Kommer den gamla CPU:n flaskhalsa ny GPU?

Permalänk
Medlem

Kommer den gamla CPU:n flaskhalsa ny GPU?

Hej,

Ska köpa ny GPU till brorsans PC. Jag byggde den 2014 någon gång men känner att jag tappat det här ganska rejält. I den idag sitter en i3 4330 och GTX 660 och det laggar när han spelar typ Witcher 3, Division och Jedi: Fallen Order, så det är dessa han vill kunna spela relativt smärtfritt.

Tänkte först att jag bara byter ut grafikkortet men så kom tankarna om ifall att hans gamla i3:a kommer vara för svag osv, så jag ber er om hjälp känner jag. Hur kan jag så billigt som möjligt (studentlivet sätter sina begränsningar så att säga) uppgradera den så att spelen i fråga blir relativt körbara?

/ Rama

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rama:

Hej,

Ska köpa ny GPU till brorsans PC. Jag byggde den 2014 någon gång men känner att jag tappat det här ganska rejält. I den idag sitter en i3 4330 och GTX 660 och det laggar när han spelar typ Witcher 3, Division och Jedi: Fallen Order, så det är dessa han vill kunna spela relativt smärtfritt.

Tänkte först att jag bara byter ut grafikkortet men så kom tankarna om ifall att hans gamla i3:a kommer vara för svag osv, så jag ber er om hjälp känner jag. Hur kan jag så billigt som möjligt (studentlivet sätter sina begränsningar så att säga) uppgradera den så att spelen i fråga blir relativt körbara?

/ Rama

jag är inte ett proffs men jag skulle tro att cpu:n skulle flaskhalsa.

Permalänk
Medlem

Generellt kan man nog i värsta fall förvänta sig kring 30 FPS med den processorn. Överlag presterar äldre i3:or och Phenom II X4 oftast snäppet bättre än PS4.

Så du kan nog köpa ett nytt grafikkort och få bättre flyt.

Vilka inställningar kör du i? Det enkla sättet att prova om processorn flaskar är att köra i lägsta upplösningen. Om du inte får bättre prestanda även när du sänker upplösningen är det ett typiskt exempel på att processorn flaskar.

Om du skulle uppgradera till i7 4770/4770k kan du förvänta dig minst 60 FPS i alla spel . Tyvärr brukar de kosta en rejäl slant.