Köpa bärbar dator begagnad från Inrego?

Permalänk
Inaktiv

Köpa bärbar dator begagnad från Inrego?

Hej,
Någon här i forumet som har köpt från Inrego.se och har erfarenhet av dem: Inrego Webbutik?
De säljer begagnade datorer, men jag tycker eftersom de har produktbilder på datorerna, så förstår jag inte varför de inte tagit riktiga bilder så man ser vad man köper och skicket på datorerna. Jag har funderat på att köpa en begagnad bärbar dator därifrån, men det känns inte okej att det inte går att se hur datorerna ser ut i verkligheten, utan det finns bara produktbilder på de begagnade

Permalänk
Medlem

Tjenare,
köper väldigt ofta därifrån på jobbet och skicket på datorerna är faktiskt extremt bra. Kanske köpt ett 100-tal och har bara haft problem en gång och det var för de hade glömt sätta in en hårddisk i den. Men de skickade en ny dagen efter. Laptopsen man köper har ofta bara suttit i en docka på jobbet så de brukar se superfräscha ut.

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K Moderkort : Asus ROG MAXIMUS XI HERO Grafikkort : Asus GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix Gaming Edition Minne : G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 4000MHz CL17 Trident Z RGB Kylning: Corsair H100i PRO RGB Chassi : Fractal Design Define r5 Nätdel : Corsair AX860 OS disk : Samsung 970 EVO PLUS 1 TB Övriga diskar : Samsung 860 500 GB SSD Skärm : HP Omen 27 G-SYNC 165hz

Permalänk
Hedersmedlem

Även om Inrego inte har bilder på de faktiska produkterna som du skulle köpa så har de ett "klass-system" som beskriver vilket skick datorerna är i:

Citat:

A+
I princip nya eller oanvända produkter i toppskick.
A
Sparsamt använda produkter i mycket bra skick.
B
Produkter i bra skick med normalt slitage.

Köper du som konsument så gäller så klart konsumentköplagen och därmed ångerrätt. Däremot får du stå för returfrakten om du ångrar dig. Du har ju också rätt att reklamera en produkt som inte uppfyller beskrivningen på "skick" ovan, utan att det kostar något för dig att returnera den (om det skulle vara så att en dator är i sämre skick än beskrivs, något som dock kan vara lite subjektivt).

Permalänk
Inaktiv

Ja, okej. Tack för svaren. Jag stod emellan att köpa en bärbar från Inrego eller en bärbar på Tradera från någon privatperson. Så jag förstår att det nog är bättre att satsa på Inrego, då det är ett företag som har garanti på 1 år och ångerrätt finns hos dem

Permalänk
Skrivet av anon144494:

Hej,
Någon här i forumet som har köpt från Inrego.se och har erfarenhet av dem: Inrego Webbutik?
De säljer begagnade datorer, men jag tycker eftersom de har produktbilder på datorerna, så förstår jag inte varför de inte tagit riktiga bilder så man ser vad man köper och skicket på datorerna. Jag har funderat på att köpa en begagnad bärbar dator därifrån, men det känns inte okej att det inte går att se hur datorerna ser ut i verkligheten, utan det finns bara produktbilder på de begagnade

Jag har hittills köpt 6 bärbara datorer ifrån Inrego och jag är helt säker på att det blir där jag kollar först när det är dags för nästa. Redan efter den första rekonditionerade jag köpte var jag säker på att jag köpt nytt för sista gången... och ju fler det blivit från Inrego, desto tryggare känner jag mig med att göra det just därifrån.
Det är dessutom dom jag rekommenderar när folk frågar mig om hjälp till egna köp. I mina ögon är rekonditionerat "vägen till mycket för pengarna"... och mina egna erfarenheter av Inrego har gjort att det inte känns obekvämt att rekommendera just dom.

Lite kosmetiska brister kan förekomma i produkterna och konstigt vore det ju annars. Många gånger handlar det ju om datorer som köpts in från företag och organisationer, som faktiskt har månader och år av användande på nacken. (Så även batteritiden kan vara lite sämre än den var när den packades upp första gången.)

Första datorn jag köpte därifrån hade en liten repa på HP-loggan på locket. Repan satt dock på en Elitebook 8560w, med ett nypris på nästan 20000... som jag betalt 4000 för. Med så mycket dator för den prislappen gnisslade jag inte tänder länge över den där repan. Nästa kanonklipp kom när jag var på jakt efter en Linuxburk. Först tänkte jag köpa något gammalt "vadsomhelst" av någon, eftersom jag inte behövde så mycket prestandamässigt. Men precis då var det mellandagsrea även på Inrego. Specifikationer långt över vad jag var på jakt efter, men eftersom Windowsinstallationen säljs som tillbehör kunde jag spara in ännu mer pengar på det och det slutade i en Elitebook 8460p för under tusenlappen... så det var inget svårt beslut där heller. Det fanns en minimal bula på ena sidan, men även det var en dator med ett femsiffrigt nypris, så det glömde jag snabbt bort. Nästa köp blev tre stycken Lenovo Thinkpad T430 för 1800kr per styck. En varsin åt ungarna och en "okynnesreserv" åt mig själv. Den senaste blev en HP Elitebook 850 G1 för 3750... och det är nog bara den som faktiskt sett ut "som ny". Ångerrätt känns tryggt, men inget av köpen är något jag ångrat. Allt har FUNGERAT som förväntat. Tre gånger har jag till och med fått mer än jag förväntat. När jag köpte den första betalade jag för 6GB RAM och fick 8GB. Den andra hade en 500GB hårddisk i stället för den utlovade 250GB. När jag köpte dom tre Lenovoburkarna betalade jag extra för 8GB RAM i den egna... men av någon anledning fick flickorna det i sina också. Inte nog med att man får "billigt och bra". Man får "mer" också.

(En annan bonus med en dator ifrån Inrego är att den är REN. Windowsinstallation säljs som tillbehör, men även den är en installation som inte kommer nedkladdad med en massa leverantörspecifik bloatware.)