Permalänk
Medlem

Dator till morsan - köpråd

Hej alla,

Jag plockade snabbt ihop en dator på Webhallen till morsan, se nedan:

Hon lirar Fortnite, BF 5, GTA V osv....

Nejdå hon surfar bara, är inne på Facebook/youtube osv men tänkte att jag kunde krydda datorn lite ändå med en SSD. Ser ovan bra ut? Win 10 kan jag fixa separat

Permalänk
Medlem

Spelar hon GTA V / BF lär hon behöva en GPU, kör en ryzen 3600 och ett 5700? Eller ett annat radeon

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

@teanox: tack men jag skojade bara jag önskar att hon spelade så jag hade nån att lira med!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog övervägt att skippa HDDn helt. Nu vet jag inte hur mycket lagring som behövs men jag vetefan om jag skulle lyckas lära mina föräldrar att spara bilder och saker på en annan plats än standardmappen.

Permalänk
Medlem

Om hon surfar på tv:n så kan jag rekommendera en intel NUC som är oerhört mycket mindre. Går att hitta på köp&sälj då och då.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: ja du har en poäng... Hon skulle aldrig fatta konceptet att man kan spara filer på olika hårddiskar i och för sig, även om man verkligen gjorde sitt bästa för att förklara tack

Jag undrar väl mest om grejerna jag plockat ihop skulle funka tillsammans (är osäker på om moderkortet funkar till CPU, och om chassit funkar osv..)

Permalänk
Medlem

@OHboy667:
är det till morsan och hon surfar .. är det inte bättre då att ta en hp eller nåt med garanti och hämtservice?
billigare en att bygga själv oxo..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av OHboy667:

@teanox: tack men jag skojade bara jag önskar att hon spelade så jag hade nån att lira med!

Haha, ja... Behöver du någon att lira med är de ju bara leta rätt på folk här i forumet Vi är rätt många inbitna gamers här.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

@Akarr: jo kan vara, jag ska kolla upp nåt sånt också. Är väl mest för att jag var sugen på att bygga en åt henne en begagnad från Blocket är också ett alternativ

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att du skippar HDDn helt och satsar på en 500gb SSD som kostar runt 700 (om inte hon behöver mer utrymme).

Sedan att du har valt ett b350 moderkort innebär det att du måste flasha om kortet, har du en äldre Ryzen cpu för detta ändamål?

Byt ut ram minnet till 2x4gb för dual channel och hitta ett par snabbare minnen (bör finnas för samma pris).

Den där PSUn skulle jag inte lita på för fem öre. Sikta på något mer hållbart

EDIT:
Jag kan rekommendera detta paket (Moderkortet som finns med kan flashas om genom USB, googla om det),
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12694959

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en Inte Nuc med i3?
Tar mindre plats, snyggare och gör definitivt jobbet.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Surf Intel, ITX formfaktor

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12695212

Annars är Ideacenter helt okej för surf och internet ärenden. De som är bra är garanti och windows ingår i priset.
https://www.inet.se/produkt/2214481/lenovo-ideacentre-310s-ce...

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]