Permalänk

Få liv i gammal NAS

Kom nyligen över en äldre NAS och tänkte jag tänkte få liv i och använda som FTP server. NASen i fråga är en Netgear RND2000 v1. Bör vara i fungerande skick men har inte original diskarna utan bara en SSD jag haft liggandes.

Mitt problem är då att jag inte kan hitta den med Netgears egna "RAIDer" mjukvara som ska vara som en setup wizard. Kan inte heller hitta något default ip som jag kan komma in i inställningar heller. Har prövat att blåsa om firmware samt göra factory resets men inget värkar ge något resultat. Som det ser ut på alla LEDs och liknande ska den vara helt fungerande men jag kan inte komma åt den över nätverket.

Den är från ungefär 2011 så det finns inte så jätte mycket att hitta om den på nätet men hoppades att någon härlig prick här kanske har erfarenhet eller liknande.

Tack!

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk

Snabbkollade en manual på nätet och det verkar som nasen default låter din router bestämma dess ip så du behöver kolla i routern vilken ip den fått alternativt använda ett program som t.ex. advanced ip scanner för att hitta din nas. Om nasen inte är kopplad till en enhet med dhcp är default adressen 192.168.168.168/admin.

Permalänk

Jag har också en stående som inte används längre. När den är uppstartad så står ip numret i displayen. Vet dock inte om den gör det i "nollat" tillstånd.
Men jag minns också att jag hade problem med det sök programmet, har för mig att jag fick sätta fast IP på datorn och kabel in i en dum switch och sen till nasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lite onödig tråd nu då jag kommit fram till att det är nätverksporten som är kaputt

Visa signatur

blipp blopp