Permalänk
Medlem

"halvsvår" dist sökes

nu har jag precis bevisat att man kan sabba sitt system med root jag installerade debian för två kvällar sedan, har fått sammanlagt 6 timmars sömn på två dygn och minst trettio nya gråa strån nån som kan tipsa om en "enklare" dist, men inte redhat/mandrake, jag vill konfa lite själv.

Installerar *nix i utbildnings-syfte, inte för att leka windows . jag vill gärna ha en dist med nyaste kernel (gav mig på ett försök att uppdatera, vilket va ganska dum ) sen bra stöd för nvidia-drivare vore mysigt, jag är läskunnig och inte helt tappad bakom en vagn, men att börja med debian va lite rörigt!
Kan slackware vara något? har inte testat 9.0, jag testade 8:an för ungefär ett år sen, klarade inte av att fixa ljud då, men i övrigt rulla det stabilt (är med andra ord intresserad av X, vill kunna surfa webben utan att sitta i CLI )

Har även lyckats kompilera gentoo linux ifrån stage ett, men då va jag lite för kass för att installera lilo fick iofs aldrig igång X då, men bara att få allt att funka va en upplevelse!

*stolt linux-n00b*

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk

Slackware, är som du sa ett alternativ.

Väldigt bra handledning på www.slackware.org

Bytte själv från RH till Slack. Minskade minnesanvändningen samt fixade ett irriterande lagg i DChubben.

Börjar tycka om det mer och mer. Mer logiskt uppbyggt än RH tycker jag.

Permalänk
Medlem

det jag hade problem med i debian var X, hur fungerar installationen i slack 9 ? vill gärna ha möjligheter att skräddarsy mitt system, men jag vill ha STORT stöd för drivrutiner, orkar inte sitta 48:a timmar i bash igen *lite övertrött nu*

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

du kan väl konfa hur mycket du vill i redhat/mandrake med?
du kan väl installera de paketen du vill.. aja.

Visa signatur

K#

Permalänk

Kör inte X iofs.. så där vet jag inte.

Dock kan du skräddarsy installationen till your liking..

Stödet för drivrutiner är det lite si och så med, iaf för NIC.
Men det är busenkelt att ändra själv i filerna, efter man läst till sig vilka configfiler som gäller.

Det enda som jag saknar i Slack det är typ redhats up2date eller apt-get dist upgrade.. =(

Permalänk
Medlem

Jag är själv nybörjare, och jag började med Debian, har det nu installerat på två datorer och allt fungerar underbart. Jag fick visserligen sitta och pilla i ungefär 25 timmar för att få X att funka men det är ju bara kul Jag tycker att du ska ge Debian en chans till och om du behöver hjälp kan du alltid gå in på
irc.freenode.com #debian.se

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

gentoo

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem

Visseligen ingen Linux-dist, men jag skulle rekommendera FreeBsd.
Deras ports-system är enastående.

De har en utomordentlig "handbook" som alla borde läsa, även
linux-entusiaster.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag nog debian är en gannska ultimat nybörjardist.
Lagom svår install... Döljer inte massa för usern som redhat/mandrake och väl installerat får man confa lite men inte farligt mycket.
Sedan ställa in packetsystemet lite sedan är det bara att tuta å köra med apt-get install typ
Tycker jag i alla fall.
Tycker du ska försöka med det igen.
Slack är kannse 10% lättare att få in men inte alls lika roligt effteråt som debian är.
När du behärskar lite olika distar och vet hur systemet fungerar med partitoner kernel och moduler mm så är gentoo en bra dist att testa..... svår att installera om man inte kan grunderna men det lär man sig genom att testa några anndra distar som debian, slack mm.
När gentoo är installerat och confat är det ännu slappare med deras portrige system *stavning*. Bara skriva emerge och programet eller emerge -s och ett sökord. Fins flera options men det är nästan allt man behöver för att installera program...... fins la 40 000 packet sisst jag kollade eller nåt så rätt bra utbud vill jag låva.

Permalänk
Medlem

FreeBSD.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk

FreeBSD kanske ändå är lite för svårt, men om du följer guiden på http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm så är oddsen att du lyckas väldigt stora.

Annars är Gentoo, som du själv hade lyckats med, väldigt bra.
Om du vill göra det lite enklare, starta från stage 3 nästa gång och välj grub istället för lilo.

Sedan är det bara att köra "emerge xfree" och slutligen "emerge kde" om du föredrar det. Sen har du ett Gentoo-system med fungerande X.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Debian är för svårt är nog absolut gentoo det med.

Edit, jag läste lite för slarvigt.

Pröva att köra xf86cfg, lyckas iaf i bland konfa x rätt automatiskt (även om det oftast crashar i stället).

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markzman
FreeBSD kanske ändå är lite för svårt, men om du följer guiden på http://www.freebsd.se/fbsdinst/fbsd-inst1.htm så är oddsen att du lyckas väldigt stora.

Annars är Gentoo, som du själv hade lyckats med, väldigt bra.
Om du vill göra det lite enklare, starta från stage 3 nästa gång och välj grub istället för lilo.

Sedan är det bara att köra "emerge xfree" och slutligen "emerge kde" om du föredrar det. Sen har du ett Gentoo-system med fungerande X.

Är grub enklare att konfigurera än lilo? Inte på en fläck.
LILO ÅT FOLKET!

Visa signatur

Yarr?

Permalänk

vore kul att testa någon dist som man kunde köra en ftp install men att koppla upp sig utan router vid en ftp install med telia kan mna då inte göra genom lynx eller links. någno som har tips på det så man kan köra något annat än redhat och slack.

Edit: Om vi ska hålla oss till ämnet så rekomenderar jag slack men det blir ett jävla massa pill med alla libs som du ska ha men annars är det en bra dist. vissa säger att den enbart är bra för servers men jag tyckte då om den.

Permalänk
Inaktiv

själv vill jag säga slackware.. för det är fakiskt jävligt enkelt och tydligt.. och framförallt väldokumenterat

Permalänk
Medlem

Slackware.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Hmm om man ska lära sig med hysat bra kurva så tycker jag nog att du ska testa på Slackware. Jag började med det och fortsatte sedan till Gentoo.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt - Slackware...

Men den enklaste och samtidigt mest kompletta disten är knoppix - debianbaserat med en drös bra program som medföljer. Det som gör den speciell är att i grunden är det en bootbar cdskiva, som är komprimerad. Jag har för mig att det är motsvarande 1,7 Gb program på den.

För att installera när du i förväg har partionerat och bootat från knoppix: Ut i en shell, "knx-hdinstall" och följ anvisningarna. (Obs, detta kommando finns det inte med någon information om, lustigt nog.)

Johan

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig grunderna börja med Slackware och försök dig på så mycket du kan i Konsollen ... Fast du borde installera x också ifall det blir för "svårt".

Edit: Det behöver inte bli svårt ... bara man lär sig några grundkommandon så ska det nog inte vara så svårt!

Visa signatur

Windows XP | AMD Athlon XP1700+ | 512Mb DDR | GeForce 4 Ti 4600 | IBM 160Gb 160GXP
FreeBSD | AMD TBird 800MHz | 512Mb SDRAM | ATI 8Mb | IBM 30Gb
http://www.mozilla.org/ - Firefox

Permalänk

*titta på rubriken* halvsvår eller halvlätt, det är frågan!

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
gentoo

Det där är ju ett så himla bra svar.. *suck*
Varför inte motivera lite varför du tycker så?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Gentoo har enligt mig ett mycket bra paketsystem och härlig hårdvarukompabilitet. Installationen kan iofs vara lite väl tidskrävande, men inte alls svår om du är läskunning och kapabel till att följa instruktioner.
Annar gillar jag Slack 9 som jag kör nu.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar det blev slackware (tittade faktiskt inte här efter "tips" utan tog slack lite på måfå för att testa, och måste säga att jag är rätt nöjd, har nu x igång, men inte med rätt gfx-drivare samt att res med mera inte är rätt, och min usb-mus är lite keiko, scrollen funkar inte...

men för alla som är rädda för att jag inte ska sitter i console så lovar jag att det första jag gjorde (för att lära mig) var att kasta bort kde och la in fluxbox (inte riktigt nöjd dock) för att se om det gick, har även mountat en ntfs-disk och har lärt mig att ändra rättigheterna för ljud (dumt att det inte finns en audio-grupp i slack!) . det jag har kvar nu är bara att confa X till en godkännd nivå så att jag kan börja läsa manualer (hatar att sitta i console och läsa) därför kan det va bra med scrollhjul...

sen måste jag säga att kopiera saker ifrån en ntfsdisk som e mountat av root e liite småjobbigt, måste ju köra chown på filerna sen, annars kan jag inte exekvera ;/

(nån som har nått tips hur man kan göra så att user kan mounta?)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Kolla i FAQ:n för scrollen och för mountning av ntfs som user