Sätta upp FTP - fjärråtkomst

Permalänk
Medlem

Sätta upp FTP - fjärråtkomst

Hej!

Håller på med ett projekt där vi är flera som skulle behöva jobba i samma fil samtidigt. Det gäller ett projekt i programvaran Revit där man kan skapa en central fil som alla kan jobba ifrån. Problemet är att vi inte alltid är på samma nätverk utan sitter oftast hemma vid våra egna datorer.

Så, om jag förstår det rätt så ska det gå att skapa en FTP server som jag kan tillhandahålla på en dator hemma hos mig som rullar 24/7 som vi alla kan ansluta mot och på så sätt jobba i samma fil. Det jag inte vet dock är hur jag ska sätta upp servern så andra kan ansluta mot den.

Enkel fråga, hur sätter jag upp servern i Windows 10 (med behörigheter osv) så vi alla kan ansluta mot den?

Tack på förhand,

Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

FTP är inte det du vill ha för detta då ftp laddar upp filen varje gång du sparar den i programmet har och har inte direkt stöd för att läsas och skrivas samtidigt.
enkelt ftp är inte som disk access. om du verkligen vill göra detta så skulle jag använda filezilla enkelt att använda och se till att sätta upp se till att köra SFTP bara.

Alternativt använd VPN och SMB shares i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

FTP är inte det du vill ha för detta då ftp laddar upp filen varje gång du sparar den i programmet har och har inte direkt stöd för att läsas och skrivas samtidigt.
enkelt ftp är inte som disk access. om du verkligen vill göra detta så skulle jag använda filezilla enkelt att använda och se till att sätta upp se till att köra SFTP bara.

Alternativt använd VPN och SMB shares i windows.

Okej, så det fungerar på samma sätt som en helt vanlig molntjänst då?

För det som går att göra via Revit är att öppna en "central file" vilket jag då gör från en FTP-server är tanken. Det man sedan gör är att göra en lokal kopia på sin egen dator som man hela tiden synkar mot den centrala filen. Men det fungerar alltså inte med en FTP-server?

Så VPN är rätt väg att gå, eller SMB shares? Vad är enklast att sätta upp själv?

Edit: Det jag vill är att övriga personer ska ha disk access till filen då revit verkar kräva det.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har inte superkoll på revits centralfiler men det känns inte som att FTP är rätt system eftersom du måste synka både innan och efter utcheckning. Dropbox är heller inte bra enlligt den här tråden ifall två öppnar samtidigt. Men det verkar finnas en cloud funktion i Revit. https://forums.autodesk.com/t5/revit-mep-forum/worksharing-us...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, så det fungerar på samma sätt som en helt vanlig molntjänst då?

För det som går att göra via Revit är att öppna en "central file" vilket jag då gör från en FTP-server är tanken. Det man sedan gör är att göra en lokal kopia på sin egen dator som man hela tiden synkar mot den centrala filen. Men det fungerar alltså inte med en FTP-server?

Så VPN är rätt väg att gå, eller SMB shares? Vad är enklast att sätta upp själv?

Edit: Det jag vill är att övriga personer ska ha disk access till filen då revit verkar kräva det.

Många hemma routrar har stöd för att skapa Vpn anslutningar till sig (dvs vpn server)

sedan måste du dela ut filen på en dator.

så att det går att nå den på detta sätt om dom är anslutna via vpn \\192.168.254.3\share\file.fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har inte superkoll på revits centralfiler men det känns inte som att FTP är rätt system eftersom du måste synka både innan och efter utcheckning. Dropbox är heller inte bra enlligt den här tråden ifall två öppnar samtidigt. Men det verkar finnas en cloud funktion i Revit. https://forums.autodesk.com/t5/revit-mep-forum/worksharing-us...

De vanliga molntjänsterna har jag också läst mig fram till att det är inget som fungerar. Har även testat onedrive, men filen synkas bara efter man stängt ned sin lokala fil vilket fungerar dåligt i praktiken.

Är medveten om Revits "Collaboration", men den kostar 1700kr/mån och är inget vi kommer betala för när det handlar om ett skolprojekt.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Många hemma routrar har stöd för att skapa Vpn anslutningar till sig (dvs vpn server)

sedan måste du dela ut filen på en dator.

så att det går att nå den på detta sätt om dom är anslutna via vpn \\192.168.254.3\share\file.fil

Har en Asus AC68U med asuswrt-merlin firmware installerat. Finns lite tabbar för VPN i routern, men inget jag har stenkoll på hur jag ska sätta upp för att få det att fungera.

Dela filer i Windows ska jag nog möjligtvis lösa. Men hur kommer de åt filerna som disk access så vi kan köra en central file?

Tack förresten för dina svar.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Har en Asus AC68U med asuswrt-merlin firmware installerat. Finns lite tabbar för VPN i routern, men inget jag har stenkoll på hur jag ska sätta upp för att få det att fungera.

Dela filer i Windows ska jag nog möjligtvis lösa. Men hur kommer de åt filerna som disk access så vi kan köra en central file?

Tack förresten för dina svar.

För att du kan montera en share som en disk i windows och på så sätt kan ni få "disk access" så vida programmet inte blockerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

För att du kan montera en share som en disk i windows och på så sätt kan ni få "disk access" så vida programmet inte blockerar det.

Finns det något bra guide kring hur man kan göra detta? Vet knappt vad jag ska söka på om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Finns det något bra guide kring hur man kan göra detta? Vet knappt vad jag ska söka på om jag ska vara ärlig.

https://www.laptopmag.com/articles/map-network-drive-windows-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej, så det fungerar på samma sätt som en helt vanlig molntjänst då?

För det som går att göra via Revit är att öppna en "central file" vilket jag då gör från en FTP-server är tanken. Det man sedan gör är att göra en lokal kopia på sin egen dator som man hela tiden synkar mot den centrala filen. Men det fungerar alltså inte med en FTP-server?

Så VPN är rätt väg att gå, eller SMB shares? Vad är enklast att sätta upp själv?

Edit: Det jag vill är att övriga personer ska ha disk access till filen då revit verkar kräva det.

Vad är det för typ av fil (databas eller vanligt textfil eller ???) och vad är det för program ni ska köra mot den?

Tex MS-Word m.fl. låser filen när du är inne så ingen annan kan komma åt att ändra i den samtidigt.

Har använt google docs när vi var två som redigerade ett textdokument samtidigt, men det var ett tag sen så vet inte om funktionen finns kvar/är ändrad. Man fick iallafall upp en cursor per person så man direkt kunde se vad den andra skrev.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17862067" userid="128176" name="jocke92"]
https://www.laptopmag.com/articles/map-network-drive-windows-...
[

Och hur ansluter andra användare som inte är på samma lan till mappen? Och hur ger jag specifikt åtkomst till de användare jag vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

[quote postid="17862110" userid="261652" name="SAFA"]
Vad är det för typ av fil (databas eller vanligt textfil eller ???) och vad är det för program ni ska köra mot den?

Tex MS-Word m.fl. låser filen när du är inne så ingen annan kan komma åt att ändra i den samtidigt.

Har använt google docs när vi var två som redigerade ett textdokument samtidigt, men det var ett tag sen så vet inte om funktionen finns kvar/är ändrad. Man fick iallafall upp en cursor per person så man direkt kunde se vad den andra skrev.
[/]

Det är en rvt.fil. Revit är ett modelleringsprogram. Den har funktionen att arbeta i samma fil om man skapar en central fil som alla använder ansluter mot. Dropbox, drive osv fungerar inte. Revit måste ha disk access till filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

1. Högerklicka på mappen välj properties.
2. klicka på taben share,
3. klicka på knappen share.
4. i fältet skriv Everyone och klicka på add.
5. till vänster står det read. du måste ändra detta till read & write och klicka på share.
6. du kommer tillbaka till förra fönstret. så står det ovanför share knappen nu networkpath detta är den du behöver ge till de andra.

7. för att montera denna i windows högerklicka på my computer i explorer. välj map network drive.
8. i fältet folder skriv det som stod i network path i från steg 6.
9. Nu ska foldern vara uppmappad som en netowrk drive med ett drive letter tex z:

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

1. Högerklicka på mappen välj properties.
2. klicka på taben share,
3. klicka på knappen share.
4. i fältet skriv Everyone och klicka på add.
5. till vänster står det read. du måste ändra detta till read & write och klicka på share.
6. du kommer tillbaka till förra fönstret. så står det ovanför share knappen nu networkpath detta är den du behöver ge till de andra.

7. för att montera denna i windows högerklicka på my computer i explorer. välj map network drive.
8. i fältet folder skriv det som stod i network path i från steg 6.
9. Nu ska foldern vara uppmappad som en netowrk drive med ett drive letter tex z:

Lycka till.

Grymt! Ska ge det ett försök.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt Nextcloud? Perfekt för samarbete och *mycket* säkrare än en simpel FTP.

Ladda ner en VM här och kör igång: https://github.com/nextcloud/vm/releases
Mer info: https://nextcloud.com/

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se