Gigabyte X570 I Aorus Pro Wifi

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte X570 I Aorus Pro Wifi

För pionjärer av PCI express 4.0 är det bara en styrkrets som gäller och den stavas X570. Ett påkostat moderkort med formfaktorn Mini ITX från Gigabyte får en genomgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Välkomna till Sweclockers moderkortsrecensioner, med ny plattform kändes det som att vi fick ett bra uppstartstillfälle. Tar man en titt i forumet verkar även intresset stort.

Det finns ett gäng andra moderkort i testlabbet och om det finns något ni tycker jag missat kolla på så nämn detta så ska jag se om det går att få in i nästa test.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kanonrecension! Bra jobbat.

Det här kortet överraskar mig, det ser riktigt trevligt ut nu helt plötsligt.

Jag gillar speciellt kombinationen heatsink till M.2 + fläkt för X570. Smart, vänd en nackdel till en fördel. Gigabyte imponerar faktiskt denna generation, mer eller mindre överlag. Om de nu bara lägger samma energi och välvilja i sina BIOS framöver så ser det väldigt bra ut för dem, tror jag.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Fantastisk recension, VRM-specifikationerna är också uppskattade. Det ökar också kunskapen bland folk vad egentligen skiljer moderkort åt istället för gimicks. Genomgången av kylflänsen var också mycket nyttig

Skulla vilja se bios-switchar, debug leds, post-code nämda som en feature.

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Michwurfus:

Fantastisk recension, VRM-specifikationerna är också uppskattade. Det ökar också kunskapen bland folk vad egentligen skiljer moderkort åt istället för gimicks. Genomgången av kylflänsen var också mycket nyttig

Skulla vilja se bios-switchar, debug leds, post-code nämda som en feature.

@Michwurfus
Det är ett enkel bios på 16MB tyvärr och många på forumet säger detta är en nackdel då 32MB är att föredra.
Jag har själv provat kortet några timmar och va inte impad.

Skrivet av osgorth:

Kanonrecension! Bra jobbat.

Det här kortet överraskar mig, det ser riktigt trevligt ut nu helt plötsligt.

Jag gillar speciellt kombinationen heatsink till M.2 + fläkt för X570. Smart, vänd en nackdel till en fördel. Gigabyte imponerar faktiskt denna generation, mer eller mindre överlag. Om de nu bara lägger samma energi och välvilja i sina BIOS framöver så ser det väldigt bra ut för dem, tror jag.

@osgorth
M2 disken har ingen kontakt med heatsink då det är ca 10mm från disken till flänsen.
Man kan sätta kylkudden på undersidan av disken men då kyler det inte komponenterna så bra utan endast kretskortet på m2 disken.

Så m2 disken blir nästan överhettad där under flänsen tills den lilla fläkten startar för chipset.
Mycket dålig konstruktion detta då jag hade velat ha kontakt på ovansidan av m2 disk där komponenter sitter till kylfläns.

Så jag slet bort chipset flänsen där fläkten sitter och har bara underdelen av flänsen på chipset kvar så cpu fläktarna blåser där över och får då bättre temp på både chipset och m2 disk.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.

Grymma hastigheter på M2 bussen, ser fram emot PCI Ex4 i större skala framöver och snabbare enheter.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Bytte ni ut batteriet som följde med moderkortet innan testerna?

Jag har varit med om att det sitter trötta eller döda batterier på helt nya moderkort vid ett flertal tillfällen.

Permalänk
Medlem

IOMMU-grupperingarna ser ut som?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@osgorth
M2 disken har ingen kontakt med heatsink då det är ca 10mm från disken till flänsen.
Man kan sätta kylkudden på undersidan av disken men då kyler det inte komponenterna så bra utan endast kretskortet på m2 disken.

Så m2 disken blir nästan överhettad där under flänsen tills den lilla fläkten startar för chipset.
Mycket dålig konstruktion detta då jag hade velat ha kontakt på ovansidan av m2 disk där komponenter sitter till kylfläns.

Så jag slet bort chipset flänsen där fläkten sitter och har bara underdelen av flänsen på chipset kvar så cpu fläktarna blåser där över och får då bättre temp på både chipset och m2 disk.

Hmm, i så fall missförstod jag det hela. Det där låter ju inte alls bra, nej.

Iofs är det bara kontrollern man vill/behöver kyla (flash-minnen gillar värme), så det kanske funkar med kylkudden iaf?
Har manualen något att säga om saken?
Det känns lite som att det du är nämner ändå är hur det är tänkt att det ska monteras. Jag menar, du måste ju ha nån form av ledning från chip -> heatsink, direktkontakt gör liksom ingenting. Lite som att montera en CPU-kylare utan pasta - ingen hit.

@DavidtheDoom: är det här något ni kan reda ut, kanske? Jag fattade det som att heatsinken under fläkten agerade heatspreader till M.2-disken men tydligen är det inte så. Har ni några temperaturmätningar på M.2 vid belastning, möjligen?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av "Aorus X570 Elite" med 3700X.
Såg någon snubbe på Gamers Nexus som sa att det var ganska välkonstruerat för priset.
https://www.youtube.com/watch?v=a1ZvlK3jAvM

Eller har någon något annat förslag?

Permalänk
Medlem

passar de nya PCIE4.0 M.2orna under den där fläkten?

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 3 borde de bygt in i ett sådant påkostat kort.
Sen varför inte 10bE?

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra recension. Extra bra med genomgången av kylflänsarna och kylningen. Ser ut att finnas goda möjligheter att förbättra kylningen av både vrm och x570-kretsen med tanke på hur liten yta originalglänsarna har.

Varför sätter ingen (?) tillverkare på en vanlig kylfläns modell igelkott i svarteloxerad aluninium? Kostar antagligen en bråkdel och borde göra jobbet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Riktigt bra recension. Extra bra med genomgången av kylflänsarna och kylningen. Ser ut att finnas goda möjligheter att förbättra kylningen av både vrm och x570-kretsen med tanke på hur liten yta originalglänsarna har.

Varför sätter ingen (?) tillverkare på en vanlig kylfläns modell igelkott i svarteloxerad aluninium? Kostar antagligen en bråkdel och borde göra jobbet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag får gissa:
Man behöver en del massa för att absorbera värmen effektivt, och med så liten yta blir nog vanliga kylflänsar för lätta. En kombination av aluminiumblock och kylfläns på fler ställen, kopplade med värmerör, är nog bättre, men dyrare.

Om VRMen blir 60-70c, när den är specad för 125c, så är ”bättre” kylning pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Om jag får gissa:
Man behöver en del massa för att absorbera värmen effektivt, och med så liten yta blir nog vanliga kylflänsar för lätta. En kombination av aluminiumblock och kylfläns på fler ställen, kopplade med värmerör, är nog bättre, men dyrare.

Om VRMen blir 60-70c, när den är specad för 125c, så är ”bättre” kylning pengar i sjön.

En vanlig fläns är multipla gånger bättre på att avleda värme, det är dock dyra att tillverka i förhållande till block, block flänsar är riktigt dåliga på att avleda värme jämfört en väldesignad fläns med massvis av smala flänsar.

Poängen med en kylfläns är att avleda värme från komponenten och överföra den till luften, ett massivt block kommer avleda värme från komponenten men har extremt dålig förmåga att sedan överföra den till luften, ett block ALU tar en stund att värma upp och kan därför se rätt bra ut vid korta låga belastningar, ge det kontinuerlig värme och det kommer förr eller senare visa sin svaghet.

Tänk på hur många CPU kylare som är designade som stora block ALU, tror inte jag sett en enda hitintills, av en god anledning. Ett exempel på en bra fläns är de som gigabyte kör på de dyrare x570 borden, den typen av fläns är alla gånger en bättre lösning än vanliga billiga block flänsar.

Måste också passa på att tacka för en bra genomgång/test av detta moderkort, alltid kul att se lite mer djupgående info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En vanlig fläns är multipla gånger bättre på att avleda värme, det är dock dyra att tillverka i förhållande till block, block flänsar är riktigt dåliga på att avleda värme jämfört en väldesignad fläns med massvis av smala flänsar.

Poängen med en kylfläns är att avleda värme från komponenten och överföra den till luften, ett massivt block kommer avleda värme från komponenten men har extremt dålig förmåga att sedan överföra den till luften, ett block ALU tar en stund att värma upp och kan därför se rätt bra ut vid korta låga belastningar, ge det kontinuerlig värme och det kommer förr eller senare visa sin svaghet.

Tänk på hur många CPU kylare som är designade som stora block ALU, tror inte jag sett en enda hitintills, av en god anledning. Ett exempel på en bra fläns är de som gigabyte kör på de dyrare x570 borden, den typen av fläns är alla gånger en bättre lösning än vanliga billiga block flänsar.

Måste också passa på att tacka för en bra genomgång/test av detta moderkort, alltid kul att se lite mer djupgående info

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är inte alla kylare en klump aluminium (eller annat material) kopplad till kylflänsar på ett eller annat sätt? På CPU-kylare har du ofta en ordentlig klump mot CPUn, kopplad till flänsar via värmeledningsrör. Du behöver lite massa för att inte mätta värmekapaciteten omedelbart.

Men i övrigt har du helt rätt, ju större kontaktyta mot luften du kan skapa, ju bättre blir värmespridningen. Att det är dyrare att tillverka stämmer säkert, och det är nog därför det inte används särskilt ofta. Framförallt om temperaturerna är så pass bra som de ser ut att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Fast är inte alla kylare en klump aluminium (eller annat material) kopplad till kylflänsar på ett eller annat sätt? På CPU-kylare har du ofta en ordentlig klump mot CPUn, kopplad till flänsar via värmeledningsrör. Du behöver lite massa för att inte mätta värmekapaciteten omedelbart.

Men i övrigt har du helt rätt, ju större kontaktyta mot luften du kan skapa, ju bättre blir värmespridningen. Att det är dyrare att tillverka stämmer säkert, och det är nog därför det inte används särskilt ofta. Framförallt om temperaturerna är så pass bra som de ser ut att vara.

Massa har dock en icke relevant funktion annat än att absorbera värme och behålla den, ju större massa desto längre tid tar det att värma, du behöver dock yta för att sedan göra dig av med den värmen, utan yta så kommer bara block flänsen öka i temp tills det man försöker kyla överhettar. Med stor yta kommer dessutom massa per automatik så jag tar oavkortat en lättare fläns med tiodubbla arean eller mer mot luft än en dubbelt så tung block fläns med en tiondel av arean eller mindre.

Denna pygme kylare är exempelvis tillräcklig för att hålla x570 chipset under 75 grader helt passivt utan något extra luftflöde under full load, det finns avsevärt mer effektiva designer än denna och på majoriteten av moderkort mycket större yta att ha den på. Poängen är att yta är av högsta prio på en effektiv kylfläns, utan det ingen överföring av den lagrade värmen till luften.

Sen är det såklart poänglöst med onödigt bra kylflänsar som inte tillför något reellt värde om de sänker vrm temp från 60 till 40 grader exempelvis, om du däremot monterar saker i ett riktigt varm chassie med snålt luftflöde så kan den tempen fort handla om 100 kontra 60-70 grader. Man får helt enkelt tänka till lite med vad man ska använda grejerna till och vad de kan utsättas för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

9700k/Asus strix moderkort 6668kr
3700x/Asus strix moderkort 7249kr
Eh? var på g att byta till ett amd system när jag såg priserna på amd's moderkort fi fan inte klokt!
Man väljer väl en intel alla dagar i veckan när amd's priser ligger så pass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Massa har dock en icke relevant funktion annat än att absorbera värme och behålla den, ju större massa desto längre tid tar det att värma, du behöver dock yta för att sedan göra dig av med den värmen, utan yta så kommer bara block flänsen öka i temp tills det man försöker kyla överhettar. Med stor yta kommer dessutom massa per automatik så jag tar oavkortat en lättare fläns med tiodubbla arean eller mer mot luft än en dubbelt så tung block fläns med en tiondel av arean eller mindre.

Denna pygme kylare är exempelvis tillräcklig för att hålla x570 chipset under 75 grader helt passivt utan något extra luftflöde under full load, det finns avsevärt mer effektiva designer än denna och på majoriteten av moderkort mycket större yta att ha den på. Poängen är att yta är av högsta prio på en effektiv kylfläns, utan det ingen överföring av den lagrade värmen till luften.
http://i.imgur.com/O0eqjad.jpg

Sen är det såklart poänglöst med onödigt bra kylflänsar som inte tillför något reellt värde om de sänker vrm temp från 60 till 40 grader exempelvis, om du däremot monterar saker i ett riktigt varm chassie med snålt luftflöde så kan den tempen fort handla om 100 kontra 60-70 grader. Man får helt enkelt tänka till lite med vad man ska använda grejerna till och vad de kan utsättas för.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt, yta är det viktigaste. Jag antar att massan hjälper till vid momentana laster där fläktar och dylikt inte hunnit ikapp, men annars är det kanske inte så mycket mer det tillför.

Jag kollade lite vad kylflänsar kostar, och det var inte särskilt mycket. Några 20-lappar på sin höjd. Så det är nog inte en direkt kostnadsfråga, utan jag börjar misstänka att det enbart handlar om design. Det gör ju fortfarande jobbet, men inte lika bra som det hade kunnat göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

9700k/Asus strix moderkort 6668kr
3700x/Asus strix moderkort 7249kr
Eh? var på g att byta till ett amd system när jag såg priserna på amd's moderkort fi fan inte klokt!
Man väljer väl en intel alla dagar i veckan när amd's priser ligger så pass!

Finns en uppsjö moderkort att välja mellan. Ta det som fyller dina behov och är inom din budget. Inte svårare än så. Du bör enkelt kunna hamna under 6k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Du har rätt, yta är det viktigaste. Jag antar att massan hjälper till vid momentana laster där fläktar och dylikt inte hunnit ikapp, men annars är det kanske inte så mycket mer det tillför.

Jag kollade lite vad kylflänsar kostar, och det var inte särskilt mycket. Några 20-lappar på sin höjd. Så det är nog inte en direkt kostnadsfråga, utan jag börjar misstänka att det enbart handlar om design. Det gör ju fortfarande jobbet, men inte lika bra som det hade kunnat göras.

Glöm inte att man sparar ören på komponenter när det gäller enskilda bord men när det rör sig om hundratusentals ex av samma komponent börjar de där örena bli rätt stora summor, så det som inte låter så dyrt kan i slutändan handla om mycket stora summor för en tillverkare. Titta bara på ASUS x570 moderkort, där har man snålat så grovt på de billiga borden att man kör trippla powerstages per fas, alltså man kör en 4fas kontroller där man egentligen kunde kört en 6fas och bara kört dubbla powerstages, där pratar vi mycket små summor i skillnad mellan en asp1405 och en asp1106 men lika förbaskat snålar Asus så grovt och kör 4 fas kontrollern ända upp till ett strix-f, inte förrän Strix-E finns det plats i budget för 6 fas kontrollern. Vi pratar max kostnad på 10kr i skillnad för Asus, förmodligen betydligt mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Om baksidan: toksnålt med anslutningar, samt ingen digital ljudutgång på ett moderkort för hur många kronor???
Disappointed

Men stort kudos till Sweclockers som testar en mITX bräda

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Glöm inte att man sparar ören på komponenter när det gäller enskilda bord men när det rör sig om hundratusentals ex av samma komponent börjar de där örena bli rätt stora summor, så det som inte låter så dyrt kan i slutändan handla om mycket stora summor för en tillverkare. Titta bara på ASUS x570 moderkort, där har man snålat så grovt på de billiga borden att man kör trippla powerstages per fas, alltså man kör en 4fas kontroller där man egentligen kunde kört en 6fas och bara kört dubbla powerstages, där pratar vi mycket små summor i skillnad mellan en asp1405 och en asp1106 men lika förbaskat snålar Asus så grovt och kör 4 fas kontrollern ända upp till ett strix-f, inte förrän Strix-E finns det plats i budget för 6 fas kontrollern. Vi pratar max kostnad på 10kr i skillnad för Asus, förmodligen betydligt mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det slår lite annorlunda när man multiplicerar med så stora siffror.

Appropå besparingar olika tillverkare gör: det kanske hade varit en idé för sweclockers att skriva en guide om detta? Hur man väljer det moderkort som passar ens behov bäst, och vad man bör hålla utkik efter. Jag tror de flesta köper ett moderkort baserat på ganska primitiva kriterier, och bara antar att resten faller på plats.

För i slutändan är det ingen annan än vi, konsumenterna, som har makten att ändra hur marknaden ser ut. Genom att helt enkelt inte köpa de produkter där de snålat in för mycket, så kommer tillverkarna (förhoppningsvis) sluta tillverka dem/göra samma besparingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om baksidan: toksnålt med anslutningar, samt ingen digital ljudutgång på ett moderkort för hur många kronor???
Disappointed

Men stort kudos till Sweclockers som testar en mITX bräda

Det är de uppoffringar man får göra för storleken. Du har trots allt bara 17x17cm att få in allt på, och det är inte mycket. Just detta moderkort har dessutom en hel del lager för att lyckas få ihop det hela. Det är nog mer huvudbry och tanke bakom ett mitx-moderkort än ett standard atx-moderkort. Mycket designas speciellt för just mitx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vi pratar max kostnad på 10kr i skillnad för Asus, förmodligen betydligt mindre.

Jag har nästan uteslutande köpt Asus-produkter i över tio år, men det är precis det här Corsair-syndromet (d.v.s. att låta ekonomer välja komponenter) som gjort att jag börjat se mig om efter andra alternativ nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Riktigt bra recension. Extra bra med genomgången av kylflänsarna och kylningen. Ser ut att finnas goda möjligheter att förbättra kylningen av både vrm och x570-kretsen med tanke på hur liten yta originalglänsarna har.

Varför sätter ingen (?) tillverkare på en vanlig kylfläns modell igelkott i svarteloxerad aluninium? Kostar antagligen en bråkdel och borde göra jobbet bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Om jag får gissa:
Man behöver en del massa för att absorbera värmen effektivt, och med så liten yta blir nog vanliga kylflänsar för lätta. En kombination av aluminiumblock och kylfläns på fler ställen, kopplade med värmerör, är nog bättre, men dyrare.

Om VRMen blir 60-70c, när den är specad för 125c, så är ”bättre” kylning pengar i sjön.

Känns som om vrm kylning var mer påkostad förr. Kolla på dessa 775 moderkort

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Helt klart. Mina gamla brädor såg alla ut sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis så ska välpresterande flänsar se ut och det är lite synd att vi gått över till alu block, till viss del gör det inte så mycket då dagens VRM tenderar att vara rätt väldesignade med litet behov av just kylning (på high end bord) men det finns definitivt moderkort där denna typ av fläns skulle göra underverk.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sveklockarn:

@DavidtheDoom: Bytte ni ut batteriet som följde med moderkortet innan testerna?

Jag har varit med om att det sitter trötta eller döda batterier på helt nya moderkort vid ett flertal tillfällen.

Nej, jag testar produkten så som konsument mottar den. Just i detta fallet var det enbart inställningarna i BIOS som nollställdes, realtidsklockan höll tiden fint vilket innebär att övriga enheter anslutna till batteriet inte blev strömlösa.

Skrivet av backspace:

IOMMU-grupperingarna ser ut som?

Bra fråga, om det finns stort intresse och efterfrågan kan detta tänkas inkluderas i nästa test.

Skrivet av osgorth:

Hmm, i så fall missförstod jag det hela. Det där låter ju inte alls bra, nej.

Iofs är det bara kontrollern man vill/behöver kyla (flash-minnen gillar värme), så det kanske funkar med kylkudden iaf?
Har manualen något att säga om saken?
Det känns lite som att det du är nämner ändå är hur det är tänkt att det ska monteras. Jag menar, du måste ju ha nån form av ledning från chip -> heatsink, direktkontakt gör liksom ingenting. Lite som att montera en CPU-kylare utan pasta - ingen hit.

@DavidtheDoom: är det här något ni kan reda ut, kanske? Jag fattade det som att heatsinken under fläkten agerade heatspreader till M.2-disken men tydligen är det inte så. Har ni några temperaturmätningar på M.2 vid belastning, möjligen?

Jag vill nog hävda att fläkten är perfekt positionerat för att blåsa direkt på lagrinsenhetens styrenhet som sitter precis under fläkten. Jag skall ta en titt och försöka klura ut hur den värmeledande kudden monteras och vad det är som blir anslutet mot vad.
Jag återkommer!

Skrivet av tellus82:

Precis så ska välpresterande flänsar se ut och det är lite synd att vi gått över till alu block, till viss del gör det inte så mycket då dagens VRM tenderar att vara rätt väldesignade med litet behov av just kylning (på high end bord) men det finns definitivt moderkort där denna typ av fläns skulle göra underverk.

Framförallt är det för att spänningsregulatorerna som används i dagsläget är många gånger bättre tillsammans med bättre kontroller anslutna till processorn över bättre lågimpendansledningar.

Det kan ju dock vara så att det finns en marknad för eftermarknadskylare för moderkort även för de som vill ha luftkylt? Tror inte jag sett en sådan produkt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra recension, otroligt kul att ni testar m-itx! Personligen tycker jag priset är aningen i överkant hur premium moderkortet än må vara. Att lägga nästan lika mycket på moderkort som CPU tar emot tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |