Permalänk

Nybygge kommer inte ens till bios

Hej!

Köpte mitt första nybygge på många år och tyckte allt gick som på räls när jag skulle montera, men något är fel.

När jag startat datorn körs cpu-fläkten igång, sen så blinkar moderkortets LED för CPU en snabbis, sen lyser DRAM-leden i tre sekunder. En blinkning tillbaka på CPU sen DRAM igen, i en evig loop. Ingenting skjuts ut till bildskärmen, så kommer inte ens till bios.

Jag har testat två olika moderkort med samma resultat:

  • MSI H310I PRO

  • MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC

Testat alla möjliga variationer med ram-stickorna och de två minnesslottarna på båda moderkorten. Även provat att boota utan ram, för vad jag kommer ihåg så ska man kunna ta sig till bios ändå, men kanske har jag fel. Jag kom ingenstans med det heller.

Övriga komponenter:

  • Intel Core i5-9600K Coffee Lake S - 3,7 GHz

  • G.Skill AEGIS DDR4-2666 C19 DC - 2x8gb

  • Intel 660p SSD M.2 NVMe - 512GB

  • Noctua NH-l9i för processorkylning

  • Fractal Design Node 202 med integrerat nätagg på 450watt

Vad tror ni? Är processorn död?

Permalänk

Hmmm, du kör enbart med den integrerade GPUn i din CPU? Då bör ju agget orka mer än väl. Testat att kolla så att både 8 -pinnarskabeln samt 24 pinnars sitter bra i båda ändar?
Annars känns det som att du borde försöka låna in dig på ett annat agg och/ eller CPU och testa mot de två moderkorten.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Testat med en sticka i taget i olika slots?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Hmmm, du kör enbart med den integrerade GPUn i din CPU? Då bör ju agget orka mer än väl. Testat att kolla så att både 8 -pinnarskabeln samt 24 pinnars sitter bra i båda ändar?
Annars känns det som att du borde försöka låna in dig på ett annat agg och/ eller CPU och testa mot de två moderkorten.

The Kristoffer: Japp, trippelkollat, när jag körde med båda moderkorten med. Har ingen jag kan låna ett agg eller cpu av tyvärr, men känns sådär att släpa ett halvfärdigt bygge till typ inet och låta dem felsöka.

Skrivet av Oppna:

Testat med en sticka i taget i olika slots?

Skickades från m.sweclockers.com

@Oppna: Yes. En sticka i taget i båda minnesplatserna.

Länk till The Kristoffer fungerade ej :(