Permalänk
Medlem

Egen hemsida, GDPR?

Hej!

Jag har byggt en enklare site i wordpress som varken hanterar inloggning eller kommentarer från användare, det enda som finns som skulle kunna tänkas vara en grej är like-knappar kopplat till facebook och ett kontaktformulär. Sidan är alltså ganska statisk.

Jag har inspekterat hela sidan med chromes utvecklingsverktyg och tittat efter cookies utan att hitta några. Jag har även använt tredjepartsverktyg som scannat sidan och de säger också att den inte innehåller cookies.

Min fråga är då om jag ändå behöver bry mig om att lägga in en notis för cookies som halva webben gör nu, eller om jag helt enkelt kan strunta i det? Om jag lägger in google analytics, måste jag då ha det?

Är det någon här som vet?

Permalänk

@Rekl3M: Så länge du inte har några cookies behöver du ingen cookie banner, men kör du Google Analytics (som använder cookies) ska du ha en banner samt cookiepolicy. Hanterar du inga personuppgifter som du beskriver ska du inte behöva någon policy för just personuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hadermite:

@Rekl3M: Så länge du inte har några cookies behöver du ingen cookie banner, men kör du Google Analytics (som använder cookies) ska du ha en banner samt cookiepolicy. Hanterar du inga personuppgifter som du beskriver ska du inte behöva någon policy för just personuppgifter.

Okej, behöver man specifikt skriva att man använder just google analytics eller räcker det med att man skriver att man använder det för att förbättra webbplatsen typ?

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett kontaktformulär kan användas för att skicka in personuppgifter och om det då används till det så behandlar du personuppgifter oavsett du vill eller inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut:

Jo precis, men jag sparar ju dom inte nånstans... Mailet går direkt till mottagern.

Vad ska jag skriva där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

@Jumpcut:

Jo precis, men jag sparar ju dom inte nånstans... Mailet går direkt till mottagern.

Vad ska jag skriva där då?

Hur fungerar kontaktformuläret? Alltså vad används det till, vem använder det, vem tar emot infon och vad görs med infon?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur fungerar kontaktformuläret? Alltså vad används det till, vem använder det, vem tar emot infon och vad görs med infon?

Fyra fält, namn, epost, ämne, meddelande. Det går direkt till mottagaren utan någon metadata. Ingenting sparas i DBn. Enbart en privatperson.

Permalänk
Medlem

Namnet och e-postadressen är klassad som personlig data, då de kan kopplas till en person. Likaså gäller det för IP-adressen. Du måste då enligt lag informera besökaren om att detta lagras och varför de lagras och vad de används till (källa).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Fyra fält, namn, epost, ämne, meddelande. Det går direkt till mottagaren utan någon metadata. Ingenting sparas i DBn. Enbart en privatperson.

Ok, men samtliga inskickade meddelanden går till din mail?

Privatperson till privatperson räknas ju egentligen inte under GDPR.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hört att Facebook like knapp på hemsidor ställer till problem i.o.m GDPR.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Okej, behöver man specifikt skriva att man använder just google analytics eller räcker det med att man skriver att man använder det för att förbättra webbplatsen typ?

Du behöver ha med deras användning av personuppgifter och cookies i din policy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Hört att Facebook like knapp på hemsidor ställer till problem i.o.m GDPR.

Det skulle inte förvåna mig. Både Google och Facebook lagrar löjligt mycket information om en. Senaste fyndet om det är ju att Google spionerar på deras Chrome-användare i sann övervakningsväg (en av källorna).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Det skulle inte förvåna mig. Både Google och Facebook lagrar löjligt mycket information om en. Senaste fyndet om det är ju att Google spionerar på deras Chrome-användare i sann övervakningsväg (en av källorna).

Visst är det så, det finns ju en anledning till varför en av världens bästa webbläsare är gratis. Det kostar mycket pengar att utveckla en sådan webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hadermite:

Visst är det så, det finns ju en anledning till varför en av världens bästa webbläsare är gratis. Det kostar mycket pengar att utveckla en sådan webbläsare.

Så du bryr dig inte om att bli övervakad och att bli i stort sett ägd av ett stort företag?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Så du bryr dig inte om att bli övervakad och att bli i stort sett ägd av ett stort företag?

Nu lade jag ingen värdering i om det är bra eller inte. Med "bästa" syftade jag på det funktionsmässiga.

Men för att svara på din fråga, är inte särskilt orolig för att Google vet vad jag söker på och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hadermite:

Nu lade jag ingen värdering i om det är bra eller inte. Med "bästa" syftade jag på det funktionsmässiga.

Men för att svara på din fråga, är inte särskilt orolig för att Google vet vad jag söker på och dylikt.

Ok. Själv anser jag att Firefox har fler funktioner/valmöjligheter än vad Chrome har (tänker på inställningarna och inte about:config). Kika annars på Vivaldi. Den webbläsaren använder sig av Chromium och har oerhört många fler inställningar än vad Chrome har. Bara ett tips ^^

Jag är inte heller orolig för vad Google vet om mig. Det är inte det som det handlar om. Det handlar om ens integritet och privatliv, vad andra får veta om mig och hur de tar hand om den informationen. Allt fler upptäcker dolda funktioner som låter till exempel Google att lyssna på en 24/7, oavsett enhet, även om man inte säger (som i Googles fall) "Ok, Google" eller "Hey, Google" först. Det är på grund av sånt som gör mig mer varsam om vad som hämtar vad för typ av data och vart det sparas.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Ok. Själv anser jag att Firefox har fler funktioner/valmöjligheter än vad Chrome har (tänker på inställningarna och inte about:config). Kika annars på Vivaldi. Den webbläsaren använder sig av Chromium och har oerhört många fler inställningar än vad Chrome har. Bara ett tips ^^

Jag är inte heller orolig för vad Google vet om mig. Det är inte det som det handlar om. Det handlar om ens integritet och privatliv, vad andra får veta om mig och hur de tar hand om den informationen. Allt fler upptäcker dolda funktioner som låter till exempel Google att lyssna på en 24/7, oavsett enhet, även om man inte säger (som i Googles fall) "Ok, Google" eller "Hey, Google" först. Det är på grund av sånt som gör mig mer varsam om vad som hämtar vad för typ av data och vart det sparas.

Precis, vilken som är den absolut bästa får ju alla ha sina egna åsikter om, därav skrev jag "en av de bästa"

I Googles fall tycker jag inte att det är särskilt förvånande att de alltid lyssnar—jag menar, varför ska man inte göra det om man har möjlighet? Sen rent tekniskt måste de ju lyssna hela tiden för att ens uppfatta "Ok Google".

Är man orolig för sin privacy bör man tänka en extra gång när internetuppkopplade produkter och tjänster är "för billiga" eller helt gratis. Det kostar enorma summor pengar att ta fram dessa produkter och tjänster, så på något sätt ska man ju finansiera det. Om det inte är på prislappen är det genom datainsamling.