Philips 55PUS8909C/12 Vita prickar på skärmen

Permalänk
Medlem

Philips 55PUS8909C/12 Vita prickar på skärmen

Tvn köpt på Mediamarkt för ca. 4 år sen.

Det började med 3 prickar för några månader sen. Efter det har det bara kommit fler och fler.

Någon som vet vad som är fel och vad man eventuellt kan göra åt det?

Se bild på skärmen:

Permalänk
Bildexpert 📺

@Issueman: Det ser ut som kläm/tryckskador på panelen, som om någon (barn?) stått och tryck på "knappar" på TV

Skulle också kunna vara någon form av problem relaterat till FALD-funktionen, om PUS8909 har en sådan? Men kan inte förklarar varför detta skulle framträda på det där sättet.

Oavsett. Detta är inget som fixas utan är skador på panelen.

Permalänk

Har liknande prickar på min ca 4 1/2 år gamls LG 60 LB561V. Fast har bara 8 st men då vet jag vad som väntar mig. Dax att leta ny tv med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Inte orsakat av barn. Men som du säger, inte mycket att göra åt än att kassera och köpa nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Det skulle kunna vara någon sorts lins som i normala fall sitter över lysdioderna som ramlat av, så att ljuset från varje diod inte sprids ordentligt. Har du möjligtvis hört något som rasslat till?

När jag googlar på "PUS8909" så får jag faktiskt upp ett youtube-klipp där några tyskar reparera TV:n. Det står inte vad det är för fel och det är bara stillbilder men de gör uppenbarligen något med vad som ser ut att vara linser.
https://www.youtube.com/watch?v=SbdtmTjjRII

Du har ju faktiskt inget att förlora så känner du dig äventyrlig kan du alltid försöka dig på det själv. Jag hade gjort det men jag har också jobbat som TV-reparatör så jag är mer förberedd på vad det skulle kunna gå ut på även om jag inte utfört just en sån här reparation.

Om du tar isär den så se till att låta den vara strömlös ett bra tag innan eller se till att absolut inte röra det bruna kortet som syns i klippet. Det är nätdelen och den kan ha höga spänningar laddat i kondensatorerna vilket kan ge dig en rejäl kyss.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Bildexpert 📺

Gissar på någon form av materialförändring om gör att diodens ljus inte längre sprids som det ska. Likt att light guide-skiktet släpper eller liknande. När TV:n ändå är på väg ut så säga, kan du påverka det hela genom att trycka försiktigt på panelen?

Trist på TV:n men tack i alla fall för bilden - lär mig nytt här varje dag.