det repeteras till 60 Hz med ryckig bild som följd. En TV hanterar 50 Hz-signaler (de måste) men i vissa fall kan en del budgetskrapmodeller vara lika usla på just 50 Hz.

Permalänk

Det blir nästan oförsvarliga prishopp att lämna 1080p-gamingen.

Ett nytt grafikkort blir det, i så fall i 2060-klassen om jag håller mig kvar vid 1080p.

1080p = RTX 2060 = c:a 4000 kr

1440p/144 hz = RTX 2070 + ny skärm = c:a 5700 + 4000 = 9700 kr, och då måste jag ge upp fördelarna med tv samt ha en mycket mindre skärm – och jag sitter aldrig vid något skrivbord och spelar.

4k = RTX 2080 + 4k-tv = c:a 7500 + 3500 = 11000 kr, och då blir det ingen höjdar-tv och man kanske inte märker någon jätteskillnad i upplevelsen.
Alternativt kring 8500 kr för en sådan Samsung-tv som nämndes tidigare i tråden = totalt 16000 kr.

Livet hade varit enklare om man var en ickenostalgisk skrivbordsgamer!

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s