Göra diagram från flera tabeller i Excel?

Permalänk

Göra diagram från flera tabeller i Excel?

Hej,

Jag har gjort en budget i Excel.
För att få en mer användarvänlig layout har jag gjort 10 tabeller (bostad, bil, mat etc...). Detta istället för en lång tabell med alla in-/utgifter.

Jag har lagt en slutsumma på varje tabell. Hur får jag till ett diagram på dessa slutsummor, utan att behöva göra en ny tabell med summa för de olika kategorierna?

Förtydligade rubriken från "Excel"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Det gör du inte på ett enkelt sätt. Det är åtminstone betydligt enklare att du gömmer en tabell med etiketter och summor och sen gör ett diagram av det.
Sen skulle jag rekommendera att du tar en funderare till på originalupplägget och slår ett öga på att ha presentationen i pivottabeller men data i en stor tabell. Då kan du snyggt och enkelt filtrera och hålla på och få diagram på olika kategorier och intervall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Det gör du inte på ett enkelt sätt. Det är åtminstone betydligt enklare att du gömmer en tabell med etiketter och summor och sen gör ett diagram av det.
Sen skulle jag rekommendera att du tar en funderare till på originalupplägget och slår ett öga på att ha presentationen i pivottabeller men data i en stor tabell. Då kan du snyggt och enkelt filtrera och hålla på och få diagram på olika kategorier och intervall.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänkte det. Ja det är nog det bästa sättet, att gömma en "sammanställd-tabell" längst ner (gjorde så på en tidigare budget).

Tack för rekommendationen!
Jag började faktiskt med Pivottabeller men det som var lite irriterande för min del var att det inte gick att föra in data direkt i pivottabellen. Blir mer som att inputs hamnar i vanlig tabell och resultaten i pivot. Vilket är bra när man har färdig data eller ska presentera något.

Jag skulle dock vilja arbeta med både in och utdata via pivottabell per blad (1 blad per månad) (sen om all in-/utdata samlas på ett 13:e blad i egen tabell spelar ingen roll). Men det går väl inte det?

Permalänk
Medlem

Nja du kan faktiskt använda andra tabeller som källa för en pivot och på så sätt bygga upp någon form av årssammanställning genom att köra union() på samtliga månader. Men det är inget jag har provat... du kanske inte ska ta hela steget till pivot så utan köra det som tabeller bara (alltså formatera som tabell-knappen) så du iaf har en struktur på din data. Sen kan du köra pivot för presentationen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Nja du kan faktiskt använda andra tabeller som källa för en pivot och på så sätt bygga upp någon form av årssammanställning genom att köra union() på samtliga månader. Men det är inget jag har provat... du kanske inte ska ta hela steget till pivot så utan köra det som tabeller bara (alltså formatera som tabell-knappen) så du iaf har en struktur på din data. Sen kan du köra pivot för presentationen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, man kanske borde göra så.
Varför jag egentligen gör på detta krångliga sätt är att jag får en tydligare överblick per "kategori" och att allt syns samtidigt på skärmen. Samtidigt som inkommande data blir "Presentationen"
Här kan du se hur jag gör (lite suddigt dock) --> https://9gag.com/gag/aMZDyX6
Helst ville jag ha 1 povelltabell (eller likvärdig tabell med +/- som går att expandera/minimera per kategori) som är både platsen där man fyller på med data och där man ser själva presentationen.

Bäst hade nog varit att skriva ihop en vba-form ( ungefär som detta: https://www.youtube.com/watch?v=NIR4Z1Ll7tA) där man varje månad lägger in all data (som samlas på en årlig tabell) och så ser man det direkt på en pivottabell för just den månaden man är på.

Vill med andra ord ha allt så samlat och tydligt som möjligt.¨:D hahah

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad du är ute efter. Testa de ”vanliga” tabellerna då, de kan du ju filtrera per kolumn.
Sen är din tanke om att ha ett blad där du lägger in saker inte dum, du kanske ska ha en hög presentationstabeller på den och när du är klar med en månad dumpar du den datan i en större årstabell (med nåt fint VBA-script).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Jag förstår vad du är ute efter. Testa de ”vanliga” tabellerna då, de kan du ju filtrera per kolumn.
Sen är din tanke om att ha ett blad där du lägger in saker inte dum, du kanske ska ha en hög presentationstabeller på den och när du är klar med en månad dumpar du den datan i en större årstabell (med nåt fint VBA-script).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men precis, kanske ska göra så.

Tack för samtalen och tipsen, ibland behöver man bolla med någon för att inte snöa in sig för mycket på ett spår.