Mac Book Pro 2019 (13") eller Lenovo ThinkPad p43s?

Permalänk
Medlem

Mac Book Pro 2019 (13") eller Lenovo ThinkPad p43s?

Hej!
Grejen är så att nu är det dags för mig att köpa en ny bärbar dator som jag ska ha till de kommande 5 åren, med tanke på att jag börjar studera på högskolan snart.
Det som jag söker är en dator som håller bra prestanda, bra kvalitet, och är ändå lätt att förflyttas (då jag kommer att ha den med mig nästan varje dag). Gärna med core i 5/7 (åttonde gen), Bra RAM 16 tänker jag på, och minst 256GB lagringskapacitet gärna 512GB. min budget ligger på Max 20 000 kr.
Som rubriken säger så tog de två modeller mitt intresse, men med tanke på att MacPro 2019 (13") ligger på ca 19 000 kr och ger fyrkärnings processor inte core i5 (8:gen) 8 GB RAM och, 256GB vilket jag tycker är inte värt att ha för 19 000 kr jämfört med andra modeller (Jag är ingen expert på Mac och har aldrig haft en).
medan den andra modeller är ThinkPad p43s (core i7/8665U processor, 16 GB RAM, 512 GB lagringskapacitet). det är alltså en lätt workstation som kan hålla för en lång period, med tanke på vad ThinkPad modeller erbjuder och att man kan köra lite Gaming på den då jag köra (Dota 2), den ligger på ca 20 000 kr.
Vilken skulle ni rekommendera?
Jag är öppen för andra alternativ,
Hör av er
MVH

Förtydligade trådrubriken att det handlade om en Mac *Book* Pro/Thomas Y
Permalänk
Avstängd

Thinkpad absolut. Kolla efter studentrabatter så kanske du kan få en lite fetare för samma pris, när jag pluggade fick jag en X220 som kostade typ 18-19000 på Dustin och liknande då för knappt 12000 från någon tysk sida inklusive frakt, med svenskt tangentbord och så. Behövde kontakta supporten en gång för batteriet och den svenska supporten löste det direkt utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

@snajk: Kommer du ihåg vilken sida är den?, Grejen är att Dustin och andra återförsäljare har inte så stor utbud jämfört med Lenovo websidan som har ett stort utbud men där får man vänta typ 2/3 veckor för att man ska få produkten.

Permalänk
Avstängd

@Hommow: Jo, den hette campusdiscount.de då men nu https://mycampus.de

Vet inte om leveransen går snabbare därifrån dock, men kan man bevisa att man är student (jag har för mig att jag typ fotade CSN-kort och ID och mailade) så var det rejält mycket billigare än här.

Permalänk
Medlem

@snajk: Tack, Jag kikar på den nu.

Permalänk
Medlem

Behöver du prestandan i en p43 över den du kan få med en X1 carbon? Den senare väger ganska mycket mindre... har inget att säga om Dota-kraften i en carbon iofs, men de går ju å andra sidan att hitta hos t.ex. Dustin och då med tre års på-platsen garanti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Napoleongl: hmmmm, de ligger lite över min budget. Vad innebär Garanti på plats? får man inte det ifall man köper från Lenovos hemsidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hommow:

@Napoleongl: hmmmm, de ligger lite över min budget. Vad innebär Garanti på plats? får man inte det ifall man köper från Lenovos hemsidan?

Garant i från hemsidan vet jag i ärlighetens namn inte så mycket om. På platsen innebär att det kommer ut en lirare och reparerar garantiärendet hos dig efter någon/några dagar istf att du ska skicka den över halva Europa och så tar det tre veckor innan den kommer tillbaka som det kan göra med inskicksgaranti. Jag fick en grej fixad på garanti och reparatören kom till universitetet och fixade den eftersom jag inte va hemma...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror Apple har 10% Studentrabatt, så du kan köpa 13" MacBOOK Pro ( ) för 19 000kr med 16GB RAM-

Permalänk
Medlem

Hittar inget om vilken garanti som ingår på mycampus, men däremot kan man köpa till både tre och fyra års på-platsen för typ 6-800 spänn. Dock inget för X1 så jag vet inte om det ingår.

X1 har ibland kommit med rätt bra rabatter på Dustin bla lite längre fram på hösten om du orkar vänta.

Edit: och denna har du en femhundring studentrabatt på så den går på 21900 ca.
https://www.dustinhome.se/product/5011144766/thinkpad-x1-carb...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hommow:

@Napoleongl: hmmmm, de ligger lite över min budget. Vad innebär Garanti på plats? får man inte det ifall man köper från Lenovos hemsidan?

Det är samma garantivillkor oavsett varifrån du köper datorn.

Vissa modeller kan kompletteras med garanti på plats eller få sin garanti på plats förlängs från 3 år till 5 år.

Carbon X1 Har 3 år på plats service/garanti. P43 hämtas och skicka till Polen i 2-3 veckor där de, oavsett fel, formaterar din hårddisk, servrar och returnerar datorn.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt en macbook pro, kostar kanske lite extra men kvalitén var i alla fall överlägsen när jag klämde på bärbara vid mitt senaste köp. Det var dock ett tag sedan... Den macbook pron jag har nu är från 2012 och duger fortfarande till allt jag använder den till efter att jag uppdaterat ram och bytt till ssd.

Det är också trevligt med en mac om man har en iphone/ipad, deras ekosystem är svårslaget.

Det brukar vara betydligt billigare att uppgradera ram och ssd själv än att låta Apple göra det. Förr var det dessutom ganska enkelt, förhoppningsvis har de inte gjort det svårare nu.

Skrivet av evirob:

Tror Apple har 10% Studentrabatt, så du kan köpa 13" MacBOOK Pro ( ) för 19 000kr med 16GB RAM-

Plus att man får ett par sjyssta hörlurar som man kan spara eller sälja.

Jag sålde de jag fick med mitt ipadköp för 1200 kronor, hade garanterat kunnat få ett par hundralappar till.

De lurarna man får när man köper en macbook är dessutom ännu dyrare och har därför ännu högra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

Ingen bärbar mac med det dåliga tangentbordet. Alltså alla mac-burkar som bara har USB-C-port.

Thinkpad all the way om du inte är fast i macträsket.

Fördelen med mac är att dom ofta använder en bra 16:10-skärm och inte vanlig skiten 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Hittar inget om vilken garanti som ingår på mycampus, men däremot kan man köpa till både tre och fyra års på-platsen för typ 6-800 spänn. Dock inget för X1 så jag vet inte om det ingår.

X1 har ibland kommit med rätt bra rabatter på Dustin bla lite längre fram på hösten om du orkar vänta.

Edit: och denna har du en femhundring studentrabatt på så den går på 21900 ca.
https://www.dustinhome.se/product/5011144766/thinkpad-x1-carb...

Skickades från m.sweclockers.com

jag har faktiskt kollat på denna modellen X1. Är ju mycket bra, men tyvärr lite över budgeten då min Max är 20000, annars så får jag äta nudlar resten av månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Personligen hade jag valt en macbook pro, kostar kanske lite extra men kvalitén var i alla fall överlägsen när jag klämde på bärbara vid mitt senaste köp. Det var dock ett tag sedan... Den macbook pron jag har nu är från 2012 och duger fortfarande till allt jag använder den till efter att jag uppdaterat ram och bytt till ssd.

Det är också trevligt med en mac om man har en iphone/ipad, deras ekosystem är svårslaget.

Det brukar vara betydligt billigare att uppgradera ram och ssd själv än att låta Apple göra det. Förr var det dessutom ganska enkelt, förhoppningsvis har de inte gjort det svårare nu.

Plus att man får ett par sjyssta hörlurar som man kan spara eller sälja.

Jag sålde de jag fick med mitt ipadköp för 1200 kronor, hade garanterat kunnat få ett par hundralappar till.

De lurarna man får när man köper en macbook är dessutom ännu dyrare och har därför ännu högra andrahandsvärde.

Jag håller med, men är lite oroligt över en grej att jag har aldrig haft en macbook. Är van att använda Windows. Alla som jag känner rekommenderar att jag köper en Macbook då de har en, men när man tittar på spec då ser man att man kunde få mycket bättre för samma pris fast i Windows sidan.
Vad är det som lockar folk att köpa Macbook (har jag aldrig förstått mig på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det brukar vara betydligt billigare att uppgradera ram och ssd själv än att låta Apple göra det. Förr var det dessutom ganska enkelt, förhoppningsvis har de inte gjort det svårare nu.

Det har de... RAM och SSD är numera fastlött.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Ingen bärbar mac med det dåliga tangentbordet. Alltså alla mac-burkar som bara har USB-C-port.

Thinkpad all the way om du inte är fast i macträsket.

Fördelen med mac är att dom ofta använder en bra 16:10-skärm och inte vanlig skiten 1080p.

Är det verkligen så dåligt med tangentbordet?, vad jag senaste hört så var det att de blir överhetta efter 3 timmar av användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hommow:

Är det verkligen så dåligt med tangentbordet?, vad jag senaste hört så var det att de blir överhetta efter 3 timmar av användning.

Apple har haft enorma problem och i år kom den 4:e generationen där man bytt material i membran som skall skydda. Det fungerade inte med Silicon men nu ska det alltså fungera bättre med det "nya" materialet. Misstänker att man bara skjuter upp det oundvikliga, membran som membran.
Enligt Apple berodde problemet på att det kom in damm. För mig är det en (av många) dealbrakers med MBP.

Edit: Personligen skulle jag undvika Lenovo också. De har börjat limma fast batterierna precis som Apple gör med Air.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Mac men kan tillägga att jag har haft min ThinkPad i över tre år nu, för mina studier i Datavetenskap, och jag kunde inte ha varit nöjdare. Batteriet är som om det vore nytt, håller hur länge som helst.

Lägg inte 20 på en dator för skolan såvida du inte skall göra riktigt tunga grejer (vilket jag inte tror du kommer göra dina första år ändå). Köp en thinkpad för 7 eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det har de... RAM och SSD är numera fastlött.

Vafan... om det stämmer så är frågan redan avgjord. Av principsak bör man då köpa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vafan... om det stämmer så är frågan redan avgjord. Av principsak bör man då köpa något annat.

Hoppas länken fungerar:

Orangea fyrkanten är RAM och blå fyrkant är SSD. Ja, som du ser är ALLT fastlött. M.a.o. går SSD, RAM, GPU eller CPU sönder så måste man byta hela systemkortet. Är det efter garantitid....

Källa: https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+15-Inch+Touch+Bar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Personligen hade jag valt en macbook pro, kostar kanske lite extra men kvalitén var i alla fall överlägsen när jag klämde på bärbara vid mitt senaste köp. Det var dock ett tag sedan... Den macbook pron jag har nu är från 2012 och duger fortfarande till allt jag använder den till efter att jag uppdaterat ram och bytt till ssd.

Graden av kvalitet går inte att avgöra genom att klämma på datorerna. Thinkpads är extremt hållbara. Godkända för militärt bruk, de enda laptops som västliga astronauter har med sig upp i rymden, osv.

Citat:

Det är också trevligt med en mac om man har en iphone/ipad, deras ekosystem är svårslaget.

Det brukar vara betydligt billigare att uppgradera ram och ssd själv än att låta Apple göra det. Förr var det dessutom ganska enkelt, förhoppningsvis har de inte gjort det svårare nu.

Plus att man får ett par sjyssta hörlurar som man kan spara eller sälja.

Jag sålde de jag fick med mitt ipadköp för 1200 kronor, hade garanterat kunnat få ett par hundralappar till.

De lurarna man får när man köper en macbook är dessutom ännu dyrare och har därför ännu högra andrahandsvärde.

Jo, men ändå är det väldigt mycket pengar för en begränsad slit och släng produkt. Det kan absolut vara ett bra köp ändå förstås, om man har det behovet eller är djupt "fast" i deras ekosystem och trivs där. Men som Windows- och Android-användare är OSX macOS nästan lika frustrerande och begränsat som IOS är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Graden av kvalitet går inte att avgöra genom att klämma på datorerna. Thinkpads är extremt hållbara. Godkända för militärt bruk, de enda laptops som västliga astronauter har med sig upp i rymden, osv.
Jo, men ändå är det väldigt mycket pengar för en begränsad slit och släng produkt. Det kan absolut vara ett bra köp ändå förstås, om man har det behovet eller är djupt "fast" i deras ekosystem och trivs där. Men som Windows- och Android-användare är OSX macOS nästan lika frustrerande och begränsat som IOS är.

Kvalitet kanske var fel ordval, de kändes i alla fall mer gedigna än de jag klämde på. Men jag testade förstås inte alla laptops på marknaden, bara de som fanns på display i ett par butiker.

(Sen är det förstås positivt att apples datorer är/var de snyggaste som kan köpas. I alla fall i mitt tycke.)

Jag vet att det kan vara chockerande för vissa sweclockare men när vissa personer köper en dator så är det inte för att den ska slitas och slängas. Min nuvarande är som sagt från 2012 och visar ännu inga tecken på att behöva bytas ut. Den duger förstås inte till de tunga spelen men det har jag den stationära till.

Jag kör både osx och windows och jag kan inte komma på något sätt som gör att >99 % av användarna skulle ha anledning att tycka att macOS är mer begränsat. Om vi ignorerar spelmarknaden, men samtidigt tar det inte mer än någon minut att starta windows på sin mac om man nu vill spela något som inte finns till macOS.

Med det sagt... alla plattformar har något de är bättre och sämre på. Vad som passar en själv kan ingen annan svara på, om man nu inte har väldigt specifika behov.

Edit: Efter att ha fått veta att allt är fastlött så kollade jag lite mer på apples hemsida. Jag tror jag får sluta rekommendera folk att köpa deras datorer. Deras produkter har alltid haft nackdelar men samtidigt så har deras bärbara, i mitt tycke, alltid varit svårslagna. Men när inte ens pro-modellen kommer med vettiga anslutningsmöjligheter eller vettig lagrinskapacitet så är det lite skamligt. Men men, vissa kanske aldrig använder ethernet/usb-a så då är ju inte det ett problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Graden av kvalitet går inte att avgöra genom att klämma på datorerna. Thinkpads är extremt hållbara. Godkända för militärt bruk, de enda laptops som västliga astronauter har med sig upp i rymden, osv.
Jo, men ändå är det väldigt mycket pengar för en begränsad slit och släng produkt. Det kan absolut vara ett bra köp ändå förstås, om man har det behovet eller är djupt "fast" i deras ekosystem och trivs där. Men som Windows- och Android-användare är OSX macOS nästan lika frustrerande och begränsat som IOS är.

Ja, Jag håller med dig speciellt vad det gäller ThinkPads. Men en sak som gör mig mycket frustrerad är att trots de olika utbud av de olika modeller så är det ändå väldigt svårt och hitta ett bra utbud hos Lenovos återförsäljare där man kan köpa på plats. Mediamarkt och Elgiganten NetonNet t.ex. (Jag vill ju känna på själva Thinkpaden, det nöjer inte mig med att typ läsa på de olika beskrivningar och som en ThinkPad har).
vill man köpa en ThinkPad från Lenovos hemsidan så får man vänta upp till 4 veckor för att få varan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hommow:

Ja, Jag håller med dig speciellt vad det gäller ThinkPads. Men en sak som gör mig mycket frustrerad är att trots de olika utbud av de olika modeller så är det ändå väldigt svårt och hitta ett bra utbud hos Lenovos återförsäljare där man kan köpa på plats. Mediamarkt och Elgiganten NetonNet t.ex. (Jag vill ju känna på själva Thinkpaden, det nöjer inte mig med att typ läsa på de olika beskrivningar och som en ThinkPad har).
vill man köpa en ThinkPad från Lenovos hemsidan så får man vänta upp till 4 veckor för att få varan.

Jo så är det tyvärr. De är företagsdatorer och deras pris och relativa fulhet eller tjockhet gör dem inte så attraktiva på konsumentmarknaden och således är det inte lätt att hitta någonstans där man kan titta på dem innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hommow:

Är det verkligen så dåligt med tangentbordet?, vad jag senaste hört så var det att de blir överhetta efter 3 timmar av användning.

Nya bärbara dom släppte nyligen med detta tangentbordet la dom direkt under deras garantiprogram för gratis utbyte av tangentbordet. Säger en hel del då det gäller Apple som nästan alltid försöker lägga skulden för sina dåligt designade produkter på sina kunder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Apples USB-C datorer rekommenderas inte. Inget kan uppgraderas och tangentbordet är skräp.

Bättre att kolla på Thinkpad-serie. Dom har börjat kopiera Apple med antifunktioner men fortfarande ett bättre alternativ i kvalitet. Riktig thinkpad som P53, T-serien men dessa har också blivit sämre.

Permalänk
Medlem

Köp inte Macbook Pro nu. Det ryktas att nya, förhoppningsvis med bra tangentbord, presenteras i oktober.

Permalänk
Medlem

Den billigare varianten

@Hommow: Jag köpte den billigare varianten av Pro för 1,5 år sedan. Tidigare endast varit PC-användare men detta var ett lyft. Funderar på att byta om cirka 1 år till en liknande variant för att bibehålla andrahandsvärdet vid försäljning på denna.

Eller bör man byta tidigare?

Visa signatur

SEMIO - Sveriges mest norrländska Google Ads-byrå.