Noob fråga om FreeSync på Nvidias nya grafikkort

Permalänk
Medlem

Noob fråga om FreeSync på Nvidias nya grafikkort

Osäker om tråden hamnat rätt men jag funderar på att köpa ny dator och skärm. Det lutar mot ett rtx 2080ti grafikkort och om jag fattat det rätt så supportar det amd freesynk? Trots gsynk är nividas grej?

Har egentligen ingen koll då jag inte köpt en modern speldator sedan 1846-ish

Jag undrar egentligen bara om det är svårt att få det att fungera? Jag tänkte mest ifall freesynk bara är något man lagt till i efterhand.

Är det bara plugg and play? Vad är skillnaden mellan gsynk och freesynk? Ni som anv nividas senaste grafikkort med freesynk, hur fungerar det för er?

Permalänk
Medlem

om jag inte är helt ute och cyklar så är det såhär:
AMDs Freesynk är programbaserad medans Nvidias G-synk är en fysisk krets i skärmen.
Men däremot kan Gsynk användas med VISSA skärmar som har stöd för "Adaptiv synk"

någon får gärna rätta mig om det är inkorrekt eller saknas info ^^

så, om din skärm stöder adaptiv sync / G-synk så ska du kunna använda det med ditt RTX-kort

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Freesync är mjukvarebaserad och g sync är hårdvare baserad. Dock har nvidia släppt något som heter g sync compatible vilket är som g sync fast man vesa adaptive sync( det free sync är byggt på). Volkey gör att med vissa skärmar kan man använda "freesync" fast mee nvidia grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Man kan väl köra "gsync" på alla freesyncskärmar, dock är det inte alltid det fungerar så bra. Därav kan det vara värt att satsa på en skärm som nvidia säger fungerar, eller så läser man recensioner där de testat.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Nvidia Geforce*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

När Nvidia började med detta har jag för mig att det kom upp en tråd här i forumet där användare rapporterar hur bra det funkar i praktiken på olika skärmar? Hittar den inte nu...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har en Samsung S34J55W Freesync monitor och en RTX 2070 Super och exempelvis för mig fungerar det klockrent. Man slår bara på freesync på skärmen och sedan aktiverar G-sync compatible i Nvidia-inställningarna (högerklicka skrivbordet och välj Nvidia settings). Som passus har jag även kunnat överklocka refreshrate för freesync från 48-75hz till 35-95hz genom att använda CRU (Custom Resolution Utility).

Som nämns ovan så handlar det mest om kvaliteten på skärmen då freesync är en "fri" titel som inte kräver någon form av test/licensiering så kan många skärmar av sämre kvalitet ta med denna utan att egentligen kunna leverera en bra upplevelse. Bästa är att titta på skärmar du är intresserad av och sedan läsa review. www.displayninja.com bland annat gör mycket bra tester och de gör även listningar på Freesync-skärmar som fungerar väl med Nvidia-kort.

Finns även listor som användare har gjort på reddit som kan vara intressanta:
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/agc348/freesyncvrr_c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

När Nvidia började med detta har jag för mig att det kom upp en tråd här i forumet där användare rapporterar hur bra det funkar i praktiken på olika skärmar? Hittar den inte nu...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1545004-nvidia-geforce...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sådär ja!

Kolla ovanstående tråd @Bookman

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har inte svaret på din fråga, men generellt sätt med ett RTX 2080 TI är det inte bättre att köra utan G-Sync? Men kan själv vara ute och cykla.

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen tacka för alla svar. Datorn ligger en bit framåt i tiden så jag har tid att läsa på.
Tusen tack .

Bildskärmen jag tittat på heter förresten AOC CQ32G1

Skickades från m.sweclockers.com

Lade till namnet på skärmen